Placering af Mjel, Nørre Tranders sogn, Fl~
Fra : Jesper Holgersen

Dato : 11-08-03 17:38

Hej,

Min oldefars bror (Kristen Jørgensen Kristensen) boede en kort overgang (i
midten af 40'erne) i Mjel i Nørre Tranders sogn, Fleskum herred. Det er
lykkedes mig at slå stednavnet på op i Krabsens database (www.krabsen.dk),
men jeg har endnu aldrig fundet det på et gammelt kort (på f.eks.
www.kms.dk) eller i gadenavne m.v. - og det til trods for at jeg selv bor i
Nørre Tranders sogn. Er der nogen der ved hvor Mjel helt præcist lå i Nørre
Tranders sogn - det eksisterer jo åbenbart ikke længere?

Med venlig hilsen
- Jesper Holgersen (http://home1.stofanet.dk/jeho)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-08-03 19:28

Jesper Holgersen skrev:
> Er der nogen der ved hvor Mjel helt præcist lå i Nørre Tranders
> sogn - det eksisterer jo åbenbart ikke længere?

Hej Jesper.
Mjel er med på mit G.I.-kort fra 1948. Det ligger nøjagtigt 1700 m
øst for kirken (østnordøst er måske lidt mere nøjagtigt).
Det er skam også med på KMS "Levende Danmarkskort" 2001,
både på 1:50000 og på 1:100000. Nu er Mjel bare helt omsluttet
af byen. På det gamle kort ser man en 7-8 huse og to ejendomme
i og ved en lillebitte skov.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 11-08-03 21:00

Jeg har taget et kig på "Danmark før og nu" på KMS' hjemmeside og her kan nu
sagtens finde Mjel - spørg mig ikke hvorfor jeg ikke kunne før. Det ligger
jo lige lukt øst for Mellervangsskolen og sydvest for Øster Uttrup - Øster
Uttrup stien løber igennem området. Det er vist et rimeligt grønt område i
dag - jeg må hen og tage et kig i morgen. Kortet der anvendes ved "Find et
sted i Danmark" på KMS' hjemmeside (1:100.000) viser dog ikke noget Mjel...

Tusind tak for hjælpen
- Jesper

Fra : Krabsen

Dato : 11-08-03 20:56

Alt hvad der er tilbage af Mjel er vel et par træer - og sagnet om 'Mjel
kat', som man helst ikke skulle møde en mørk nat, den varslede død og
ulykke..

mvh

Krabsen

p.s. Skolen mellem Øster Uttrup og Nr. Tranders hedder 'Mellervangskolen' -
det stammer ikke fra katten med fra, at skolen ligger mellem de tre
landsbyer i sognet: Øster Uttrup, Øster Sundby og Nr. Tranders.

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 11-08-03 21:17

Ja, så er der vel endnu mere grund til at vente med at tage derud og kigge
til i morgen og ikke cykle derud her til aften

- Jesper (http://home1.stofanet.dk/jeho)

Fra : Anker Eriksen

Dato : 11-08-03 21:49

Hej Jesper
Sender dig to kort du kan cykel efter - god tur.
mvh
Anker

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 11-08-03 22:12

Mange tak. De er modtaget

- Jesper

Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-08-03 22:12

Mon, 11 Aug 2003 18:38:08 +0200, skrev Jesper Holgersen:

> [...]
>Nørre Tranders sogn. Er der nogen der ved hvor Mjel helt præcist lå i Nørre
>Tranders sogn - det eksisterer jo åbenbart ikke længere?

En Google-søgning med ordene Mjel og Tranders giver 21 resultater,
lige fra den lokale antenneforening til lokalplaner. Prøv at kigge på
noget af det.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)