Pelspleje
Fra : nille

Dato : 06-08-03 21:53

Hej

Nu sidder jeg atter her, og er forelsket, meeeeeen........ Nu kan det godt
være at jeg spørger dumt, men hvor meget tid skal man bruge på pelspleje af
henholdsvis en Norsk Skovkat/ Main Coon.

Selv har jeg pt. kun to huskatte, og den pelsplejer de fordre, er til at
overse. Den består af en daglig tur med hansken med knopper og så den
daglige fjerelse af præstelus (ja, sådan hedder de små frø fra burreplanten
altså her i det midtjyske).

Men jeg kunne altså godt tænke mig at min næste kat evt. blev en af de
ovennævnte racer, men jeg vil dog først høre om jeg "gider" pelsplejen,
ellers må jeg hellere holde mig til korthårsracerne.

Hilsen Nille

Fra : Ida

Dato : 06-08-03 22:07

--
"nille" <nille66@bla.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ovennævnte racer, men jeg vil dog først høre om jeg "gider" pelsplejen,
> ellers må jeg hellere holde mig til korthårsracerne.

Hej Nille *s*

Jeg kan kun snakke ud fra min egen race MCOen og her er det nok for mig at
rede dem ordentligt igennem et par gange om måneden og ellers være obs på de
hårduller der lister sig ind i pelsen .. de kan nemt fjernes, når man
alligevel nusser med dem
Jeg bader mine katte, når de skal udstilles og når jeg synes de ser for
fedtede ud - det foregår uden de store brokkerier fra kattenes side af og
flotte er de, når hele menageriet er overstået

Hos mig er hankatten den eneste, der skal slåsses lidt med når der skal
børstes - pigerne kan slet ikke så nok.. rigtige pigebørn

Alle gode hilsner
Ida

DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk - killinger til salg

Fra : Helle

Dato : 07-08-03 07:56

> [...]
> ovennævnte racer, men jeg vil dog først høre om jeg "gider" pelsplejen,
> ellers må jeg hellere holde mig til korthårsracerne.

Jeg har selv en Hellig Birma og en Maine Coon. Birmaen kræver ikke særlig
meget pelspleje - man kan godt nøjes med at børste ham igennem en gang om
ugen i den værste fældetid. Mens min maine coon kræver jeg børster ham
næsten dagligt i fældeperioden. Jeg synes ikke selv det er slemt med
pelsplejen for det er en måde at komme sine katte ved på - og kan kattene
lide det, ja så er det faktisk ret hyggeligt og tager jo ikke ret lang tid.

Mvh Helle

Fra : Pernille Scharff

Dato : 07-08-03 08:12

Hej Nille,

jeg har to cooner og to skovsere, og pelsplejen er lige så individuel som
kattene *grin*

Generelt vil jeg sige, at skovkattenes pelspleje er mindre omfattende end
hos coon'erne, men det er altså kun min erfaring. Mine skovkatte får en tur
med børsten sådan ca.en gang om ugen for en sikkerheds skyld, og lidt oftere
i fældetiden, men det er virkelig sjældent pelsen filtrer. Mine coon'er er
vidt forskellige. Min hankastrat skal næsten børstes dagligt fordi han har
de vildeste mængder pels, mens min hunkastrat også bare bliver børstet en
gang om ugen for hyggens skyld. Når de fælder, er det selvfølgelig oftere.

Alle kattene bliver vasket før udstillinger, hvis jeg synes det er
nødvendigt, og hvis de fedter eller fælder meget, er der også dømt bad.

Håber det hjalp?

/Pernille
DK Garion - skønne selvstændige skovskrubber
www.garion.dk
Vi har killinger til salg...

Fra : Louise Hansen

Dato : 07-08-03 13:47

> [...]
> gang om ugen for hyggens skyld. Når de fælder, er det selvfølgelig oftere.

Hejsa!

Nu har jeg selv Hellig Birma og har kun et flygtigt kendskab til Norsk
Skovkat og Maine Coon, så jeg vil slet ikke udtale mig om pelsplejen hos
disse to racer!

Men, men, men med et sådan mere generelt syn på pelspleje, ja så må jeg
jo sige mig enig i, at det kan variere utrolig meget, ikke alene fra
race til race men også fra kat til kat! Hvor min ældste hankastrat,
Oscar, gerne skal børstes dagligt, kan hans yngre halvbroder; Rokki, og
lillepigen sagtens klare hovedparten af deres pelspleje selv! Alle tre
katte får dog en daglig tur med børsten alligevel, for det er jo så
hyggeligt, når vi alligevel sidder og nusser! Derfor mener jeg også,
at pelspleje ikke er et større arbejde, end man selv gør det til - for
mig og mine katte er det blot en del af den daglige hygge, og jeg ser
det slet ikke som et arbejde i den forstand!

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 07-08-03 14:50

"Louise Hansen" <lady_of_atlantisKATTE@BAKKEyahoo.com> skrev i en meddelelse

> Men, men, men med et sådan mere generelt syn på pelspleje, ja så må jeg
> jo sige mig enig i, at det kan variere utrolig meget, ikke alene fra
> race til race men også fra kat til kat!

....og jeg vil yderligere tilføje: fra årstid til årstid. Jeg har nu haft
mine to NFO'er i lidt over et halvt år, og den pelspleje, der krævedes, da
de havde fuld vinterpels, er en hel anden end nu, hvor de har
"sommerfrisure".
Vinterpelsen klarede Emse næsten helt selv, blot vi gik efter for duller.
Albert skal have mere hjælp, det lader til at han ikke rigtig giiider, så
han duller meget lettere.
I fældetiden redte vi dem oftere, men ligeså meget for ikke at få hår over
det hele, så hellere fange det i en kam. Desuden fik de et enkelt bad for at
hjælpe med at løsne døde hår.
Med sommerpelsen klarer Emse faktisk pelsplejen uden hjælp, mens Albert (der
nu også har beholdt langt mere pels) stadig lige skal holdes øje med for at
undgå duller, men de forekommer ikke særligt ofte, sammenlignet med i fuld
vinterpels.

Det skal jo dog siges, at de ikke udstilles, så de skal ikke shines op, men
blot ordnes af "komforthensyn"

MVH Mette

Fra : nille

Dato : 07-08-03 15:06

Hej Alle

Tak for jeres svar, og jeg må nok med skam tilstå at jeg nok ikke vil egne
mig til en langhårskat, så jeg holder mig til korthårs (selvom en klippet
langhårs kat ser sjov ud, er det smadder synd). Jeg kan bare kigge på min
puddel, så ved jeg jeg at jeg har nok i den. Og inden jeg bliver overfaldet,
så bliver min puddel altså børstet mindst 2 gange om ugen, men det er bare
noget der skal overståes, så vi kan komme igang med det sjove, altså
agilitien.

Hilsen Nille

P.S. Hvorfor kalder I knuder i pelsen for duller ????

Fra : Louise Hansen

Dato : 07-08-03 15:20

> P.S. Hvorfor kalder I knuder i pelsen for duller ????

Hi hi, det sad jeg også lige og undrede mig over! *gg* Men jeg har
nu efterhånden hørt rigtig mange "navne" for sammenfiltring af kattens
pels: "Duller", "Filtkager" (min egen), "Knolde" og meget andet. Så det
er vist et spørgsmål om dialekt, tror jeg!

Fra : maz

Dato : 08-08-03 20:40

"Louise Hansen" >
> Nu har jeg selv Hellig Birma
Me too..

> [...]
> mig og mine katte er det blot en del af den daglige hygge, og jeg ser
> det slet ikke som et arbejde i den forstand!
Enig enig - og også min erfaring ;- )
Sådan er det også her. Zeus får mindst een tur med børsten hver dag (for
nusse og pleje) - og jeg har set hans pels uden at blive redt i et par uger
(ikke mens han boede hos mig) - og det går slet ikke, pelsen bliver alt for
uglet.
Forstår slet ikke af NFO/MCO- folket kan nøjes med så lidt pelspleje ??

Fra : Ann K

Dato : 08-08-03 21:07

Hejsa.
Maz skrev:
>Forstår slet ikke af NFO/MCO- folket kan nøjes med så lidt pelspleje ??

<> Hæ... vi giiiider ikke
Nej - alvorlig og seriøs - mon ikke at det har noget at gøre med at NFO og
MCO er "naturkatte", dvs at deres pels er udviklet til netop at kunne klare
sig selv??? En langpelset gårdkat (som i hvert fald NFO'en har været) bliver
jo ikke plejet og passet, på samme måde som en "fremavlet" race...

OBS! Misforstå mig nu ikke... Birma'en er faktisk en nyyyydelig missekat!!!
Men man kan vel ikke nægte at racen er fremkommet pgr menneskers lyst til at
kombinere lang pels med siamesermaske? og at pelsen derfor (selvfølgelig)
ikke i samme grad har haft et "krav om at være vedligeholdelsesfri...
Birma'en har jo aldrig skulle kunne klare sig selv - ideelt set skulle racen
jo "kun" være en fiiiin og luksuriøs indekat ;)
NFO/MCO's lange pels er fremkommet af nødvendighed for at katten skulle have
bedre overlevelsesmuligheder i et koldt klima....

Mvh Ann

Fra : Louise Hansen

Dato : 10-08-03 02:00

> [...]
> NFO/MCO's lange pels er fremkommet af nødvendighed for at katten skulle have
> bedre overlevelsesmuligheder i et koldt klima....

Hej Ann!

At Birmaen nok altid har været indekat og aldrig decideret vildkat, det
kan vist ikke nægtes, og at det er en skøn kat, skal jeg i hvert fald
være den første til at skrive under på! Men, men, men lad mig så
lige hertil føje, at Birmaen faktisk ikke er en race bygget på
krydsninger, men i hvert fald ifølge historien en "ren" race, som har
sin oprindelse som tempelkat i Tibet. At der så senere hen er avlet
perser og siameser ind i linierne for at opretholde racen og undgå
indavl (efter 2. Verdenskrig var der jo kun to birmaer tilbage, som vi
kender til), det er vist rigtigt nok!

Nå, men det var bare lige lidt info! Min teori omkring birmaer og
pelspleje er dog, at det er birmaens meget fine og bløde pels, der
kræver ekstra opmærksomhed - dens pelshår er meget, meget fine og
"lette" i det!