Med på besøg :-)
Fra : Tina

Dato : 05-08-03 15:44

Hej gruppe

Jeg ved godt, jeg er småtosset, og at følgende sikkert ikke er helt normalt
(eller er det?), men jeg vil alligevel fortælle om noget, jeg har har stor
succes med.

Jeg tager nemlig Mis med på besøg hos min mor! *S*

Første gang var i tirsdags.

Stor succes! Der gik ikke fem minutter fra vi kom ind ad døren, og til han
bare følte sig hjemme. Alt blev snust til og fik lige en duftmarkering med
hagen. Min mor er vild med ham. Og han er glad for hende. Der er dog ingen
tvivl om, at han er ”mors dreng”.
Mis var ikke på noget som helst tidspunkt beklemt ved situationen.

Busturen ud var lidt varm, men han tog det pænt. Mijavede meget klagende et
par gange. Han var ikke det mindste bange for alle de nye lyde.

Busturen hjem gik også godt. Vi var kun lige kommet ind i den første bus, og
så faldt han i søvn. Busskifte og 10 minutters ventetid. Mis lå bare og
kiggede ud. Ind i næste bus. Mis sov.

Da vi så endelig nåede hjem, og han kom ud af sit bur, satten han en kvart
dåse mad til livs (ynglingssmagen - han får den ikke så ofte), lagde sig op
i sin kurv og sov hele natten, mæt af alle de nye indtryk.

”På besøg” har flere fordele:

1.) Katten vænner sig til at køre i bus.

2.) Den lærer, at det kan være rart at komme med i transportkassen, så den
ikke automatisk forbinder kassen og bussen med en stikkende dyrlæge.

3.) Den lærer stedet at kende, i dette tilfælde min mors lejlighed, så han
ikke er vildt skræmt over bare at blive afleveret et ukendt sted, hvis han
en dag skal passes hos hende.

Ulemper:

1.) 4 kg. sovende kat i transportkasse er tungt at slæbe.

2.) ”Næææhhhhhhhhhhh, er det en lille mis?” siger folk, når de glor ind til
kræet og tydeligt kan se, at det er en kat.... ;)
- Hver gang har jeg bare lyst til at svare: ”Nej, det er en blanding mellem
en ged og en hamster, og lige om lidt fiser den ud og bider hånden af dig!”

En ulempe er selvfølgelig også, hvis katten er vildt skræmt ved at køre i
bus, eller bliver køresyg. Så skal man selfølgelig ikke gøre det. Mis har på
intet tidspunkt været stresset eller bange.

I morgen skal han så med igen.

Det eneste lille problem er at overtale ham til at gå ind i transportkassen.
Når først han er derinde er der overhovedet ingen problemer.

Min mor har så alt parart til ham, så det kun er katten jeg skal have med.

Er det mig, der er helt tosset? *G*

Tina og Mis

Fra : Pia J

Dato : 05-08-03 15:52

"Tina" <misstinadk@hotmail.com> wrote in message
> [...]
normalt
> (eller er det?), men jeg vil alligevel fortælle om noget, jeg har har stor

Det lyder da hyggeligt. Og så kan jeg anbefale at bakke ham ind i kassen, så
kan han ikke nå at stritte imod.

:Pia

Fra : Tina

Dato : 05-08-03 19:29

> "Tina" <misstinadk@hotmail.com> wrote in message

> Det lyder da hyggeligt. Og så kan jeg anbefale at bakke ham ind i kassen,

> kan han ikke nå at stritte imod.

Selvfølgelig, hvorfor har jeg slet ikke tænkt på det!

Tak for rådet *s*

Tina

Fra : Majer

Dato : 05-08-03 16:23

Tina wrote:

> Jeg tager nemlig Mis med på besøg hos min mor! *S*

Vi havde også en gang imellem Peter med hjemme hos mine forældre, da han var
enekat. Det var dog lidt nemmere da vi havde bil. Men han var hel tryg ved
det, og kendte alle de gode sovepladser, og det "sorte hul" så alt hans
legetøj forsvandt. Mine forældre har også mad, bakke og legetøj. Nu har vi
så to katte og ingen bil, så det er længe siden at der sidst har været kat
på besøg. Men det varer ikke så længe før de skal derud i en uge, da vi skal
på ferie.

> Det eneste lille problem er at overtale ham til at gå ind i
> transportkassen.

Vi har en af trasportkasserne stående på gulvet i soveværelset, så de altid
kan gå ind og ud af den, som det passer dem. Derfor er de også begge helt
trygge ved den, og VIL bare derind når jeg stiller den frem.

Mange hilsner fra
--
Majer
www.majer.dk

Fra : Tina

Dato : 05-08-03 19:33

"Majer" <a@a.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> på besøg. Men det varer ikke så længe før de skal derud i en uge, da vi

Min mor bor ikke så langt væk, så det er til at overkomme at have ham med i
busserne.

> [...]
> kan gå ind og ud af den, som det passer dem. Derfor er de også begge helt
> trygge ved den, og VIL bare derind når jeg stiller den frem.

Hans transportkasse står også fremme til fri afbenyttelse, men går
overhovedet ikke på noget tidspunkt frivilligt ind i den. Den transportkasse
jeg bruger til marsvinene står ligeledes frit fremme, men heller ikke den
går han ind i...

Tina

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 05-08-03 20:49

In article <3f2ff79f$0$32479$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Tina

> [...]
> jeg bruger til marsvinene står ligeledes frit fremme, men heller ikke den

He - og så er der vores version: Transportkasserne står til daglig i
soveværelset og bliver jævnligt brugt som soveplads. Men de kløgtige
missekatte ved da udmærket hvornår _jeg_ gerne vil ha' dem derind. Og
så skal de absolut ikke nyde noget

Fra : Ragna

Dato : 05-08-03 17:34

>Er det mig, der er helt tosset? *G*

I så fald har vi også været tossede!
I vores unge dage var vi tit på week-end hos mine forældre 150 km væk, og
vores lille, sorte mis (som oven i købet kom derfra!) skulle selvfølgelig
ikke være alene så længe.
Vi havde ikke engang en transportkasse, men en almindelig spånkurv, som
havde et for, jeg selv havde strikket, og der lå hun roligt og hyggede sig
på hele bilturen.
Imidlertid var man ikke i tvivl om, at "hjemme var bedst", for når vi var
nogle hundrede meter fra vores hus, stod hun op på bagbenene, satte
forpoterne op på instrumentbrættet og spandt, så man kunne mærke det i hele
kroppen på hende.
Da vi senere fik to katte, lod vi dem blive passet hjemme, og vi har tit
snakket om, at det egentlig var vanvittigt at køre med en kat løs i bilen -
men heldigvis gik det jo godt!

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Louise Hansen

Dato : 05-08-03 20:35

Hej Tina!

Nej, jeg synes slet ikke, at du er tosset! Når min kæreste, Keld, og
jeg skal ud på længere besøg, hvor vi ved, at kattene også er velkomne,
ja så kommer alle tre misser da med, og det har de bestemt ikke noget
imod - tværtimod! Især holder de meget af at komme på besøg hos
Kelds storesøster i Århus, for hun har bare det perfekte kattehjem, hvor
man som kat må stort set ALT (altså alt, hvad der ikke er farligt,
selvfølgelig )!

Hvad angår transportkasserne, så står de som regel fremme til fri
afbenyttelse, og ingen af mine misser nærer spor uvilje imod dem - de
finder sig pænt i at blive sat derind, når vi skal ud på tur, men de ved
jo også, at så venter der som regel kæl og massevis af godbidder!

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Christina Kausmally

Dato : 05-08-03 21:45

"Tina" <misstinadk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er det mig, der er helt tosset? *G*

Hej Tina,

du er absolut ikke tosset. Da jeg flyttede hjemmefra, tog jeg gerne kattene
med, når jeg skulle hjem til min mor på visit. Det foregik også med bus.
Ih, hvor var der også mange der lige skulle stikke hovedet hen til kassen.
"neeeiiii, Gunnar har du set her...." - Henvendt til mig: "sådan en har vi
også haft...". Jeg siger tvivlende(men smilende)" Er du nu heeeelt sikker på
det, for der ellers ikke så mange der kender denne race?"
"Jow, jow.. Vi har haft perser i maaannnge år."
Jeg smiler, nikker og krammer kassen hårdt med mine to små bimser

Men fordelen var at de vænnede sig til at blive transporteret på en temmelig
"urolig" måde, i forhold til bilen.
Jeg rejste faktisk landet rundt(i starten) m. bus og tog for at gå på
udstillinger m. kattene. Specielt den ene.
Hun er næsten mere ked af at køre i bil idag, end hun var at køre i bus
dengang.
Men det er en sjov oplevelse, og man kommer let i kontakt med mennesker når
man slæber rundt på en transportkasse(der sagtens kunne have været halvt så
stor, for missen kun gider bruge ca. 10 cm, nede i bunden/enden af kassen
*G*)

Jeg håber du bliver ved med at have stor fornøjelse af, at have din kat med
på visit.

Mvh
Christina

Fra : Louise Hansen

Dato : 05-08-03 22:06

Det foregik også med bus.
> [...]
> 'Jow, jow.. Vi har haft perser i maaannnge år.'
> Jeg smiler, nikker og krammer kassen hårdt med mine to små bimser

Hi hi, den har jeg også ofte været ude for, når jeg har været på rejse
med mine bimser, bortset fra at jeg oftest har været ude for folk, som
har troet, at det var siamesere, jeg havde i transportkassen! Når
jeg så siger, at det er Hellig Birmaer, så svarer folk som regel: "Jamen
de har da blå øjne!!" Og så må jeg jo forklare, at det har birmaen altså
også! Men, men det skal da også lige tilføjes, at jeg faktisk også
HAR mødt folk, som virkelig havde kendskab til racen, og som endda også
selv havde birmaer!

Fra : Christina Kausmally

Dato : 05-08-03 23:13

"Louise Hansen" skrev i en meddelelse
>Men, men det skal da også lige tilføjes, at jeg faktisk også
> HAR mødt folk, som virkelig havde kendskab til racen, og som endda også
> selv havde birmaer! <

Det her var også for 10 år siden
Men mit indtryk er også, at der kommer flere folk til, som du beskriver, der
faktisk kender til racen.

Men istedet for bemærkningen om de blå øjne, har jeg så prøvet noget helt
andet.
På udstillinger hører jeg, temmelig ofte, publikummer der udbryder "Jamen de
har jo røde øjne..."
Desværre er lysstof-rør(i de fleste haller) ikke lige det mest flatterende
for bimsernes dejlige blå øjne. Og der skal en ret god dommer til at se, om
katten har dårlig øjenfarve eller det er hallens dårlige belysning.
Har én gang oplevet en dommer hanke op i katten for derefter at traske,
temmelig bestemt, ud i det fri, hvor han kunne se farven ordentligt. Det var
en sjov oplevelse

Mvh
Christina

Fra : Kate

Dato : 05-08-03 22:39

> [...]

> - Hver gang har jeg bare lyst til at svare: ”Nej, det er en
> blanding mellem en ged og en hamster, og lige om lidt fiser den ud

Hæhæ, kender godt den følelse Og hvis det en sjælden gang er
kaninen jeg har i kassen så skal ungerne have hovedet heeeelt
derned...."Nøøøøj, mor, det er en kanin! Erkaninen syg, mor?" Ja, de
spørger jo ikke mig, men jeg hiver generelt også transportkassen op til
mig for at kræet, kat eller kanin, ikke skal blive alt for skræmt.

> Er det mig, der er helt tosset? *G*

Ja Men idéen er jo supergod. Han vil vel også være nemmere at få
passet hvis du skal nogle steder hen og han så kan være hos din mor i
den mellemliggende periode.

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 05-08-03 23:03

> [...]
mellem
> en ged og en hamster, og lige om lidt fiser den ud og bider hånden af

Hæhæ - da vi lige havde overtaget Gizmo skulle han jo selvfølgelig også til
dyrlægen (første gang for os) og vaccineres. Denne tur foregik med bussen.
Idet min bror og jeg stiger på bussen bukker den venlige buschauffør sig
fuldstændigt unaturligt sammen for at kigge ind i mørket i kassen hvor han
sandsynligvis ikke har kunnet se ret meget andet end Gizmos øjne. "Narj -
det er da en dejlig kat I har der," siger han med glimt i øjet imens vi
betaler vores billetter. "Ja," siger jeg: "Han skal til dyrlægen i dag."
Hvorpå buschaufføren ser fuldstændig skræmt på mig og i et meget tøvende og
spørgende tonefald siger: "Skal han aflives?" Hvorpå jeg selvfølgelig kunne
forsikre ham om at han kun skulle stikkes med vaccine - men at det
selvfølgelig også kunne være slemt nok. Gizmo forholdt sig i ro på hele
busturen og vi fik mange lange blikke - især fra børn. Det fik vi for øvrigt
også da vi havde haft Freya hos dyrlægen første gang og havde hende med hjem
i en papkasse. Halvvejs hjemme brød hun ud af den ellers godt lukkede kasse
og kravlede op i bilens bagrude så hun kunne se hvad der foregik der
udenfor. Lad os bare sige at den trætte skoletøs vi kørte forbi i det
øjeblik var ved at falde over sine egne fødder da hun opdagede Lillepigen
der hang halvvejs oppe i bagruden og stirrede på hende.

Med hensyn til at have misserne med på familiebesøg har jeg aldrig været så
modig. Jeg stoler simpelthen ikke nok på min far - han tænker ikke ligeså
kattevenligt som mig, så pludselig står der en yderdør åben - åh gru og
skræk (af samme grund er min fordør altid låst - så er han nemlig nødt til
at ringe på så jeg kan nå at lukke døren ind til stuen - min entre fungerer
som "luftsluse" ) Men nogen gange ville jeg da ønske at jeg havde nogen
mennesker jeg kunne besøge med misserne på nakken. Det kunne da være så
hyggeligt

Mvh Tina og to trætte tøser og en komatøs knægt.

--
Besøg Tina, Gizmo, Freya og Devi på:
www.gizzemissen.dk

Fra : Prinz Ali

Dato : 07-08-03 02:41

Hey Tina
Jeg håber ikke du er skør for så er jeg det også.
Jeg har altid Alex med på besøg hos min mor og det går fint. Min mor er syg
med kat da hun selv har haft kat og der er et sundt udvalg af legetøj og mad
samt bakke og skåle og det hele. Det er også ret godt som du selv siger at
katten er vandt til det. De gange jeg fx skal holde mega fest er det mor
der passer katten.

Kør på! Det er cool at ha´ kat med, og jeg synes nu at det er helt i orden
at folk stiller dumme spørgsmål om ged-hamstern. Specielt når det er en flot
Russian Blue. Folk tror det er kat af fineste art, LOL

-Ali