problemer med at logge på MSsql database
Fra : Chrisser

Dato : 12-08-03 08:01

Hej

Jeg bruger nedenstående til at åbne en connection til en MSSQL-database, og
det har hidtil fungeret upåklageligt.

Conn.open "DSN=" & db & ";uid=sa;password="

Nu er der blevet taget en kopi af selv samme database, lavet en ny DSN til
den og det giver nedenstående fejl. Jeg kan ikke finde noget om den fejl på
google og jeg har ikke adgang til databasen.
Databasen er sat til SQL server auth. med username sa og blankt password.
Er der nogen der ved hvad der ellers kan fremkalde nedenstående fejl ?
Jeg kan sige at den fint kan finde databasen da DSN'en hedder 'test' og
fejlmeddelelesen viser databasens navn...men ellers er jeg lidt blank og jeg
kan som sagt ikke selv komme til at rode i den
Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]Cannot open database
requested in login 'testDatabase'. Login fails.
/bolig/include/database.asp, line 15

hvor linie 15 er den med Conn.open.....

Mvh
Chrisser

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-08-03 20:51

"Chrisser" <cbj@egdatainform.dk> wrote in message

> [...]
> Conn.open "DSN=" & db & ";uid=sa;password="

> Nu er der blevet taget en kopi af selv samme database, lavet en ny DSN til

Du siger at de er lavet en ny DSN
Har man prøvet at lave en "test connection" efter at den nye DSN blev
oprettet?

Evt kan du prøve at angive databasen (catalog) i din connection string
http://www.able-consulting.com/ADO_Conn.htm

Du kan også tage skridtet fuldt ud og arbejde med DSNless - works like a
charm (TM)

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Chrisser

Dato : 14-08-03 07:12

Peter Lykkegaard wrote:

> Du siger at de er lavet en ny DSN
> Har man prøvet at lave en "test connection" efter at den nye DSN
> blev oprettet?

Ja

> Evt kan du prøve at angive databasen (catalog) i din connection
> string http://www.able-consulting.com/ADO_Conn.htm

Dur desværre ikke da databasen kan variere

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-08-03 11:24

> Ja

Og var det en success, eller?

Såvidt jeg lige kan læse mig til på nettet så er det fordi du connecter til
en anden database end den der er sat som standard på din mssql bruger (via
ent man)
Er der defineret nogen standard database i din ODBC connection

> Dur desværre ikke da databasen kan variere

Og?
Det er jo bare st spørgsmål om at man læser settings fra en
inifil/registreringsdatabasen eller skifter en includefil
Du kan også læse direkte fra din ODBC settigns der er gemt i registry, det
har jeg gjort med held flere gange - entop for at kunne køre DSNless/OLEDB
mod MSSQL

Databasen kan vel ikke variere fra bruger til bruger når man endelig kører i
produktion?

Btw så er det en rigtig skidt ide at lade applikationen køre med din sa
account og så med blank password...
Lav en SQL bruger i stedet med begrænsede rettigheder på SQL serveren

Du har vel ikke brug for at fx droppe en database eller tabeller etc fra
dine asp script?

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Chrisser

Dato : 14-08-03 11:59

Peter Lykkegaard wrote:

> Og var det en success, eller?

Ja undskyld det var det

> Såvidt jeg lige kan læse mig til på nettet så er det fordi du
> connecter til en anden database end den der er sat som standard på
> din mssql bruger (via ent man)

Øh, kan du forklare det nærmere ?

> Er der defineret nogen standard database i din ODBC connection

> Og?
> Det er jo bare st spørgsmål om at man læser settings fra en
> inifil/registreringsdatabasen eller skifter en includefil

Det første måske, men ikke det andet da vi snakker om et system - en samling
af filer - der kører på forskellige databaser...

> Du kan også læse direkte fra din ODBC settigns der er gemt i
> registry, det har jeg gjort med held flere gange - entop for at
> kunne køre DSNless/OLEDB mod MSSQL

Kendte jeg ikke, men det er måske sådan noget man skal ud i hvis man i sit
loginbillede vil give brugeren mulighed for selv at vælge database ?

> Databasen kan vel ikke variere fra bruger til bruger når man
> endelig kører i produktion?

Jo, som sagt er aspsiderne en del af et system der kører flere steder og de
skal være uafhængige af hvilken database...

> Btw så er det en rigtig skidt ide at lade applikationen køre med
> din sa account og så med blank password...
> Lav en SQL bruger i stedet med begrænsede rettigheder på SQL
> serveren

Det kommer også til at ske på den del der ikke kører med NT-godkendelse

> Du har vel ikke brug for at fx droppe en database eller tabeller
> etc fra dine asp script?

Nej, hvorfor det ?

Det der undrer mig er, at det pludselig ikke virker, de andre databaser
virker fint og nogle af dem er også startet som kopier - denne her var vist
nok fra starten sat til NT-Godkendelse men det er som sagt lavet om til
formålet.

Det kører på samme ISS og alt det der så det er omkring databasen "fejlen"
skal findes. Jeg tænkte om der kunne være noget med sikkerhedsindstillinger
af en eller anden art der kunne skabe den fejlmeddelelse...

Chrisser

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-08-03 07:09

> Øh, kan du forklare det nærmere ?

Jow, jeg kan da prøve
Når du opretter en bruger på MSSQL via Enterprise Manageren (security ->
logins) så vælger man en database som brugeren har som default
Dvs åbner du fx Query Analyzeren så vil det være den defaulte database du
arbejder med hvis du ikke ændrer den

Ligeledes når du opretter en ODBC/DSN connection (via Control Panel etc) så
kan du vælge at ændre brugerens defaulte database til en anden

Tilsidst kan du angive et specifikt catalog (databasenavn) når du bygger din
connection string

> Det første måske, men ikke det andet da vi snakker om et system - en
samling
> af filer - der kører på forskellige databaser...

Vælger brugeren databasen, eller er der en anden metode?
Du kan jo gemme databasenavnet i en session variable og bruge den til at
opbygge din connectionstreng dynamisk

> Nej, hvorfor det ?

Er du uheldig så kan du risikerer at man hacker din MSSQL server og sa uden
pwd giver derefter direkte adgang til at droppe databaserne

> Det der undrer mig er, at det pludselig ikke virker, de andre databaser
> virker fint og nogle af dem er også startet som kopier

Hmmm, ja det var en ny oplysning
Sådan bare for en orden skyld - sa har vel adgang til den database?

Btw - Når du snakker databaser - er det så forskellige servere/instances
eller een database ud af mange på den samme server/instance

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Chrisser

Dato : 15-08-03 08:24

Peter Lykkegaard wrote:
> [...]
> anden
>
> Tilsidst kan du angive et specifikt catalog (databasenavn) når du

Jeg har sendt dette videre, glæder mig til at høre resultatet og jeg skal
nok poste det her

> Vælger brugeren databasen, eller er der en anden metode?
> Du kan jo gemme databasenavnet i en session variable og bruge den
> til at opbygge din connectionstreng dynamisk

UPS - ja selvfølgelig, det jo netop er det vi gør - bare med
DSN-navnet........

> Er du uheldig så kan du risikerer at man hacker din MSSQL server og
> sa uden pwd giver derefter direkte adgang til at droppe databaserne

Det er jo klart, men som sagt skal den ikke køre i produktion med sa

> Btw - Når du snakker databaser - er det så forskellige
> servere/instances eller een database ud af mange på den samme
> server/instance

Begge dele. Lige nu/her er det på samme server - derfor lyder din
ovenstående forklaring omkring standarddatabasen som om det kunne være
problemet. Det var nyt for mig....
Men ja, de samme filer benyttes hos andre på andre servere, det er derfor
jeg ikke vil fastlægge mig på en database i includefilen

Jeg takker indtil videre for hjælpen og vender frygteligt tilbage -
forhåbentlig med en positiv tilbagemelding

Chrisser