vindemøller
Fra : Rune Thougaard

Dato : 16-06-03 19:13

Jeg skal bruge nogle tal på hvormeget strøm en vindmølle ca. producere og
dag aået eller lignende...

mvh. Rune Thougaard
--
http://www.vinperlen.dk
http://www.hh-indretning.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 16-06-03 20:19

"Rune Thougaard" <rune@vinperlen.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal bruge nogle tal på hvormeget strøm en vindmølle ca. producere og
> dag aået eller lignende...

Det afhænger af placering, ruhedsklasse samt
tårnhøjden.
Hvis det er en bestemt vindmølle skal jeg havde dens
nr. at vide.
En normal landbaseret vindmølle producerer ca.
20 - 25 % af mærkeeffekten, hvilket kan sammenlignes
med lastfaktoren på et kraftværk, der ligger på ca.
80%.
Altså: 1000 kW mølle producerer årligt i omegnen
af 1.800.000 kWh.
Tallet dækker over store, lokale variationer.
Det er produktionen ab mølle, uden fraregning af nettab,
overløb, transienttab m.v. - det er det beløb, ejeren
afregnes efter.
Der er kompenseret for møllens egenforbrug til
magnetisering af generatorens beviklinger, der jo nu
måles og afregnes særskilt.
Det skal bemærkes, at vindens energiindhold de seneste
9 år har ligget under gennemsnittet.

Per A. Hansen

Fra : Rune Thougaard

Dato : 16-06-03 21:02

og

> [...]
> magnetisering af generatorens beviklinger, der jo nu
> måles og afregnes særskilt.
> Det skal bemærkes, at vindens energiindhold de seneste

hvis vi så siger 1.800.000 kWh. som ca. tal for en årlig produktion per.
vindmølle om året. hvad ville det at nogleunde svaret til hvis man skulle
sammenligne med noget f.eks. hvor mange hustande der kunne have glæde af
1.800.000 kWh.

mvh. Rune Thogaard

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-06-03 21:29

"Rune Thougaard" <rune@vinperlen.dk> wrote in message
> [...]
skulle
> sammenligne med noget f.eks. hvor mange hustande der kunne have glæde

På min afregning fra det lokale energiselskab står der, at gennemsnittet
er 3850 kWh for et parcelhus og 2050 kWh for en lejlighed. Det skulle
altså svare til 470 parcelhuse eller 880 lejligheder.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 18-06-03 08:52

"Rune Thougaard" <rune@vinperlen.dk> skrev i en meddelelse
> og

-klip-

> [...]
> sammenligne med noget f.eks. hvor mange hustande der kunne have glæde af

Hmm. Ikke helt så enkelt. Vindmøllens produktion
og husstandenes forbrug følges ikke ad.
Derimod kan husejerne glæde sig over, at grundlastværkerne
er i stand til at kompensere for den variende vind, der
ofte medfører at el fra vindkraft eksporteres, når der
periodevis er overskud.
Vor egen 1000 kW anlæg producerer desværre
kun 1.2 mio kWh - til stor sorg for banken.

Per A. Hansen

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 17-06-03 08:30

In <3eee08b2$0$13222$edfadb0f@dread15.news.tele.dk> "Rune Thougaard" <rune@vinperlen.dk> writes:

>Jeg skal bruge nogle tal på hvormeget strøm en vindmølle ca. producere og
>dag aået eller lignende...

Jeg har nogle tal på den vindmølle, jeg har et par andele i:
http://www.246.dk/vindml.html
Produktion for enkelte måneder kan findes ved at sige view source
til den og kigge lidt efter i kommentarerne.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-06-03 08:47

"Kai Birger Nielsen" <bnielsen@daimi.au.dk> wrote in message

> Jeg har nogle tal på den vindmølle, jeg har et par andele i:
> http://www.246.dk/vindml.html
> Produktion for enkelte måneder kan findes ved at sige view source
> til den og kigge lidt efter i kommentarerne.

Citat fra din hjemmeside:

Hvis man bare lægger tallene sammen, ser man at 5 andele til en samlet pris
på 19.725 kr giver en indtægt over 20 år på 43.360 kr.

Citat slut.

Det er vist ikke noget man bliver rig af.

FUT: dk.teknik.el hvor videre diskussion vel skal foregå.

--
mvh/rg. Christian
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 17-06-03 12:30

http://www.windpower.dk/

--