et spørgsmål om kofien
Fra : Ukendt

Dato : 21-06-03 09:23

Hvis man et år har drukket kaffe hver morgen, så vil man da efter et år
skulle indtage mere kaffe for at få den samme opkvikkende virkning som man
havde i starten? Eller?

--
peet_dk was here
Website: www.peet.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-06-03 10:11

"peet_dk" <peet at peet dot denmark> skrev:

>Hvis man et år har drukket kaffe hver morgen, så vil man da efter et år
>skulle indtage mere kaffe for at få den samme opkvikkende virkning som man
>havde i starten?

Ja. Den slags kaldes at man udvikler tolerans over for stoffet.
Det samme sker f.eks. med heroin og arsenik.

I øvrigt går der kortere tid end et år inden effekten sætter ind
ved kaffe. Jeg drak engang så meget kaffe at jeg ikke engang
kunne vågne ved den første kop. Først efter den anden kunne jeg
få øjnene op og sige andet end uartikulerede grynt. Da stoppede
jeg helt med at drikke kaffe, og så gik der en uge der var
afsindigt træls at komme igennem, inden jeg kunne vågne normalt
igen.

Det underlige er at jeg kan drikke store mængder te uden at der
sker det samme. Jeg kan sagtens gå en dag uden at få te
overhovedet, selv om jeg normalt drikker mange liter hver dag.

--
Bertel

Fra : Klaus Petersen

Dato : 21-06-03 10:46

> Jeg drak engang så meget kaffe at jeg ikke engang
> kunne vågne ved den første kop. Først efter den anden kunne jeg
> få øjnene op og sige andet end uartikulerede grynt.

Ja sådan har jeg det også i øjeblikket.

> Da stoppede jeg helt med at drikke kaffe, og så gik der en uge der var
> afsindigt træls at komme igennem, inden jeg kunne vågne normalt
> igen.

Det sidste du siger der forstår jeg ikke helt.
Hvad mener du med "vågne normalt" ?

Jeg drikker også alt for meget kaffe og vil faktisk gerne trappe lidt ned på
det.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-06-03 11:52

Klaus Petersen skrev:

>Ja sådan har jeg det også i øjeblikket.

Prøv at gå over til te om morgenen. Det kan man drikke uden at
udvikle den samme tolerans.

>Det sidste du siger der forstår jeg ikke helt.
>Hvad mener du med "vågne normalt" ?

At jeg kunne slå øjnene op i sengen og være vågen med det samme.
Da jeg var afhængig af kaffe, måtte jeg slæbe mig ud i køkkenet
med halvåbne øjne og dumpe ned i en stol. Faktisk vrissede jeg
surt ad min kone og mine børn før den første kop da det var
værst.

>Jeg drikker også alt for meget kaffe og vil faktisk gerne trappe lidt ned på
>det.

Jeg tror kun det kan lade sig gøre hvis du går over til te som
din faste, varme drik og dropper kaffe helt i en periode.
Nedtrapninger har generelt ingen langsigtet effekt og er svære at
gennemføre.

Hvis du derimod går over til te, vil du ikke få det samme
problem, og du kan sagtens - efter afvænningsperioden - drikke
kaffe ind imellem uden problemer.

Efter min afvænning holdt jeg fast i kun at drikke te om morgenen
og så ellers kaffe på arbejde. Det kunne sagetns gå uden at jeg
igen blev afhængig af kaffe. Hjemme om eftermiddagen drak jeg så
te igen.

Nu drikker jeg til daglig kun te, men af og til tager jeg mig en
kande kaffe, og når jeg er sammen med andre, drikker jeg det
samme som dem. Det er ikke noget problem.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-03 11:37

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg helt med at drikke kaffe, og så gik der en uge der var
> afsindigt træls at komme igennem, inden jeg kunne vågne normalt

Hvor meget kaffe? Der er ca. 100 mg kofien i en kop. Tror du så hvis du
efter den uge begyndte at drikke kaffe igen, at du ville få den samme effekt
som hvis du går fra 0 mg kofien til at drikke kaffe. Eller har kroppen
stadigvæk den samme tolerance til stoffet?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-06-03 11:57

Jeg skrev:

"peet_dk" <peet at peet dot denmark> skrev:

>Hvor meget kaffe?

Vel ca. 3 liter kaffe om dagen.

> [...]
>at du ville få den samme effekt som hvis du går fra 0 mg kofien
>til at drikke kaffe. Eller har kroppen stadigvæk den samme

Toleransen forsvinder igen. I dag kan jeg slet ikke tåle 3 liter
på en dag. Hvis jeg sætter mig med en kande kaffe (1 liter) som
jeg af og til gør, kan jeg tydeligt mærke effekten i maven, og
der går længere tid inden jeg falder i søvn om aftenen hvis jeg
drikker kaffe (mere end én kop) om eftermiddagen eller senere.

--
Bertel

Fra : LR

Dato : 22-06-03 12:12

> overhovedet, selv om jeg normalt drikker mange liter hver dag.

Har du da ondt i halsen?

Mvh,

Lasse

Fra : Per A. Hansen

Dato : 22-06-03 14:36

> [...]
> jeg helt med at drikke kaffe, og så gik der en uge der var
> afsindigt træls at komme igennem, inden jeg kunne vågne normalt

Du har bare haft koffein-abstinenser - det er der mange der får,
når de reducerer deres koffeinindtag ved at skippe kaffen.
Kaffe indeholder dog andre stoffer end koffein - over
1000 er fundet. Tein i te virker nogenlunde som
koffein, men giver ikke så udtalt en afhængighed.
Det er dog langt mere alvorligt, at mange børn bliver
koffein-afhængige af at drikke Cola - med deres forældres
fulde opbakning. Du møder sikkert dagligt en del af
dem.

Per A. Hansen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 22-06-03 16:58

"Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk> writes:

> [...]
> koffein-afhængige af at drikke Cola - med deres forældres
> fulde opbakning. Du møder sikkert dagligt en del af

Tein og koffein er en og samme forbindelse. Der er også koffein i te,
bare ikke så meget.

http://www.246.dk/tearml99.html

/Rasmus

Tell them we are not Gods but SysAdmins,
which is the next best thing.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-06-03 17:49

Rasmus Bøg Hansen skrev:

>Tein og koffein er en og samme forbindelse. Der er også koffein i te,
>bare ikke så meget.

Ja, men der er himmelvid forskel på hvordan de virker. Jeg kan
ikke forklare hvorfor, men som sagt var jeg middelsvært afhængig
af kaffe ved et dagligt indtag på ca. 3 liter.

3 liter te er der *mindste* jeg drikker hver dag, og jeg kan nemt
komme op på det dobbelte. Men jeg har ingen problemer med helt at
undvære det overhovedet - ud over at jeg savner den hygge og
varme det giver.

Det kan også godt lade sig gøre at få forgiftning af kaffe. Det
er faktisk ret ubehageligt. Det kan derimod mig bekendt ikke lade
sig gøre med te, i hvert fald ikke med de mængder som maven
naturligt kan rumme.

--
Bertel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-06-03 18:49

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> skrev:

> Ja, men der er himmelvid forskel på hvordan de virker.

Der er tale om præcis samme forbindelse ergo er der ikke forskel på,
hvordan "de" virker.

> Jeg kan
> ikke forklare hvorfor,

Fordi der er mindre koffein i the end i kaffe. Derudover kan der måske
også være andre stoffer i kaffen henholdsvis teen, der påvirker
virkningen af koffein.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-06-03 20:01

Morten Bjergstrøm skrev:

>Der er tale om præcis samme forbindelse ergo er der ikke forskel på,
>hvordan "de" virker.

Er koffein vanedannende?

Hvis ja, hvorfor bliver jeg så ikke den bitterste smule afhængig
af et indtag der er større end svarende til 3 liter kaffe?

Hvis nej, hvorfor virker cola med koffein så vanedannende?

>Fordi der er mindre koffein i the end i kaffe.

Har du tal på det? Jeg bruger 6 topteskefulde til en potte på 1,5
liter (trækker minimum 7 minutter).

>Derudover kan der måske også være andre stoffer i kaffen
>henholdsvis teen, der påvirker virkningen af koffein.

Jeg kan ikke forklare det på anden måde.

--
Bertel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 23-06-03 16:29

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> skrev:

> Hvis ja, hvorfor bliver jeg så ikke den bitterste smule afhængig
> af et indtag der er større end svarende til 3 liter kaffe?

Ved du, at du indtager mere koffein? Eller er det et gæt?

> Har du tal på det?

Nej, men jeg regner med, at Rasmus oplysning, hvad angår koffein-
indholdet, er korrekt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-06-03 17:24

Morten Bjergstrøm skrev:

>Ved du, at du indtager mere koffein? Eller er det et gæt?

Det er et gæt. Jeg kender ikke indholdet af koffein, men det må
være af samme størrelsesorden.

Jeg kan mærke effekten af blot den første kop kaffe.

--
Bertel

Fra : Per A. Hansen

Dato : 23-06-03 14:11

"Rasmus Bøg Hansen" <moffe@amagerkollegiet.dk> skrev i en meddelelse

> Tein og koffein er en og samme forbindelse. Der er også koffein i te,
> bare ikke så meget.

Du har ret - jeg burde nok have skrevet teobromin og
teofyllin.
Der er som Bertel så rigtigt siger, en del forskel
på virkningen - om det er de nævnte stoffer skal jeg
ikke kunne sige.
Måske får tedrikkere abstinenser i svagere grad ved
at holde op med at drikke te, jeg ved det ikke.
Men jeg kender tidligere kaffedrikkere, der fik ret
så kraftige abstinenser.
Måske har andre stoffer i kaffe en virkning - klorogen- og
kaffesyre har vel også en effekt?

Per A. Hansen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 22-06-03 18:09

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> writes:

> Ja, men der er himmelvid forskel på hvordan de virker. Jeg kan
> ikke forklare hvorfor, men som sagt var jeg middelsvært afhængig
> af kaffe ved et dagligt indtag på ca. 3 liter.

Hvorfor der er (og om der er) forskel skal jeg ikke kunne sige - jeg
drikker ikke te. Koncentrationen af koffein i te er dog meget mindre
end koncentrationen i kaffe, så mon ikke at den manglende afhængighed
kommer af et mindre koffeinindtag?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-06-03 19:56

Rasmus Bøg Hansen skrev:

>Hvorfor der er (og om der er) forskel skal jeg ikke kunne sige - jeg
>drikker ikke te. Koncentrationen af koffein i te er dog meget mindre
>end koncentrationen i kaffe

Nej, den er ikke *meget* mindre, og i te som jeg brygger den, er
den formodentlig højere eller i hvert fald på samme niveau.

>så mon ikke at den manglende afhængighed
>kommer af et mindre koffeinindtag?

Nej.

--
Bertel

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 23-06-03 00:02

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> writes:

> Nej, den er ikke *meget* mindre, og i te som jeg brygger den, er
> den formodentlig højere eller i hvert fald på samme niveau.

Ok, måske ikke meget mindre - men jeg tvivler dog på, at den er
stærkere end kaffen. De her angiver nogle standardkoncentrationer i en
kop kaffe hhv. te på 100-150 mg og 30-100 mg:

http://216.239.51.100/search?q=cache:FnwDrUcgh0sJ:notes.med.unsw.edu.au/ndarc.nsf/c2fabb74f3f54c22ca256afc00097c53/4341b152e43d5786ca256b4b007a9146/%24FILE/caffeine%2520fact%2520sheet.pdf+caffeine+concentration+tea+coffee&hl=da&ie=UTF-8

Og de her skriver 80mg vs. 27mg:

http://www.ausport.gov.au/ais/nutrition/SuppCaffWS.htm

> Nej.

Måske ikke. Jeg kan ikke komme på nogen bedre begrundelse...

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 23-06-03 00:07

> Har du tal på det? Jeg bruger 6 topteskefulde til en potte på 1,5
> liter (trækker minimum 7 minutter).

Jeg tror ikke, problemstillingen er helt så simpel. Mit indtryk (som
ikke-te-drikker) er, at der er relativ stor forskel på forskellige
typer te - og ligeledes med disses koffeinindhold.

Som nævnt andetsteds er en typisk kop kaffe et sted mellem 3 gange og
lidt stærkere end end typisk (dermed ikke nødvendigvis din) kop te.

Fra : Klaus G.

Dato : 21-06-03 16:32

Hvor meget koffein er der i Kaffe sammenlignet med Cola? Lyder til at kaffe
er noget hidsig? Drikker aldrig selv kaffe.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

The only thing necessary for the triumph of Evil, is for good men to do
nothing - Edmund Burke(1729-97)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-06-03 16:38

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev:

> Hvor meget koffein er der i Kaffe sammenlignet med Cola? Lyder til
> at kaffe er noget hidsig? Drikker aldrig selv kaffe.

Det har jeg en gang undersøgt ved hjælp af GC.

Resultatet var at en kop kaffe af ubestemmelig art fra HCØ havde en
koffeinkoncentration på 0,193g/L mens cola havde en koncentration på
0,029g/L dvs. en 6-7 gange mere koffein i kaffe end i cola målt pr.
volumenenhed.

http://www.miljokemi.dk/analytisk/a_oevelse11.htm

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Ivar

Dato : 21-06-03 22:37

Morten Bjergstrøm skrev:
> [...]
> koffeinkoncentration på 0,193g/L mens cola havde en koncentration på
> 0,029g/L dvs. en 6-7 gange mere koffein i kaffe end i cola målt pr.

Koncentrationen af koffein i kaffe er naturligvis afhængig af hvorledes og
hvor stærk den er brygget. De forskellige typer cola har ligeledes forskelligt
indhold af koffein. Gennemsnittet er cirka således, at 1,5 liter cola svarer til 2
kopper kaffe af 150 ml. Jeg ved ikke hvor grænsen for afhængighed er, eller
om man overhovedet kan definere en grænse. Men dem der regelmæssigt
drikker mere end 2 liter cola om dagen, kan næppe springe cola-drikningen
over en dag uden at føle afsavn pga. mangel på koffein.
Koffeinen giver colaen en mere bitter smag, hvilket nogle læskedrik-fabrikanter
bruger som forklaring på hvorfor de tilsætter det. Jeg er dog ikke i tvivl om
at den egentlige årsag er ønsket om at skabe afhængighed.

Ivar

NB: Hvad kalder du HCØ?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-06-03 22:47

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> skrev:

> Koncentrationen af koffein i kaffe er naturligvis afhængig af
> hvorledes og hvor stærk den er brygget.

Naturligvis.

> De forskellige typer cola
> har ligeledes forskelligt indhold af koffein. Gennemsnittet er
> cirka således, at 1,5 liter cola svarer til 2 kopper kaffe af 150
> ml.

Det stemmer jo heldigvis fint overens med de målte værdier.

> [...]
> drikker mere end 2 liter cola om dagen, kan næppe springe
> cola-drikningen over en dag uden at føle afsavn pga. mangel på

Jeg har i perioder haft et Cola-forbrug i den størrelsesorden og der
kunne jeg godt stoppe med at drikke det fra den ene dag til den anden.
Ligesom jeg i det hele taget har haft et (for) stort forbrug af cola,
som jeg her i foråret er stoppet helt med at drikke fra den ene dag til
den anden uden problemer pga. et halsonde, der desværre, uvist af
hvilke årsager, forværres af bla. cola.

> Koffeinen giver colaen en mere bitter smag, hvilket nogle
> læskedrik-fabrikanter bruger som forklaring på hvorfor de
> tilsætter det. Jeg er dog ikke i tvivl om at den egentlige årsag
> er ønsket om at skabe afhængighed.

Min egen erfaring er, at det ikke skaber nogen voldsom afhængighed. Men
det gælder så kun for mig og ikke nødvendigvis andre.

> NB: Hvad kalder du HCØ?

HC Ørstedsinstituttet. Det er der en del af de naturvidenskabelige
studerende på Københavns Universitet holder til.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Klaus G.

Dato : 22-06-03 03:17

> Min egen erfaring er, at det ikke skaber nogen voldsom afhængighed. Men
> det gælder så kun for mig og ikke nødvendigvis andre.

Kan lige nævne at en af mine venner skulle på slankekur, og så blev alt cola
udelukket. Han drak omkring 4-6 1½1liters om dagen før. Det var hårdt den
første uge at bare sådan stoppe med cola, sagde han.

Jeg har selv været oppe på 3-4 1½liters om dagen, og når jeg ikke fik cola
en dag, så havde jeg en sjov trang til Cola, men altså, trangen var ikke så
stor, at man kunne snakke om afhængighed. Men den var der, i form af, at
hvis jeg ikke havde noget at drikke(cola), så føltes det underligt. Blev jeg
f.eks. tørstig på arbejde, så tænkte ´jeg altid på cola....

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 22-06-03 07:48

Klaus G. wrote:
> Kan lige nævne at en af mine venner skulle på slankekur, og så blev alt cola
> udelukket. Han drak omkring 4-6 1½1liters om dagen før.

Op til 9 liter cola om dagen??? Jeg kan ikke huske det eksakte tal, men
hvis vi regner med 10% sukker per liter, giver cola-forbruget alene et
energiforbrug på 10-15 MJ/dag... Det er vist nogenlunde den samlede
energimængde man skal have om dagen... Jeg er selv gået over til light
af samme grund...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Ivar

Dato : 22-06-03 09:57

Morten Bjergstrøm skrev:

> Jeg har i perioder haft et Cola-forbrug i den størrelsesorden og der
> kunne jeg godt stoppe med at drikke det fra den ene dag til den anden.

At du kan stoppe, er ikke nødvendigvis et udtryk for, at du ikke er afhængig.
Koffein er ikke nær så vanedannende som fx. nikotin. En kaffe- eller coladrikker
skal ikke have speciel meget viljestyrke for stoppe, men hvis det daglige
forbrug var over en vis mængde, vi han føle en trang af større eller mindre
styrke.
En del af de storforbrugende coladrikkere forsøger at bilde sig selv og sine
omgivelser ind, at de ikke kan undvære cola fordi det smager godt.
Det er meget sjældent, at en der drikker flere liter cola om dagen også
drikker meget kaffe (jeg har aldrig mødt nogen). Der er altså ikke mange
der har lyst til at drikke 3 liter cola eller mere om dagen, hvis de får deres
koffein på anden måde.

> HC Ørstedsinstituttet. Det er der en del af de naturvidenskabelige
> studerende på Københavns Universitet holder til.

Ok, HCØ bruges som forkortelse for noget helt andet her i denne del
af landet, jeg kunne ikke få det til passe.

Ivar

Fra : Ivar

Dato : 22-06-03 09:57

Fra : Jens Holm Laursen

Dato : 18-07-03 18:18

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> [...]
> koffeinkoncentration på 0,193g/L mens cola havde en koncentration på
> 0,029g/L dvs. en 6-7 gange mere koffein i kaffe end i cola målt pr.

Se link:

http://www.fs.dk/pdf/rr/99/rr990111.pdf

Jens

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 18-07-03 18:28

Jens Holm Laursen wrote:
> http://www.fs.dk/pdf/rr/99/rr990111.pdf

Puha, det er godt at vide at de 3L cola jeg drikker om dagen ikke er
skadelig...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 19-07-03 13:51

"Preben Mikael Bohn" skrev i en meddelelse
> Jens Holm Laursen wrote:

> Puha, det er godt at vide at de 3L cola jeg drikker om dagen ikke er
> skadelig...

Det kommer nok an på om det er Kofi Aman eller Kofi Akunda der
er tale om.

Skål i sommervarmen.

R.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 19-07-03 19:10

"Ruth Nielsen" skrev i en meddelelse

> Det kommer nok an på om det er Kofi Aman eller Kofi Akunda der
> er tale om.

Hej til gruppen

Undskyld, jeg ville klikke på dk.snak og det troede jeg at jeg havde gjort.
Da jeg så denne trådstart tænkte jeg: Ja, den gruppe er kun ude på at more
sig så jeg vil lige spørge dem hvem Kofi'en er.

Jeg ville ikke lave sjov med et seriøst spørgsmål til dk.videnskab.
Beklager meget.

Ruth

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 19-07-03 19:25

> Jeg ville ikke lave sjov med et seriøst spørgsmål til dk.videnskab.
> Beklager meget.

Det er godt, for det er der virkelig heller ikke plads til her! Vi er alle
meget meget seriøse mennesker, skal du være klar over!!

....eller... nogen af de andre er måske

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-07-03 19:47

Ruth Nielsen skrev:

> [...] ... at more sig så jeg vil lige spørge dem hvem Kofi'en er.
> Jeg ville ikke lave sjov med et seriøst spørgsmål til dk.videnskab.
> Beklager meget.

Hej Ruth.
Det har også kløet i mine fingre efter at rette stavefejlen i
emnelinjen. Men det må vi jo desværre ikke af hensyn til
diverse nyhedslæserprogrammer. Men helt seriøst ville jeg
nok angående colaers sundhedsværdi, kigge lidt mere på
*sukkerprocenten* end på indholdet af et par stimulerende
kaffemolekyler mere eller mindre.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- som i varmen skiftevis er på let pilsner, kaffe,

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 19-07-03 23:06

"Herluf Holdt, 3140" skrev i en meddelelse

> Hej Ruth.
> Det har også kløet i mine fingre efter at rette stavefejlen i
> emnelinjen. Men det må vi jo desværre ikke af hensyn til
> diverse nyhedslæserprogrammer.

He he - jamen det er altså sandt at jeg kom ind ved en fejltagelse. Men
samtidig at jeg troede, det var dk.snak jeg var kommet ind i, så var det
jo nok også stavefejlen der omgående satte en ide i gang.

Men helt seriøst ville jeg
> nok angående colaers sundhedsværdi, kigge lidt mere på
> *sukkerprocenten* end på indholdet af et par stimulerende
> kaffemolekyler mere eller mindre.

Nå, så klog er du altså - det er der desværre mange der ikke er.

Med venlig hilsen Ruth

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 20-07-03 14:45

"Ruth Nielsen" skrev i en meddelelse
> "Herluf Holdt, 3140" skrev i en meddelelse

> Men helt seriøst ville jeg

Jamen jeg kunne da godt tænke mig at spørge: Hvad er det specielt man
hentyder til, når man siger at Cola er skadelig - i visse mængder forstås?

Ruth

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-07-03 15:30

Ruth Nielsen skrev:

>Jamen jeg kunne da godt tænke mig at spørge: Hvad er det specielt man
>hentyder til, når man siger at Cola er skadelig - i visse mængder forstås?

Koffein er vanedannende, og sukker er fedende. Når man så
tilsætter koffein til en sukkerdrik og via en massiv kampagne
bilder forældre, børn og unge ind at børn og unge skal have cola,
så har vi (endnu) et fedmeproblem.

Dertil kommer at en hel del sjatdrikker cola så de går med
tænderne i et permanent syrebad. Det kan på få år ødelægge et
ellers sundt sæt tænder.

Bemærk at cola *ikke* ætser mere end anden sodavand eller juice.
De ville være lige så slemme ved tænderne hvis de blev drukket i
samme omfang og på samme måde.

Koffeinet i sig selv er ikke værre end det er i kaffe og te.

--
Bertel

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 20-07-03 17:07

Bertel Lund Hansen wrote:
> Dertil kommer at en hel del sjatdrikker cola så de går med
> tænderne i et permanent syrebad. Det kan på få år ødelægge et
> ellers sundt sæt tænder.

Er det egentlig bevist? Jeg har i rigtig mange år drukket rimelig meget
cola, og har absolut ingen problemer med tænderne (men det kan
naturligvis bare være held). Spørgsmålet er om sukkeret i colaen ikke er
mange gange værre for tænderne/sundheden?

Med venlig hilsen Preben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-07-03 19:25

Preben Mikael Bohn skrev:

>Er det egentlig bevist?

Ja, det er forlængst bevist med spædbørn og juice. Hvor stort
problemet bliver, afhænger naturligvis af hvordan man drikker, og
hvordan man passer sine tænder.

--
Bertel

Fra : Petersen_Michael

Dato : 20-07-03 18:04

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Det har også kløet i mine fingre efter at rette stavefejlen i
> emnelinjen. Men det må vi jo desværre ikke af hensyn til
> diverse nyhedslæserprogrammer. Men helt seriøst ville jeg
> nok angående colaers sundhedsværdi

det er fair nok, at du ser og ønsker at rette stavefejlen / tastefejlen
men hvordan kan du få dig selv til at skrive "colaers" ?
det må da hede colas eller cola´s ?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-07-03 19:36

Petersen_Michael skrev:

> [...] men hvordan kan du få dig selv til at skrive "colaers" ?
> det må da hede colas eller cola´s ?

[undskyld fortsat OT]:
Jeg skriver "colaer" i samme ånd som "øller". Altså at der
er tale om mere end en flaske af væsken. "Colas" lyder som
flertal på udenlandsk, samt navnet på en asfaltfabrik i
Kvistgård. Ifølge Nudansk Ordbog skulle jeg bare have
skrevet "coca-cola".

P.s.: Din accent i "cola´s" ville jeg erstatte med en enkelt
apostrof "cola's" (hvis jeg fik brug for det). [/OT]

P.p.s.:
At Coca-Cola kan ætse tænder og ting og sager væk på et
par dage, er bare vandrehistorier. I bogen "Det døde barn i
hoppegyngen" er der et afsnit "Cokelore" om disse historier.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

- stavning eller kaos
- det kan vi mødes om i dk.kultur.sprog

Fra : Petersen_Michael

Dato : 20-07-03 21:14

> [undskyld fortsat OT]:
> Jeg skriver "colaer" i samme ånd som "øller".

ok

EOD

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 20-07-03 21:44

> [...]
> flertal på udenlandsk, samt navnet på en asfaltfabrik i
> Kvistgård. Ifølge Nudansk Ordbog skulle jeg bare have

Jeg kunne da godt tænke mig at man tog den op i dk.sprog, måske ville
der komme noget helt tredje ud af det.

> P.p.s.:
> At Coca-Cola kan ætse tænder og ting og sager væk på et
> par dage, er bare vandrehistorier. I bogen "Det døde barn i
> hoppegyngen" er der et afsnit "Cokelore" om disse historier.

Man ved at sukker altid har kunnet give huller i tænderne, men hvad gør
fosforsyre rent faktisk?

Desuden - een af mine nevøer som bor i en ugdomsbolig for sig selv, var af
en flok natteravne blevet lokket til at han bare skulle drikke mere Cola for
at
holde sig vågen. Så vidt jeg forstod havde de drukket enorme mængder af Cola
fordi de nu var indstillet på at de skulle ikke drikke spiritus.

Det var blevet lørdag formiddag, før de sidste var gået og min nevø kunne
komme
i seng men da begyndte han at ryste så kraftigt over hele kroppen at han
dårlig kunne komme hen til tlf. og ringe til sin far og spørge om han kunne
komme og hente ham
for han var blevet forgiftet af Coca Cola.

Så jeg vil gerne spørge: Kan man overhovedet blive det? Jeg kunne lige så
vel
gætte på at HAN bare ikke kunne tåle at holde sig vågen så længe. Hvad ville
gætte på?

Ruth

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-07-03 21:54

Ruth Nielsen skrev:

> [...]
>komme og hente ham for han var blevet forgiftet af Coca Cola.

>Så jeg vil gerne spørge: Kan man overhovedet blive det?

Ja, det kan man hvis man får for meget koffein. Det er ekstremt
ubehageligt.

--
Bertel

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 20-07-03 22:30

"Bertel Lund Hansen" skrev i en meddelelse

> Ja, det kan man hvis man får for meget koffein. Det er ekstremt
> ubehageligt.

Okay, så har han åbenbart ret i dét. Hvis han har drukket kaffe ind imellem
så har han jo fået meget koffein. Jeg har indtryk af at det i visse kredse
er blevet
in at drikke vanvittigt meget Cola.

Ruth

Fra : kjaer

Dato : 20-07-03 22:31

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:bfei4l$db9$1@sunsite.dk...

> det er fair nok, at du ser og ønsker at rette stavefejlen / tastefejlen
> men hvordan kan du få dig selv til at skrive "colaers" ?
> det må da hede colas eller cola´s ?

colas er altså tagpap!

Fra : Bo Warming

Dato : 18-07-03 20:36

"Jens Holm Laursen" <laursen_fjern_@pop.k-net.dk> wrote in message
> "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

Indtil 1997 kunne koffein købes i håndkøb på apoteket, og jeg brugte det
meget når jeg ville holde mig vågen - lidt a la den speed(amfetamin) jeg
lavede i smug som studerende på HC Ørsted instituttet.

Men der er som med alle stimulanser lige så meget nedtur som optur.

Gælder det ikke også religion og andet dagdrømmeri?

"What is dangeous about tranqulizers is that whatever peace of mind they
bring
is packaged peace of mind
Where you buy a pill and buy peace with it
you get accustomed to cheap solutions rather than deep ones. Max Lerner

"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point
than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George
Bernard Shaw

". Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
Rudyard Kipling

" En grund til at jeg ikke drikker er, at jeg vil vide om jeg har det
morsomt. Nancy Astor

" Opiate, n. An unlocked door in the prison of Identity. It leads
into the jail yard. Ambrose Bierce

"To store europæiske narkotika: alkohol og kristendom Nietzsche

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 20-07-03 14:52

"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> writes:

> Jamen jeg kunne da godt tænke mig at spørge: Hvad er det specielt man
> hentyder til, når man siger at Cola er skadelig - i visse mængder forstås?

Vel tildels det faktum, at cola består af ca. 10% phosphorsyre; at
cola indeholder en del koffein; men vel især at cola - som så meget
andet sodavand - indeholder temmelig meget sukker.

/Rasmus

It may be the only innovation in Windows (CTRL-ALT-DELETE was
not invented by MS).
- Hans Reiser

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 20-07-03 22:35

"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> writes:

> Man ved at sukker altid har kunnet give huller i tænderne, men hvad gør
> fosforsyre rent faktisk?

Phosphorsyre opløser kalk i en syre-base-reaktion. Berøringen med
tænderne er relativt kort og tænder er lavet af andet end kalk, så de
er formentlig mere bestandige end en klump af Møns Klint.

Derimod er berøringen med sukkeret i sodavand langvarig (phosphorsyren
skylles hurtigt væk af spyt ol. mens sukkeret klistrer fast), så
egentlige tandskader kommer formentlig herfra...

En bekendt drak som lille ganske meget sodavand, når han vågnede om
natten. Da han holdt op med dette, faldt antallet af huller ved
tandlægebesøg ganske drastisk.

/Rasmus

While Linux is larger than Emacs,
at least Linux has the excuse that it has to be.
--Linus Torvalds

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 20-07-03 23:33

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> Phosphorsyre opløser kalk i en syre-base-reaktion. Berøringen med
> tænderne er relativt kort og tænder er lavet af andet end kalk, så de
> er formentlig mere bestandige end en klump af Møns Klint.

De lavede vist et forsøg i Strax hvor de lagde en tand i et cola-bad
over en måned eller så, og tanden var der såmænd stadig derefter...
Så det med ætsningen er vist en skrøne... OK, ét forsøg er ikke
statistisk signifikant...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-07-03 07:34

Preben Mikael Bohn skrev:

>De lavede vist et forsøg i Strax hvor de lagde en tand i et cola-bad
>over en måned eller så, og tanden var der såmænd stadig derefter...

Huskede de at holde en konstant temperatur på 35 grader?

--
Bertel

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 21-07-03 01:20

Preben Mikael Bohn <nospam@nospam.com> writes:

> [...]
> over en måned eller så, og tanden var der såmænd stadig derefter...
> Så det med ætsningen er vist en skrøne... OK, ét forsøg er ikke

Nej, men det fortæller dog nok lidt om tendensen, hvis der ikke var
nogen videre skade at se på tanden Men kiggede de på om emaljen
var skadet eller blot på, hvorvidt tanden var tilstede endnu uden at
kigge nærmere på dens tilstand?

Det er nok sukkeret, der er mest skadeligt for tænderne.

/Rasmus

Those who write "Optimized for Netscape" og "Best viewed with MSIE"
never figured out the difference between the WWW and a Word Perfect
4.2 Document.

Fra : Kaare Fiedler Christ~

Dato : 21-07-03 15:22

> [...]
> så har han jo fået meget koffein. Jeg har indtryk af at det i visse kredse

Jeg har for nogle år siden plejet mit nørd-omdømme og været til
computer-party. Ved den lejlighed drak jeg ingen kaffe og MEGET cola,
sikkert over 20 liter på et døgn. Det var nok til at jeg kunne mærke
koffeinen, men slet ikke nok til at ligne de kaffe-chok jeg indimellem
har opnået, når kaffen har holdt mig vågen når et stort projekt skulle
færdiggøres.

Jeg tror man skal drikke HELT ekstreme mængder af cola for at kunne få
koffein-chok, til gengæld giver det mig meget tynd mave...

Koffein-chok skal for resten ikke opfattes i en streng lægelig
betydning, men blot som de ubehagelige symptomer man får af for meget
koffein.

Angående en anden del af tråden, som jeg ikke lige gider finde tilbage
til og svare på, så undskyld jeg bryder tråden lidt:

Min far er fysiklærer, og har i sine yngre dage foretaget forsøget med
en mælketand og cola i fysik. Mælketanden forsvandt ganske rigtigt,
det tog mellem 3 og 4 dage. Moderne cola har "ødelagt det gode forsøg"
som han siger, fordi der er mindre mængder af fosforsyre i. Jeg har
ingen umiddelbar grund til at tvivle på hans ord, men man kan
naturligvis aldrig undervurdere vandre-historie-effekten. Jeg skal
prøve at huske at spørge efter detaljer.

Hilsen
Kåre

--
Kaare Fiedler Christiansen fiedler@daimi.au.dk

2b|~2b == -1

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-07-03 17:14

Kaare Fiedler Christiansen skrev:

>Koffein-chok skal for resten ikke opfattes i en streng lægelig
>betydning, men blot som de ubehagelige symptomer man får af for meget
>koffein.

Jeg synes nu nok det lignede et chok da jeg prøvede det. Hvad er
kriterierne for et chok?

--
Bertel