Får killinger vokseværk?
Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 01-08-03 20:05

Ja, emnet siger vel det hele.

Det er noget jeg er kommet til at tænke på efter at have iagttaget Devi i et
stykke tid. Oftest springer hun som en gazelle og kan balancere på de
smalleste og mest umulige steder. Og så er der så hendes dårlige dage. På de
dage smutter poterne når hun skal balancere, hun rammer forkert når hun
hopper fra et punkt til et andet og hvis hun skal hoppe op på for eksempel
mit skuffemøbel kan hun fejlbedømme højden så meget at hun hamrer ind i
skufferne i stedet for. Det ser ikke ud til at genere hende og det er som
sagt heller ikke hele tiden at det er sådan, for det meste føjter hun rundt
som en cirkusprinsesse.
Jeg har også lagt mærke til at hun er vokset rigtigt meget siden jeg fik
hende i maj. Dengang var hun fire måneder - nu runder hun snart de syv. Så
aldersmæssigt passer det vel med voksealderen?

Minder killinger om børn på det punkt - det kunne også forklare hvorfor
hendes ævlen og vrælen lyder lidt mere ynkelig når hun er ukoordineret?

Med venlig hilsen og god weekend fra
Tina og misserne.

--
Besøg Tina, Gizmo, Freya og Devi på:
www.gizzemissen.dk

Fra : Louise Hansen

Dato : 02-08-03 12:36

Hej Tina!

Jeg kan ikke med sikkerhed sige, at killinger kan få vokseværk, men da
stort set alle andre dyreracer (hunde, heste mv.) kan få det, hvorfor så
ikke også katte? Men jeg synes dog ikke, at det, du beskriver hos din
killing, lyder som vokseværk, da mine erfaringer med vokseværk hos dyr
er, at det gør ondt, og at dyrets lemmer eventuelt "låser", hvilket kan
gøre det besværligt for dyret at rejse sig fra liggende stilling osv.

Hvis der er tale om en killing, så kunne jeg snarere forestille mig, at
det er et spørgsmål om motorisk udvikling - lige som alle andre former
for børn og dyrebørn, skal killingerne vel også udvikle og forbedre
deres motorik, og dét, du fortæller om, har jeg også oplevet hos alle
mine killinger. Engang imellem virker de altså lidt klodsede, men det er
kun lige, til de får det lært - og selv de voksne katte kan jo af og til
fejlbedømme et spring!

Mange hilsner fra Louise!

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 02-08-03 15:41

Louise Hansen skrev i en meddelelse

> [...]
> mine killinger. Engang imellem virker de altså lidt klodsede, men det er
> kun lige, til de får det lært - og selv de voksne katte kan jo af og til

Hej Louise

Det lyder faktisk mere sandsynligt - det med motorikken. For det er sådan
lidt som om at hun nogengange ikke har helt styr på hvor benene egentlig er,
hvor lange de er og hvordan hun lige skal bevæge dem for at holde balancen
eller hoppe højt nok.

Og så kan jeg ikke lade være med at trække på smilebåndet når hun snubler og
falder her og der, for hun rejser sig jo altid op med det samme og prøver
igen - oftest med succes i anden ombæring. Og jeg får da også ekstra motion
ved at futte rundt og gribe hende fra tid til anden.

Mvh Tina

Fra : Kate

Dato : 03-08-03 17:07

"Tina Susanne Johansson" <tina_johansson@NOSPAMyahoo.com> wrote in

> Og jeg får da også ekstra motion
> ved at futte rundt og gribe hende fra tid til anden.

Bryder hun sig om det?
Ja, jeg spørger helt seriøst fordi det var mit klare indtryk at Mowgli
nogle gange syntes at det var utidig indblanding i hans private affærer
hvis jeg greb ham. Nu om dage griber jeg ham faktisk kun når han bliver
kåd i kæle/rede situationer.

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar