Desperation... amputation???
Fra : Ann K

Dato : 30-07-03 10:34

Hejsa.
Tja... Ranje er stadig urenlig
Han har stadig smerter i fussen
Han er stadig utidig
Smertestillende virker kun i begrænset omfang (

Alt peger på at Ranje ikke lever så meget længere *snøft*

Men... nu har flere foreslået at poten kan amputeres..
Rent etisk har jeg gevaldige problemer med dette!
Det kan da godt være at det kun er mig... men en kat skal da være "hel" for
at leve godt - ikk'???
Vi ved heller ikke, om en så drastisk foranstaltning overhovedet vil have en
gavnlig effekt!?
Jeg tænker her på at Ranjes pote jo har været dårlig _hele_ hans liv - og at
der selvfølgelig er sket skader videre op i benet og omkring skulderen -
måske endda ved ryggens diskus... om der også er slidgigt disse steder, ved
vi jo ikke helt, men jeg tror det!
Ingen kan leve med så alvorlig en skade i så lang tid (en skade, der bla
betyder en forkert gang!) _uden_ at der sker yderligere skade! det siger
min fornuft mig i hvert fald...

Er amputation af den dårlige pote så ikke kun at udsætte det uundgåelige i
en kort periode... en periode, hvor katten skal døje med smerter og
tilvænning til en anderledes måde at bevæge sig på??? dvs at kattens liv
bliver ikke væsentlig forbedret, men måske endda forringet... inden det
alligevel skal slutte???

Åhh - jeg og Manden er i syv sind!!!
Hvis Ranje dog bare havde været en gammel kat, så havde beslutningen nok
været lettere at tage... han ville i det mindste have haft et langt godt
liv! Men Ranje er kun knapt 6 år!!!
Kan en amputation være med til at give ham det lange GODE liv, vi sådan
ønsker for ham??? Eller....
Nej - jeg "cykler" bare rundt i det samme og samme...

Mvh Ann - der bare tænker og tænker.... med en stor klump i halsen!

Fra : Jensn

Dato : 30-07-03 10:40

"Ann K" <tsarsSLET@DETTEos.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men... nu har flere foreslået at poten kan amputeres..

> Mvh Ann - der bare tænker og tænker.... med en stor klump i halsen!

Hej Ann

Nu er jeg ikke den store katteekspert, MEN - man skal altid tænke på hvis
skyld man gør tingene for - om det er for kattens skyld eller for ejerens
skyld

I dit tilfælde ville jeg ikke være i tvivl - Ranje har lidt nok og det bør
der gøres
en ende på - lige meget hvor hårdt det er

Held og lykke med det

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Nina Sørensen

Dato : 30-07-03 10:53

> [...]
> Nej - jeg 'cykler' bare rundt i det samme og samme...
>
> Mvh Ann - der bare tænker og tænker.... med en stor klump i halsen!

Katte er seje. Rigtig seje, og det skal du ikke undervurdere i din meget
svære beslutning.

Selvfølgelig er det afhængig af kattens vilje, men jeg tror en
velfungerende kat hurtigt vil komme sig igen.
Ingen fortjener at lide, så hvis det er med evige smerter, så havde jeg
nok ladet ham få fred. Så der må dyrlægerne kunne råde dig.
Men "bare" at få fjernet poten, og være go' fin når den er groet sammen,
synes jeg ikke nedsætter kattens livskvalitet. Det er set før med gode
resultater.

Med venlig hilsen
Nina Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Jane Bjørnlund

Dato : 30-07-03 11:44

Hej Ann

Det er en svær beslutning. Men umiddelbart lyder det dog som om, du
egentlig har besluttet dig for, hvad du synes er det rigtigste, men
"bare" har svært ved at føre det til handling. Det ville selvfølgelig
også være lettere hvis man bare kunne tale med de behårede..

Med venlig hilsen
Jane Bjørnlund
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Denise

Dato : 30-07-03 11:44

Hej Ann
Puha, en svær beslutning I skal tage. Nej, en kat behøver ikke være "hel"
for at have et godt liv, men alligevel,
hvis det var min beslutning er jeg bange for jeg ville sige det samme som
Brian, desværre.
Jeg synes der er for mange ubekendte i det andet forløb, og bortset fra
måske smerter (og fantomsmerter), som man ikke ved om katten vil have
bagefter, og så måske alligevel skulle give smertestillende, så er der
psyken og forholdet til de andre katte, nej for mig ville der nok være for
mange hvis'er. Og ikke at forglemme, de måske allerede skete skader. Nej,
jeg turde ikke indlade mig på det, desværre.
Hilsen Denise

Fra : Ann K

Dato : 30-07-03 18:54

Hej Jane, Brian og Denise.
Svarer jer samlet og citerer fra Denise:

> [...]
bagefter, og så måske alligevel skulle give smertestillende, så er der
psyken og forholdet til de andre katte, nej for mig ville der nok være for

<> Det er jo lige netop disse tanker, der bliver ved med at male rundt i
hovedet!
Især spørgsmålet om Ranjes psyke... kan han klare at miste sin pote???
Han er jo i forvejen ikke så forfærdelig psykisk stabil
I dag ville jeg virkelig ønske, at jeg vidste _hvad_ han dog har været udsat
for, inden vi fandt ham!!!
Men så er der jo også de andre katte.. og deres reaktioner...
Hvordan vil de reagere, hvis Ranje lige pludselig ikke er her mere???
Tia er _meget_ glad for ham!!! Tjalfe ville vist ikke savne ham....
Ville de kunne affinde sig med at han blev yderligere handicappet???
Aske passer jo allerede nu på ham - beskytter ham mod især Tjalfes dårlige
humør - og træder til, hvis Namacoola bliver for fjollet og irriterende...
Tias forhold til Ranje er mere ubestemmeligt - for det meste ligger de bare
sammen i vinduet - de leger aldrig med hinanden, men har alligevel et eller
andet udefinerbart bånd....

Nej - jeg ved sør'me ikke...
Skal selvfølgelig have en laaaang snak med dyrlægen, lige så snart hun
kommer hjem fra ferie!
Indtil da supplerer vi med smertestillende piller (opblødt i vådfoder
*mums*)...

Mvh Ann

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-07-03 20:30

In article <bg90lp$m2j$1@sunsite.dk>, Ann K <tsarsSLET@DETTEos.dk>
wrote:

> Især spørgsmålet om Ranjes psyke... kan han klare at miste sin pote???
> Han er jo i forvejen ikke så forfærdelig psykisk stabil

Hej navnesøster

Sikke da et dilemma
Jeg tænkte ligesom Nina, at det generer mig at det er en FORpote vi
taler om, for jeg synes næsten katte bruger deres forpoter som små
hænder til tider - det må virkelig være et savn at miste.
Men - så kom jeg til at tænke på at vi taler om en kat der altid har
haft vrøvl med den pote - så måske han slet ikke har brugt den så
meget?
Hvor brugbar er den pote i forvejen - og hvor længe har han ikke kunnet
bruge den ret meget, hvis det er det, vi taler om?
Fantomsmerter... jeg har indtryk af, at det desværre er ret almindeligt
blandt mennesker (som jo kan fortælle hvordan de føler...) Men om man
kan trække en parallel til katte? De er jo kendt for at bide smerter i
sig så man tror den hellige grav er vel forvaret, selv om de faktisk
har ondt... hvor er det svært.
*suk* jeg har på fornemmelsen at vi slet ikke gør det nemmere...

Fra : Ragna

Dato : 30-07-03 20:59

Hej Ann!
Det er en frygtelig svær beslutning, I skal tage, og den bliver gjort
sværere af, at katte ikke viser, hvor slemt de har det.
Hvis han får poten amputeret, og han så stadig har ondt, ville det næsten
ikke være til at bære for jer, og så kunne den dårlige samvittighed og alle
selvbebrejdelserne komme til at gøre sorgen endnu værre.
Vi har selv været i en lignende situation med vores første schæferhund, som
fik kræft i en bagpote. Vi strejfede muligheden for en amputation, fordi
kræften ikke havde bredt sig, men vi mente ikke, at han ville få et godt liv
på den måde.
Den første gang han viste tegn på smerter ved at løbe på tre ben, ringede vi
til vores gode dyrlæge, som kom ud til os og lod ham sove ind i sine vante
omgivelser.
Det var forfærdelig hårdt, for han blev ikke engang 5 år og var verdens
dejligste hund, men vi kunne ikke overskue at udsætte ham for en amputation
for at beholde ham noget længere.
Sådan valgte vi at gøre dengang for ikke at trække sorgen i langdrag. Jeg
tror, vi ville gøre det samme i dag.

--
Mange medfølende hilsener og tanker fra Ragna

Fra : Nina Sørensen

Dato : 31-07-03 07:41

> Især spørgsmålet om Ranjes psyke... kan han klare at miste sin pote???
> Han er jo i forvejen ikke så forfærdelig psykisk stabil

Jeg har ikke fulgt med i historien fra starten. Men smerter og ustabil
psyke hænger ofte sammen.
Kan det være tilfældet her også?

Fra : Nina Søgaard

Dato : 30-07-03 11:45

> [...]
> Nej - jeg 'cykler' bare rundt i det samme og samme...
>
> Mvh Ann - der bare tænker og tænker.... med en stor klump i halsen!

Hej Ann.

Jeg har før set/hørt om katte, der har fået amputeret op til et helt ben.
Så vidt jeg ved kommer de sig fantastisk hurtigt, og lærer på ingen tid
at gøre alt det de før kunne, med den amputerede del.
Ydermere virker de ikke selv som om at deres livskvalitet er forringet.
Spørgsmålet kan så være om det vil fjerne belastningen fra de muligvis
dårlige led, eller om den vil blive værre???
Men det må dyrlægen kunne rådgive dig om.
Ellers vil jeg bare sige, at det ikke virker forkert på mig at amputere,
hvis man ved at katten vil få det bedre.

Held og lykke fremover, og jeg håber beslutningen bliver forholdsvis nem
og tage, med den rigtige rådgivning.

Med venlig hilsen
Nina Søgaard
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Pia J

Dato : 30-07-03 12:30

kunne man evt. se slidproblemer på røntgen? Sådan en mivse kan vel være på
ét billede.... Så kunne man bedøve, fotografere - og derefter tage
beslutningen - altså være forberedt på, at han enten får taget poten eller
får lov at sove videre...

Hvis man kunne garantere, han ikke havde flere smerter, ville jeg prøve, men
det er jo i bund og grund mest for vores egen skyld, at vi vil have dem så
længe som muligt. Og han HAR åbenbart været i temmelig dårligt humør.
:(

:Pia - med næsten samme problem, sidder og venter helt til på TIRSDAG inden
Molly kan få fotograferet den ene has - osteochodrose eller lang tids
overanstrengelse? Og hvad så? stumpen er jo kun 16 mdr....

Fra : Ann K

Dato : 30-07-03 19:37

Hej Pia.

>med næsten samme problem, sidder og venter helt til på TIRSDAG inden
Molly kan få fotograferet den ene has - osteochodrose eller lang tids
overanstrengelse? Og hvad så? stumpen er jo kun 16 mdr....

<> Selvfølgelig er det kun overanstrengelse!!!! det skal det simpelthen
være!

> [...]
det er jo i bund og grund mest for vores egen skyld, at vi vil have dem så
længe som muligt. Og han HAR åbenbart været i temmelig dårligt humør.

<> Åh ja.. dårligt humør og Ranje.. de to er næsten synonyme
Men så er der jo de gode perioder... hvor det ikke gør avs... og hvor han er
som han plejer....
Ufff - det er sq* svært det her!
Også fordi jeg jo selvfølgelig er nervøs for fantomsmerter (som Denise
skriver)... At have den ene smerte frem for den anden... nej - vel???

Mvh Ann

Fra : Pia J

Dato : 30-07-03 19:55

"Ann K" <tsarsSLET@DETTEos.dk> wrote in message

> Også fordi jeg jo selvfølgelig er nervøs for fantomsmerter (som Denise
> skriver)... At have den ene smerte frem for den anden... nej - vel???

Fantomsmerter synes jeg alligevel man hører om så sjældent. Men det vil være
en stor belastning for hans andet forben og skuldermuskler. De har jo
ligesom vægten frem og skubber kun med bagdelen.

Det vil nok hjælpe en del at få lavet jeres løbegård - så vil han være mere
beskyttet mod at skulle fx klatre for at flygte fra noget.

Men snak med dyrlægen - hun må kunne mærke ham igennem, ud over røntgen, og
evt. finde ømme punkter.

:Pia

Fra : Ann K

Dato : 30-07-03 20:25

Hej Pia.

>Det vil nok hjælpe en del at få lavet jeres løbegård - så vil han være mere
beskyttet mod at skulle fx klatre for at flygte fra noget.

<> Løbegården er, forsåvidt Ranje angår, helt færdig Han er ikke en
klatremis! og han har også brugt den en del her på det sidste... Vi nøjes
med at lukke ham derud - netop fordi han så er bedre beskyttet

Mvh Ann

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 30-07-03 15:12

"Ann K" <tsarsSLET@DETTEos.dk> writes:

> Hejsa.
> Tja... Ranje er stadig urenlig
> Han har stadig smerter i fussen
> Han er stadig utidig
> Smertestillende virker kun i begrænset omfang (

ÆV...

> Alt peger på at Ranje ikke lever så meget længere *snøft*

mere ÆV *snøft*

> [...]
> ønsker for ham??? Eller....
> Nej - jeg "cykler" bare rundt i det samme og samme...

Har ikke nogen anelse om, hvorvidt det vil hjælpe eller bare udsætte
den ubehagelige beslutning...

Kan kun tilbyde mange positive tanker som desværre ikke gør
beslutningen lettere...

> Mvh Ann - der bare tænker og tænker.... med en stor klump i halsen!

Kan jeg dælme godt forstå...
--
Med venlig hilsen & mIauu samt miauu fra landet ved regnbuen
Henrik & Anastacia samt Melissa

Fra : Ann K

Dato : 30-07-03 20:22

Hej Henrik.

>Kan kun tilbyde mange positive tanker som desværre ikke gør
beslutningen lettere...

<> Næ, det gør de ikke.... men rart at du vil tænke på Ranje (og os)!
For egentlig er det jo mig og Jan, som har dilemmaet... og som skal træffe
en uendelig svær beslutning....
For, hvad nu hvis amputation ikke virker??? Så har jeg udsat min dejlige
misser for en helt unødvendig smerte!!! Ikke lige noget, jeg mener, man som
ansvarlig ejer bør gøre!!!

Mvh Ann

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 30-07-03 22:23

"Ann K" <tsarsSLET@DETTEos.dk> writes:

> Hej Henrik.

Hej Ann K

> <> Næ, det gør de ikke.... men rart at du vil tænke på Ranje (og
> os)!

Ville bare ønske at jeg kunne gøre mere...

> For egentlig er det jo mig og Jan, som har dilemmaet... og som skal træffe
> en uendelig svær beslutning....

Ja det har du da ret i, det var på sin vis lettere for mig fordi der
var ikke nogen vej tilbage...

> For, hvad nu hvis amputation ikke virker??? Så har jeg udsat min dejlige
> misser for en helt unødvendig smerte!!! Ikke lige noget, jeg mener, man som
> ansvarlig ejer bør gøre!!!

Helt bestemt ikke nej. Der er kommet et par indlæg om at det kan
hjælpe, men stadig ville jeg ikke selv kunne træffe den "rigtige"
beslutning det er helt som prisoners dilemma. På den ene side kan det måske
hjælpe og i får den gamle Ranje tilbage og på den anden side står i
tilbage med tvivlen...

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 30-07-03 16:40

Ann K wrote:
> Hejsa.

hej Ann....

> Tja... Ranje er stadig urenlig
> Han har stadig smerter i fussen
> Han er stadig utidig
> Smertestillende virker kun i begrænset omfang (

øv hvor synd ;(((

> Alt peger på at Ranje ikke lever så meget længere *snøft*

ud fra resten af mailen kan jeg forstå at det måske ikke er tilfældet
alligevel??

> Men... nu har flere foreslået at poten kan amputeres..
> Rent etisk har jeg gevaldige problemer med dette!

hvorfor??

> Det kan da godt være at det kun er mig... men en kat skal da være
> "hel" for at leve godt - ikk'???

nej da??
skal mennesker være hele for at leve godt??
afgøres livskvalitet ikke af følelser, og ikke af fysik??
ville _du_ aflives eller amputeres og have et godt liv?

> [...]
> skulderen - måske endda ved ryggens diskus... om der også er slidgigt
> disse steder, ved vi jo ikke helt, men jeg tror det!

som en anden også skriver, så vil en sådan skade sansyneligvis vise sig på
et røntgenbillede.... det er en forholdsvis lille ekstra udgift for at finde
ud af om kan vil have smerter efterfølgende......

> Ingen kan leve med så alvorlig en skade i så lang tid (en skade, der
> bla betyder en forkert gang!) _uden_ at der sker yderligere skade!
> det siger min fornuft mig i hvert fald...

ja klart, men eftersom poten bliver fjernet, vil han jo ikke benytte det ben
mere..... derfor vil en eventuel slidgigt jo ikke få den påvirkning den
ellers har fået, og kan derfor godt gå i ro......

> [...]
> dvs at kattens liv bliver ikke væsentlig forbedret, men måske endda
> forringet... inden det alligevel skal slutte???

jamen hvad hvis nu i har muligheden for at give ham 6 lykkelige år mere....
6 år hvor han kan slappe af og nyde sit otium..... hvor han kan leve uden
smerter?

> Åhh - jeg og Manden er i syv sind!!!
> Hvis Ranje dog bare havde været en gammel kat, så havde beslutningen
> nok været lettere at tage... han ville i det mindste have haft et
> langt godt liv! Men Ranje er kun knapt 6 år!!!

netop.....

> Kan en amputation være med til at give ham det lange GODE liv, vi
> sådan ønsker for ham??? Eller....

det føler jeg mig ret overbevist om...... men i sidste ende er det jeres
beslutning, sammenholdt med dyrlægens udtalelse......

mit råd er at få undersøgt om der kan være skjulte problemer i hans ben og
skuldre, der kan skabe smerter efterfølgende...... er der ikke, så giv ham
dog chancen ;)

> Nej - jeg "cykler" bare rundt i det samme og samme...
>
> Mvh Ann - der bare tænker og tænker.... med en stor klump i halsen!

jeg er overbevist om at jeg sikkert ikke har gavnet tankerækken..... men
personligt vil jeg hellere leve uden et ben, og leve godt, frem for at lægge
mig ned og dø alt for tidligt........

katte har en evne til selv at afgøre hvornår nok er nok......
er han nogensinde glad?
gider han indimellem lege?
spiser han ordentligt?
gider han nusse fra tid til anden??

lad de ting stå frem som noget af det der afgør om han har en livskvalitet
der er værd at forbedre...... min holdning er hvis i kan svare ja til 2 ud
af 4,så er det værd at give det chancen.......
--
Knus Sabina *der altså ikke er ude på at gøre dig mere forvirret end højst
nødvendigt*

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Ann K

Dato : 30-07-03 20:07

Hej Sabina.

>hvorfor??

<> Svarer på den i det følgende...

>skal mennesker være hele for at leve godt??
afgøres livskvalitet ikke af følelser, og ikke af fysik??
ville _du_ aflives eller amputeres og have et godt liv?

<> Nej _mennesker_ kan nemlig bringes til en forståelse for, hvad et evt
handikap betyder for det fremtidige liv... _mennesker_ kan (ofte) selv
begrunde årsagen til senhandikappet.... _mennesker_ har en anden tilgang til
disse "ting"...
Men jeg *tror* nu også at _mennesker_, der lever i et konstant
smertehelvede, af og til mister modet.... og derudfra træffer nogle
beslutninger....

Dyr har ikke forudsætningerne for disse rationelle tankegange....
Dyr er i den sammenhæng totalt "underlagt" menneskets for-godt-befinden....
Og som ejer af Ranje er det _min_ pligt at finde den bedste løsning for
ham!!!
Jeg har normalt _meget_ imod, hvad jeg betragter at lade hensynet til
mennesket komme først... dvs at man fortsætter en udsigtsløs behandling af
et alvorligt sygt dyr - eller begynder at "eksperimentere" med diverse mere
eller mindre fantasifulde løsninger"! Fx ville jeg aldrig udsætte et dyr for
kemo-terapi... den lidelse dyret skal igennem for (måske) at blive rask, kan
jeg nemlig ikke "forklare" dyret.... At dyret selvfølelig ville blive
opereret i et forsøg på at fjerne cancer, det er en anden sag....

>som en anden også skriver, så vil en sådan skade sansyneligvis vise sig på
et røntgenbillede.... det er en forholdsvis lille ekstra udgift for at finde
ud af om kan vil have smerter efterfølgende......

<> Penge er en biting i denne sammenhæng!!!
Det handler om at Ranje igen får et godt liv!!! Uden smerter....

>jamen hvad hvis nu i har muligheden for at give ham 6 lykkelige år mere....
6 år hvor han kan slappe af og nyde sit otium..... hvor han kan leve uden
smerter?

<> Det er jo lige det....

> men i sidste ende er det jeres
beslutning, sammenholdt med dyrlægens udtalelse......

<> Jeps... men derfor er det jo alligevel kun sundt at få andres mere
rationelle syn på sagen I sidder jo, i denne specifikke situation, ikke
med tankerne malende rundt - og vejer for eller imod en kat, som I holder
utroligt meget af...

Du stillede også nogle spørgsmål...
>er han nogensinde glad?

<> Når han ikke har ondt (og der ikke sker nogen forandringer i hans
tilværelse - som fx nye katte), er Ranje altid glad

>gider han indimellem lege?

<> Næ... nej, leg er lig med motion!! Ufff.... men Ok - han er meget dygtig
til at ligge og daske til en snor....

>spiser han ordentligt?

<> Hvis Ranje nogensinde gik fra sit foder, stod jeg hos dyrlægen
OMGÅENDE!!! ;)

>gider han nusse fra tid til anden??

<> Ranje nusser som altid... faktisk er det lidt som om han er blevet mere
kontaktsøgende efter vi fik først Namacoola og siden Tia....

Mvh Ann

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 30-07-03 21:22

Ann K wrote:
> [...]
> Dyr er i den sammenhæng totalt "underlagt" menneskets
> for-godt-befinden.... Og som ejer af Ranje er det _min_ pligt at

jeg vil så mene at dyr har en fordel langt hen ad vejen frem for
mennesker....
dyr tilpasser sig langt bedre end mennesker... de tænker ikke over
situationen, de gør bare som det nu passer bedst....
det tror jeg kommer dyrene til gode når de ender i en situation som vi
mennesker vil bruge timer og endda år på at bearbejde.......
et menneske der får amputeret noget vil måske kræve psykologbehandling i
lang tid for at forene sig med dennye krop.....
et dyr lever bare med kroppen som den nu er, og får det bedste ud af det,
uden overhovedet at spekulere nærmere over det...

> [...]
> ikke "forklare" dyret.... At dyret selvfølelig ville blive opereret i
> et forsøg på at fjerne cancer, det er en anden sag....

jamen prøv engang at betragte Ranjes pote som hans cancer.....
der er overvejene sansynelighed for at han kan blive rask og leve et godt
liv, uden sin pote ( og det er jo _kun en pote, ikke et helt ben).....
jeg er overbevist om at hvis poten kommer væk, og han bliver smertefri, vil
han bruge benstumpen som pote til de småting han har behov for den til......
dog kan han jo ikke bruge den til at gå på mere...

andre har skrevet at de er skeptiske fordi det er en forpote.... men
personligt ville jeg være langt mere skeptisk hvis det var et bagben.......
det er muligt man mener bagbenet kun bliver brugt til at skubbe fra med, men
det er også bagbenet der hjælper katten op i sofaen, det er bagbenene der
sørger for at de kan komme op i vindueskarmen..... og hvis Ranje i forvejen
ikke klatrer, vil han jo næppe savne det.....
hvem ved... måske vil han så småt begynde lidt igen når han bliver
smertefri......

> [...]
>
> <> Penge er en biting i denne sammenhæng!!!
> Det handler om at Ranje igen får et godt liv!!! Uden smerter....

netop!!

> [...]
> situation, ikke med tankerne malende rundt - og vejer for eller imod
> en kat, som I holder utroligt meget af...

klart...... man er nødt til at veje pro's and con's.......

> Du stillede også nogle spørgsmål...
>
> <> Når han ikke har ondt (og der ikke sker nogen forandringer i hans
> tilværelse - som fx nye katte), er Ranje altid glad

dvs ja ;)

> <> Næ... nej, leg er lig med motion!! Ufff.... men Ok - han er meget
> dygtig til at ligge og daske til en snor....

lidt kan han da ;) så ja....

> <> Hvis Ranje nogensinde gik fra sit foder, stod jeg hos dyrlægen
> OMGÅENDE!!! ;)

just præcis ;) igen et ja ;)

> <> Ranje nusser som altid... faktisk er det lidt som om han er blevet
> mere kontaktsøgende efter vi fik først Namacoola og siden Tia....

alt i alt ser det jo ud til at han har en ret god livskvalitet...... så
længe der er langt flere gode timer end dårlige så er det værd at prøve
synes jeg......
--
Knus Sabina

Fra : Bente Jepsen

Dato : 30-07-03 16:58

> Men... nu har flere foreslået at poten kan amputeres..
> Rent etisk har jeg gevaldige problemer med dette!

Hej Ann.

Hvor synd for jer det er så svært.

Jeg tror ikke jeg ville betænke mig på at få amputeret poten på ham,
hvis ellers dyrlægen synes det er OK.

Som jeg har forstået på dine tidligere indlæg er han glad og veltilpas
hver gang I har fået ham gjort smertefri, og man har da hørt om så
mange katte der har fået amputeret et eller andet og haft et rigtig
godt liv bagefter.

Jeg ved godt det er noget andet med en hale, men det er trods alt
også en amputation og de katte jeg kender der har mistet halen har et
forrygende godt katteliv

Håber I træffer den beslutning I bedst kan leve med siden, for det er
jo også vigtigt.

Mange hilsner
Bente

Fra : Ann K

Dato : 30-07-03 20:11

Hej Bente.

>Jeg ved godt det er noget andet med en hale, men det er trods alt
også en amputation og de katte jeg kender der har mistet halen har et
forrygende godt katteliv

<> Hæ - faktisk mangler Ranje ca 1/3 af sin hale ;) Igen - vi aner jo ikke,
hvad han har været ude for, inden vi fandt ham!
Han ser nu heller ikke ud til at mangle halen... i hvert fald kompenserer
han vældig godt
Men en pote er jo noget andet...

Mvh Ann

Fra : Nina El Falaki

Dato : 30-07-03 19:03

Hej Ann

Guuuud hvor er det svært.

Ranje er jo udekat, og vil han kunne lære at klatre lige så godt i træer med
kun en forpote?? Var det et bagben ville jeg prøve amputation, men jeg er
usikker , når det er et forben. Han vil jo også komme til at belaste det
raske forben dobbelt så meget som nu, så vil det medføre skader i det lange
løb??

Hør hvad dyrlægen mener.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Ann K

Dato : 30-07-03 20:18

Hej Nina

>Guuuud hvor er det svært.

<> jo tak... mon ikke!

>Ranje er jo udekat, og vil han kunne lære at klatre lige så godt i træer
med
kun en forpote??

<> Ranje har nu aldrig været den store klatrer... jeg tror, at han altid har
vidst at poten ikke kunne klare belastningen - og at han ikke kunne "stole"
på den... leddenes bevægelighed er enten nedsat eller ikke eksisterende
(kløerne kan fx ikke trækkes ind)... Da han så også har været ekstremt
overvægtig, har han åbenbart fundet ud af, at det var bedst, at blive ved
jorden!
På det seneste har han dog ikke villet ret meget ud... vi tror at det også
kan være et tegn på at Ranje selv ved, at han nu har svært ved at klare
sig....

> [...]
raske forben dobbelt så meget som nu, så vil det medføre skader i det lange

<> Ja... endnu en af de ubekendte faktorer!!!

>Hør hvad dyrlægen mener.

<> Selvfølgelig... hun skal lige komme hjem fra ferie...
Nej - glæder mig absolut _ikke_ til den samtale!!!

Mvh Ann

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Christina Kausmally

Dato : 30-07-03 21:09

"Ann K" skrev i en meddelelse
> for

Hej Ann,

jeg spurgte min dyrlæge(/arbejdsgiver) om de samme spørgsmål, der lader til
at være dit dilemma. Hans svar var, at dyrene uhyggeligt hurtigt lærer at
leve m. det handicap det er, at mangle et helt(eller en del) af et ben.
Så jeg tror at jeg ville give det en chance. Du vil nok hurtig opdage, at
Ranje slet ikke opfatter det som et handicap, måske endda tværtimod.
Grunden til at jeg skriver tværtimod, og selv er så overbevist er, at jeg
selv fik syn for sagen på klinikken.
At se et dyr så åbenlyst lettet over, at være sluppet af med en smertende
del af sin krop. Puha, det var til at få en klump i halsen over. Og her
snakker vi om et par timer efter opvågningen... En rasende stor forskel fra
det dyr, der kom ind på klinikken om morgenen.
Slå til... Har Ranje gået med en smertende pote i lang tid, så er han jo
heller ikke vant til at bruge den optimalt. Mon ikke han kommer til at bruge
resten af benet alligevel? Ofte ser dyrlægerne jo netop, at stumpen(undskyld
udtrykket) hærdes og bliver ganske brugbart.
Men som de andre har svaret dig... Få en rigtig god og lang snak med din
dyrlæge. Jeg håber det vil fjerne de sidste rester af tvivl og
ubeslutsomhed, uanset hvad du finder ud af.

Mvh
Christina
http://home19.inet.tele.dk/thamis/

Fra : Nina Sørensen

Dato : 31-07-03 07:29

> <> Selvfølgelig... hun skal lige komme hjem fra ferie...
> Nej - glæder mig absolut ikke til den samtale!!!

Ann, er din dyrlæge dygtig nok til at tage den vurdering? og operationen?

Hilsen Nina - der ved at det er vigtigt at være kritisk med valget.
www.tendertribes.dk

Fra : Stina Hofmann

Dato : 30-07-03 21:52

Ann K skrev i dk.fritid.dyr.kat at:

>Åhh - jeg og Manden er i syv sind!!!

Kære Ann (+ bande).

Jeg tænkte at du sikkert trænger til et totalt ubrugeligt indlæg uden
nogen mening og den slags er jeg jo leveringsdygtig i.

Eller sagt på en anden måde: Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad
jeg selv ville gøre i den situation, men jeg vil have at du og Manden
skal vide at jeg er 100% sikker på at uanset hvad I beslutter er det
en beslutning der er taget med både hjerne og hjerte - og det er den
rigtige!

Og så får I lige en spand kærlige tanker og en vognfuld godt humør til
Ranje-drengen.

Mvh
Stina og drengene.

Fra : Kate

Dato : 30-07-03 22:14

"Ann K" <tsarsSLET@DETTEos.dk> wrote in news:bg83db$nq0$1@sunsite.dk:

> Mvh Ann - der bare tænker og tænker.... med en stor klump i halsen!

Det kan jeg dælme godt forstå. Nu har jeg læst alle indlæg i tråden og
synes det er blevet endnu sværere.
Min første tanke var "nej, ikke mangle et ben". Dog har jeg faktisk
hørt om en kanin som fik amputeret hele sit ene forben og levede glad i
mange år hos en familie i USA, men så tænker jeg også "jamen, det var
jo et ungt dyr" Selvom Ranje ikke kan kaldes gammel, så er han dog så
gammel at jeg tænker mig at det måske er svært for ham at vænne sig til
at mangle poten. Som andre også skriver vil han kompensere så meget at
han slider den anden side ned?! Hmmmm, nej nogen nem sag er det bestemt
ikke. Slet ikke efter Christinas indlæg, for en dyrlæge burde jo vide
om dyret får det mærkbart bedre eller om det er en kortvarig udsættelse
af det u-undgåelige.

Desværre blev mit indlæg nok ikke meget brugbart, men jeg kan da sige
at jeg føler med jer, for hvor er det dog svært

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Camilla Scharff

Dato : 30-07-03 22:46

Har ikke læst hele tråden (har ikke tid lige nu....), men vil bare lige
bidrage med følgende:

Så et program forleden fra Animal Planet - en hund var slemt vanrøgtet og
havde et STORT sår på det ene bagben, hvor der var gået betændelse og
koldbrand i. Hunden kunne selvfølgelig ikke gå på benet, men den gik sog
møjsommeligt derudaf...
Klip - 2 måneder senere - det betændte ben var sat af, fordi koldbranden var
for slem... Hunden var SÅ glad! Den fjantede rundt på 3 ben, hoppede og løb,
fuldstændig som en hvalp. Det var en helt anden hund end den med såret på
benet.

Ann - jeg kan ikke hjælpe dig med at tage en så vigtig beslutning, det er
noget man selv skal gøre... ville bare lige fortælle dig om ovenstående, som
gjorde et meget stort indtryk på mig, fordi min første tanke var at den hund
burde aflives med det samme! Men skæbnen ville anderledes...

Mange hilsner
Camilla

Fra : Miver og Mulle's mor

Dato : 31-07-03 08:09

<klip>
> Men... nu har flere foreslået at poten kan amputeres..
</klip>

Min erfaring begrænser sig til Animal Planet, men udfra hvad jeg har set
der, er amputation af og til en glimrende løsning.

Da jeg nærer en ufattelig tillid til min dyrlæge, Nerry Kamstrup, ville
jeg helt og holdent lade hende råde mig, da jeg formoder en dyrlæge
langt bedre kan vurdere om amputation er løsningen.

Så hvis du har en dyrlæge du har tillid til, så få han/hendes
vurdering....dét er det bedste råd jeg kan give dig...

Med venlig hilsen
Miver og Mulle's mor
Heidi Tengstedt

Fra : Esther

Dato : 31-07-03 11:20

Hej Ann

Har ikke fulgt med i hele debatten (er her for 1. gang i dag) Læste dit
indlæg og
fik lyst til at "blande mig" med en lille historie fra "det virkelige liv".

Min mormor havde altid mange katte, men det var dengang man "ikke brugte
dyrlæger som vi gør nu. En af dem blev kørt over, da den ikke var ret
gammel, 3-4 år. Den overlevede MEN var blevet ramt på den højre forpote, så
poten kun hang i et par sener.

Katten bed selv potestumpen over (ved albuen) og lærte sig hurtigt at bevæge
sig rundt på kun tre ben. Den så ikke ud til at lide spor under det og den
blev altså 14-15 år gammel, trods den manglende forpote

De andre katte generede den ikke, faktisk var den en rigtig god amme for
mange af de andres killinger udover sine egne

Så - en kat kan altså godt leve med kun tre poter

Held og lykke.

Esther

Fra : Nina El Falaki

Dato : 31-07-03 18:40

Hej Ann

Jeg har tilladt mig at spørge på "mit" svenske katteforum, om de ville
aflive, alle de 7 der har svaret er enige om, at de ville prøve amputation.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Ann K

Dato : 02-08-03 21:48

Hej Alle sammen.
Tak fordi I gad at tage jer tid til at komme med nogle input og tanker
omkring Ranjes (og vores) situation
Og også for at nogen ville videreformidle andres syn på en evt
amputation....

Det er et forfærdeligt dilemma, men vi har nu besluttet at tale med dyrlægen
om amputation... selvfølgelig vil det kræve en ordentlig undersøgelse i
narkose (røntgen)... og viser det sig at der er skader/slidgigt i selve
benet, skulderen og/eller ryggen, så får Ranje ikke lov til at vågne op
igen...
Tror vi nok....
Johhh - der diskuteres og vejes stadig for og imod... Og vi skal nok have
beslutningen klar om ca 1 uge... da kommer vores dyrlæge hjem fra ferie....

Mvh Ann

Fra : Camilla Scharff

Dato : 02-08-03 23:09

Hej Ann

Hvis I har brug for en second opinion, synes jeg bestemt I skal kontakte
Raiku.

Mvh. Camilla