Beregning af højde på en vinkel
Fra : Jens

Dato : 22-06-03 11:18

Hej

Jeg har et rektangel på 8 x 20 cm, dette er sat på en plan flade med en
vinkel på 135 grader (hvor de 20 cm er sat på den plane flade), forsøgt
illustreret nedenfor:

__/

Hvordan finder jeg hvor højt de 8 cm når op, målt vinkelret fra den plane
flade? - Jeg kan godt lure at det er noget med Pytagoras, men der er 2 (for
mig :) ubekendte sider.
Håber ikke spørgsmålet er for OT til denne gruppe.

- Jens

Fra : Rusaas

Dato : 22-06-03 11:28

højde = sin (45) * 8 cm = 5.66cm

Fra : Jens

Dato : 22-06-03 11:42

"Rusaas" <rusaasREMOVE@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> højde = sin (45) * 8 cm = 5.66cm

Orv' hvad! - tusind tak for det hurtige svar!!

- Jens

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-06-03 11:48

"Jens" <ask@news.dk> skrev i en meddelelse news:3ef58245$0$32471$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Hvordan finder jeg hvor højt de 8 cm når op, målt vinkelret fra den plane
> flade? - Jeg kan godt lure at det er noget med Pytagoras, men der er 2 (for
> mig :) ubekendte sider.

Det er jo 45º til den anden side.
Pythagoras: a²+a² = 8² , a = 8/sqrt(2) = 5,6568542494923801952067548968388

Mvh
Martin

Fra : Jakob Harming

Dato : 23-06-03 15:58

On Sun, 22 Jun 2003 12:47:32 +0200, "Martin Larsen"
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>Pythagoras: a²+a² = 8² , a = 8/sqrt(2) = 5,6568542494923801952067548968388

Der er vist lidt for mange decimaler. Det rigtige resultat er vel 5,7
cm, da målene ikke er angivet med nogen betydende cifre. Egentlig
burde det vel være 6 cm, men tillader mig et ciffer.

/Jakob

Fra : ML-78

Dato : 23-06-03 22:56

> Der er vist lidt for mange decimaler. Det rigtige resultat er vel 5,7
> cm, da målene ikke er angivet med nogen betydende cifre. Egentlig
> burde det vel være 6 cm, men tillader mig et ciffer.

Hvis det er en ren matematikopgave hvor rektanglet ikke repræsenterer noget
virkeligt objekt, giver det ikke nogen mening at forsøge at angive en
nøjagtighed vha. betydende cifre. Hvis man vil angive det eksakte svar kan man
skrive 8/sqrt(2) cm, og hvis man vil benytte decimaltal må man bare finde en
værdi der viser man har regnet det rigtigt ud, uden at overdrive med antal
decimaler. Jeg ville nok selv vælge 5,66 cm. 6 cm ville jeg betragte som
forkert.

ML-78

Fra : Jakob Harming

Dato : 23-06-03 23:03

On Mon, 23 Jun 2003 23:56:09 +0200, "ML-78"
<dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> wrote:

>Hvis det er en ren matematikopgave hvor rektanglet ikke repræsenterer noget
>virkeligt objekt,

Nu fik vi dog oplyst målene i cm, så det afgør vel at det ikke er en
ren matematikopgave.

/Jakob

Fra : ML-78

Dato : 24-06-03 00:06

> Nu fik vi dog oplyst målene i cm, så det afgør vel at det ikke er en
> ren matematikopgave.

Det kan der selvfølgelig være noget om. Men nogle gange påklistres sådanne
opgaver bare en eller anden enhed så man ikke taler om et rektangel på 8 x 20,
og det at tallene ikke har nogen decimaler skal sikkert bare opfattes som om
nøjagtighed er irrelevant. Det er næppe for at angive, at den ene sides længde
pga. unøjagtighed kan variere mellem 7,5 og 8,5 cm, hvilket jo ellers ville være
tilfældet.

ML-78

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-06-03 09:33

ML-78 skrev:

> [...]
>og det at tallene ikke har nogen decimaler skal sikkert bare opfattes som om

Jeg har lært at respektere de enheder og den nøjagtighed som en
opgave er stillet med. Hvis man ville udbede sig to decimaler,
måtte man have skrevet 8,00 cm. Jeg vil dog betragte 6 cm. som
for groft og ville også have valgt én decimal.

--
Bertel

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 24-06-03 06:57

Jakob Harming wrote:

> Der er vist lidt for mange decimaler.

Det er vist en smagssag...

> Det rigtige resultat er vel 5,7
> cm, da målene ikke er angivet med nogen betydende cifre. Egentlig
> burde det vel være 6 cm, men tillader mig et ciffer.

Altså en smagssag... Hvis man virkelig vil benytte fejlestimater, er
den "rigtige" måde at give det "analytiske" resultat (8/sqrt(2)) +/-
et/flere tal bestemt ud fra f.eks. en lineær sensitivitetsanalyse af
alle indgående parametre, men dette blev der vist ikke spurgt om... .-)

Med venlig hilsen Preben