Erfaringer med boxleje
Fra : Lotte

Dato : 06-08-03 21:13

Hej alle.

Jeg solgte min hest og flyttede den inden den 1/8 fra et sted hvor der står
mange privat-opstaldede heste. I kontrakten står der, at jeg har 2 mdr.
opsigelse. Jeg har fået 270 kr. i rabat af en leje á 2150 pr. mdr. Ejeren
siger, at hesten forbruger 270 kr. om måneden i foder og strøelse. Er der
nogle som har en ide om hvor meget en hest æder for om mdr.? Jeg mener at
270 kr. er for lidt. Jeg har afregnet med ejeren af gården, men synes altså
ikke det er helt fair, da han allerede har lejet boxen ud igen og dermed får
dobbelt leje.

Lotte

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 06-08-03 21:55

In article <3f316140$0$13184$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Lotte wrote:
> [...]
> ikke det er helt fair, da han allerede har lejet boxen ud igen og dermed får

Snak med en advokat. Eller spørg i det mindste i en jura gruppe, fx.
dk.videnskab.jura

JonB

Fra : taina

Dato : 06-08-03 22:27

"Lotte" <charlotte_andersen@ofir.dk> skrev i en meddelelse

klip

Jeg har fået 270 kr. i rabat af en leje á 2150 pr. mdr. Ejeren
> siger, at hesten forbruger 270 kr. om måneden i foder og strøelse. Er der
> nogle som har en ide om hvor meget en hest æder for om mdr.?

Det kommer meget an på, hvad der fodres med. På min gamle rideskole fodres
der med fuldfoder, ejeren siger, det koster cirka 500 kr. per måned per
hest.
Hvis man derimod kun fodrer med havre (synes jeg har hørt en pris på 1 kr.
kiloet) så ser det jo noget anderledes ud.

Jeg har afregnet med ejeren af gården, men synes altså
> ikke det er helt fair, da han allerede har lejet boxen ud igen og dermed
får
> dobbelt leje.

Det synes jeg også lyder groft. Opsigelsesperioden er der jo, fordi man som
staldejer skal have lidt tid til at finde en ny lejer og ikke risikere at
have en tom boks - der ikke indbringer penge. Stor forståelse for det, men
for mig at se har han solgt samme "vare" to gange, og spørgsmålet er om man
må det.

Jeg ville, som Jon foreslår, kontakte en advokat. Er der ikke en gratis
retshjælp i nærheden, som du kan hive fat i?

mvh. tina

Fra : Lotte

Dato : 07-08-03 10:56

Jeg prøver lige at kontakte forbrugernævnet for at se hvilke rettigheder jeg
har.

Jeg vender tilbage med et svar.

Lotte

Fra : taina

Dato : 07-08-03 11:55

"Lotte" <ca@azlan.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg prøver lige at kontakte forbrugernævnet for at se hvilke rettigheder
jeg
> har.
>
> Jeg vender tilbage med et svar.

Ja, vi vil i hvert fald gerne høre, hvad det ender med

mvh. tina

Fra : inger

Dato : 07-08-03 21:09

Hej !

NEJ , hvor er det frækt , når du sælger din hest , jeg har selv haft
hestepension og ville ikke være bekendt at tage leje andet end for måneden
ud.
Det har jeg faktisk aldrig oplevet at nogen kunne være så frække at
forlange, og jeg har haft heste i 25 år , både på rideskole og private
stalde.
Foder-hø-halm ville jeg skønne til 400-500 kr pr. måned.
Desuden står der i "menneske" lejeloven at fraflytter KUN skal betale leje
ind til det er genudlejet.
Held og lykke , håber du får refunderet nogle penge .

Inger

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-08-03 22:18

In article <3f32b1ea$0$97163$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, inger wrote:

[klip]

> Desuden står der i "menneske" lejeloven at fraflytter KUN skal betale leje
> ind til det er genudlejet.

Der står noget i jura gruppen omkring lige dette. Det skulle
angiveligt kun gælde hvis man har lejet en bestemt boks og
ikke bare køber en tjenesteydelse, nemlig opstaldning af
hesten.

JonB

Fra : Kenneth

Dato : 10-08-03 12:21

Lidt OT, men ... 2.150?! Rideskolen her et par kilometer væk tager kun 1.200
for en boks til stor hest, inkl. foder, hø, halm, og brug af området til at
ride i (ekstra for ridehus).

Du bor i Nordsjælland, gør du ikke?

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 10-08-03 14:53

In article <3f362931$0$13205$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Kenneth wrote:
> [...]
> for en boks til stor hest, inkl. foder, hø, halm, og brug af området til at

Nej da, i nordsjælland koster det 3000 ;-P
(ivertfald i lyngby/holte området)

JonB

Fra : Lotte

Dato : 11-08-03 06:22

Jeg bor i Hvidovre og har haft hest opstaldet i Tåstrup/Sengeløse.

Lotte

Fra : Anet

Dato : 10-08-03 15:22

> [...]
altså
> ikke det er helt fair, da han allerede har lejet boxen ud igen og dermed

(klip)

Hvis du har betalt for boksen så må der ikke stå en anden hest i den boks.
Det ville jeg henholde mig til hvis jeg var dig. Svinsk men hvis du har to
måneders opsigelse så har du vel slet ikke ret til at få refunderet noget om
boksen så stod helt tom.

--
~Hilsen
Annette~>

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 10-08-03 15:39

In article <3f3654e8$0$32494$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Anet wrote:

> [...]
> måneders opsigelse så har du vel slet ikke ret til at få refunderet noget om

Kan du henvise til en lov, bekendtgørelse eller andet der underbygger
din påstand? jura gruppen er ikke helt enige med dig.

JonB

Fra : Anet

Dato : 10-08-03 16:10

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse
men hvis du har to

> Kan du henvise til en lov, bekendtgørelse eller andet der underbygger
> din påstand? jura gruppen er ikke helt enige med dig.
>

> JonB

(klip)

næh, men er det ikke normalt kotyme at har man betalt for en plads så
stilles der ikke en anden hest ind der imens at den fraflyttede stadig har
betalt.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Lisbeth Sejberg

Dato : 24-08-03 16:09

>næh, men er det ikke normalt kotyme
> [...]

-- Prøv lige at vend den situation en gang inde i hovedet. Hvis du
stod og desperat manglede staldplads til en hest, ville du så have
stor forståelse for den kotyme ? Jeg tvivler.
Lisbeth

Fra : Anet

Dato : 26-08-03 08:52

"Lisbeth Sejberg (slet 7SBAV)" <fennec@7SBAVpost5.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:10617378400.966557242199521@dtext.news.tele.dk...

> -- Prøv lige at vend den situation en gang inde i hovedet. Hvis du
> stod og desperat manglede staldplads til en hest, ville du så have
> stor forståelse for den kotyme ? Jeg tvivler.
> Lisbeth

(klip)

Ja, det ville jeg for hvis andre har betalt for en vare som her er en
staldplads så må man da respektere det mener jeg.

hilsen

Annette