Drøvtyggere
Fra : karamel

Dato : 08-08-03 22:49

Er der nogen, der ved, om får er drøvtyggere?

Der er 5-6 stykker her tæt på, hvor jeg bor, og ved 13-tiden plejer de
at sidde i skyggen og tygge, selv om de er helt færdige med at gå rundt
og spise græs. Jeg har ladet mig fortælle, at de nok ikke er
drøvtyggere, men hvad laver de så, når de sidder på den måde? Tygger
tyggegummi?

Er der så overhovedet andre dyr end køer og lignende (bøfler og den
slags), der er drøvtyggere? Hvad med heste? (det mener jeg trods alt
ikke).

Karamel

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 08-08-03 23:02

Hej!

Kig på:

Drøvtygger:
http://www.bioweb.dk/biolex.php?Desc=1296

http://da.wikipedia.org/wiki/Pattedyr

under parrettåede hovdyr, Artiodactyla - og Firemavedrøvtyggere, Ruminantia.

-

Se også:

Kaniner er haredyr:
http://www.kaniner.info/haredyr.htm Citat: "...DEN UFULDSTÆNDIGE
DRØVTYGGER..."

mvh/Glenn

Fra : Thomas D

Dato : 09-08-03 00:02

Glenn Møller-Holst wrote:
[svar før det besvarede]

Vil du ikke nok være så venlig at svare _under_ det du svarer på?
Det gør det meget nemmere at læse.
URL <http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html> for mere info.

FUT: dk.admin.netikette
(betyder at svar på denne post vil blive lagt i dk.admin.netikette)

Thomas D
http://tdn.peps.dk
Musikere tjener penge på ulovligt kopieret software.

Fra : Bettina Hansen

Dato : 09-08-03 11:51

Hejsa

Glenn Møller-Holst wrote:
> Kaniner er haredyr:
> http://www.kaniner.info/haredyr.htm Citat: "...DEN UFULDSTÆNDIGE
> DRØVTYGGER..."

Ville blot lige tilføje at udover kaniner, harer og andre medlemmer af
Lagomorpha ordenen så er også mange gnavere (medlemmer af Rodentia
ordenen som f.eks. rotter, marsvin, chinchillaer, m.fl.)
pseudo-drøvtyggere.
Pseudo-drøvtygning / skin-drøvtygning / koprofagi er dog en noget anden
form for drøvtygning end det man ser hos køer og får.

Mvh Bettina

--
http://chin.dk

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 09-08-03 15:27

Bettina Hansen wrote:

> Pseudo-drøvtygning / skin-drøvtygning / koprofagi er dog en noget anden
> form for drøvtygning end det man ser hos køer og får.

På trods af Biblens berømte påstand om at haren tygger drøv ...

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Larsen

Dato : 09-08-03 17:37

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse news:3F350499.4A5BE9FB@jeppesn.dk...

> På trods af Biblens berømte påstand om at haren tygger drøv ...

Leviticus 11,4
Men i 11,27 fortælles at alle firefodede dyr med poter er urene.
Mon ikke haren også går ud på den?

Mvh
Martin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 09-08-03 19:50

Martin Larsen wrote:

> Leviticus 11,4

»Tredje Mosebog« til dem der ikke læser deres Bibel på latin.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Per A. Hansen

Dato : 09-08-03 16:14

"karamel" <karamel@PLEASEREMOVEkabelnettet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og spise græs. Jeg har ladet mig fortælle, at de nok ikke er
> drøvtyggere, men hvad laver de så, når de sidder på den måde? Tygger

Ikke det sidste, men de tygger foderboller.
Hos drøvtyggere er maven delt i 4 afsnit.
Når drøvtyggere æder foderet, tygges det ikke særlig
grundigt, men synkes i store klumper, der gylpes op når
den er blevet mæt.
Ved 2. omgang glider de gennemtyggede foder ned i vommen,
hvor der er en suppe af bakerier, der sørger for at det meget
træstofrige foder bliver opløst i mindre bestanddele, så dyret
kan optage det gennem tarmvæggen.

> Er der så overhovedet andre dyr end køer og lignende (bøfler og den
> slags), der er drøvtyggere? Hvad med heste? (det mener jeg trods alt
> ikke).

Der er mange flermavede dyr/ drøvtyggere - okser, får, geder, bøfler,
giraffen, kamelen m.v.
Svinet og hesten er enmavede dyr og tygger ikke drøv.

Per A. Hansen