Øhm...kan nogle forklare dette? (vandgenne~
Fra : Ukendt

Dato : 24-06-03 20:55

Hej NG,

Jeg har brug for lidt forklaring. Sagen er den at jeg har investeret i en
dykpumpe til en pumpebrønd. Og der er noget i den manual som jeg helt kan se
logikken i:

Pumpe:
P (forbrug) = 1100 watt
H (max) løftehøjde = 5 meter
V (pumpeevne) = 16.000 liter/time
Ø (åbning ved udgang) = 1,5 tommer.

I manualen står der så følgende:

"Skal der transporteres store volumestrømme skal man bemærke at kun korte
slanger med den store diameter bør bruges."

Hmm...Den eneste grund til dette, som jeg ser det, er at vandet i slangen
også vejer noget - og det er derfor man bør have så korte slanger som
muligt.

Kan det være det de mener? Eller overser jeg noget fundamentalt i fysikken?

--
TH
Pffmppppmppffpmmpp fmpmfpmpp mpmppfmfm

Fra : Rasmus Ladekjær Pede~

Dato : 24-06-03 21:20

> "Skal der transporteres store volumestrømme skal man bemærke at kun korte
> slanger med den store diameter bør bruges."

Det er for at mindske modstanden.

--
Mvh Rasmus

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-03 21:46

Davs,

> Det er for at mindske modstanden.

Tja...de skriver jo at man bør holde længden på slangen til et minimum HVIS
man bruger den helt store diameter (1.5") - Dvs det er ok med en lang slange
hvis man bruger en noget mindre diameter - måske 1".

-Men en mindre slange vil vel give mere modstand ikke?

--
TH

Fra : Rasmus Ladekjær Pede~

Dato : 24-06-03 22:51

> [...]
slange
> hvis man bruger en noget mindre diameter - måske 1".

Det var ikke hvad du skrev i det oprindelige indlæg.

> -Men en mindre slange vil vel give mere modstand ikke?

Jo længere slange jo større modstand.
Jo mindre diameter jo større modstand.

--
Med Venlig Hilsen
Rasmus Ladekjær Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-03 23:33

Davs,

> Det var ikke hvad du skrev i det oprindelige indlæg.

"Skal der transporteres store volumestrømme skal man bemærke at kun korte
slanger med den store diameter bør bruges."

Mnjæ - Jeg kan se hvad du mener, men oversættes deres tekst direkte er det
jo temmeligt trivielt. - og vel næppe værd at skrive i en manual.

-men ok, det er vel det de mener.

--
TH

Fra : Christian

Dato : 25-06-03 07:37

Jeg synes ikke at Rasmus svare på spørgsmålet. Der spørges ikke om
hvordan strømningsmodstanden afhænger af rørdiameteren, men hvorfor
slangen skal være kort når slangediameteren er kort. Og anvender man
Rasmus svar på dette spørgsmål kan man udlede at slangen ikke behøver
at være kort når diameteren er stor.

Næææh. Jeg tror at TH har ret. Strømningshastigheden i slangen er
meget lille ved d=1.5&#8221; (ca. 0.012m/s) og selv hvis diameteren
sættes til 0.5&#8221; er strømningshastigheden lille (ca. 0.24m/s).
Skal vandet løftes højt vil den volumen som vandet i slangen optager
betyde noget (som jo vejer noget og vil kræve effekt af løfte) idet
pumpen er en impulspumpe (en impulspumpes kapacitet er afhængig af
modtrykket).

En hurtig beregning giver at tryktabet ved løft af vandmængden for den
store diameter er på ca. 0.5bar og for den lille 0.03bar. Har man
pumpens karakteristik kan flow aflæses ved begge tryktab (antager her
at strømningstabet er negligeabelt hvilket kan antages da
hastighederne er meget små).

/C

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-03 09:02

Hej,

> [...]
> pumpens karakteristik kan flow aflæses ved begge tryktab (antager her
> at strømningstabet er negligeabelt hvilket kan antages da

Immerweg en anseelig størrelse. 0,47 bar i forskel. Hmmm jeg må prøve en
mindre slange. Takker.

Mole?

/TH

Fra : Christian

Dato : 25-06-03 12:08

Nå for den. Jeg har sjusket med nogle af tallene, og mine resultater
er forkerte.

Nye tal viser at strømningsmodstanden i stedet er betragtelig. Og
konklusionen må være at en mindre slangediameter IKKE er tilrådelig.
Det som står i manualen kan være forkert formuleret ellers også fatter
jeg japan.

Fra : Rasmus Ladekjær Pede~

Dato : 25-06-03 15:36

> [...]
> konklusionen må være at en mindre slangediameter IKKE er tilrådelig.
> Det som står i manualen kan være forkert formuleret ellers også fatter

Der står jo også netop at "... slanger med den store diameter bør bruges."

--
Med Venlig Hilsen
Rasmus Ladekjær Pedersen

Fra : Christian

Dato : 26-06-03 08:01

"Rasmus Ladekjær Pedersen" <ilmabg@hotmail.com> wrote in message news:<bdcc14$5d3$1@sunsite.dk>...

> Der står jo også netop at "... slanger med den store diameter bør bruges."

Tja, nu hvor jeg fik smidt tal beregnet med en forkert diameter på
nettet burde jeg måske holde lav profil. Men realiteterne er at
såsnart man producere noget, kan man lave fejl.

Hvis man IKKE producere noget laves heller ingen fejl, og jeg synes at
ovenstående svar er noget let. Det oprindelige spørgsmål er lidt mere
end blot "hvad giver mindst modstand". Det var et ønske om en
fortolkning af en manual, og ikke et ønske om en opremsning af fysiske
principper. Når jeg læser det oprindelige indlæg, ser jeg at
forfatteren udemærket er klar over disse sammenhænge men er i tvivl om
fortolkningen.
Og jeg ser ingen fortolkning eller engagement i ovenstående svar!!!!!!

Fra : Rasmus Ladekjær Pede~

Dato : 26-06-03 17:16

> [...]
> fortolkningen.
> Og jeg ser ingen fortolkning eller engagement i ovenstående svar!!!!!!

Linjen,
'Der står jo også netop at "... slanger med den store diameter bør bruges."'
er ikke et svar til det oprindelige spørgsmål, men et svar til dig.

--
Med Venlig Hilsen
Rasmus Ladekjær Pedersen

Fra : Christian

Dato : 27-06-03 08:50

"Rasmus Ladekjær Pedersen" <ilmabg@hotmail.com> wrote in message news:<bdf68b$6dk$1@sunsite.dk>...

> bruges."

> Linjen,
> 'Der står jo også netop at "... slanger med den store diameter bør bruges."'
> er ikke et svar til det oprindelige spørgsmål, men et svar til dig.

Jamen så tak.

Fra : Christian

Dato : 25-06-03 10:02

Mppppp mmpmpppffmppmfmpppmffpppmfm fpmmfffmmmpppff mmmfmp
fmmfmppfføppmpppmffpppmfmfmm fmppffffmpmpfmpmmmmmpmppfmp mpfppfpff
mpm=1.5&#8221; mpppff pfmå mmfmmm. 0.02Pfmmmm ppfmfm mpfppfpff
mpm=0.5&#8221; mmfmmm 24Pfmmmm. Mmpmppmfmmfmmpp mpmmfffmmfmmmpp
fmppffffmpmpfmpmmmmmp ppmå fmmmffmfmmpppff mff mpmmppppppppmpp
fmmmmmppmppmmpppppmfpæpppmfm mmmfmp fpmæpffmpp
pppmppmfmpmfmffmfmmppmmmmmpmpppmf.

/Mmf

ps. Mfpfpmppfpffmpfppfpff mpfmmmmppppp fmmpfmøpffmfmmpppff mpmfmf
mffpmppmpmpp mmpmmmpffmpp ???
pps. Ppmppfpmfmpp

Fra : Kent Nielsen

Dato : 25-06-03 15:08

"TH" <th_at_cogito.greatdanedk> wrote in message
> [...]
slange
> hvis man bruger en noget mindre diameter - måske 1".

Det skal nok læses sådan at ved store mængder skal der bruges kort slange OG
stor diameter ;)

Fra : Per A. Hansen

Dato : 25-06-03 16:21

"TH" <th_at_cogito.greatdanedk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> "Skal der transporteres store volumestrømme skal man bemærke at kun korte
> slanger med den store diameter bør bruges."

Et lille supplement til de i øvrigt rigtige svar du allerede
har fået.
Når vandets hastighed kommer over en vis størrelse
( ca. 2 m/s) vil strømningen ændre sig fra laminar
til turbulent - d.v.s. der danne hvirvler som betyder
der skal anvendes megen energi for at transportere
vandet i røret.

Per A. Hansen