Rokkis underlige "piv" - hvad er det?
Fra : Louise Hansen

Dato : 11-08-03 13:01

Hej Gruppe!

I går aftes observerede jeg noget morsomt hos min et-årige hankastrat,
Rokki. Han havde tilsyneladende fået øje på et insekt, som han ivrigt
forsøgte på at fange, alt imens han udstødte de sjoveste lyde. Det lød
nærmest som små "gnæk", hurtigt efter hinanden, og jeg har aldrig før
hørt en kat sige på den måde!
Nu er mit spørgsmål så, om nogen herinde måske har oplevet noget
lignende og evt. kan give mig en forklaring på, hvad det kan være? Jeg
har tidligere i en naturudsendelse set dværgmanguster udstøde lignende
lyde, når de har forsøgt at fange et byttedyr - kan episoden i går aftes
mon blot ligeledes være et udtryk for jagtiver hos katten? Eller er det
noget helt andet?

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 11-08-03 13:10

In article <3f3785906601b@dk-fritid-dyr-kat.dk>, Louise Hansen
<lady_of_atlantisKATTE@BAKKEyahoo.com> wrote:

> Det lød
> nærmest som små "gnæk", hurtigt efter hinanden, og jeg har aldrig før
> hørt en kat sige på den måde!

Jo det gør mine også, når de er optaget af at fange noget, der ikke
liiige er til at få fat på. Det er lige dele iver og frustration, tror
jeg, og vist nok meget almindeligt

Fra : Bettina Hansen

Dato : 11-08-03 13:10

Louise Hansen wrote:
> [...]
> lyde, når de har forsøgt at fange et byttedyr - kan episoden i går aftes
> mon blot ligeledes være et udtryk for jagtiver hos katten? Eller er det

Jeg har oplevet det mange gange med mine katte - når de ligger i
vindueskarmen og kigger på fugle :)
Jeg gætter på at det er jagt-iver som du også selv er inde på...

Mvh Bettina

--
http://chin.dk

Fra : Kate

Dato : 12-08-03 22:17

Bettina Hansen <bettina@chin.dk> wrote in

> Jeg har oplevet det mange gange med mine katte - når de ligger i
> vindueskarmen og kigger på fugle :)

Jeps, også her. Specielt Lante. Når de tarvelige duer sidder på taget
overfor vores soveværelsesvindue kan jeg høre frustrationerne i Lantes
stemme.

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Louise Viborg

Dato : 11-08-03 13:13

Hej Louise!
Det gør vores BlueBell også når hun har fået øje på et eller andet
"byttedyr" Det lyder emget sjovt, men jeg ved heller ikke præcis
hvorfor hun gør det. Der er ingen af vores andre katte der gør det.

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Venter killinger i uge 33

On Mon, 11 Aug 2003 14:01:20 +0200, Louise Hansen

Fra : Denise

Dato : 11-08-03 13:18

"Louise Hansen" <lady_of_atlantisKATTE@BAKKEyahoo.com> wrote in message
> [...]
> lyde, når de har forsøgt at fange et byttedyr - kan episoden i går aftes
> mon blot ligeledes være et udtryk for jagtiver hos katten? Eller er det

Hej
Vores Molly gnækker (klapper tænder) altid, når duerne sætter sig på
tagryggen eller i vores birketræ
Og man kan så hidse hende lidt op, så hun går helt i selvsving med
gnækkeriet.
Hilsen Denise

Fra : Louise Hansen

Dato : 11-08-03 13:24

Tak for jeres svar allesammen! Jeg hælder som sagt også mest til teorien
om jagtiver/frustration, og sjovt lyder det da uanset hvad!

Fra : Hrönn Samsonardóttir

Dato : 11-08-03 13:21

> [...]
> nærmest som små 'gnæk', hurtigt efter hinanden
> - kan episoden i går aftes
> mon blot ligeledes være et udtryk for jagtiver hos katten?

Hej Louise !
Som du selv er inde på så har det noget at gøre med kattens jagtiver at
gøre, mine katte udstøder begge to de underligeste lyde når de får øje
på et muligt bytte. Jeg har tit været ved at dø af grin over deres
"show", det lyder simpelthen så sjovt og det er også morsomt at kigge på !

Med venlig hilsen
Hrönn Samsonardóttir
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : dena

Dato : 11-08-03 13:27

Hej =)

Pogo, min ældste kat, har en vane med at vade frem og tilbage
over een, hvis man ligger i sengen og ser fjernsyn.
Sommetider får man lyst til at give "igen" og ae hende, når nu
hun forsøger sig med denne opmærksomheds-turné, men hvis den
anden kat, Neo, så ligger stille i sengen ved siden af mine ben, og
jeg så kæler Pogo, så kommer hun med de samme knækkende lyde,
som i fugl-udenfor-vinduet situationen.. (hvis man bliver ved og
Neo så strækker sig op mod een for at være med, bliver der hvæset af hende)

Måske betyder det "jeg fandt det først" eller "gå væk andre katte, det er min!"

Mvh Mette S.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-08-03 16:08

Louise Hansen wrote:
> [...]
> lyde, når de har forsøgt at fange et byttedyr - kan episoden i går
> aftes mon blot ligeledes være et udtryk for jagtiver hos katten?

vores Rasmine gør præcist det samme..... dog både når hun er ivrig efter en
flyvende fugl, og når min kæreste hoster mens hun ligger og halv eller
helsover ;)
det er faktisk ret morsomt ;) eftersom hun primært er min kat, men kun
svarer ham på den måde*G*
hvis jeg ikke husker helt galt gjorde hun det med at svare på hoste hjemme
ved marianne også, inden hun flyttede ud til os.....
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Lone Gram Jensen

Dato : 11-08-03 17:41

Hej Louise.

Jeg har flere katte der siger disse gnækkelyde og jeg har en gang fået
at vide, at lydene betyder "DEN ER MIN, DEN ER MIN..HOLD JER VÆK"....

MVH
Lone

Lone Gram Jensen
- Tøm kattebakken ved privat svar