ridebane bund!!!
Fra : Marlene Jensen

Dato : 08-08-03 09:45

hej alle sammen!!!

jeg har nu haft mine 2 skønne frederiksborger i 8 år, unden at have en
ridebane, kun en ujævn brakmark at ride i.

nu er sagen den at jeg har haft den ene på rideskole i 10 mdr. og fået
undervisning, og nu hvor han er kommer hjem, mangler jeg en ridebane, da jeg
jo har lært en masse dressur som jeg gerne ville bruge, også med den anden
hest. der er bare det ved det at min far er et stædigt rad, men jeg er ved
at få ham blødet op til at jeg må få et stykke jord, hvor jeg kan lave mig
en bane.

nu er vi bare kommet dertil hvor vi ikke rigtig kan finde ud af hvad vi skal
ligge som ridebund, da det ikke må være for dyrt og ikke støve for meget. Er
der nogen som kan hjælpe mig med dette problem???

på forhånd tak

Marlene Jensen

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 08-08-03 09:51

Marlene Jensen wrote:
[snip]

> nu er vi bare kommet dertil hvor vi ikke rigtig kan finde ud af hvad vi skal
> ligge som ridebund, da det ikke må være for dyrt og ikke støve for meget. Er
> der nogen som kan hjælpe mig med dette problem???

Vi har rimeligt stor success med knuste muslingeskaller på jordbund.
Muslingeskallerne er især gode i vådt vejr og frostvejr.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Marlene Jensen

Dato : 08-08-03 10:04

ok, men hvor skaffer man dem hende og hvad tror du det ville koste til en
bane på 20* 40m?

marlene Jensen

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 08-08-03 10:23

Marlene Jensen wrote:

> ok, men hvor skaffer man dem hende og hvad tror du det ville koste til en
> bane på 20* 40m?

Mange vognmænd kan levere dem. Første gang fik vi fra en vognmand der hedder
Fredsø. Nu har vi fundet en anden (som jeg ikke kan huske hvad hedder) der er
billigere.

Vi lagde ca. 45 cbm. på vores 25x50 bane (3-4 cm. lag). Og der skal flere på
til efteråret. De kostede omkring 2500 plus moms tror jeg.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 08-08-03 12:44

> Vi har rimeligt stor success med knuste muslingeskaller på jordbund.
> Muslingeskallerne er især gode i vådt vejr og frostvejr.

Når du nu siger knuste; hvor små er de så - jeg mener, er det stykker eller
er det snarer ligesom sand?

Iben

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 08-08-03 13:20

Iben Holst wrote:

> Når du nu siger knuste; hvor små er de så - jeg mener, er det stykker eller
> er det snarer ligesom sand?

De var faktisk nærmest hele (eller rettere halve) de skaller vi fik. Så tog
hestene sig af resten :)

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 08-08-03 13:50

> De var faktisk nærmest hele (eller rettere halve) de skaller vi fik. Så
tog
> hestene sig af resten :)

Ok, tak - men hvilken slags bund giver det; er den blød for hestene at træde
ned i (a la let sand) eller er den "eftergivende" (a la flis)?

Iben

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 08-08-03 14:12

Iben Holst wrote:

> tog
>

> Ok, tak - men hvilken slags bund giver det; er den blød for hestene at træde
> ned i (a la let sand) eller er den "eftergivende" (a la flis)?

I vores tilfælde har det givet en nogenlunde fast (men alligevel ikke hård)
overflade. Når der er mange skaller træder hestene ned i dem ligesom løst sand
- men det er dog ikke så tungt.

Når skallerne har lagt sig rigtigt bliver de til et fast underlag, lidt
ligesom en grusvej. Så svaret er nok en mellemting mellem sand og flis?

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : nille

Dato : 08-08-03 21:06

Dennis Thrysøe <dennis@geysirheste.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f33a196$0$97236$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Iben Holst wrote:
klip>
> Når skallerne har lagt sig rigtigt bliver de til et fast underlag, lidt
> ligesom en grusvej. Så svaret er nok en mellemting mellem sand og flis?

Plus at saltet fra muslingerne vel også gør at banen ikke fryser så let om
vinteren ???

Hilsen Nille

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 11-08-03 07:46

nille wrote:
> Plus at saltet fra muslingerne vel også gør at banen ikke fryser så let om
> vinteren ???

Den fryser faktisk slet ikke. Den bliver slet ikke så hård og 'knoldet' som
f.eks. alm. jord eller sand.

Jeg tror nok at det både er pga. salt og muslingernes overflade.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Anet

Dato : 10-08-03 16:17

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> Når skallerne har lagt sig rigtigt bliver de til et fast underlag, lidt
> ligesom en grusvej. Så svaret er nok en mellemting mellem sand og flis?

(klip)

Det duer ikke til at ride dressur på en almindelig hest. Det bliver alt for
stift og hårdt. Modsat så er min ridebane som er lavet til almindelige heste
for tung til islænderne for de drukner næsten og taber pusten helt.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 11-08-03 07:49

Anet wrote:

> [...]
> stift og hårdt. Modsat så er min ridebane som er lavet til almindelige heste
> for tung til islænderne for de drukner næsten og taber pusten helt.

Jeg synes fatisk at vores bane er blevet rimeligt blød og eftergivende (dog er
der ved at være for lidt skaller nu).

Men selvfølgelig ikke så blød/tung som sand.

Men det er rigtigt at, med mindre man er meget glad for trav, så går
islænderne best på et fast underlag.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Anet

Dato : 10-08-03 16:15

> [...]
>
> Vi har rimeligt stor success med knuste muslingeskaller på jordbund.
> Muslingeskallerne er især gode i vådt vejr og frostvejr.

Jeg har selv haft en stor frederiksborghoppe og til den store og tunge hest
kan jeg ikke anbefale muslingeskaller. Den store hest modsat den lille
islænder træder vildt meget længere ned og de falder i hjørnerne.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Jimmie Andersen

Dato : 10-08-03 16:19

> [...]
> kan jeg ikke anbefale muslingeskaller. Den store hest modsat den lille
> islænder træder vildt meget længere ned og de falder i hjørnerne.

Hvad anbefaler du så, feks. hvad er/var din bund lavet af?

Fra : Anet

Dato : 10-08-03 16:24

"Jimmie Andersen" <news@jimmie.dk> skrev i en meddelelse

> hest

> Hvad anbefaler du så, feks. hvad er/var din bund lavet af?

(klip)

Vi fik gravet alt mulden af så banen ikke kunne vende sig op i grusen. Så
lagde vi drænrør ned og så kom der ca. lidt over 20 cm betongrus på. Det
blev en rigtig god ridebane som drænede sig fint og som selv om der skulle
være godt vådt efter flere dages regn ikke overhovedet var glat eller noget.
Jeg syntes heller ikke at den støvede om sommeren. Mange der har lånt min
bane har rost den meget og været glade for at ride på den.

--
~Hilsen
Annette~>

Fra : Iben Holst

Dato : 10-08-03 17:29

> [...]
> kan jeg ikke anbefale muslingeskaller. Den store hest modsat den lille
> islænder træder vildt meget længere ned og de falder i hjørnerne.

Altså kunne det være en udmærket bund at bruge til min lille fikse araber og
en Shetlandspony??
(står nemlig for at skulle lave ridebane inden for et års tid...)

Iben

Fra : Anet

Dato : 10-08-03 19:27

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
og
> en Shetlandspony??
> (står nemlig for at skulle lave ridebane inden for et års tid...)

(klip)

Jeg har solgt en stor frederiksborghoppe her i marts måned og hun var bare
for stor og tung og krævede en rigtig bane men vi har også eller rettere min
datter har en arabervallak på 153 cm i stang og han er så let til bens at
han kan stå fast stort set på alt underlag så til ham er det ikke
nødvendigt.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Iben Holst

Dato : 12-08-03 13:42

> [...]
> datter har en arabervallak på 153 cm i stang og han er så let til bens at
> han kan stå fast stort set på alt underlag så til ham er det ikke

Hvad mon en rigtig bane så er ??

Jeg har tidligere redet på flere forskellige slags baner, men den bedste var
en blanding af sand og flis, men det kunne jo være der var kommet noget
bedre til siden?!

Iben

Fra : Anet

Dato : 12-08-03 13:52

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad mon en rigtig bane så er ??

(klip)

En rigtig bane vil jeg betegne som værende en bane som er passende dyb/let
at ride på og hvor hesten ikke falder pga. der er glat.

> Jeg har tidligere redet på flere forskellige slags baner, men den bedste
var
> en blanding af sand og flis, men det kunne jo være der var kommet noget
> bedre til siden?!

(klip)
Flis bliver vist glat når det bruges udendørs har jeg hørt men har ikke selv
erfaring med det.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Iben Holst

Dato : 12-08-03 14:38

> En rigtig bane vil jeg betegne som værende en bane som er passende dyb/let
> at ride på og hvor hesten ikke falder pga. der er glat.

Ja, det kan vi hurtigt blive enige om, men jeg søgte lidt mere efter
materialet den skulle være lavet af. Men det er jo også forskelligt fra hest
til hest hvilken slags bund de går bedst på...

> Flis bliver vist glat når det bruges udendørs har jeg hørt men har ikke
selv
> erfaring med det.

Nu var det godt nok en indendørs bane jeg den gang red på, men der kan der
vel være noget om at flis kan blive glat udendørs om vinteren....

Iben

Fra : Anet

Dato : 12-08-03 15:07

Men det er jo også forskelligt fra hest
> til hest hvilken slags bund de går bedst på...

(klip)

Da jeg fik lavet min 20 x 40 meter ridebane arbejdede min mand hos en
vognmand som har lavet mange ridebaner og min mand har også i årenes løb
kørt meget materieale ud til ridebaner og det som der blev brugt mest af og
stadig bruges mest af er betongrus. Det var det min bane var lavet af.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Musen

Dato : 12-08-03 23:01

> [...]
og
> stadig bruges mest af er betongrus. Det var det min bane var lavet af.

Jeg blander mig lige
Er det ikke hamrende dyrt? Og kan man lave det direkte ovenpå en mark der er
fuld af græs?

/Musen

Fra : Anet

Dato : 12-08-03 23:18

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg blander mig lige

(klip)

Jamen du skal da være så velkommen.

> Er det ikke hamrende dyrt? Og kan man lave det direkte ovenpå en mark der
er
> fuld af græs?

(klip)
Nej, man skal grave alt mulden af så ridebunden ikke vendes rundt. Selve
drænslangerne koster ikke særlig meget men det der koster mest arbejde er at
grave dem ned. Jeg fik jo grusen til indkøbpris fordi min mand selv hentede
alt grusen til mig direkte i grusgraven på hans lastbil og han gav 35 kroner
pr. kubikmeter. Hvis man skal have en vognmand til at levere så plejer
prisen at ligge på 100 kroner pr. kubikmeter incl. kørsel. Jeg fik 300
kubikmeter på min bane. Så joh det er dyrt men godt. Derfor er det også
vigtigt at tage ud og se/prøve baner inden man bestemmer sig. For det der
med at nogen siger og så er det helt ubrugeligt når det kommer til stykket
til ens behov og hest det kan i længden give meget store ærgelser og dyre
lærepenge.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Nina Svanholm

Dato : 13-08-03 08:50

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Flis bliver vist glat når det bruges udendørs har jeg hørt men har ikke
> [...]

På det stutteri jeg arbejdede på havde de en udendørs bane med flis på. Det
er helt klart den bedste bane jeg har redet på, den frøs ikke til og den var
heller ikke glat. Det skal dog lige siges at den lå højt, sådan at vandet
kunne rende af.

Venlig hilsen Nina Svanholm.