Er nysgerrighed roden til al god viden, el~
Fra : Bo Warming

Dato : 05-08-03 15:45

Mon ikke viden indhøstes fordi man er DOVEN (hjulets opfindelse) eller for
at dukke andre (blære-viden) eller for at begå sig egoistisk på anden måde.
Vi vil gerne forstå ting omkring os - men nysgerrighed er ikke den superdyd
som videnskabslærere gør det til , med anekdoter om at filosoferen over et
faldende æble pludselig bragte orden i astronomien osv
Forskning kan være drevet af ægte nysgerrighed - og af lyst til god løn og
prestigebetonet job. m.m.
'
"Mennesket er skilt fra hinanden gennem høje mure, og nages af
hunger
efter næstefølelse, således at hungeren til tider slår ud i forrykt
nyfigenhed. Vilhelm Grønbech

"When we begin to understand we grow polite, happy, ingenuous.Nietzsche

" Lykkelige mennesker er sjældent nysgerrige. Arthur
Koestler

" Overwork, curiosity and sympathy - our modern vices.Nietzsche

nydelsesmidle og indiansk potlack-gavegivningskultur ), Politisk Revys
forlag 1997

nyff Der gives forskellige Slags Videbegærlighed, en Slags, der skyldes
Interesse,
og som får os til at ønske at lære noget, der kan være til Nytte, og en
anden Slags, der skyldes Hovmod, og som stammer fra Ønsket om at vide noget,
som de andre ikke ved. La Rochefoucauld

nymo Der er meget nysgerrighed i moderkærlighed. Nietzsche

nys `A good listener is not only popular everywhere, but after a while
he gets to know something.' Wilson Mizner

nys Endelig kan vore skibe atter stævne ud, stævne ud mod alskens
farer, ethvert erkendelsesmæssigt vovestykke er atter tilladt, havet, vort
hav, ligger alt åbent for os, måske har der aldrig tidligere eksisteret så "
åbent hav".Nietzsche

NYSdy Nysgerrihed er intent andet end forfængelighed. For det
meste vil man blot vide for at kunne tale med om det. Blaise
Pascal

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Mdj

Dato : 05-08-03 21:36

Hej Bo, nu har du jo godt nok nævnt flere forskellige eksempler på hvorfor
vi som mennesker gerne vil udforske og undersøge vores omgivelser. Jeg tror
du har ret i flere af de forskellige eksempler, men jeg tror også man skal
passe på med at dunke samtlige forskere i hovedet for at være egoistiske (i
negativt ladet betydning). Personligt syntes jeg ikke der er noget som er
meget smukkere end når et menneske vier størstedelen af sin tid til at øges
menneskets forståelse for sine omgivelser.

Man kan måske sætte det samme argument over for mange kreative/konstruktive
fag. Der er vel også musikere, malere, arkitekter som arbejder ikke bare for
at skabe bedre omgivelser for sine medmennesker, end ikke for sin egen løn,
men måske for at få stillet sin egoistiske trang til at opnå en
selvhævdelse.

Personligt har jeg da i flere tilfælde benyttet mig af dovenskabens
nysgerrighed, men hvis man ser på slutresultatet, så har jeg måske også
brugt lige så meget tid på at udforske, som jeg ville have brugt på at løse
mit problem på en mere konstruktiv måde. Man kan så selvfølgelig diskutere
om den viden man har akkumuleret gennem sin dovenskab ikke har en større
berettigelse end den løste opgave i sig selv...

Venlig Hilsen

Morten Jørgensen

http://www.mortenz.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 06-08-03 11:37

"Mdj" <zqw@zqw.qx(ROT13)> wrote in message
> [...]
øges
> menneskets forståelse for sine omgivelser.

Også jeg syns at Newton-videns-S-SYSTEMATISERING er smuk
og Einsteins hvis den holder vand
men fordi skønhedsoplevelsen er stor og deles af mange
ser jeg en forbedring af forskningen i at man privatiserer, så netop det
virkeligt smukke og motiverende sker - ikke tilfældige modefænomener.
Når skønhed er brugbar, vil mange finde den særlig smuk og købe bøger som
forskeren har udgivet selv.

Justerings-tabeller til Newton-balistik og GPS-geodæti er måske ikke smukke,
men de er så gavnlige at de er bæredygtige på et frit marked. Også en
skønhed.

Fra : Mdj

Dato : 06-08-03 12:14

> [...]
> virkeligt smukke og motiverende sker - ikke tilfældige modefænomener.
> Når skønhed er brugbar, vil mange finde den særlig smuk og købe bøger som

Nu foregår der jo absolut meget store R&D projekter privat rundt om i
verden, og de spytter alle fra tid til anden noget spændende og
revolutionerende ud. Men derfor er der jo stadig brug for at blive forsket i
felter som måske ikke lige falder inde for et givent firmas målsætning, det
er det som den statsstøttede forskning kan hjælpe med. Og man må huske på at
det netop er områder som ikke havde den generelle interesse der for alvor
har sat gang i den teknologiske udvikling gennem tiden. Tag f.eks. en ting
som LASER, det var Bell Labs, som man vist godt kan kalde et privat selskab,
der opfandt Laseren, men den var bygget på teorier (Einstein ,1917) som kun
kunne være forekommet gennem grundforskning.

Fra : Bo Warming

Dato : 06-08-03 12:36

> [...]
kun
> kunne være forekommet gennem grundforskning.

Man kan kalde Max Plancks kvanteteori for INDIREKTE INSPIRERENDE for den
private eller halvstatslige laseropfindelse (i krigstid bliver firmaer ret
statslige)

Gernr forklar hvordan relativity skulle have bidraget til at belyse en
rubinkrystal på extrem vis indtil kvantespring skete på den interessante
måde, som vi har megen gavn af idag.
Sådan grundforskning bliver udført før eller senere, når erhvervslivet ser
nok fordel i det - også hvis universiteter i alle lande var totalt
privatiseret.
Fordi Fr6 bakkede moralsk op om electricitet og magnetisme forskning, der jo
lovede klar krigsgavn (telegrafi) opnåede Ørsted mirakler.
Staten har hæmmet god forskning mere end den har gavnet - og da krigstrussel
ikke eksisterer , jvf Irak-krig, så er undskyldning for at involvere
skatteyderne pist væk
Princeton får privatetilskud og støtter æstetisk forskning som du nævner
eksempel på, så både skønmaleri og teoretisk fysik vil ikke forsvinde ved at
man begynder at respektere menigmand og bondefornuft(som idag er helt så
computerforstandig som akademikerfornuft).
..

Fra : Mdj

Dato : 06-08-03 13:01

> [...]
>
> Gernr forklar hvordan relativity skulle have bidraget til at belyse en
> rubinkrystal på extrem vis indtil kvantespring skete på den interessante

Undskyld jeg siger det, men jeg tror du har nogle huller i din
videnskabshistorie, Einstein fremlagde et fint stykke papir omhandlende den
fotoelektriske effekt, han fik i øvrigt nobelprisen for den lille
præstation... - jeg har gravet et lille link op til dig, hvis du vil have
andres ord for sagen :
http://home.achilles.net/~jtalbot/history/einstein.html

> Sådan grundforskning bliver udført før eller senere, når erhvervslivet ser
> nok fordel i det - også hvis universiteter i alle lande var totalt
> privatiseret.

Det vil jeg til en hvis grad give dig ret i, om som jeg skrev tidligere så
vil der også være områder som måske er mindre åbenlyse at forske i, hvis man
skal søge privat støtte.

> Fordi Fr6 bakkede moralsk op om electricitet og magnetisme forskning, der
jo
> lovede klar krigsgavn (telegrafi) opnåede Ørsted mirakler.

Der bliver skam også givet meget støtte fra dansk erhverv til forskning,
naturligvis er der også en god del offentlige midler involveret, men i
hvertflad inden for "mit" felt (computer videnskab) foregår der en
vekselvirkning mellem virksomhederne og universiteterne.

> Staten har hæmmet god forskning mere end den har gavnet - og da
krigstrussel
> ikke eksisterer , jvf Irak-krig, så er undskyldning for at involvere
> skatteyderne pist væk

Argument?

> [...]
> man begynder at respektere menigmand og bondefornuft(som idag er helt så
> computerforstandig som akademikerfornuft).

Syntes du ikke at den generelle befolkning bliver respekteret fordi der
bliver støttet den kollektive udviklingen af deres (befokningens) viden?

Fra : Bo Warming

Dato : 06-08-03 14:01

> [...]
> fotoelektriske effekt, han fik i øvrigt nobelprisen for den lille
> præstation... - jeg har gravet et lille link op til dig, hvis du vil have

Intet af dette har bidraget til at man udviklede laser, så vidt jeg kan se.
Max Planck har evt inspireret, men ikke relativity.

> [...]
> vil der også være områder som måske er mindre åbenlyse at forske i, hvis

Det bør komme an på en prøve
Jo lavere skatter, jo mere profit i det private.

> [...]
> hvertflad inden for "mit" felt (computer videnskab) foregår der en
> vekselvirkning mellem virksomhederne og universiteterne.

AT undskyldningen for at kræve skatter til forskning var derLIDT af i
krigenes tid, men nu er krig en sportspræstation hvor det eneste
krigsduelige land, USA, må opdigte om våben der ikke er der, for at få
opbakning til deres pjat.

> at
>
> Syntes du ikke at den generelle befolkning bliver respekteret fordi der
> bliver støttet den kollektive udviklingen af deres (befokningens) viden?

Hvis udbud og efterspørgsmål styrer, så bliver folk spurgt og ved at købe fx
laser-produkter inspirerer de erhvervschefer til at grundforske i retning af
netop sådant.

Fra : E B Madsen

Dato : 06-08-03 21:21

Bo Warming skrev i meddelelsen <5X6Ya.117704$1E5.40042@fe08.atl2.webusenet.com>...

>Intet af dette har bidraget til at man udviklede laser, så vidt jeg kan se.
>Max Planck har evt inspireret, men ikke relativity.

hvorfor "relativity"? det her drejer sig om noget andet Einstein opdagede. den fotoelektriske
effekt og stimuleret emission. netop det laseren bygger på.

>Hvis udbud og efterspørgsmål styrer, så bliver folk spurgt og ved at købe fx
>laser-produkter inspirerer de erhvervschefer til at grundforske i retning af
>netop sådant.

hvilken efterspørgsel fik Einstein til at forske i den fotoelektriske effekt og i stimuleret
emission?

--
venlig hilsen

Erik madsen