tidstagning cykelløb
Fra : Casper

Dato : 24-06-03 07:33

Hej gruppe.
Kan nogen hjælpe mig med et problem.
Jeg sidder og ser Schweitz rundt, og jeg vil gerne vide, hvordan man måler
tiden mellem udbryder og felt.
Den gamle metode med, at motorcyklen holder ved et fixpunkt, sætter uret
igang , venter på feltet og måler tiden, som bliver skrevet på den lille
sorte tavle, kender jeg.
Men hvordan måles tiden løbende. Som man ser mod afslutningne af et løb og
enkeltkørsel, hvor der et ur på skærmen, der konstant viser forskellen
mellem ryttere.
Satellit?
Helikopter?
Gps?
En sensor på cykel?
Eller hvordan fungerer det rent praktisk.
Hvordan er teknikken?
mvh
Casper Walther.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 24-06-03 19:31

Casper wrote:

Klip

> Men hvordan måles tiden løbende. Som man ser mod afslutningne af et løb og
> enkeltkørsel, hvor der et ur på skærmen, der konstant viser forskellen
> mellem ryttere.

Hvor har du set det.?
Det har jeg aldrig set. Har savnet det.

Det findes da vist ikke ved Tour de France. - Eller andre af de store
løb. (Jeg fulgte ikke med i Giro'en)

Jeg plejer netop at irriteres over at man ikke kan give bedre
information om forskellen mellem de enkelte ryttere/grupper.

Spørg evt. i dk.sport.cykling.

mvh. Jørgen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-06-03 20:20

Casper skrev:

>Men hvordan måles tiden løbende. Som man ser mod afslutningne af et løb og
>enkeltkørsel, hvor der et ur på skærmen, der konstant viser forskellen
>mellem ryttere.

Er du sikker på at uret opdateres hele tiden og ikke bare viser
den sidste måling i lang tid?

--
Bertel

Fra : Niels Bauer

Dato : 24-06-03 21:32

"Casper" <tumling@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men hvordan måles tiden løbende. Som man ser mod afslutningne af et løb og
> enkeltkørsel, hvor der et ur på skærmen, der konstant viser forskellen

Nu er jeg ikke den store matematikprocessor, men metoden er nemlig GPS. Man
har en motorcykel med GPS, der kører ved de forreste ryttere og tilsvarende
ved feltet. Dermed har man kilometerafstanden mellem dem. Samtidig kendes
hastigheden og man har dermed en tid mellem to grupper. Den varierer altså
med hastigheden. Nogen gange har man også set (især i Spanien Rundt, der har
brugt "systemet" i mange år) at, hvis den foreste af grupperne kører op ad
en mindre stejl bakke, hvorved hastigheden sæmkes, så sænkes tidsafstanden
hurtigt (hvilket jo som regel er forkert).

--
Niels

Fra : Kasper Holm-Jørgense~

Dato : 24-06-03 22:23

> ... --> hvis den foreste af grupperne kører op ad
> en mindre stejl bakke, hvorved hastigheden sæmkes, så sænkes tidsafstanden
> hurtigt (hvilket jo som regel er forkert).

.... njøøø... hvis nu de forreste begynder at køre op af en stejl bakke og
reducerer hastigheden til 15 km/t, og Feltet stadig kører ligeud med 25 km/t
da de ikke er nået til stigningen endnu, så vil den fysiske afstand jo blive
mindre imellem dem.
- Ligesom man så kan sige, at når de forreste når toppen af bjerget og kører
nedaf igen, vil de derved øge afstanden til Feltet som stadig kører opad...

.... Håber ikke jeg bliver opfattet alt for meget som en flueknepper her!!

Kasper

Fra : Niels Bauer

Dato : 24-06-03 23:00

"Kasper Holm-Jørgensen" <no@more.spam> skrev i en meddelelse

> [...]
kører
> nedaf igen, vil de derved øge afstanden til Feltet som stadig kører

Når jeg sagde tidsafstanden mindskes, så var det den beregnede og ikke den
reelle. Det var jo det, der var pointen.

Du har ret i at OGSÅ den fysiske afstand bliver mindre men det gør den
tidsmæssige opgivne på TV-skærmen også. Nu nævnede jeg bare resultatet (og
ikke mellemregningen), da det jo er tiden der bliver opgivet på TV-skærmen
(og ikke afstanden i kilometer).

> ... Håber ikke jeg bliver opfattet alt for meget som en flueknepper her!!

Ved jeg ikke, men I så fald er det set før i NG

--
Niels

Fra : Kasper Holm-Jørgense~

Dato : 25-06-03 08:53

> Ved jeg ikke, men I så fald er det set før i NG

Hehe... ja jeg mindes godt en post for et stykke tid siden med en tønde vand
hvor der blev puttet nogle fisk i!! Den var sådan liiige på grænsen synes
jeg nok!!

Med med hensyn til tråden, er jeg absolut enig med dig i, det skæve billede
af afstanden det vil give som tilskuer, at se på et scenarie som det jeg
beskrev.

Med venlig hilsen

Kasper

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-06-03 23:17

Kasper Holm-Jørgensen skrev:

> [...]
>da de ikke er nået til stigningen endnu, så vil den fysiske afstand jo blive

Ja, men det tager jo alligevel den samme tid som før for feltet
at indhente de forreste. Det vil derfor være forkert at opgive
den GPS-beregnede tid som ikke tager hensyn til at feltet også
kommer til at køre langsomt når det når til bakken.

--
Bertel

Fra : Søren Kongstad

Dato : 25-06-03 08:22

"Niels Bauer" <nbauer@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> en mindre stejl bakke, hvorved hastigheden sæmkes, så sænkes tidsafstanden
> hurtigt (hvilket jo som regel er forkert).

Er du sikker på at dette er metoden. Det virker lidt fjollet at gøre det på
den måde. Jeg har forestillet mig at man sampler motorcyklernes position
f.eks hvert sekund.

M1 passerer et punkt til tiden 10.00.00
M2 passerer det samme punkt (eller inden for en given afstand) til tiden
10.15.34

Tiden mellem M1 og M2 er da 15.34

Det er den samme metode som stopursmetoden der er beskrevet tidligere, men
man kan lave vilkårligt mange målepunkter. Man behøver heller ikke at kende
afstanden langs ruten mellem de to maskiner.

På den måde undgår man de store udsving som vil komme ved bakker og bjerge
(af en eller anden grund er der altid mange af disse på ruten).

Søren

Fra : Niels Bauer

Dato : 25-06-03 11:52

"Søren Kongstad" <kongstad@kongstad.net> skrev i en meddelelse

> [...]

> M1 passerer et punkt til tiden 10.00.00
> M2 passerer det samme punkt (eller inden for en given afstand) til tiden

Der er godt nok slået et stort hul mellem de forreste og feltet

Jeg er ikke sikker på noget som helst.
Jeg ved blot, at der i Spanien Rundt grafisk er afbilledet to motorcykler på
skærmen, med en tid i mellem, der justeres løbende. Ovenover tiden står der
GPS.

Det kan godt være det nærmere er "din" metode. Det vil jeg ikke afvise. Men
"min" metode kan forklare hvorfor tiden går op og ned alt efter om om der
cykles ligeud, opad eller nedad.

Men som sagt, jeg er ikke 100% sikker på hvilken metode det præcist er.
Metoden er måske også blevet mere udviklet igennem årene som teknologien og
prisen tillader det.

--
Niels