sommersolhverv
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-06-03 20:11

Lørdag den 21. juni er markeret som 'sommersolhverv'
i kalenderen. Er det så ikke den dag solen står lodret
over den nordlige vendekreds? Og ligeledes den dag
man kan se midnatssolen i horisonten fra polarcirklen?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Peter Loumann

Dato : 20-06-03 21:08

On Fri, 20 Jun 2003 21:11:23 +0200, "Herluf Holdt, 3140"
<herluf@worldonline.dk> wrote:

>Lørdag den 21. juni er markeret som 'sommersolhverv'
>i kalenderen. Er det så ikke den dag solen står lodret
>over den nordlige vendekreds? Og ligeledes den dag
>man kan se midnatssolen i horisonten fra polarcirklen?

Jo. Men strengt taget er det vel ikke en hel dag, men et bestemt
tidspunkt?

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-06-03 21:47

Peter Loumann skrev:

> Jo. Men strengt taget er det vel ikke en hel dag, men
> et bestemt tidspunkt?

Ja, det lyder rigtigt. Og så er det jo også kun er ét bestemt
punkt på vendekredsen(e), som får besøg af en lodretstående
sol ved hver solhverv. Og middagssolen et sted kan samtidig
være midnatssol et andet sted.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Peter Loumann

Dato : 20-06-03 21:55

On Fri, 20 Jun 2003 22:46:40 +0200, "Herluf Holdt, 3140"
> [...]

>Ja, det lyder rigtigt. Og så er det jo også kun er ét bestemt
>punkt på vendekredsen(e), som får besøg af en lodretstående

Ja, det lyder rigtigt. Mon ikke det ligefrem hedder solhvervspunktet?
Og er der ikke noget med at man kan beregne dets progression?

Kommer der ikke en prof forbi og retleder os glade amatører?

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 20-06-03 22:02

On Fri, 20 Jun 2003 22:54:33 +0200, Peter Loumann <peloda@tiscali.dk>
wrote:

>Mon ikke det ligefrem hedder solhvervspunktet?
>Og er der ikke noget med at man kan beregne dets progression?

Eller nok snarere "præcession", altså hvordan det vandrer fra år til
år ...

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 21-06-03 08:31

Peter Loumann <peloda@tiscali.dk> wrote:
> Eller nok snarere "præcession", altså hvordan det vandrer fra år til
> år ...

I så fald må de årlige ændringer være (ganske) små!
Jordens præcession har vist en periode på ca. 26000 år!?

--
(fjern slet fra mail-adr.)
med venlig hilsen,

Fra : Peter Loumann

Dato : 21-06-03 09:14

On Sat, 21 Jun 2003 09:30:41 +0200, sleth2vh@webspeed.dk (Hans Henrik
Hansen) wrote:

>Jordens præcession har vist en periode på ca. 26000 år!?

Hvad er jordens præcession?

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 21-06-03 11:34

Peter Loumann <peloda@tiscali.dk> wrote:
> Hvad er jordens præcession?

Således betegnes det forhold, at jordaksens orientering i universet
varierer med tiden - à là en snurretop på et bord.
SVJH beskriver jordaksen stort set*) en kegleflade med en 'halv
åbningsvinkel' på ca. 5 grader(?) - én omgang rundt tager vist de
omtalte 26000 år.

*) 'Stort set' dækker over, at der også forekommer mindre 'cirkulære
afvigelser' fra 'præcessionskeglen' - disse afvigelser kaldes
'nutationer'.

Ovenstående er ikke 'checket' nærmere, men frit citeret fra erindringen
om min fortids skolelærdom! :)

--
(fjern slet fra mail-adr.)
med venlig hilsen,

Fra : Peter Loumann

Dato : 21-06-03 12:21

On Sat, 21 Jun 2003 12:33:36 +0200, sleth2vh@webspeed.dk (Hans Henrik
Hansen) wrote:

>Således betegnes det forhold, at jordaksens orientering i universet
>varierer med tiden - à là en snurretop på et bord.

Aha! Tak! Det kan måske forklare de store klimaforskelle f.eks. i
Danmark gennem de geologiske perioder ...

Men har det mon noget med solhvervspunktets præcession at gøre, hvis
en sådan findes? Jeg forestillede mig bare en vandring hen ad
vendekredsen, ikke på tværs af den.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-06-03 12:55

Scripsit Peter Loumann <peloda@tiscali.dk>

> Aha! Tak! Det kan måske forklare de store klimaforskelle f.eks. i
> Danmark gennem de geologiske perioder ...

Tja, det flytter jo forårspunktet i forhold til aphelion. Samtidig
flytter aphelion sig på grund af præcession i banebevægelsen. Sammen
med nutationen (som er en cyklisk variation i aksehældningen) og en
variation i jordbanens excentricitet giver det anledning til de
såkaldte Milankovi\'c-cykler som ganske rigtigt har været brugt som
forklaringsmodel for variationer i det globale klima.

Men sagen er ikke helt så enkelt, for den indbyrdes placering af
kontinenter og bjergkæder har også en hel del at skulle have sagt for
klimaet. Fx menes Golfstrømmen at indtage en ganske central position i
det globale klima, og den afhænger af igen af kystlinjernes udseende
m.v.

--
Henning Makholm "Al lykken er i ét ord: Overvægtig!"

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-06-03 15:04

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse news:yahn0gbskzz.fsf@tyr.diku.dk...

> klimaet. Fx menes Golfstrømmen at indtage en ganske central position i
> det globale klima, og den afhænger af igen af kystlinjernes udseende
> m.v.

Og så er der el niño med periode på 2-7 år. Men den har ikke så
stor indflydelse på Europa.
http://www.dmi.dk/f+u/klima/ENSO/ENSO.html

Mvh
Martin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 21-06-03 10:47

Peter Loumann wrote:

> Jo. Men strengt taget er det vel ikke en hel dag, men et bestemt
> tidspunkt?

Det falder i år den 21. juni klokken 21.10 dansk (sommer)tid.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)