Ullerup marked
Fra : Jimmie Andersen

Dato : 09-08-03 17:46

Hej alle sammen

Så har jeg været på Ullerup marked på amager sammen med min mor og niece,
det var totalt varmt, og drikkevare priserne var i top så det var noget
hårdt for tørsten. Men man skal jo ikke klage når det er så godt vejr som
det er idag. Vi var der ved 10 tiden, så der var ikke kommer så mange
mennesker endnu, vi gik lidt rundt og kigget på diverse boder og "discount"
heste boder med alt hvad hjertet begaver. Noget af det havde status af
harrald nyborg kval. Ik at det nogle gange ikke er godt, men normalt hvad er
billigt er dårlig kvallitet. Men der var også en del fine sager, som
desværre også kostet hen af det sammen som i den lokale ridebutik.
Vi var selvføldig også nede og kigge til Hr. Svendsen (låsby) og de andre
heste handlere. Svendsen sad i en eller andet kreatur handler jakke, hvid
hat og sin stok. Så han lignede sig selv, dog så han lidt træt ud. Men det
var nok varmen, for jeg skal sandelig love for at der kom skud i ham når der
skulle handles. Var omme og kigget på de heste han havde med, det var ponyer
og shetlændere. De så ud til at have det godt, taget i betragtning af de var
på marked og der fimset folk og fæ rundt om dem. På afstand var der
ihvertifald ikke noget at se, som jeg før har set på diverse markeder.
Faktisk så alle hestene ud til at have det rimelig godt, tage i betragtning
at de var på marked i 30 graders hede.
Der var faktisk ikke ret mange store heste på marked, det var nogle, ca
10-12 stykker, jeg så kun 3 stykker som var over 160, de fleste var under
130-140. Så det var noget kedelig, når man som mig ikke er til de alt for
små kræ
Når nu man har rost det en smule, det var rimelig pæne forhold, skal de få
men dog væsentlige negative ting også med. Det var som jeg skrev nok 30
grader, hvis ikke mere i solen. Men alligevel stod en del af hestene lige i
solen, mange af de små forsøgte at få skygge under lastbilerne som de var
tøjeret til. Resten af hestene var placeret i nogle stativer henne ved
hækken hvor de fik skygge og nogle stod på den rigtige side af lastbilen, så
det var ikke alle der måtte stå og koge. Det er jo alligevel mange timer, og
jeg så ikke skyggen af et vandtrug. Og så var der desværre nogle som godt
kunne trænge til besøg af en beslagsmed, men der var ikke nogen deforme
hove, så slemt var det ikke. Men det kunne ikke afskrives ved at sige at de
bare havde været på fold. En af de større heste var også noget ramt af muk i
kodeledet, der var nogle sårskorper, heldigvis var det alt hvad jeg så af
den slags.

Der var også en af vognene, hvor der var stillet en del store heste op,
rimelig tæt sammen. Tror der var en 6 stykker Det harmer mig lidt at
forældre kan stå og kigge på at deres, ja hvad skal jeg gætte, 10 årig piger
suser rundt om dem, ind imellem osv. (de tænker måske nok ikke over det) Ik
at jeg er et klap bedre selv(suser dog ikke rundt), men jeg forsøger at
vejre stemningen først. Jeg stod og kigget på en af vallakkerne, og kunne
godt se at der var lidt tumuldt, så jeg gik ikke ind mellem dem. I samme
øjeblik jeg vendte mig rundt for at se på noget andet, så var den en der
råbte op, og jeg anet lige i øjenkrogen at en pige skyndte sig væk bagfra
dem. Også var der lidt sparkeri og lidt ophisene vrinsken. Heldigvis skete
der ikke noget, men hvad med den dag, man ikke når væk. Man kan sku godt
tænke lidt fremad, istedet for at være bagklog når skaden er sket. Nå men
det er nok bare en sure mave fra min side

Er der andre af jer der har været derinde? De har også åbent imorgen til dem
der ikke har nået det. Søgte selv lidt på hvad det kostet at komme ind, dog
uden held. Så her er lige lidt info. Det koster 30 kr at parkere, og der var
massere af ledig pladser helt fremme, selv da jeg tog hjem ved 15 tiden.
Indgangen er gratis, dog må man ikke medbringe noget mad og drikkelse. Så
dog flere der gjorde det, ærger mig også lidt at jeg ikke selv lige havde
noget med, evt en 5-6 liter faxe kondi. Men de skal jo have penge et sted
fra, og der gik også en masse frivillige rundt, og det er ikke sikkert at de
syntes det var så fedt. Men de tager 15 for vand og 25 for øl, også lige en
30 kr for en lækker markeds pølse

Nå men her slutter min beretning, hvis der er nogen der har lidt at tilføje
så skriv endelig

Hilsen
Jimmie

HOV inden jeg slutter, Carlsberg var der med bryggerhestene, for pokker jeg
bliver imponeret hver gang, sådan et sæt af 4 store krammedyr. Hvis man da
kan nå rundt for at kramme

Fra : taina

Dato : 09-08-03 21:47

"Jimmie Andersen" <news@jimmie.dk> skrev i en meddelelse

klip

> Man kan sku godt
> tænke lidt fremad, istedet for at være bagklog når skaden er sket. Nå men
> det er nok bare en sure mave fra min side

Jeg var også til Vorbasse Marked (Jylland) for et stykke tid siden, og jeg
synes slet ikke, at du lider af sur mave...

Jeg så en ung pige - vel sådan en 14-15 år gå hen for at snakke med en lille
rød ponyhingst. Men hingsten havde meget travlt med at kigge på en
nordbagge-hingst, der var oppe at slås med sin ejer.
Da pigen kom tæt på ponyen, slog den ud med forbenet, og det var altså meget
tæt på at den ramte hende.

Udover manglen på skygge og vand undrede jeg mig over antallet af hingste.
Der var nemlig rigtigt mange. Og det synes jeg ikke rigtigt hører sig til et
sted, hvor der er så mange ikke-heste-kyndige.

Jeg synes også, at der skulle være en regel om, at samtlige heste skal være
under opsyn HELE tiden. Det kan godt være, at forældrene ikke ved bedre,
fordi de intet ved om heste, men så må heste-ejerne sørge for at de små
tøser ikke kommer for tæt på...

mvh. tina

Fra : Kenneth

Dato : 10-08-03 12:17

Ja ja, så er Svendsen fremme igen. *resigneret suk*

At I ikke ser skyggen af vandtrug er såmænd hurtigt forklaret.
Hestehandlerne (NOTE: Når jeg siger hestehandlere er det baseret på Låsby
Svendsen, som jeg desværre har personlige erfaring med. På forhånd undskyld
til de handlere som opfører sig ordentligt) er af den mening, at hvis hesten
får mulighed for at drikke eller spise så meget som aftenen inden den sendes
på marked, er der risiko for a) at den er lidt for vild på markedet, og b)
at den får dårlig mave i løbet af bumleturen til markedet.

Hvorvidt det har noget på sig skal jeg ikke kunne sige, jeg ved bare at min
tidligere hoppe, må hun hvile i fred, klarede en tur tværs gennem Jylland
uden at få dårlig mave, og hun havde da næsten drænet en hel spand vand i
løbet af dagen.

Hvad angår hingstene ...

Kastration koster penge. Penge ud kommer ikke ind igen. Hestehandlere skal
tjene penge.

Så simpelt kan det sættes op. Det er en unødig udgift for handleren, men de
fleste anbefaler at man får det gjort snarest muligt.

Jeg vil så til gengæld tage dem i forsvar på det punkt også, for jeg har set
et par hingste solgt fra en hestehandler (ja, Svendsen) som blev det mest
pusse-nussede og lydige man kan forestille sig, alene fordi de ser en som
.... Tja, som den nye Messias eller noget i den stil. Du redder dem fra noget
de hader og frygter, og de betaler dig tilbage af hele deres hjerte.

Vi er dog enige: Hingste er ikke for ukyndige, så lad os ikke komme op at
skændes om dette.

Det skulle være det ... Hvis der er nogen hestehandlere som føler sig stødt
(ISÆR Svendsen eller hans søn, Peter) over dette indlæg, så svar venligst i
nyhedsgruppen. Mails sendt privat til mig vil blive lagt direkte herud, og
vil ikke blive besvaret pr. mail.

Med venlig hilsen,

Kenneth
-- Som reddede en vidunderlig Quarter/Araber-hoppe fra Svendsens kløer.

Fra : Anet

Dato : 10-08-03 12:58

Der findes mange dårlige hestehandlere men der findes jo også reele
hestehandlere. Lidt synd at alle skæres over en kam. Jeg kender et par
stykker som er ok. Prisen er ok og man kan få hesten på prøve eller få
hesten byttet uden brok inden for 3 måneder. Det opfatter jeg som ok. De
ureelle hestehandlere holdes jo i live af at folk stadig køber hos dem og
støtter dem.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Marlene

Dato : 10-08-03 16:37

"Kenneth" <computernerd@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
undskyld
> til de handlere som opfører sig ordentligt)

Snip

Heldigvis har han lige fået en dom for misrøgt af heste og trusler mod hende
fra Hesteværnet, tror jeg det var - så det i TV. Jeg har selv sendt billeder
af Låsby Svendsens heste til alle jeg kender - og ikke kender så godt - så
rygtet spredes; at man _ikke_ skal købe heste ved ham. Jeg ved ikke helt,
hvad der er gået galt, siden sådan et menneske er blevet, som det er. Hvis I
har set ham i TV (også), så ved I virkelig, hvad jeg taler om; han opfører
sig fuldstændigt psykopatisk.

Mvh. Marlene.

Fra : Kenneth

Dato : 10-08-03 19:41

Og hvis I har set ham i levende live, så ved I at han er sociopat. Han lever
på det nærmeste af at gøre andre skade på den ene eller den anden måde.

Hårdt at sige, men han er den type af menneske der er så gennemgribende ond
at han ikke engang kan finde ud af at dø.

Fra : Musen

Dato : 12-08-03 22:59

> [...]
ond
> at han ikke engang kan finde ud af at dø.
Jeg ser ham hvert år på Salten marked (jylland) og må undres; For de sidste
7 år har jeg været der, og alle årene har jeg hørt bemærkninger som; Ååh nej
der er Svendsen og hans heste, Åhgud da se lige de stakkels heste, det må da
været Låsby Svendens osv. Men alligevel køber og sælger han stadig læssevis
af mere eller mindre sølle heste, og det er ihvertfald sjældent at de er så
meget som nystriglede når han kommer.
HVEM er det dog som køber hestene?? Er det folk der fejlatigt vil redde en
enkelt hest, og dermed er med til at holde ham i hævd? Eller er det andre
hestehandlere der køber for at sælge videre? Er det folk som er ligeglade
med hvad de får, bare de får en hest? Jeg ved det ikke, men dumt er det da,
for så længe der er købere er der Låsby Svendsen DET er ihvertfald sikkert

/Musen