Saltvand/ferskvand/solskoldning
Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 17-06-03 20:25

Hej NG, en af mine bekendte påstår hårdnakket at der er forskel på hvor
hurtigt hun bliver solskoldet, afhængig af om hun bader i ferskvand
eller saltvand. Hun mener at hun bliver hurtigere solskoldet når hun har
badet i saltvand. Jeg havde meget svært ved at tro det, men kan der være
noget om det?

Med venlig hilsen Preben

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-06-03 21:18

Preben Mikael Bohn skrev:

> [En af mine bekendte] mener at hun bliver hurtigere solskoldet
> når hun har badet i saltvand. Jeg havde meget svært ved at tro
> det, men kan der være noget om det?

Måske reflekterer det hvide sand på stranden solens stråler bedre
end hvad-man-nu-end-ligger-på-på-en-søbred?

// Klaus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-06-03 21:27

Preben Mikael Bohn skrev:

> [...]
>eller saltvand. Hun mener at hun bliver hurtigere solskoldet når hun har
>badet i saltvand. Jeg havde meget svært ved at tro det, men kan der være

Når man er ved havet, plejer man at være længe ude i solen.
Derudover reflekterer havets overflade solstrålerne så man får
ca. dobbelt dosis når man står op.

Der er ikke noget ved salt der kan gøre huden mere modtagelig for
ultraviolet lys.

--
Bertel

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 17-06-03 21:39

Bertel Lund Hansen wrote:
> Derudover reflekterer havets overflade solstrålerne så man får
> ca. dobbelt dosis når man står op.

Man skulle vel mene at det ville være det samme ved en (stor) sø?

Med venlig hilsen Preben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-06-03 23:34

Preben Mikael Bohn skrev:

>Man skulle vel mene at det ville være det samme ved en (stor) sø?

Ja, hvis man opholdt sig der lige så længe og lige så tit. Hvem
kan huske noget der sker sjældent? Derudover kan den lyse sand
også spille en rolle som Klaus anfører.

Folk der sejler første gang, bliver ofte svært solskoldede under
hagen den første dag.

--
Bertel

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 18-06-03 08:02

Bertel Lund Hansen wrote:
> Ja, hvis man opholdt sig der lige så længe og lige så tit.

Det må vi i denne situation gå ud fra at man gør...

> Hvem kan huske noget der sker sjældent?

?

Med venlig hilsen Preben

Fra : Bo Warming

Dato : 18-06-03 08:53

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> også spille en rolle som Klaus anfører.
>
> Folk der sejler første gang, bliver ofte svært solskoldede under

Hvis ikke også denne interessante oplysning er en overdreven vandrehistorie,
så tror jeg at saltvandsstrandenes særlige tendens til solskoldethed,
skyldes 99,99% at bybo-flokdyr netop især solbader på "autoriseret og
uvarslet" vis, dvs ved.heldags strand-udflugt på første feriedag efter
´konstant kontorliv alle dage i månederne før.

Er man fri nok til at gå ud på plænen, såsnart vejret er til det, så bliver
man gradvis hærdet og selv rødhårs-fregne-solsarte vil kun blive solskoldet,
hvis de falder i søvn i sandet ,mens solen bager

"Er man god til en hammer, ser man alle problemer som søm" (skrev Nietzsche
næsten, Maslov forbedrede) og har man bestået eksamener i logisk-tekniske
forklaringer, så forfalder man let til videnskabeligt tankespind om salt,
døde hudceller eller reflektion fra sandskornenes kvartskrystal-overflader
(er denne UV-tilbagekastning overhovedet meget højere end fra græs?)

"Nysgerrihed er intent andet end forfængelighed. For det meste vil man blot
vide for at kunne tale med om det. Blaise Pascal

Fra : Jimmy

Dato : 17-06-03 21:36

"Preben Mikael Bohn" <nospam@nospam.com> wrote in message
> [...]
> eller saltvand. Hun mener at hun bliver hurtigere solskoldet når hun har
> badet i saltvand. Jeg havde meget svært ved at tro det, men kan der være

Salt renser og fjerner døde hudceller.
Måske dette gør hendes hud mere følsom overfor solen.

Jeg gætter naturligvis, da jeg ikke selv oplever det samme.

Mvh
Jimmy