Hvor lavt lufttryk kan man overleve?
Fra : Jakob Harming

Dato : 18-06-03 01:18

Hej NG

Jeg vil høre om der var nogen af jer der var stødt på, hvor lavt et
lufttryk man kan overleve ved?
F.eks. kan man ikke overleve over 7800 meter(40% af trykket ved
havoverfladen), den såkaldte døds zone, men det skyldes vel blandingen
af luften. Hvis man forestiller sig en ren iltblanding eller næsten
ren, hvor lavt et tryk kan man så overleve ved i længere tid?

Håber der kommer nogen gode links

Mvh. Jakob

Fra : Torben Simonsen

Dato : 18-06-03 01:46

Jakob Harming <jakob_harming@tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> af luften. Hvis man forestiller sig en ren iltblanding eller næsten
> ren, hvor lavt et tryk kan man så overleve ved i længere tid?

Ved normalt lufttryk ved havoverfladen har vi en iltmætning i blodets
hæmoglobin på næsten 100%. Normalt fungerende mennesker kan klare sig
med en iltmætning på ned til omkring 87% i længere tid. Så vidt jeg
lige har kunnet søge mig frem til, så skulle det for personer med
normale hæmoglobinmængder i blodet svare til et ilt-partialtryk på
omkring 60 mmHg. Trykket ved havoverfladen er omkring 760 mmHg, så
ved indånding af ren ilt skulle man således kunne holde en iltmætning
på over 87% ved et tryk på ned til 7,9% af trykket ved havoverfladen.

Jeg ved ikke, om der er andre ting end iltmætningen, der begynder at
gøre sig gældende ved så lavt tryk. Man kunne måske godt forestille
sig, at der også er andre af blodgasserne (pCO2), der bliver påvirket,
hvilket måske kan føre til farlige ændringer i blodets pH-værdi. Under
alle omstændigheder skal trykreduktionen til dette lave tryk ske tilpas
langsomt, således at personen ikke får dykkersyge (nitrogenbobler i
blodet).

> Håber der kommer nogen gode links

Jeg søgte på ordene "human respiration oxygen partial pressure" på Google.
Det returnerer lidt af en blandet landhandel af links, men måske kan
du bruge noget af det.

--
-- Torben.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-06-03 06:05

Jakob Harming <jakob_harming@tdcadsl.dk> skrev:

> F.eks. kan man ikke overleve over 7800 meter(40% af trykket ved
> havoverfladen), den såkaldte døds zone, men det skyldes vel
> blandingen af luften.

Mig bekendt er Mount Everest blevet besteget uden brug af iltudstyr.
Mount Everest er 8848m højt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 18-06-03 08:36

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Mig bekendt er Mount Everest blevet besteget uden brug af iltudstyr.
> Mount Everest er 8848m højt.

Eneste absolutte grænse for overlevelse er nok på langt under halvdelen af
det oxygen-tryk, som der er på MountEverest

Et velnæret stillesiddende menneske, der hyperventilerer sådan iltfattig
luft,
skal jo kun bruge ilt til hjerne, hjerte og åndedrætsmuskulaturen, og måske
der så kan opnås rekorder, som er yderligere halvering(er)

Men ingen gider konkurrencesport, der er stillesiddende - dykning og
bjergbestigning kan man bedre bilde sig ind er "udvidelse af menneskehedens
grænser" med praktisk betydning.
( Hvad skal vi med viden om ydergrænserne - sport er om krigertræning, og
efter krudts opfindelse er ingen krig blevet afgjort af elitesoldaters evne
til bjergbestigning, dykning, kuldehærdning eller lignende.
Måske dog excersits, at gå i takt, er vigtig for at få folk til at gå i krig
og acceptere krig)

Fra : Tim Christensen

Dato : 18-06-03 11:34

Morten Bjergstrøm wrote:

> Mig bekendt er Mount Everest blevet besteget uden brug af iltudstyr.
> Mount Everest er 8848m højt.

Ja, man kan godt overleve i kortere perioder i den døde zone, men
kroppen bliver mere og mere udmattet og man vil til sidst dø. Der er
grund til at det kun er lykkedes for godt 100 personer at bestige Mount
Everest uden ilt.

Mvh

Tim

Fra : Lars Bo Wassini

Dato : 19-06-03 11:27

On Wed, 18 Jun 2003 12:33:36 +0200, Tim Christensen wrote:

> [...]
> kroppen bliver mere og mere udmattet og man vil til sidst dø. Der er
> grund til at det kun er lykkedes for godt 100 personer at bestige Mount

Så er det vel et spørgsmål om at definerer "at overleve". Er det 1 min, en
dag, et år eller 50 år?

Lars Bo Wassini
http://www.wassini.dk