Adfærdsproblem evt. leg?
Fra : Maiken Hejnfelt

Dato : 07-08-03 15:09

Er der nogen der kan give mig et svar på nedenstående?
Jeg har i februar købt en vallak, 14 år, dejlig Dansk Varmblod. Han er
veluddannet og har kun haft en ejer før mig. Han er efterkommer af Bajazzo
XX og har et dejligt sind. Er sød og omgængelig, et rigtigt nussehoved og en
drillepind samt han tigger frygteligt.
Alt dette lyder skønt og ikke skyggen af problemer, men .. for ca. 2 måneder
siden fødtes der to føl med 2 ugers mellemrum i vores stald, samtidig havde
vi flere hopper på visit med henblik på parring med en hingst som står
opstaldet samme sted som min hest står.
Umiddelbart efter fødseln af det første føl begyndte mine problemer, min
hest bukkede uden grund da jeg ville stige op på ham og ride en tur. Jeg
satte ikke på det tidspunkt disse ting i forbindelse med hinanden, men et
par dage senere gjorde han det samme i ridehuset og her bukkede han så
voldsomt, da jeg rørte sadlen at jeg fløj af. Det skal lige siges at han
ikke viser eller har vist tegn på ondt i ryggen, men jeg er meget påpasselig
med ikke at stramme gjorden for meget før han har gået lidt rundt uden
rytter.
Herefter gik der en uge ca så smed han mig af da jeg var ude at gå tur med
ham. Han satte pludselig i en vild galop tilbage mod stalden med mindst 180
km i timen og her røg jeg naturligvis af for jeg havde ikke kræfter til at
holde ham. Da han var blevet fanget satte jeg mig op igen og han viste ingen
tegn på frygt eller at være ophidset. Turen herefter gik roligt hjem. Efter
disse oplevelser har vi (min instruktør og jeg) prøvet at longere prøvet
noget beroligende urter samt masser af opmærksomhed samt megen tid til
opsadling.
Jeg er for 3 uger siden kommet tilbage fra ferie og har uden nogen former
for problemer redet på ham indtil i tirsdags.
Tirsdag formiddag henter jeg ham fra folden, som jeg plejer og bruger en del
tid på at "snakke og nusse" med ham mens jeg strigler, han er helt rolig og
lidt en drillepind, hvilket jeg opfatter som sjovt. Efter ca 45 min er vi
klar til at gå i ridehus for opvarmning til undervisning. Her spænder jeg
gjord, går en tur rundt i ridehuset, som jeg plejer, spænder yderligere
gjorden og sætter bøjlerne ned som jeg plejer og går endnu en tur rundt i
ridehuset. Mens dette står på rider vores hingst med rytter rundt om os. Min
hest viser ingen tegn på nervøsitet eller ophidsethed på dette tidspunkt,
men da jeg sætter mig i sadlen for at spænde venstre bøjle på plads begynder
han at bukke. Jeg forsøger naturligvis at holde mig fast, men det finder han
sig ikke i og bliver bare vildere, så det ender med at jeg smides i en bue
over ham og får revet min højre skulder af led. Min første reaktion på denne
episode har været at komme af med ham og finde noget andet i stedet, men nu
har jeg tænkt på om han tror han leger.Kan det tænkes at han leger med mig,
og hvordan kan man undgå denne voldsomme leg for jeg er ikke vild med at
blive smidt af mere, jeg er 43 og havde håbet at ride lidt dressur og tur.
I håbet om at nogen har et svar

Fra : taina

Dato : 07-08-03 17:00

"Maiken Hejnfelt" <maiken@hejnfelt.dk> skrev i en meddelelse

klip (hest bukker og stikker af)

Hej Maiken

Jeg synes ikke, det lyder som om hesten leger med dig. Hvis den gjorde det,
ville den også være frækkere, når du står ved siden af. Jeg synes, det lyder
som om din hest har ondt. Da det mest er, når du hopper i sadlen, eller når
du vrider dig efter stigbøjler, tror jeg, du skal starte med at få sadlen
kigget efter af en sadelmager.

Der kan være noget i sadlen, der klemmer idet du stiger op eller når du
vrider dig i sadlen for at fange stigbøjler mm. Hesten har jo også skiftet
ejer, og dermed ridestil, og man kunne derfor forestille sig, at hesten har
ændret form, så sadlen simpelt hen ikke passer mere.

Jeg ved ikke, hvor god du er til det, men jeg synes, at det er enormt svært
at se, om hesten har ondt i ryggen eller ej. Her plejer jeg at lægge min
tillid over til en massør (men jeg har så også indtil nu været så heldig, at
vi har haft en i stalden, som gerne tjekker i tide og utide

I øvrigt forstår jeg ikke, hvad de små føl har med sagen at gøre? Hvis de
skulle være årsagen til balladen, ville jeg mene, at hesten også skulle være
opmærksom på dem, når du ikke sidder i sadlen.

mvh.tina

Fra : Lene

Dato : 09-08-03 15:02

Maiken Hejnfelt skrev i meddelelsen:>Umiddelbart efter fødseln af det første
føl begyndte mine problemer,

Klip.

> [...]
påpasselig
>med ikke at stramme gjorden for meget før han har gået lidt rundt uden

Klip.

>I håbet om at nogen har et svar

Hej Maiken,
svaret kan være følsyge..... Ikke at føllene er syge, men at din hest er syg
med føllene *s*
Mange heste - specielt hopper, men også af og til vallakker, og endda også
hingste, kan blive så pjattede og glade for små føl, at de meget nødigt vil
forlade dem, og i øvrigt gøre hvad som helst for hurtigt at komme hen / hjem
til dem igen.

Du kontrollere din hest for " følsyge " ved at iagttage dens adfærd
intensivt igennem flere dage. Tag en skriveblok med hvor du notere alle
hestenes navne på som er i folden. Dernæst laver du kolonner og felter til
afkrydsning. I kolonnerne kan fx stå: 1. Søger venskab med følhoppe. 2.
Søger venskab med føl. 3. Skygger følhoppe. 4. Skygger føl. 5. Modtager
føllets leg passivt. 6. Modtager føllets leg aktivt. 7. Pådrager sig
følhoppens vrede pga.. kontakt med føllet. 8. Stjæler føllet.
Hvergang en af hestene foretager en af de noterede handlinger så krydser du
af. Du er nød til at krydse af for alle hestene for at have et
sammenligningsgrundlag i forhold til din egen.
Hvis din hests score ligger betydeligt over gennemsnittet for resten af
flokken, så kan du roligt gå ud fra at hesten er følsyg.

Sådan slipper du af med " følsyge " hos din hest:
Lad hesten være i fred!
Når føllene er vokset lidt til og deres leg bliver for skruppet og vild, vil
din hest miste interessen helt af sig selv.

Hvis du absolut partout ikke vil vente på det, så skal du have det helt
store motivationskoncept hevet frem:
Allerførst bestiller du et ton gulerødder hjem, for du får brug for noget at
bestikke hesten med, som den synes er bedre end samværet med føllerne, så
den villigt følger med dig væk fra dem.
Dernæst skal du have gjort hesten interesseret i noget som kan fastholde
dens tanker / koncentrationen væk fra føllerne så den ikke lige pludselig
beslutter sig for at stikke tilbage til dem. Det kan fx. være cirkus-triks,
svømmetræning, løsspringning, gåture ved skov og strand, boldspil eller hvad
du nu kan finde på.
Du skal ikke give dig til at ride igen før hesten har mistet interessen for
føllerne, da din hest allerede helt klart har tilkendegivet sin
uforbeholdende mening: Jeg gider altså ikke slæbe rundt på dig, når føllerne
er så søde!

Dette bør du undgå:
At flytte hesten permanent.
Dels kan følsygen blusse op til direkte aggression. Dels kan din hest opleve
en form for " psykisk knæk " ved adskillelsen, som kan vise sig som
manglende deltagelse og manglende interesse i alt muligt ( kan sidestilles
med depression hos mennesker ).

Du skal ikke gå og tro, at din hest nu har en slags fejl....... Følsygen
bunder i hestens ynglplejeinstinkt, og det er såmen bare meget sund og
veludviklet hos lige netop din hest.
Naturens orden er ligeglad med at vi gerne vil bruge vores heste, når der er
føl i flokken.
Naturens lov lyder:
§ 1, stykke 1: Intet er vigtigere end at beskæftige sig med flokkens afkom.
§ 1, stykke 2: Tag alle midler i brug for at undgå en adskillelse fra
flokkens afkom.

Betragt hellere hestens adfærd som et stort plus, da der er et stort marked
for gamle heste med et godt ynglplejeinstinkt. Og det er da godt at vide at
du kan sende hesten på otium, når den tid kommer, på et stutteri som
hyggeonkel for en flok glade følfrandser.

Mvh. Lene

Fra : skingur

Dato : 12-08-03 09:05

> Maiken Hejnfelt skrev i meddelelsen:>Umiddelbart efter fødseln af det
første
> føl begyndte mine problemer,

> påpasselig

For mig at se lyder det også som problemer med ryggen... især fordi der
ikke er bøvl, efter hesten har holdt en pause. Enten det, eller også
tjekker han om du nu også er værd at stole på...altså om du egner dig
til at være leder for ham. Hvis ikke han synes du er det, så skal han
nok selv sørge for at bestemme. Gåture i snor, nusning, masser af
"løfte-hove" seancer (fordi han skal have tillid til dig for at tilbyde
dig sit eneste flugtmiddel, nemlig sine ben), øvelser hvor han går _bag_
dig, som han ville gå bag en førerhest.

men tjek sadlen... måske er kopjernet hoppet ud? Fulgte sadlen med eller
er det en anden?

held og lykke. Hvis du bor i nordjylland har jeg nummeret på en massør.

Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Maiken Hejnfelt

Dato : 13-08-03 08:49

Jeg er selv kommet til den konklusion at det er noget med hans ryg, så vi
får dyrlæge i morgen torsdag. Efter hans pause i den sidste uges tid, har
han dog stadig ikke vist tegn på ondt i ryggen. Men for en sikkerheds skyld
vil jeg have både ham og sadlen tjekket.

Tak for Jeres indlæg og svar, det har været til stor hjælp for mig at have
vendt emnet herinde hos Jer.
Mvh Maiken H

Fra : skingur

Dato : 13-08-03 09:42

"Maiken Hejnfelt" skrev d. 13-08-03 08:49 dette indlæg :
> [...]
skyld
> vil jeg have både ham og sadlen tjekket.

Det lyder godt...det er altid en god ide, når man er i tvivl.
Men jeg kom til at tænke på...du gør meget ud af opsadlingen...har du
altid gjort det, eller er det efter han har smidt dig af? Er det fordi,
du er nervøs? Er det derfor, er det meget vigtigt at du behersker dit
åndedræt fuldstændigt og trækker det dyybt og roooligt. Det vil smitte
af på snart sagt enhver hest..og gøre dig selv roligere.

Der hvor jeg rider, sætter de fleste sig op med det samme. Det synes jeg
er lige hårdt nok, så jeg trækker lige min lidt, inden jeg spænder det
sidste hul...jeg lægger først sadlen på og spænder forsigtigt, så lægger
jeg trensen på og spænder forsigtigt gjorden igen. derpå et par skridt
og gjorden får det sidste. Af og til spænder jeg efter midtvejs. men det
kunne lyde som om du måske har dårlige erfaringer med en
gjordkrampe-hest?

Hvad fik du at vide om hesten, da du købte den? Nogle tidligere skader
eller unoder? Stor forskel på tidligere ejers og din ridestil?

Du snakker også om, at han er en drillepind og at du synes, det er
sjovt. Det skal man nu nok passe lidt på med...det kan ende med, at han
tager magten fra dig. Mange heste, der er ejet af søde rare damer, ender
med at blive nogle grumme ulydige bæster! (ikke for at male fanden på
væggen altså, bare så du er opmærksom på det!) Du skal ikke finde dig i
tiggeriet synes jeg. Men nu ved jeg jo ikke, hvad du mener med
"drillepind" og "tiggeri"???

Hvis du gider og har tid, så læs Gitte Naldals bog om
hestekommunikation. Der er nogle supergode øvelser til at få
lederskabet...og mange timers leg til dig og din hest, for det lyder som
om du har lysten, tiden og energien til at være sammen med din hest.

Håber dyrlægen sagde noget fornuftigt...håber du kommer med en
tilbagemelding!

mvh Chrisitna

http://www.kandu.dk/

Fra : Maiken Hejnfelt

Dato : 13-08-03 12:32

hej Christina
Jeg er meget glad for din interesse. Jeg har læst Gitte Naldals bog og har
også brugt og bruger stadig hendes metoder, for jeg synes nemlig at det
virker.
du skriver:
> Men jeg kom til at tænke på...du gør meget ud af opsadlingen...har du
> altid gjort det, eller er det efter han har smidt dig af?
Efter jeg blev smidt af 2. gang har jeg taget det meget roligt med opsadling
og opstigning, fordi jeg mener at det er af yderste vigtighed at hesten lige
får lov at puste og mærke gjorden. Jeg har gjort som du beskriver og jeg er
ikke bange for ham. Det er næsten det værste.

du skriver:

> Hvad fik du at vide om hesten, da du købte den? Nogle tidligere skader
> eller unoder? Stor forskel på tidligere ejers og din ridestil?

Jeg fik at vide at han kun havde haft en ejer før mig og at hun havde haft
den siden den var 3 år. Ingen tidligere skader, men havde ikke lavet noget i
1,5 - 2 år da jeg købte ham. Så han er langsomt kommet i form igen. Det har
vi brugt en del tid på. Gået ture og let dressur. Det sidste stævne han har
stillet op i før jeg købte ham var i MB og han er blevet redet af Morten
Nidløse gennem en årrække.
Mht. ridemetode ved jeg ikke om der er forskel, jeg rider efter Kyra
Kyrklunds principper.
For ca. 10 år siden er der af nysgerrighed har jeg fået at vide, taget
røntgen af han hos Falck Rønne og der blev ikke fundet noget.
Han har iøvrigt ingen staldfejl og mht tiggeriet så har vi gjort en del ud
af at afvænne ham.
Jeg bruger i øvrigt en del tid på at gå med ham i ridehuset og lære ham at
han skal gå bag mig og det er intet problem. Han har dog lidt svært ved at
forstå, når jeg vil have ham til at bakke, men når det lykkes får han ros.
Han er meget kontaktsøgende og er meget nysgerrig og han har en drømmegang i
alle 3 gangarter.

Jeg synes det er en svær situation, for jeg synes jeg gør alt rigtigt. Men
alligevel laver han dette nummer med mig en gang i mellem og det synes jeg
jo ikke er så fedt.

Tak for din interesse.

Fra : Pia J

Dato : 13-08-03 12:57

"Maiken Hejnfelt" <maiken@hejnfelt.dk> wrote in message news:3f3a2190$0$5161

> vi brugt en del tid på. Gået ture og let dressur. Det sidste stævne han
har
> stillet op i før jeg købte ham var i MB og han er blevet redet af Morten
> Nidløse gennem en årrække.

Må jeg være nysgerrig og spørge, hvad hesten hedder?

:Pia

Fra : Maiken Hejnfelt

Dato : 13-08-03 13:06

Ja da, den hedder Rossti Dyehavegård og tidligere ejer var Vibeke Karkov

Fra : Pia J

Dato : 13-08-03 13:14

> Ja da, den hedder Rossti Dyehavegård og tidligere ejer var Vibeke Karkov

Ja, så er der måske nogen som bliver tossede fordi jeg sladrer, men det er
bare sur røv. Du skal ikke bruge en formue i dyrlægeregninger på noget som
halvvejs er opklaret. Halvvejs fordi der ikke er nogen der har fundet ud af,
hvorfor han gør det.

Du har fået dig en sød, lækker hestebasse. Netop som du beskriver ham, det
med tiggeriet er vist Vibeke som har forkælet ham lidt i stalden... :) Men
en dejlig, køn hest, bestemt ikke ondskabsfuld eller noget.

Men det nummer han laver når du sidder op, er desværre ikke noget nyt. Det
gjorde han med Vibeke, med parterne - han blev spændt langsomt efter, gået
med inden man sad op, og for det meste skulle der en person til at holde ham
og trække den runde i ridehuset EFTER rytteren kom op. Jeg ved ikke, om han
altid har gjort det, eller om han er begyndt senere, jeg har ikke kendt ham
hele forløbet. Jeg har heller aldrig redet ham.

Han har stået hos Morten en periode og det var gået rigtig godt, han var
holdt op med bukkeriet, fået flotte muskler og Morten har fortalt at han
bare var faldet så godt til og slet ikke lavede unoder. (Jeg fik en overgang
undervisning af Morten, men efter Rossti var flyttet ud til ham, så jeg har
ikke set hesten i en del år).

Han bukker kun lige i opstigningsfasen eller kort derefter. Jeg har ikke
hørt, at der ellers skulle være problemer med ham under ridning eller andet.
Da du nævnte Morten var jeg bare 95% sikker på, det måtte være Rossti.

:Pia

Fra : skingur

Dato : 13-08-03 13:40

"Pia J" skrev d. 13-08-03 13:14 dette indlæg :

> [...]
som
> halvvejs er opklaret. Halvvejs fordi der ikke er nogen der har fundet

Hej Pia
Jeg respekterer dig for at måtte tage evt. skrald fra folk der måtte
føle sig forurettet over at du "sladrer". Jeg vil nu ikke kalde det
sladder, men almindelig oplysning om en hest, som omtalete Vibeke Karkov
skulle have nogle stryg for IKKE at have meddelt.

Maiken, hvis ikke du kan leve med at din hest opfører sig sådan, så har
du på grundlag af de givne oplysninger ret til at sende ham retur. Det
er den tydeligste handelsfejl, jeg nogensinde har hørt om. Jeg er VRED
på hende Vibeke!!!!!! Det er sgu sælgers PLIGT at oplyse noget sådant.
HRMFFF.

Mvh Christina.

http://www.kandu.dk/

Fra : Anet

Dato : 13-08-03 13:46

> [...]
> halvvejs er opklaret. Halvvejs fordi der ikke er nogen der har fundet ud

(klip)

Hej Maiken

jeg vil sige at det er en skjult fejl du har fået med din hest eller en hest
som er solgt med en fortielse eller som man siger at sælger har solgt dig
hesten i ond tro. Jeg ville gøre op med mig selv om jeg kunne leve med det
eller ej og så evt. prøve at gå ind på den nyhedsgruppe hvor man kan stille
advokatspørgsmål. Jeg tror at Jon vil være dig behjælpelig med hvilken
gruppe det er du skal prøve at skrive i. Jon plejer at have mægtig check på
disse nyhedsgrupper.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Maiken Hejnfelt

Dato : 13-08-03 13:51

Kære Pia
Tak for dit svar. Jeg er jo selvfølegelig blevet lidt nysgerrig. Er der
mulighed for at vi evt. kunne tales ved pr. tlf. Hvis du ikke har noget imod
kunne jeg godt tænke mig hvis du gad ringe på min mobiltlf. efter kl. 18.00.
Mit mobilnr. er 26167573.
Hilsen Maiken H

Fra : Anet

Dato : 13-08-03 13:57

Hej Maiken

Hvis du hellere vil høre en advokat ad sådan i telefonen så prøv at klikke
på dette link som er advokater som er vant til at se på hestesager.
http://www.hestenettet.dk/vejviser/index.php?catID=7

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Anet

Dato : 13-08-03 13:51

> [...]
> halvvejs er opklaret. Halvvejs fordi der ikke er nogen der har fundet ud

Hej Pia

Med ærlighed kommer man længst her i verden....pænt af dig at oplyse Maiken
om at hun har købt sig til et skjult problem/fejl. Jeg håber også at du vil
være med hvis hun skal bevise at den har gjort det altid eller før i tiden.
Det er den eneste måde man kan stoppe sådanne skruplesløse mennesker på.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Maiken Hejnfelt

Dato : 13-08-03 17:10

Kære allesammen
I aner ikke hvor glad jeg er for at I i den grad har bakket op omkring mit
problem. Jeg havde aldrig drømt om at skrive til en nyhedsgruppe, hvis ikke
min bedre halvdel havde sagt det til mig. Jeg er meget positivt overrasket
over de mnange reaktioner. Lige nu vil jeg overveje situationen meget nøje
og sammen med min mand finde den bedste løsning. Tak for rådene omkring
advokatrådgivning, de er allerede blevet brugt.

Fra : taina

Dato : 13-08-03 17:22

> [...]

> og sammen med min mand finde den bedste løsning. Tak for rådene omkring
> advokatrådgivning, de er allerede blevet brugt.

lad os høre, hvordan det går!

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 13-08-03 13:01

> [...]
> forstå, når jeg vil have ham til at bakke, men når det lykkes får han ros.

Måske at du kan få ham til at bakke nemmere ved at bruge denne metode som
Pat Parelli instruktørerne bruger. Du kan se det på www.parelli.dk
gå ind under "Om PNH" og ind under "The 7 games" og så et stykke end af
siden indtil du kommer til der hvor der står "Game #4 -Yo-Yo Game" . Prøv at
læse det og se om det ikke kan hjælpe dig lidt.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Maiken Hejnfelt

Dato : 13-08-03 13:41

Tak for tippet Annette, det vil jeg prøve.
Hilsen Maiken H

Fra : taina

Dato : 13-08-03 10:04

"Lene" <hamadryad@mail.dk> skrev i en meddelelse

> med føllene *s*

klip

Lene, du er en guldgrube af viden! Hvor lærer man den slags henne?

mvh. tina

Fra : Lene

Dato : 14-08-03 13:46

taina skrev i meddelelsen
klip

>Lene, du er en guldgrube af viden! Hvor lærer man den slags henne?

Hej Taina, *rødmer smigret* tak for rosen!
Langt liv med mange (specielt trav-)heste + en familie tilbage til engang i
1700-tallet som alle har beskæftiget sig med heste på den ene eller anden
led. Mange timers læsning. Diverse kurser fortrinsvis i Sverige, Tyskland,
Frankrig og USA. Når man beskæftiger sig med noget tilstrækkeligt meget, så
ender der med at hænge noget ved *blinker kækt*

Mvh. Lene

Fra : Anet

Dato : 13-08-03 11:30

> [...]
vil
> forlade dem, og i øvrigt gøre hvad som helst for hurtigt at komme hen /

(klip)

En hest vil kunne reagere på følsyge som ejeren af denne hest beskriver men
det kan også være det der hedder en "staldklæber". Det kan vise sig ved, at
nogle heste ikke vil hjemmefra alene, de finder sig f.eks pænt i at rytteren
kommer op og så går de nærmest amok for at smide rytteren af igen så de kan
blive ved stalden. Eller også så nægter de, at flytte benene væk fra stalden
af. Andre heste igen kommer pludselig i tanke om det ude på rideturen og
prøver så pludselig, at smide deres rytter af og løbe hjem til stalden. I
den forbindelse vil jeg gerne sige til alle ryttere, at det er meget vigtigt
at stalddøren altid er lukket når en rytter rider ud på sin hest. Hvis nu,
at hesten kommer løbende hjem og løber ind af døren eller endnu værre hvis
nu at rytteren klamrer sig fast til hesten og hesten drøner ind af
stalddøren i vild galop så kan rytteren dø af at slå sit hoved mod
dørkarmen. Eller få ødelagt sine knæ for livet. Bare et god råd som vi altid
håndhæver her på gården.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : skingur

Dato : 13-08-03 17:39

Vi venter spændt på at høre fortsættelsen.

meeen...kunne det mon alligevel være noget med ryggen? Det fortælles jo,
at da hesten havde fået flotte muskler, holdt bukkeriet op? Ja, hvad
ved jeg....

Håber også, at Pia vil være "vidne", hvis det skulle komme så vidt. Det
er ikke første gang, man hører om snyderi, og det ville være skønt, hvis
nogle af synderne kunne blive nakket!

Mvh Christina, der allerede har fortalt historien vidt og bredt!!!!

http://www.kandu.dk/

Fra : Pia J

Dato : 13-08-03 19:14

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
>
> meeen...kunne det mon alligevel være noget med ryggen? Det fortælles jo,
> at da hesten havde fået flotte muskler, holdt bukkeriet op? Ja, hvad

Hesten har nu været i form før... Og man kan sætte sig op og ride lige
bagefter uden problemer, den virker hverken nervøs, utilpas ved opsadling
eller noget som helst - det sker ud af det blå, og nogen gange ikke i flere
måneder.

Er der nogen der har erfaringer med epilepsi? For det virker nærmest som om
den får en blackout et øjeblik.

Eller også har den ikke respekt for kvinder - men så burde det vel vise sig
oftere og i flere sammenhænge?

Jeg forstår godt Maikens frustration - for det er en rigtig sød, social hest
og så vidt jeg ved også dejlig at ride på.

Jeg vil prøve at kontakte nogen gamle bekendte som ved mere end jeg.

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 14-08-03 07:05

Maiken, jeg har sendt dig en mail - har snakket med Morten i går aftes.

:Pia

Fra : Maiken Hejnfelt

Dato : 14-08-03 11:29

hej pia
har talt m morten idag og går nu videre med sagen.
Mvh Maiken H

Fra : Pia J

Dato : 14-08-03 20:03

"Maiken Hejnfelt" <maiken@hejnfelt.dk> wrote in message
> hej pia
> har talt m morten idag og går nu videre med sagen.
> Mvh Maiken H

Lad os endelig høre, hvordan det gik?

:Pia

Fra : Maiken Hejnfelt

Dato : 16-08-03 11:06

Kære alle i gruppen
Til en start vil jeg godt ha´ lov at takke jer alle for den opbakning I har
vist ved mit "lille" problem. Jeg er glad for at erfare at der har været så
mange interesserede og konstruktive forslag og bud på, hvad jeg kunne gøre.
Til jer alle en stor tak herfra.
Udgangen på denne sag er blevet at Rossti, som stadig er en skøn og dejlig
kærlig hest, bliver taget tilbage af hestehandleren til fuld pris. Min
økonomiske side af denne sag er derfor i orden. Det viser mig bare at der
stadig findes anstændige mennesker.
Samtidig skal jeg nu lige komme mig over at miste en god ven, der ikke af
ondskabsfuldhed, har smidt mig af flere gange. Han kan ikke gøre for det.
Han er bare sådan.
Nu håber jeg bare, at der med tiden vil dukke en hest op som jeg kan dele
min interesse med. Tabet af Rossti bliver svært at komme over.
Jeg har lært meget af denne episode og jeg ville ønske for alle der skal
købe hest, at det var vedtaget ved lov, at der skulle følge en historie med
på hesten, både hvad angår sygdoms historie og hvad hesten har foretaget sig
i sit liv. Dette ville gøre det noget nemmere for alle parter både at sælge
og købe.
Tak til alle Jer og tak til alle dem der udenfor gruppen har været
indvolveret.
Mange hilsner Maiken H

Fra : Anet

Dato : 17-08-03 17:27

"Hej Maiken

Det er altid en sørgelig ting når tingene går sådan at man igen skal af med
sin hest men jeg forstår godt at det ikke er sagen når du skal leve med en
hest der har den fejl. Dejligt at du økonomisk er holdt skadefrit. Jeg håber
at du finder en ny sød og rar hest. Skriv endelig ind igen og lad os høre.

hilsen

Annette