Negleklipning
Fra : Helle

Dato : 30-07-03 22:23

Hejsa.

Nu sidder jeg her med sved på panden og er ved at være godt træt af ikke at
kunne få lov at klippe kløerne på min birma. Han er lige fyldt 1 år og
eeeeelsker at blive nusset, kælet og blive børstet. Men så snart jeg tager
fat i poten så vrider han sig rundt og eftersom en birmapels er ret glat, ja
så kan jeg ikke holde ham.

Kæresten har så forsøgt at holde ham godt fast og holde poten så det éneste
jeg skal gøre er, at klippe kloen men nej - han vrider og drejer sig og vil
bare ikke. Kæresten kan slet ikke holde ham fast.
Jeg ved ikke hvad der går af ham for han elsker at blive pillet ved, nusset
ved og blive børstet men poterne - uha nej, dem må vi ikke tage fat ved.
Og nej, det er ikke fordi jeg ikke ved hvordan man klipper kløer og ikke har
det rigtige værktøj! Min maine coon kan jeg sagtens gøre det ved - han
sætter med ryggen mod mig, lægger poten i min hånd og på 30 sekunder er alle
kløer klippet uden problemer. Han er bare SÅ dygtig.

Jeg har forsøgt med ros, skæld ud, holde fast, på bord, sidde på gulvet,
godbider, leg, i sofaen når han sover, lade kæresten holde men nej - intet
virker.

Selv med et viskestykke om sig kan vi ikke klare det. Det siges jo ellers at
kunne hjælpe men nej - han vrider sig simpelthen fri - vælter rundt.

Det er ret meget en skam for hans kløer bliver sylespidse og da han ikke
kommer ud ér det altså nødvendigt at klippe en smule af ind i mellem - også
selv de har kradsetræ.

Hvad skal jeg gøre? synes det er mange penge at måtte ofre hver gang han
skal have klippet kløer hvis det betyder dyrlægen skal gøre det. Vi kan
ikke...

Mvh Helle

__________________________________________________________________ Helle
Nielsen ICQ#: 136819802 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-07-03 22:48

In article <3f28372f$0$76100$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Helle
<krammemusen@hotmail.com> wrote:

> Hvad skal jeg gøre? synes det er mange penge at måtte ofre hver gang han
> skal have klippet kløer hvis det betyder dyrlægen skal gøre det. Vi kan
> ikke...

Hej Helle

Nu kender jeg jo ikke din misling og ved ikke om dette ville virke,
men... da mine katte var unge var det dér med neglene også en kamp. Så
i en periode sneg jeg mig altså ind på dem når de sov - bedst en enkelt
kat i radiatorsengen i dyb coma
Der var en tilpas arbejdshøjde og når katten var totalt afslappet
kunne jeg gerne låne en pote og klippe i hvertfald et par negle inden
den sovende skønhed vågnede rigtigt
Hvilket selvfølgelig betyder at de aldeles ikke var bange eller noget,
de gad bare ikke det dér. Det er nok kun en tryg kat man kan lave det
nummer med, trods alt
Idag spræller de da stadig, men det er ikke så alvorligt ment. Det _er_
jo ikke farligt og man er jo blevet et par lidt mere modne damer nu

Fra : Miver og Mulle's mor

Dato : 31-07-03 08:14

<klip> Nu sidder jeg her med sved på panden og er ved at være godt træt af
ikke at kunne få lov at klippe kløerne på min birma.
</klip>

Hvorfor skal du klippe negle på den, får den slags katte længere kløer
end andre? (jeg sprøger fordi jeg ikke ved det :)

Har læst adskillige steder, at det faktisk er bedst ikke at klippe
kløerne...med mindre de bliver unaturligt lange, der sker jo det, at når
de er klippede, går de straks igang med at få den spidse igen...

Jeg er ihvertfald holdt op med at klippe mine kattes negle, og det gør
faktisk ingen forskel *smil*
De har altså også en hyldebærstamme i kattegården, som dagligt bliver
flået i..

Med venlig hilsen
Miver og Mulle's mor
Heidi Tengstedt

http://hei.homepage.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 31-07-03 11:33

In article <3f28c1ca62038@dk-fritid-dyr-kat.dk>, Miver og Mulle's mor
<zasha_xKATTE@BAKKEhotmail.com> wrote:

> [...]
> de er klippede, går de straks igang med at få den spidse igen...
>
> Jeg er ihvertfald holdt op med at klippe mine kattes negle, og det gør

Hej

jeg tror at det dels kommer an på kattens levevilkår - en udekat slider
kløerne langt mere og har også brug for at kunne forsvare sig i evt.
slagsmål. Der ville jeg nok ikke klippe noget Det er noget andet
med indekatte, de kan altså få virkelig lange negle. Måske der også er
forskel på kattene og deres "grokraft"
Mine hænger simpelthen fast i møbler, tæpper, gardiner osv. til sidst -
eller sidder med en pote hægtet fast oppe i kradsetræet, som den ikke
kan få ned. Og så synes jeg det er tid til en studsning, fordi det
tydeligt er generende for kattene at hænge i hele tiden.

Fra : Jytte

Dato : 31-07-03 08:20

Jeg klipper kun kløer på mine birmaer når de skal på udstilling. De der ikke
bliver udstillet får aldrig klippet kløer.

Venlig hilsen
Jytte

Fra : Marie B Jensen

Dato : 31-07-03 11:25

hej Jytte
Vi er selv i den heldige sitiuation, at alle vores tar bad, føn og
negleklipning uden sværdslag.
Men har hørt, at en strømpe over hovedet kan pasificere...måske en ide?
vh. Rie

Fra : Helle

Dato : 31-07-03 12:11

"Marie B Jensen" <rieKATTE@BAKKEshaggytail.dk> wrote in message
> [...]
> negleklipning uden sværdslag.
> Men har hørt, at en strømpe over hovedet kan pasificere...måske en ide?

Nja en strømpe er nok liiiige drastisk nok
Måske jeg bare skulle lade være med at klippe spidsen af neglene før de
virkelig hænger fast i møbler mm.
Dette vil jeg da lige overveje - men altid noget min maine coon er ligeglad
med det.

Mvh Helle

Fra : Pia J

Dato : 31-07-03 12:47

Det kan godt være du har prøvet det, men kan du ikke prøve at i mellemtiden
nusse hans tæer så meget som muligt, evt lige give puderne et klem og så
nusse videre. Måske når du en dag dertil, hvor du kan holde hans pote som om
den skulle klippes. Så kan du prøve at finde saksen frem, klippe EN klo, og
give ham fred igen og rose. Næste dag EN klo osv.

Nogen skal bare tvinges langsomt. Hvis han går sin vej når du nusser hans
fødder, så lad ham gøre det. Nogen dyr hader bare at føle, de ikke kan komme
fri, det er ikke selve klipningen som er problemet.

:Pia

Fra : Ann K

Dato : 31-07-03 13:46

hej Helle.
Vidste at jeg engang havde fortalt, hvordan vi fik Namacoola overbevist om
at det var dejligt at få klippet kløer
En søgning på google og vupti...
Her er mit indlæg fra dengang

<snip>

Ang. det der med at klippe klør....
Flere herinde fra gruppen oplevede i allerhøjeste grad, hvad Namacoola
mente om at få klippet sine klør... hæ - det lød nærmest som om man på
grusomste vis, var ved at tage livet af hende!... Helle og Maj-Britt (=
prinsessens tidligere ejere) kan tillige fortælle laaaange
skrækhistorier om, hvordan man ser ud efter sådan en omgang!
Så det var med bævende hjerte, at jeg så i øjnene at jeg for eftertiden
_selv_ skulle foretage dette... overvejede faktisk om ikke man bare
skulle lade dyrlægen tage sig af det - hver gang! ;)
Heldigvis har Namacoola også sine anfald af nussesyge... og når hun er i
det humør, kan man få lov til at gøre næsten hvad som helst ved hende

Så jeg begyndte lige så forsigtigt med at holde omkring hendes pote -
bare i 2 sekunder i starten... senere udvidet til længere og længere
tid... jeg slap hende lige så snart hun viste at hun følte sig lidt
utryg - eller hvis bare hun ikke lige havde tid til det der pjat...
efter nogle dage forsøgte jeg så at trykke en af kløerne ud - igen i ca
2 sek.... Til sidst kunne jeg få lov til at trykke alle kløerne ud - og
så var det jo kun et spm om at sidde klar med klosaksen Igen tog jeg
kun én klo ad gangen - så første gang, jeg selv klippede hendes kløer,
tog det altså ca 3 dage...
Men jeg fik til gengæld ikke så meget som én skramme!
Og Namacoola hygger sig ganske gevaldigt, mens hun får klippet
kløerne... det skader nu heller ikke vores gode forhold, at hun får en
lille guf bagefter ;)

<snip>

Held og lykke med at få Emil til at kunne lide at få klippet kløer...

Mvh Ann

Fra : Helle

Dato : 31-07-03 15:12

> <snip>
>
> Held og lykke med at få Emil til at kunne lide at få klippet kløer...
>
> Mvh Ann

Tusind tak - jeg må bare forsøge langsomt men han er godt nok en stædig
herre! Dog river eller bider han ikke men han kan vride sig i ALLE retninger

Mvh Helle