opbevaring af haglamunation
Fra : JO

Dato : 31-07-03 17:53

Hvad er der egentlig af regler for opbevaring af haglamunation. Har dem
liggende i mit våbenskab men der er pladsen ved at være træng, så er der
andre steder jeg kan opbevare dem uden at skal invistere i et ekstra
våbenskab ?

Mvh. Jesper

Fra : Highserver

Dato : 31-07-03 20:58

Hej Jesper

Se i det nye nr. af Jæger der er en artikel om netop det ...
Hilsen Jakob

Fra : Claus Espeholt

Dato : 01-08-03 07:44

Ammunition skal ikke opbevares i et Skafor blå godkendt skab. Det anbefales
at gøre det men det er ikke noget krav. Dvs. du kan bruge et andet solidt og
aflåseligt skab til din ammunition.
MvH
Claus

Fra : Bo M. Havmand

Dato : 04-08-03 19:44

Hej Jesper!

I hendhold til nedenstående lovtekst, burde det være efter min opfatning
lovligt at opbevare ammunition i et skuffe-system, blot der er lås på
emnet...personligt opbevarer jeg mine træningspatroner til haglgevær i
en aluminiums-kuffert, med 2 standart låse (kan med lidt finger-snilde
og et bøjet søm åbnes.) endvidere har jeg kufferten stående i et skal,
hvor den ikke lige er synlig...

§ 20. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våben- og
eksplosivstoflovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-c, og i denne
bekendtgørelses § 14, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er
utilgængeligt for uvedkommende.

Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i et
aflåset gemme. Ammunition må ikke opbevares sammen med skydevåben,
medmindre skydevåben og ammunition opbevares sammen i sikringsskabe,
boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4.

Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våben-
og eksplosivstoflovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt
farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er
godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer
hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt
fastboltet til gulv, væg eller lignende.

Stk. 4. Opbevaring af flere end 25 af de våben, der er nævnt i
våben- og eksplosivstoflovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller af flere end 10
særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal finde sted efter følgende
regler:

1) Opbevaringen skal ske i et støbt boksrum med et sikringsniveau, der
svarer til en godkendelse i mindst EN 1143-1 grade 1, eller i et
sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et
sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000
kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.

2) Der skal installeres automatisk indbrudsalarmeringsanlæg, hvorfra
alarm skal indgå til en af Rigspolitichefen godkendt døgnbemandet
kontrolcentral.

Stk. 5. Nøgler til boksrum, sikringsskab mv. skal opbevares
forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.

Værn om naturen - det er den eneste vi har!

Med Venlig Hilsen
Bo Martin Havmand
Abbednæs
Næstved