Patronstørrelse
Fra : Henning

Dato : 30-07-03 21:50

Hej .

Jeg har rodet lidt rundt på nettet og har bla. fundet følgende beskrivelse
af en haglpatron:
12ga 3 " 1 5/8oz
Hvad betyder det på godt dansk ??

Tak

Henning

Fra : Mars

Dato : 30-07-03 22:08

det betyder
12 gauge = kal. 12
3" = 76 mm ( 3 tommer)
1 5/8 oz = vægten kender ikke lige den nøjagtige oversættelse

Mvh

Ms

Fra : Per, Odense

Dato : 30-07-03 22:16

"Henning" <maegaardxxx@mail.dk> wrote in message
> Hej .
>
> Jeg har rodet lidt rundt på nettet og har bla. fundet følgende beskrivelse
> [...]

Hej
Jeg har prøvet at omregne fra engelsk mål. Det giver noget af en ordentlig
bønne:

Cal. 12, 76mm, 46gram

MVH Per, Odense

Fra : Henning

Dato : 30-07-03 22:23

"Per, Odense" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> >

> Hej
> Jeg har prøvet at omregne fra engelsk mål. Det giver noget af en ordentlig

Hej igen.

Tusind tak for den hurtige indsats.

46 gram !!!!!!! det kan man vist kalde for en magnum af kaliber.

Hvordan har du regnet det ud ???

Henning

Fra : Henning

Dato : 30-07-03 22:27

> [...]
> >

> Hej igen.
>
> Tusind tak for den hurtige indsats.
>
> 46 gram !!!!!!! det kan man vist kalde for en magnum af kaliber.

hej. jaja det er mig igen.

Ved I også hvordan man angiver haglstørrelsen. Altså om det er 3 'er hagl
eller 4'er hagl ??

Henning

Fra : Per, Odense

Dato : 30-07-03 22:44

> hej. jaja det er mig igen.

Hej hej.

> Ved I også hvordan man angiver haglstørrelsen. Altså om det er 3 'er hagl
> eller 4'er hagl ??
>
> Henning

Jeg er ikke sikker på jeg forstår spørgsmålet rigtigt, men det angives jo
normalt bare med de numre du nævner.
De danske haglstørrelser har (så vidt jeg husker) hagl 5 = 3mm. For hvert
nummer du går op falder størrelsen med 0,25 mm. Altså 7 = 2,5 mm og 3 =
3,5mm

Der er så vidt jeg ved andre størrelser knyttet til de engelske haglnumre -
dem er jeg ikke helt med på.

MVH Per

Fra : Henning

Dato : 30-07-03 22:51

> [...]
> 3,5mm
>
> Der er så vidt jeg ved andre størrelser knyttet til de engelske

Hej.

Mange tak for den hurtige indsats.

Jeg er ved at undersøge priser på haglpatroner i udlandet.

Hilsen

Henning

Fra : Per, Odense

Dato : 30-07-03 22:30

> Hvordan har du regnet det ud ???
>
> Henning

Hej
Jeg har brugt denne side.
http://www.saack.dk/omregning_uk.shtml
Den er praktisk til at omregne forskellige mål, også f.eks. kvadratmeter til
tdl.
Der kan skiftes mellem danske og engelske mål i øverste venstre hjørne.

MVH Per, Odense

Fra : Per, Odense

Dato : 30-07-03 22:33

"> Hvordan har du regnet det ud ???

> Henning

Hej
Glemte lige at jeg måtte en tur over lommeregneren for at lave 5/8 om til
decimaltal (0,625) før jeg kunne taste det ind.
Per