Opvarmning af gulvarmekreds med elpatron..~
Fra : TexasFlood

Dato : 24-06-03 17:13

Jeg overvejer at investere i et genveksanlæg (Nilan VP18EK) som udover
varmegenvinding
af vetilationsluften har tilskudsvarme i form gulvvarmekreds opvarmet af en
9 kW elpatron.

Hvis man betragter opvarmning af vandet med elpatron kontra et (9kW) oliefyr
vil
det så være dyrere med elpatron end med oliefyr ?

Jeg tænker her på diverse virkningsgrader indtil energien lander som varme i
gulvet.

TF

Fra : Ivar

Dato : 24-06-03 19:23

TexasFlood skrev:

> Hvis man betragter opvarmning af vandet med elpatron kontra et (9kW) oliefyr
> vil det så være dyrere med elpatron end med oliefyr ?

Brændværdien for fyringsolie er ca. 44.000 kJ/kg eller 37.000 kJ/l.
Jeg gætter på at virkningsgraden i dit fyr er omkring 90%, så er vi nede
på 33.000 kJ/l.
1 kW/h el giver 3.600 kJ, dvs. du skal gange prisen på 1 kW/h el med 9
før end du sammenligner med prisen på 1 liter olie. Jeg kender ikke priserne,
men olie er utvivlsomt det billigste. Regnestykket gælder kun hvis der er
et løbende forbrug af varme.

Jeg ved ikke præcis hvad et genveksanlæg er for noget. Men det må være
et anlæg til varme genvinding enten fra udeluft eller fra udblæst ventilations luft.
Du skal være opmærksom på hvor stor virkningsgraden på anlægget er.
Typisk får man 3 kW/h varme for hver kW/h el der tilføres, hvis det
er fra ventilationsluft, dvs. for hver liter olie du sparer skal du betale 3 kW/h
el. Hvis du betaler mere for 3 kW/h end 1 liter olie, er det altså en klam
fidus.

Ivar