Morsmelkerstatning
Fra : Hanne Kaspara Jensen

Dato : 04-04-01 20:55

Hei,

Vi skal flytte til Danmark. Ja, vi gleder oss!! I den forbindelse så lurer
jeg på hvilke merker som fører morsmelkerstatning. Finest det ferdig blandet
pakninger? Er det å få kjøpt i dagligvareforetninger? Hva er ca. pris?

Har også hørt at det er et regelverk for å ta med barnevogn på bussen i
København. Det hadde vært fint om noen kunne forklare meg litt om dette.

På forhånd takk for svar!

Hanne

.. . . for det er deilig å være norsk i Danmark. . .

Fra : Søren Saxtorph

Dato : 04-04-01 21:17

Hej,
Det er et stykke tid siden, jeg har brugt modermælks-
erstatning, så det kan jeg ikke svare på...
men...
De fleste busser i København er nye og lave og kan
tage to barnevogne ad gangen.
Kun i myldretiden kan det være et problem at komme med,
jo og så hvis der er to vogne i bussen i forvejen
Det koster ikke ekstra at tage barnevogn med, og de
nye lave busser gør, at man selv kan komme ind og ud af
bussen, der er enda en speciel ringeklokke for barnevogns-
brugere til når man skal af (den bliver i øvrigt brugt alt for
sjældent!).
Ellers er folk generelt hjælpsomme på de enkelte linjer,
der stadig kører med gamle busser.

MVH Carina

Fra : Helle

Dato : 04-04-01 21:25

Hej!!

der findes både modermælkserstatning fra Nestlé (Nan mv.), Beauvais
(Allomin), Arla Foods (Modermælk) samt et økologisk mærke, der hedder Hip.

De førstnævnte kan købes i alle større supermarkeder, og koster ca. 50,- for
et kilo pulver, og ca. 30,- for 9 brikker a 200 ml.
Hip fås bl.a. i Irma og Føyex (har ikke set det andre steder).

Håber det kunne bruges........

Helle

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-04-01 21:51

"Hanne Kaspara Jensen" <hanne_kaspara@hotmail.com> skrev:

> [...]
>morsmelkerstatning. Finest det ferdig blandet pakninger? Er det
>å få kjøpt i dagligvareforetninger? Hva er ca. pris?

Pris og mærker kender jeg desværre ikke - men du kan få mange
forskellige slags i større dagligvareforretninger. På dansk hedder
det i øvrigt "modermælkserstatning" - men det norske ord kan
sagtens forstås.

>Har også hørt at det er et regelverk for å ta med barnevogn på
>bussen i København. Det hadde vært fint om noen kunne forklare
>meg litt om dette.

Det er meget enkelt. Det er gratis at få barnevognen med i bus og
tog - man betaler kun for det antal voksne (+ større børn) der skal
med.

I S-tog kan man som regel altid komme med - bemærk dog at det ikke
er alle indgange der er beregnet for barnevogne (og cykler). De
tilladte afsnit er normalt (altid?) markeret med store piktogrammer
på dørene.

I busser er der plads til 2 almindelige barnevogne. I myldretiden
kan det være meget svært at komme med - det er altid chaufføren der
afgør om der er plads. Barnevogne skal ind af midterdørene - hvor
der ellers kun er udstigning. Derfor er det en god idé at give tegn
til chaufføren når bussen kommer så han/hun kan se at man gerne vil
have en barnevogn med. De fleste busser i København er i dag
moderne lavgulvsbusser, så det er meget nemt at komme af og på. Det
kan dog en gang imellem være nødvendigt at få hjælp - det skal man
så spørge andre passagerer om.

Pas i øvrigt godt på cyklister ved på- og afstigning af busser. Det
er langt fra alle der viser hensyn (jeg ved ikke om det er
anderledes end i Norge).

>. . . for det er deilig å være norsk i Danmark. . .

Velkommen til.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (Medlem af Fiduso - www.fiduso.dk)