3-farvet kat = hunkat ???
Fra : Jensn

Dato : 29-07-03 09:00

Hej

Vi har lige fået en lille killing og i dag viste jeg én kollega
et billede af den - og han sagde med det samme at det var
jo en lille fin hunkat - det kunne han se, sagde han - fordi den
var 3-farvet (sort, rød, hvid) - det kan hankatte ikke være

Er det korrekt ?

p.s. Det skulle også meget gerne være en hunkat - men jeg har bare aldrig
hørt om det med farverne

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Pia J

Dato : 29-07-03 09:02

"Jensn" <m3m5@hotmail.com> wrote in message news:jQpVa.41022

> jo en lille fin hunkat - det kunne han se, sagde han - fordi den
> var 3-farvet (sort, rød, hvid) - det kan hankatte ikke være

Det sker uhyre sjældent, så man vist næsten kender alle tilfældene indenfor
racekatte, at en hankat er 3-farvet.

Tillykke med hende.

:Pia

Fra : Jensn

Dato : 29-07-03 09:06

> Det sker uhyre sjældent, så man vist næsten kender alle tilfældene
indenfor
> racekatte, at en hankat er 3-farvet.
>
> Tillykke med hende.
>
> :Pia

Tak skal du ha'

Så har jeg også lært lidt i dag

Og sikken en ballade sådan en killing kan lave - men det er alletiders
"legekammerart" for vores 4-årige datter

og katten ser faktisk ud til at opfatte hende som en slags ligeværdig
"killing"
- ihvertfald er det sikkert, at hvis vores datter ikke liiiige gider at
rende rundt
efter "Rosa" - så skal den dælme nok gøre hende opmærksom på at hun må
vente lidt med at hvile

I morgen har vi haft den i 14 dage - og (iflg. dyrlægen) er det tid til at
vi kan prøve at lukke
den ud - er der nogen god råd i den forbindelse ?

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Pia J

Dato : 29-07-03 09:11

"Jensn" <m3m5@hotmail.com> wrote in message news:mWpVa.41026

> I morgen har vi haft den i 14 dage - og (iflg. dyrlægen) er det tid til at
> vi kan prøve at lukke
> den ud - er der nogen god råd i den forbindelse ?

Hvis killingen kun er 14 uger, ville jeg nok ikke slippe den ud på egen hånd
sådan lige med det samme. Men I kunne jo starte med at sidde lidt ude på
græsplænen sammen med den, så den lærer hvor man kommer ind og ud - jeg
synes en kattelem er en god ting, men hun er muligvis for lille til at
skubbe den op endnu. Jeg ville vente mindst en måned mere med bare at lukke
den ud, og stadig sørge for, den var inde om natten.

Når hun bliver lidt ældre, skal du være opmærksom på, hun allerede kan blive
kønsmoden ved ca. 5-6 måneder - men det er slet ikke sundt for hende at få
killinger så tidligt, så det er en god ide at sørge for, hun ikke kan komme
galt afsted.

:Pia

Fra : Jensn

Dato : 29-07-03 09:18

> [...]
> kønsmoden ved ca. 5-6 måneder - men det er slet ikke sundt for hende at få
> killinger så tidligt, så det er en god ide at sørge for, hun ikke kan

Hej

Killingen er 11 uger

Og vi vil selvfølgelig blive ude hos den - og følge med den ind igen.

Det jeg tænkte på, var om den bare kunne finde på at spurte af sted ?
Jeg tror det nu ikke, da den føler sig meget tryk ved os, men man
ved jo aldrig......katten er jo dens egen herre

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Pia J

Dato : 29-07-03 09:29

"Jensn" <m3m5@hotmail.com> wrote in message news:u5qVa.41027

> [...]
> Jeg tror det nu ikke, da den føler sig meget tryk ved os, men man
> ved jo aldrig......katten er jo dens egen herre

Uha, så er den jo egentlig først "moden" til at komme fra sin mor om en uge,
altså en rigtig lille pjevs! (12 uger hos katte svarer ca. til 8 uger hos
hvalpe, udviklingsmæssigt)

Det kommer jo meget an på, hvordan den er vokset op. Hvis den kun har været
indekat, bliver den muligvis bange for at være ude, mine killinger skyndte
sig at løbe ind igen, de var skrækslagne, men man kan også risikere de
gemmer sig under en busk og ikke vil komme ud. Hvis hun er så glad for jer,
holder hun sig sikkert i nærheden. Hvis hendes mor har nået at lære hende om
at være udendørs, er det mere et spørgsmål om at hun lærer området at kende
stille og roligt. Katte har vist ikke voldsomt god stedsans, og biler
eksisterer ofte ikke i deres univers. Eller de bliver bange for dem, og
beslutter så at flygte i en retning som fører dem tværs over bilens bane,
fordi de kun tænker på at nå hen til et trygt sted. Er jeres have indhegnet?

:Pia

Fra : Jensn

Dato : 29-07-03 09:50

> [...]
> beslutter så at flygte i en retning som fører dem tværs over bilens bane,
> fordi de kun tænker på at nå hen til et trygt sted. Er jeres have

Hej

Den kommer fra et villakvarter hvor den gik i haven sammen med sine søskende
og mor - så den er vant til det.

Vi har gået tur med den udenfor (holdt den oppe hos os) - og det synes den
er
vældig spændende - og den er efterhånden lidt varm på at komme udenfor, men
jeg tror vi starter med at lukke den ud på teressen som umiddelbart godt
kan lukkes af så katten bliver der.

Og nej - vores have er ikke indhegnet, men den er på 2100m² så den burde
kunne
få sine lyster styret dér

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Pia J

Dato : 29-07-03 10:13

> vældig spændende - og den er efterhånden lidt varm på at komme udenfor,
men
> jeg tror vi starter med at lukke den ud på teressen som umiddelbart godt
> kan lukkes af så katten bliver der.

Det lyder som en fin start.

Pia

Fra : Ragna

Dato : 29-07-03 11:39

>Og nej - vores have er ikke indhegnet, men den er på 2100m² så den burde
>kunne få sine lyster styret dér

Det kan lade sig gøre at sætte hønsetråd ind i hækken på så stor en grund,
selv om det er et kæmpe-arbejde.
Vi ved det, for vi har selv 2000 m2 - og en landevej foran huset, hvor der
periodisk er meget tæt trafik, så vi turde ikke andet end hegne ind.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Pia J

Dato : 29-07-03 11:41

> Vi ved det, for vi har selv 2000 m2 - og en landevej foran huset, hvor der
> periodisk er meget tæt trafik, så vi turde ikke andet end hegne ind.
>
> --
> Venlig hilsen, Ragna

Ja, man kan ikke lære en kat om skel, det er svært nok med en hund, men en
kat er fløjtende ligeglad. De er født nysgerrige

:Pia

Fra : Nina Sørensen

Dato : 29-07-03 09:39

> [...]
> Jeg tror det nu ikke, da den føler sig meget tryk ved os, men man
> ved jo aldrig......katten er jo dens egen herre

Tillykke med den lille nye
Nej, den spurter ikke afsted. Den vil rimelig langsomt indtage stykke
for stykke af den nye verden.
MEN jeg synes ikke i skal skynde jer. Den er kun 11 uger, og bare en
baby. Så længe den ikke viser tegn på at ville ud, så er der ingen grund
til at slippe den fri.
Det skal tids nok komme.

Var det min killing, havde jeg ventet til den var 5-6 måneder og
neutraliseret, med mindre den direkte vil kæmpe sig ud.

Med venlig hilsen
Nina Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Pia J

Dato : 29-07-03 09:43

"Nina Sørensen" <mailKATTE@BAKKEtendertribes.dk> wrote in message

> Var det min killing, havde jeg ventet til den var 5-6 måneder og
> neutraliseret, med mindre den direkte vil kæmpe sig ud.

Ja, jeg var jo en kylling, så mine var vist 10 mdr. selvom de blev kastreret
som 7-mdr. Men det var jo også minus 12 grader på det tidspunkt :)

Og de var godt nok meget længe om at synes det var sjovt, det der udendørs
noget. Men de havde selvfølgelig ikke prøvet det hjemmefra, hvis det var en
gårdkat ville jeg godt turde noget tidligere.

Netop det med at udvide grænserne langsomt kunne jeg tydeligt se - de gik
fuldstændig i panik hvis man bar dem væk fra huset. Sidde og kigge i
døråbningen var rigeligt i starten. Så et helt hus er sikkert eventyr nok
for en lille størrelse på 11 uger.

:Pia

Fra : Ragna

Dato : 29-07-03 10:04

>Var det min killing, havde jeg ventet til den var 5-6 måneder og
>neutraliseret, med mindre den direkte vil kæmpe sig ud.

Det kan jeg godt anbefale!
Ifølge min erfaring vil katten, der kommer ud fra den er helt lille, være
mere tilbøjelig til at udvide sit territorium og vandre længere og længere
væk fra sit hjem.
Vores haver har godt nok altid været rimelig "kattesikkert" indhegnet, men
med nogle af kattene havde vi alligevel et flygteproblem.
Vores nuværende kat kom først ud, da han var 7-8 mdr.(på grund af sygdom!),
og han har været nem at holde inde i haven, selv om han tilbringer det meste
af dagen derude.
Hvis I indhegner haven og venter med udelivet, har jeres kat større chancer
for at undgå et blive kørt over eller mishandlet af afstumpede individer.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : maz

Dato : 29-07-03 09:27

"Jensn" > wrote in message >>
> I morgen har vi haft den i 14 dage - og (iflg. dyrlægen) er det tid til at
> vi kan prøve at lukke
> den ud - er der nogen god råd i den forbindelse ?

Hej Brian

Her er mine forslag (erfaringer og anbefalinger) til introduktion til
udelivet:

Ca.3 uger med langsom tilvænning - jeg vil ikke anbefale hurtigere.

1) allerførst skal de kende huset grundigt først i ca. 1-1½ uge.
Øvrige punkter min. 2-3 dage hver (men er jo individuelt afhængig af
kattene)

- Start med at snuse lidt gennem dørsprækken,
- så tur i haven med sele til den kender HELE haven,
- herefter ledsaget udgang i haven ( her er det så, at man håber, at kattene
kommer når man kalder),
- herefter ledsaget tur m/u sele uden for haven,
- herefter lille tur uden ledsagelse, hvor I er hjemme (gerne hvor I selv
kan være ude),
- og uden ledsagelse, hvor I er hjemme skal helst vare 1-1½ uge, så I kan
holde lidt øje med dem etc.....
- Natture...ikke foreløbig - hvis overhovedet (er jo jeres valg *s*)

Håber det kan bruges - har altid været en succes hos os - og vi har prøvet
en del gange efterhånden...

maria

Fra : Lisbeth Christensen

Dato : 29-07-03 19:46

> Det sker uhyre sjældent, så man vist næsten kender alle tilfældene
indenfor
> racekatte, at en hankat er 3-farvet.

For fuldstændighedens skyld vil jeg gerne lige tilføje, at årsagen til at
3-farvede hankatte er så sjældne er, at hankatte ikke kan være 3-farvede med
mindre de har kromosomfejl; som oftest det såkaldte Klinefelder Syndrom.

VH Lisbeth

--
http://www.mactabby.dk - opdræt af maine coons.

- Cats come in many varieties...and every one is divine.

Fra : Niels Peter

Dato : 29-07-03 12:57

Jensn wrote:
> [...]
>
> Er det korrekt ?
>
> p.s. Det skulle også meget gerne være en hunkat - men jeg har bare

Der er noget om det, selv om det ikke er helt så kategorisk. Langt de
fleste trefarvede katte er hunner, og af de få trefarvede hanner, der
findes, er de fleste sterile.
Men helt umuligt vil det altså ikke være at f.eks. finde en trefarvet,
fertil hankat. Men man skal lede meget længe og formentlig engagere et
hundedyrt detektivbureau

Niels Peter
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 30-07-03 09:27

> Men helt umuligt vil det altså ikke være at f.eks. finde en trefarvet,
> fertil hankat. Men man skal lede meget længe og formentlig engagere et
> hundedyrt detektivbureau

Næ det behøver det skam ikke vores ene hankat har en far som er
sorttortie/hvid m. blå øjne han er mest hvid/rød med kun en sort plet i
nakken, men den er der *ss* og ja han er jo fertil efter som han er far til
vores kat .

MVH
Gitte
www.sacala.dk - killinger til salg.