Kaustisk Soda
Fra : Rusaas

Dato : 17-06-03 18:14

Jeg har leget lidt med kaustisk soda og blev noget imponeret over den
reaktion der fandt sted specielt den ekstreme varmeudvikling. Jeg blev lidt
nysgerrig efter at finde ud af hvilken reaktion der egentlig finder sted.
Natrium hydroxiden reagere med vandet - hvad bliver det til , jeg kunne også
lugte at der var noget der fordampede, hvad er det. Hvor meget energi
danner reaktionen med 2dl soda i en liter vand.
På forhånd tak

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 17-06-03 19:01

Rusaas wrote:

> [...]
> nysgerrig efter at finde ud af hvilken reaktion der egentlig finder sted.
> Natrium hydroxiden reagere med vandet - hvad bliver det til [...]

Det er vist bare reaktionen NaOH(s) --> NaOH(aq)
Hvor meget varme der udvikles, må kunne slås op i en tabel over
entalpier.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 17-06-03 20:59

> Natrium hydroxiden reagere med vandet - hvad bliver det til

Reaktion : NaOH (s) -> Na+ (aq) + OH- (aq)

For at finde energiudvikling og temperaturstigning laves en
entalpiberegning.
Tabelværdier af standardentalpier :

NaOH (s) : H = -428 kJ/mol
Na+ (aq) : H = -240 kJ/mol
OH- (aq) : H = -230 kJ/mol

Entalpiændring : dH = ( -240 - 230 + 428) kJ/mol = -42 kJ/mol

Når dH er mindre end 0, udvikles der varme.

Hvis 200g NaOH opløses, således at blandingen fylder 1 liter fås :

Antal mol NaOH : n = m/M = 200g / (40 g/mol) = 5 mol

Frigivet energi : dE = -n·dH = 210 kJ = 210000 J

For at finde temperaturstigningen skal man kende blandingens masse og den
specifikke varmekapacitet.
F.eks. :
Masse : m = 1,1 kg (antaget værdi)
Specifik varmekapacietet : c = 4180 J/(kg·K) (vand)

Temperaturændring : dT = dE/(m·c) = 210000J / (1,1kg·4180J/kg/K) = 46°C

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Rusaas

Dato : 19-06-03 08:19

"Regnar Simonsen" <regnar.simo@image.dk> skrev i en meddelelse

Tak for det detaljerede svar.
Det er meget tydeligt at et eller andet afgasser når man hælder sodaen I. Er
det så natriumhydoxiden (fordampningstemperatur af NaOH ved atmosfæretryk
?)eller har der meget lokalt/momentant været så høj temperatur af vandet
fordamper.

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 19-06-03 08:42

Rusaas wrote:

> [...]
>?)eller har der meget lokalt/momentant været så høj temperatur af vandet

Det er en aerosol af vand og natriumhydroxid. Den beregnede
varmestigning gælder under ligevægtsbetingelser, men i praksis er der
væsentlig mindre vand i umiddelbar nærhed af det uopløste salt.
Varmestigningen er derfor lokalt større og kan fordampe noget vand, der
så kan tvinge små dråber af opløsningen ud i luften som en aerosol.
Denne aerosol er stærkt basisk og ætsende og kontakt bør derfor undgås.