Hvordan flytter jeg bedst min kat
Fra : Trine K. Petersen [8~

Dato : 09-08-03 16:07

Hej

Jeg har en rigtig sød og dejlig hunkat (alm. huskat), den er 10 år gammel,
og vi bor i en 2 vær. lejlighed, hvor vi har boet i 10 år. Nu har min
kæreste og jeg købt hus, og vi overtager til 1. oktober. Huset ligger i
samme kvarter, og kun 150 m. fra, hvor vi bor nu.

Mit spørgsmål er, hvordan jeg bedst flytter sammen med katten. Skal den
tilvænnes lige så langsomt? Skal vi tage den med den dag vi er flyttet ind,
og lade den være inde i en uges tid før den kommer ud? Hvordan?

Jeg frygter lidt, at vi hver eftermiddag/aften/nat skal hente katten, som
sidder og mijau'er forean det sædvanlige vindue. Dette vil vi selvfølgelig
helst se os fri for.

Kom med en god vejledning til, hvordan, hvornår og fremgangsmåder. Vi holder
meget af den.

Hilsen Trine

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 09-08-03 16:24

In article <3f350e1f$0$32481$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Trine K.
Petersen [8500] <misskat@FJERNtdcadsl.dk> wrote:

> Kom med en god vejledning til, hvordan, hvornår og fremgangsmåder. Vi holder
> meget af den.

Hej Trine

Nu har jeg selv indekatte og altså ingen praktiske erfaringer i dette
her men jeg har hørt en fremgangsmåde der lyder fornuftig i mine
ører:
Man holder katten inde - helt inde i 14 dage - tre uger. Denne tid
bruger mis til at lære sit nye hjem at kende, afsætte sin duft, falde
til. Og i denne periode tømmer man så kattebakken i haven. I bedene,
langs skel, under buske osv. Når katten så kommer ud, er fidusen at den
kan lugte hvor den bor - dens nye territorie er allerede afmærket til
den. Måske kan man endda være heldig at give evt. andre katte beskeden
samtidig, så man måske undgår slagsmål?
Men om det virker i praksis ved jeg ikke - specielt når det gamle hjem
er så tæt på. Men der er nok hvad jeg ville prøve - hvis det ikke var
muligt simpelthen at indhegne haven

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 09-08-03 17:55

> Mit spørgsmål er, hvordan jeg bedst flytter sammen med katten. Skal den
> tilvænnes lige så langsomt? Skal vi tage den med den dag vi er flyttet ind?

De gange jeg har flyttet - har jeg sørget for at få flyttet alt indbo
ind i det nye hjem, før jeg har taget kattene med. Har dog ikk sat
møbler på plads osv, misserne synz det er en mægtig legeplads
Men når møblerne, de velkendte ting og dufte er der, så er det nemmere
for misserne.

> Jeg frygter lidt, at vi hver eftermiddag/aften/nat skal hente katten, som
> sidder og mijau'er forean det sædvanlige vindue. Dette vil vi selvfølgelig
> helst se os fri for.

Hold missen indenfor i nogle uger og som Ann har skrevet - afmærk, eller
måske indhegne haven - ide?

Med venlig hilsen
Joan Frederiksen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Trine K. Petersen [8~

Dato : 10-08-03 08:38

> [...]
> for misserne.

> Hold missen indenfor i nogle uger og som Ann har skrevet - afmærk, eller

Jeg tror ikke vi vil kunne holde ud, at katten skulle være inde så længe, da
den er MEGET udekat. Den er steriliteret, så det er ikke løbetid der gør den
umulig, men den virker meget deprimeret. Den gang vi fik den, der var det
meningen vi ville have den som indekat, men dette kunne vi ikke holde ud, da
den mijau'ede konstant, og gjore alt det, som den eIKKE må: Kradsede i
møblerne, sov i sofaen osv.

Men vi vil selvf. ligge en seddel hos de nye der overtager vores lejlighed,
så de ved, hvortil de skal ringe, hvis de har en kat der står forean deres
dør på altanen og mijau'er og kradser.