Hjælp! Ny kat i huset...
Fra : Em-Jay

Dato : 28-07-03 07:54

Hej - håber I kan hjælpe!

Igår var min kæreste og jeg ude at kigge på en flot stor han norsk skovkat
på 3 år (kastreret). Dem som skulle af med den lovede guld og grønne skove
for denne kats fremtid hos Os, så vi købte den... Vi fik den hjem igår aftes
og lod den være alene til at udforske vores lejlighed gennem natten, så vi
gik i seng. Her til morgen fandt vi så ud af, at den har været løbet ind
under sengen i løbet af natten og nu, hvis vi nærmer den, væser den - den
vil bare ligge skræmt ovre i en krog... Hvad er gået galt og hvordan kan
problemet takles???????? Håber på Jeres ekspertviden...

Mvh

Michael

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-07-03 08:28

Em-Jay wrote:
> [...]
> nu, hvis vi nærmer den, væser den - den vil bare ligge skræmt ovre i
> en krog... Hvad er gået galt og hvordan kan problemet takles????????

det bedste råd er tid.......
den skal nok tø op, men du må huske på at den uden at have nogen
medbestemmelse er blevet fjernet fra sit hjem og sine venner og alt den
kender, og proppet ind i et fremmed hus, med fremmede mennesker, fremmede
lugte og fremmede lyde.....
hvordan ville du selv have det med det, hvis du nu ikke kunne kommunikere
med disse væsner?´

giv ham tid... lok lidt med ham..... sæt de nødvendige ting hen i nærheden
af hvor han gemmer sig (mad, vand og bakken) sådan at han ikke tvinges til
at komme ud i det fri med det samme..... giv ham lidt lækkert, så han
fristes til at huske at spise og drikke ( lidt tun i vand, vådfoder eller
feks rejer)
når han så bliver lidt mere tryg kan i flytte tingene lidt længere væk......
men vær varsom med at flytte det for langt i starten, hold dem gerne i det
samme rum, og ryk dem måske et par meter om dagen max.........
denne process kan sagtens tage en uge eller mere, så i bør væbne jer med
tålmod......

jeg har selv haft oplevelsen med en voksen hunkat jeg adopterede :) men en
ting er sikkert... hvis i bruger den tid det skal tage, frem for at forcere
det, så skal i nok få en dejlig mis ud af det.......
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Em-Jay

Dato : 28-07-03 09:53

Hej Sabina!

Tak for dit hurtige og gode svar! Ja, vi må jo bare tage det roligt... ; )

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-07-03 10:03

Em-Jay wrote:
> Hej Sabina!
>
> Tak for dit hurtige og gode svar! Ja, vi må jo bare tage det
> roligt... ; )

jeg glemte at skrive at i skal huske at snakke med ham... fortæl ham om alt
muligt underligt, hvordan man laver kaffe, at i nu skal til at vaske gulv og
hvorfor*G*..... hvis i har lyst til at læse en bog, så sæt jer i nærheden så
han hele tiden kan se jer......
han skal vænnes til jeres lugt og jeres lyde og jeres stemmer......
lad være med at presse ham til nus.... men snak med ham og overbevis ham
stille og roligt om at i er søde og rare.....ræk gerne hånden ud, indtil han
selv siger stop.... når han hvæser så stop, og hold hånden helt stille mens
i venter på at han igen slapper af...... så ryk den igen få cm frem.....

det kan tage lidt længere tid for en voksen kat at vænne sig til nye
omgivelser, men det betyder ikke at det ikke kan komme til at fungere
perfekt.....

vores rasmine var også meget reserveret, og der gik faktisk næsten 3 mdr
inden hun ville nusses, og på til 6 mdr før hun selv opsøgte os
rigtigt.......
nu har vi haft hende i omkring 2 år, og hun er den største kælepot man kan
tænke sig..... for ikke at tale om en rigtig tøjte med sin mavenussen*G*

Fra : Kate

Dato : 29-07-03 22:33

> [...]
> til at vaske gulv og hvorfor*G*..... hvis i har lyst til at læse
> en bog, så sæt jer i nærheden så han hele tiden kan se jer......

Kan kun give Sabina ret.
Okay, nu var min somali ikke ligefrem sky, men han var dog utryg ved
flytningen og sikkert også fordi han kunne lugte at her boede andre
katte.
Jeg købte ham et pænt stykke fra min bopæl, så den ca. 1½ time
hjemturen tog talte jeg til ham faktisk næsten hele tiden. Spørg ikke
om hvad jeg sagde, men det vigtige var at han lærte lyden af min
stemme.
Vel hjemkommet installerede jeg ham i køkkenet og lod ham stort set
være i fred, gik lige ud og talte med ham nogle gange i løbet af
aftenen. Næste dag, søndag, satte jeg mig på gulvet i køkkenet med min
kaffe og en god bog. Først talte jeg til ham, men siden blev jeg bare
siddende og læste i min bog. 3 timer, og nogle sovende baller senere
, kom han selv hen til mig.
Nu har han snart boet her i 2 år og er den mest hengivne mis man kunne
ønske sig.
Så, ja, tid og ro og retten til selv at bestemme farten er efter min
mening det vigtigste.
Held og lykke med den nye missekat.

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 30-07-03 08:30

Kate wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote in

> Kan kun give Sabina ret.

hehe hvor tror du jeg har "stjålet" ideen ;)

Fra : Ragna

Dato : 28-07-03 11:22

Hej Em-Jay!

I kan lette overgangen for jeres kat ved at købe Feliway hos dyrlægen. Det
er en slags katteferonomer,som virker beroligende på katten, fordi duften
overdøver den fremmede lugt i huset.
Feliway skal sættes i en stikkontakt, så varmen får duften til at sprede
sig.
Sidste år brugte vi det, da vi havde vores kat med i sommerhus.
Virkningen var tydelig, for han gik på opdagelse med frisk mod de steder,
hvor duften havde spredt sig, hvorimod han var urolig ved en udestue, hvor
døren først blev åbnet senere - uden at Feliway havde haft en chance for at
virke der.
Vi andre kan ikke lugte det, men det virker altså på katten!

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : sj

Dato : 28-07-03 10:09

jeg hade samme problem med min hankat den var 4å da jeg fik den hjem den løb
lige ind under sofaen kom kun ud når den skulle spise og skide/pisse.
men efter 14dage blev den træt af det for en dag sprang den op i sofaen til
mig og så på mig og så lade den sig i den anden ænde af sofaen siden den dag
har der været stor kamp om sofaen hvem der får hvilken ænde.
det er blevet en af de katte der er mest kælende jeg nogen sinde har haft.

så bare giv den tid snak med den hvor vit det er muglit den, og den ved hvor
vandet og maden er såå skal den nok blive god igen

mvh claus kunz

Fra : Em-Jay

Dato : 01-08-03 07:01

Hej allesammen!

Jeg vil bare sige tusinde tak for Jeres gode indlæg til min mail. Katten er
nu stille og roligt begyndt at finde sig til rette i vores lejlighed, er
begyndt at spise og vi har tilmed fået lov til at nusse den!!!! - Så det
virkede!

Tusinde tak!

Mvh

Michael

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 01-08-03 10:17

"Em-Jay" <Em-Jay@aub.dk> writes:

> [...]
> nu stille og roligt begyndt at finde sig til rette i vores lejlighed, er
> begyndt at spise og vi har tilmed fået lov til at nusse den!!!! - Så det

*S* Nogle katte kræver en god portion tålmodighed inden de adopterer
de nye slaver...

Men godt at høre at den er smeltet, det tager jo oftest lidt længere
for voksne katte at vænne sig til et nyt sted med nye
mennesker. Selvom det nu ikke lige var tilfældet med Anastacia som jeg
bor sammen med, men hun havde vist i høj grad også adopteret mig inden
hun kom hjem til mig...

--
Med venlig hilsen & mIauu samt miauu fra landet ved regnbuen
Henrik & Anastacia samt Melissa