Lasersigte/rødpunktssigte..?
Fra : Christoffer Bock

Dato : 05-08-03 00:22

hey alle sammen ... jeg er lidt i tvivl hvad jeg skal købe... jeg ved hvad
et lasersigte er men et rødpunktssigte hvad er det??.. uden at vide tror jeg
det er en "udvidet" kikkertsigte.. jeg har kiggertsigte.. men ville også
gerne ha lasersigte . men så popper rødpunktssigte op .. hvad er det?

venlig hilsen Christoffer ...

Fra : Bo M. Havmand

Dato : 05-08-03 06:56

hej Christoffer!

et laseer-sigte "skyder" en lysstråle afsted på målet, hvor imod et
rødpunkts-sigte i teorien bare er en glasplade, hvorpå der bliver
markeret med en lysende rød prik.
Nu ved jeg ikke hvad du skal anvende disse sigte-objekter til, men jeg
går ud fra at det er til en luftbøsse, da laser-sigte ikke er lovlig
(normal-vis) at anvende til jagt.
hvis jeg var digg, ville jeg købe en bedre kikkert, ikke noget vildt
dyrt, nikon for at tage et eksempel.

_________________
Værn om naturen - det er den eneste vi har!

Med Venlig Hilsen
Bo Martin Havmand
Abbednæs
Næstved

Fra : Michael Skjøtt Kjær

Dato : 05-08-03 06:56

"Christoffer Bock" <stof@_gstreng.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det er en "udvidet" kikkertsigte.. jeg har kiggertsigte.. men ville også
> gerne ha lasersigte . men så popper rødpunktssigte op .. hvad er det?

Så vidt jeg ved, så er lasersigte ikke tilladt til jagt i danmark pga.
udsendelse af lysstråle eller noget... :)

Rødpunktssigte er et kiggertsigte, hvor dit trådkors er erstattet med en rød
plet, som optræder i sigtet. Jeg mener, at rødpunktssigte tidligere har
været diskuteret i gruppen og du kan med fordel søge på google under grupper
om emnet.

Mvh

Michael

Fra : Henrik Melby

Dato : 06-08-03 20:47

Sikke'n gang fordrukkent sludder!
Det er ikke tilladt at oplyse sit bytte på nogen måde, det være sig
med alm lys eller laser. Det er loven!
At det er en rød plet i sigtemidlet er absolut fuldt ud tilladt, og i
øvrigt ganske almindeligt. Den røde plet i sigtemidlet laves ille af
en laser, det ville simpelt hen være ALT for kraftigt selv i dagslys,
og sandsynligvis give varige synsskader. En lille lysdiode som vi alle
kender dem, er hvad det drejer sig om.

Et rødpunkt sigte giver et meget hurtigt sigtebillede, men udfører
ikke mirakler. Der er oftest tale om et sigtemiddel uden eller med max
2 ganges forstørrelse, så 100m skud er svære!
Anderledes er det med kikkerter med belyst trådkors. Her giver det
mulighed for skumringsskud (naturligvis kun i de lande hvor disse er
tilladte!).

Henrik

Fra : Claus Larsen

Dato : 05-09-03 08:56

Aimpoint og Trijicon producerer rødpunktssigter.
http://www.aimpoint.com/
http://www.trijicon.com/

Fordelen ved et rødpunktssigte er at man kan sigte med begge øjne åbne,
hvorfor sigtet er velegnet til især CQB skydning.

Med venlig hilsen

Claus Larsen, Hvidovre
c.l(snabel-a)cool.dk

Fra : slet 6LL49

Dato : 05-08-03 07:30

Christoffer Bock <stof@_gstreng.dk> skrev:
>hey alle sammen ... jeg er lidt i
>tvivl hvad jeg skal købe... jeg ved hvad
> [...]

- Sako tror jeg det er, laver et fint lille sigte mekanisme:
en slags hul sigte, med henholdsvis en 100 og 200 meter
indstilling, ( ved at dreje dimsen en halv omgang ),
- selvfølgelig kræver den en form for dagslys,
men er dog en sjov lille ting, der virker,

hilsen,
Adam.
--
www.sitecenter.dk/faust