Hvad er "mineral oil"
Fra : Søren Wøhlk

Dato : 13-06-03 22:33

Jeg har været ved at studere hvordan man fremstiller det væske som er indeni
en lavelampe.
Jeg har fundet ud af at der kan bruges mange forskellige væsker for at
fremstille den ønskede effekt.
En af måderne at fremstille den ønskede effekt er ved at bruge "mineral oil"
(det hedder det på engelsk) og en blanding af 90 og 70% isopropyl alkohol
som beskrevet her:

http://www.robf.de/Lavalamps/FAQ.html

Det skulle gerne frembringe 2 væsker som gerne skulle nogenlunde sådan her
ud:

http://www.psychicgoldfish.com/sub_page/whatido/lavalamp.htm

Mit spørgsmål er så.. hvor finder jeg "mineral oil". Jeg har læst på
sidstnævnte link side at det skulle blive solgt som afføringsmiddel på
apoteket eller ved materialisten. Jeg har hørt ved matas om de havde noget
men de vidste så ikke lige hvad jeg snakkede om.. Jeg ville gerne have fat i
noget klart "mineral oil".
Isopropyl alkoholet kunne jeg derimod godt købe hos matas for 18 kr pr. 175
ml for en 99% blanding - findes der et sted hvor dette kan fås billigere??

På forhånd tak

Søren Nielsen

Fra : LR

Dato : 13-06-03 23:01

> Mit spørgsmål er så.. hvor finder jeg "mineral oil". Jeg har læst på

Det er vel bare almindeligt mineralsk olie?

Du kan købe 4 liter motorolie (til biler) for under 100 kr. Det er dog
gulligt og ikke klart. Bilka sælger en grøn motorolie af mærket Duckhams,
hvis det passer bedre. Der står "color: green" på dunken. Jeg ved ikke, hvor
man kan få klar mineralsk olie.

Mvh,

Lasse

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-06-03 23:44

LR skrev:

> Jeg ved ikke, hvor man kan få klar mineralsk olie.

For nogle måneder siden kunne man få en vandklar mineralolie,
"Skydd", i køkkenafdelingen i Ikea.

// Klaus

Fra : Søren Wøhlk

Dato : 14-06-03 09:03

"Klaus Alexander Seistrup" skrev

> For nogle måneder siden kunne man få en vandklar mineralolie,
> "Skydd", i køkkenafdelingen i Ikea.

Ok..det må jeg lige undersøge. Tak for hurtige svar

Søren

Fra : Ivar

Dato : 14-06-03 13:20

LR skrev:

> Du kan købe 4 liter motorolie (til biler) for under 100 kr.

Du kan sikkert samme sted få noget billigt karburatorsprit,
det er ofte næsten ren isopropyl-alkohol.

Ivar

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 15-06-03 12:52

> [...]
>ml for en 99% blanding - findes der et sted hvor dette kan fås billigere??

SVJV kaldes mineralolie ofte paraffinolie, hvis dette gør det lettere at
lokalisere.

Fra : Morten Nilsson

Dato : 18-06-03 06:29

De fleste mineralske olier er umiddelbare klare (transparante), men har
alligevel ofte en farve f.eks. gullig eller grønlig. Jeg vil tro at til
lavalamperne har oliernes viskositet en hel del at sige om hvordan de
opfører sig i lavalamperne.

mvh.
      Morten Nilsson

Fra : Brian Lund

Dato : 16-06-03 03:57

> http://www.robf.de/Lavalamps/FAQ.html
>
> Det skulle gerne frembringe 2 væsker som gerne skulle nogenlunde sådan her
> ud:
>
> http://www.psychicgoldfish.com/sub_page/whatido/lavalamp.htm

Hvis man/du så også lige ku få fat i et farvestof som f.eks. kun er
opløseligt i olien kunne man jo få en pæn farve effekt med samtidigt ;)

Brian

Fra : Søren Wøhlk

Dato : 16-06-03 16:29

Ivar skrev:
> Du kan sikkert samme sted få noget billigt karburatorsprit,
> det er ofte næsten ren isopropyl-alkohol.
>

> Ivar

Det ville jo minimere udgifterne til fremstillingen en hel del.. Tak for
tippet Ivar.
Det slog mig os lige at vi ikke har nogen Ikea butik hvor jeg bor
(Frederikhavn) =((
Nogen der har et bud på hvor man ellers kan få klart mineralolie?

"Brian Lund" <vult2@hotmail.com> skrev:

> Hvis man/du så også lige ku få fat i et farvestof som f.eks. kun er
> opløseligt i olien kunne man jo få en pæn farve effekt med samtidigt ;)

Jeg har læst at man kan tilsætte farve fra en white board pen eller en
marker pen samt den form for olie maling som "kunstnere" bruger for at farve
lavaen og "food coloring" (mad farve hedder d vel ikke på dansk) for at
farve mineral olien. Jeg tror bare at hvis man tilsætter farver eller farve
vil hele væsken i beholderen blive ensfarvet med tiden fordi farverne flyder
sammen.

Søren

Fra : Brian Lund

Dato : 16-06-03 21:43

> [...]
farve
> vil hele væsken i beholderen blive ensfarvet med tiden fordi farverne

Netop derfor mit foreslag gik på et stof som _kun_ er opløseligt i den ene
af væskerne!

Brian

Fra : Søren Wøhlk

Dato : 17-06-03 16:47

From: "Brian Lund" <vult2@hotmail.com>

> Netop derfor mit foreslag gik på et stof som _kun_ er opløseligt i den ene
> af væskerne!

http://www.psychicgoldfish.com/sub_page/whatido/lavalamp.htm skrives der
følgende:
a.. If you try the rubbing alcohol/mineral oil mixture, try living with the
clear oil and alcohol before you rush out and dye it. In spite of what the
webpage above says, anything you add to one seems to eventually bleed into
the other, leading to the whole thing being dyed a uniform color. Maybe I
just had bad luck in my tests and materials. But at least try a test case
before you dump a bunch of dyes and paints into your carefully balanced lava
lamp. And the clear oil looks like liquid glass as it catches the light,
which is just cool.

Så udfra det går jeg ligesom ud fra at der er noget om snakken men hvis du
mener du har et bud på en farve der ikke vil flyde ud med tiden så har det
da selvfølgeligt interesse.
Jeg har dog tænkt mig at lave en prøve hvor jeg vil tilsætte farve og så
lade det stå i et par måneder og se hvad der sker!!

Søren