Våben pas.
Fra : Olfot

Dato : 31-07-03 11:13

Jeg er så heldig at skulle en tur til Sverige 16 aug.

jeg ved at der ikke behøves våben pas for at komme på jagt i Sverige, men
jeg har også hørt at hvis du har et sådant, at så går det nemmere i "tolden"
!! . Der må være nogen her i NG det har erfaringer med dette.

Ps. skal der foto i våben pas ??

Mvh
John

Fra : Mads

Dato : 31-07-03 13:12

Det tager lidt tid at få det lavet men der er en god ide men ikke et
direkter krav se evt.
http://www.tullverket.se/modules/nyheter/news_p/newsdetail_p/1031661775.html/default.htm

Gå ind på http://politi.dk/Blanketter/Blanketoversigt.htm du skal bruge
blanket P 704-32 og P 704-33.

Og ja der skal billede i.

Mvh
Mads

Fra : Olfot

Dato : 31-07-03 15:57

Jeg takker.

Fra : Jørgen Bentzen

Dato : 31-07-03 18:01

Mine erfaringer med våbenpas er at det til brug i Sverige er komplet
overflødigt!
Du skal udfylde de samme papirer og passet erstatter faktisk kun en anden
billedlegitimation, kørekort f.eks.
Det går praktisk taget lige hurtigt med toldbehandlingen med som uden pas.
Her drejer det sig nok mere om tidspunktet, forudfyldt deklarationsformular
og tolderens humør. Det skal siges at jeg aldrig har været ude for "emsige"
toldere på Lernakken og de har aldrig villet se mit våben.
Jeg har haft mit pas et år og du skal hele ansøgningsproceduren igennem
hvert år (det kan jo først opdateres når du har jagttegn og våbentilladelse
for det nye år.
Så mit bud må blive at med mindre du rejser i andre lande eller tager meget
til Sverige - eller påtænker at gøre det over de kommende år - ja, så er
våbenpasset værdiløst og ikke besværet værd.
Andre bud fra mere garvede "svenskere"??

Mvh

Jørgen

Fra : Kim Larsen

Dato : 01-08-03 07:24

Jeg er fudt ud enig. For at indføre våben i Sverige, er passet ikke
nødvendigt, da det udelukkende bruges som ID. Her er et kørekort
ligeså godt. Man skal altid huske sit danske jagttegn og
våbentilladelse. Dog er det ikke rigtigt at man skal hele
ansøgningsproceduren igennem hvert år for at få et våbenpas fornyet.
Hvis man kun har sin jagtriffel i passet gælder dette ligeså længe som
din våbentilladelse uden fornyelse. Har man deriomod også sin
haglbøsse registreret i passet, så skal det fornyes hvert år, det er
dog en hurtig og nem operation, som gøres her i Roskilde mens man
venter. Men vi kan kun være enige om, at Svenskerne snart må tage sig
sammen, og acceptere våbenpasset på lige fod med andre lande.

Mvh:

Kim Larsen

som også tager til Sverige d. 16/8 og glæder sig helt vildt.

Fra : Ontime

Dato : 06-08-03 21:04

Det kan godt være svenskerne er lige glade - men passet er altså det
dokument, der givet ret til at ud- og indføre våbnet fra og til Danmark. Så
skulle i ryge i en dansk kontrol er det noget skidt.

mvh.
jpo

Fra : Mars

Dato : 07-08-03 15:47

vel er det da ej !!! du har jo dansk våben tilladelse og du udfylder
toldpapirer.

Mars

Fra : Ontime

Dato : 07-08-03 17:46

Sverige er da et EU-land - og der gælder reglerne med våbenpas, og der er
våbenpasset dokumentet for ud- og indførsel fra Danmark.(Man kan søge på
særlig tilladelse - men det er besværligt)

Det Mars henviser til er reglerne til et ikke EU-land - der skal anvendes
toldpapirer.

§29. Våben til brug ved jagt, fiskeri og konkurrenceskydning samt
ammunition hertil i rimeligt omfang kan til brug under ophold i indtil 3
måneder i et land, der ikke er medlem af EU, udføres og genindføres. Det er
dog en betingelse, at en særlig blanket afleveres til told- og
skatteregionen ved ud- og indrejsen

§ 7. Personer, der er i besiddelse af europæisk våbenpas, kan uden særskilt
tilladelse transportere og besidde skydevåben under rejse i to eller flere
medlemsstater med henblik på deltagelse i jagt eller konkurrenceskydning.

mvh.
jpo

Fra : Olfot

Dato : 12-08-03 14:04

Nix!! MARS har ret, har selv forhørt mig hos politiet.
/john

Fra : Ontime

Dato : 12-08-03 21:41

Det er ikke lovligt at udføre skydevåben af Danmark uden tilladelse.

Der er 3 muligheder:

1. På udførselstilladelse fra politiet.
2. Udfærdigelse af deklaration, der afleveres hos toldvæsenet
3. Våbenpas.

ad 1.
Bekendtgørelse om våben og ammunition mv
§ 27. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren at udføre våben
og ammunition af nogen art, jf. dog stk. 2 og 3, og § 29 samt
Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 972 af 9. december 1992 om
erhvervelse, besiddelse og transport af skydevåben for personer bosiddende i
et EF-land.

Stk. 2. Politimesteren (politidirektøren) meddeler tilladelse til
udførsel til Færøerne og Grønland, de nordiske lande og EU-medlemslandene af
blankvåben, paint- og hardballvåben, signalvåben, våben til jagt, fiskeri og
konkurrenceskydning og dele og ammunition hertil samt de i § 1 nævnte våben.

Stk. 3. Dolke og knive, der er nævnt i § 14, stk. 3, kan dog udføres
uden tilladelse.

ad 2.
[...]
Stk. 2. Blanketten skal indeholde oplysning om:

1) navn, adresse og hjemstedspolitikreds her i landet,

2) eventuel adresse i udlandet og

3) våbnets art, fabrikat eller model, kaliber og fabrikationsnummer eller
identifikationsnummer, jf. § 42.

ad 3.

Bekendtgørelse om erhvervelse, besiddelse og transport af skydevåben for
[...]

Stk. 2. Ret til at transportere og besidde skydevåben i henhold til stk. 1
er betinget af, at

1. den pågældende person kan dokumentere baggrunden for rejsen, f.eks. ved
forevisning af en invitation.

2. det europæiske våbenpas er gyldigt og omfatter det eller de skydevåben,
som den pågældende person transporterer, og

3. indrejse ikke sker til et medlemsland, der har forbudt indførsel af det
pågældende våben.

§ 8. Indehavere af europæiske våbenpas kan transportere og besidde
ammunition i rimeligt omfang, såfremt betingelserne i § 7, stk. 2, er
opfyldt.

§ 9. Politimesteren (politidirektøren) kan udstede europæisk våbenpas til
personer, der er bosiddende her i landet, og som lovligt er i besiddelse af
jagt- eller konkurrenceskydevåben.

Hvordan kan i tro , at man blot på sin våbentilladelse lovligt kan rejse ud
af landet med våben, og så i disse tider ?
Og hvis i er så skråsikre - så find noget der kan modbevise lovteksten.

Og så kunne jeg godt tænke mig at høre hvilken politistation du har forhørt
dig hos.

Og jeg vil da også mene, at jægerne kan komme til at sparke sig selv bagi
ved ikke at overholde dansk lovgivning. Tænk hvis de danske myndigheder
begyndte at kontrollere ligesom svenskerne.

jpo

Fra : Jørgen Bentzen

Dato : 12-08-03 18:01

Rolig nu!
Har du våbentilladelse og billedlegitimation er våbenpasset som tidligere
skrevet ganske ligegyldigt for jagt i Sverige!!

Vi er nogen stykker der har interesse i at det går gnidningsløst på de
svenske toldstationer på fredag!
Uanset hvad:
Du skal udfylde en "deklaration för skjutvapen ock ammunition för..."
Hvis du ikke har blanketten i forvejen, så bed om den på toldkontoret, hvis
der ikke ligger en stak i forkontoret. Du kan ikke forvente at tolderen
venter på at du udfylder den, hvis der er kø - så må du om bagved!. Så stil
ikke op i køen, før du har udfyldt den.
ALLE, såvel dem med våbenpas, som de der medbringer våbentilladelse
(vapenlicens) og billedlegitimation (pas, kørekort ell. andet) får samme
behandling - er min erfaring efter flere års passage over broen (Lernacken
toldstation). Og så skal du selvfølgelig have betalt svensk jagttegn, men
det er ikke noget der checkes i tolden.

Hvis du er begynder og vil have lidt info, kan jeg sige at det ikke er
nødvendigt at medbringe selve våbnet i tolden, men du skal som skrevet
aflevere den udfyldte deklaration med bl.a.:
hjemrejsedato
Navn, adresse og telefonnr.
skydevåbens fabriksnavn, kaliber og fabrikationsnummer
ammunitionsmængde og kaliber
navn på det jagtområde du skal jage i (f.eks. det største bynavn indenfor 10
km.... ell. a.)
du erklærer også at indførslen er midlertidig, til egen brug og at du tager
det med hjem igen.

Når du så har haft en god jagt og skal hjem, skal du aflevere kopien af
deklarationen på toldstationen. Der kan være en postkasse eller en af
lugerne på kontoret står på klem og der skubber du bare papiret ind, hvis du
kommer udenfor normal åbningstid....

Har jeg glemt noget??

Knæk og bræk

Mvh