Maskering
Fra : Martin Andreasen

Dato : 04-08-03 15:55

Tillad mig at stille et spørgsmål, jeg har ikke forstand på heste.

Dagligt cykler jeg forbi en fold hvor nogle heste ser ud til at trives, det
der undrer mig, er at de bærer maske for øjnene, (ikke skyklapper), deres
synsfelt er totalt dækket.

Af ren nysgerrighed, hvad er formålet med det ?

Fra : Marlene

Dato : 04-08-03 16:01

"Martin Andreasen" <martinandreasen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> synsfelt er totalt dækket.
>
> Af ren nysgerrighed, hvad er formålet med det ?

Det er vel for at holde fluerne væk.

Mvh. Marlene.

Fra : Anita Rasmussen

Dato : 04-08-03 21:34

> [...]
> synsfelt er totalt dækket.
>
> Af ren nysgerrighed, hvad er formålet med det ?

hejsa
vores pony har sådan en for at holde fluer væk fra øjnene.
Vi kalder ham vores lille hippie når han har det på .
Det ser ikke ud til at det påvirker hans evner til at se.
Venlig hilsen
Anita

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 04-08-03 23:21

"Anita Rasmussen" <anitaosk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> hejsa
> vores pony har sådan en for at holde fluer væk fra øjnene.
> Vi kalder ham vores lille hippie når han har det på .
> Det ser ikke ud til at det påvirker hans evner til at se.

Det er en maske/hætte af fluenet, vi taler om, ikke?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-08-03 23:32

In article <3f2edbfc$0$83052$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Trond Øyvind Hermansen wrote:
> "Anita Rasmussen" <anitaosk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> deres

> Det er en maske/hætte af fluenet, vi taler om, ikke?

Nej, det er en autonom maskeringshætte til heste der
kaster med brosten og ryger hash.

JonB

Fra : taina

Dato : 05-08-03 10:20

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det er en autonom maskeringshætte til heste der
> kaster med brosten og ryger hash.

Griner højt og længe!!

mvh. tina

Fra : Martin Andreasen

Dato : 05-08-03 07:42

Nej det er ikke fluenet, det er nærmere noget lærred, såvidt jeg kan bedømme
er hestene blændede.

Martin

Fra : Pia J

Dato : 05-08-03 07:54

"Martin Andreasen" <martinandreasen@post.tele.dk> wrote in message
> Nej det er ikke fluenet, det er nærmere noget lærred, såvidt jeg kan
bedømme
> er hestene blændede.

Fluenet er meget tæt. Prøv at tage et stykke tyndt stof op foran øjnene, man
kan faktisk godt se igennem, når det er tæt på øjet.

:Pia

Fra : Martin Andreasen

Dato : 05-08-03 08:05

I har ret. Det er noget fluenet.

Undskyld ulejligheden.

Martin

Fra : Nina Svanholm

Dato : 05-08-03 14:34

> I har ret. Det er noget fluenet.
>
> Undskyld ulejligheden.
>
> Martin

Hej Martin

Man kan få nogle hvor de udover at beskytte hesten mod fluer også virker som
solbriller, der er altså uv filter i hætten.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Martin Andreasen

Dato : 05-08-03 15:27

Hej Nina, og I andre, tak for svarene. Det er dejligt at træffe kompetente
personer.

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f2fb4ff$0$24703$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 05-08-03 22:32

> Hej Nina, og I andre, tak for svarene. Det er dejligt at træffe kompetente
> personer.

Tak, tak ...

.... jeg har selv stillet samme spørgsmål før jeg begyndte at ride. Uvidenhed
er ingen synd - kun dumme svar!?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 05-08-03 22:32

"Martin Andreasen" <martinandreasen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Nina, og I andre, tak for svarene. Det er dejligt at træffe kompetente
> personer.

Tak, tak ...

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 05-08-03 23:23

Hejsa.

Som lay-out'er på VM-avisen ved VM for islandske heste i sidste uge oplevede
jeg, at mange havde problemer med at skrive islandske bogstaver på PC.

Fortvivl ej længer; hjælpen er nær:

Klik ind på http://www.humu.dk/tegn.htm og følg instruktionerne.

mvh
Trond Øyvind Hermansen
Islandshesteforeningen Húginn & Múninn, Hobro

Fra : Heidi Falch

Dato : 06-08-03 06:41

Hejsa Trond,

>Som lay-out'er på VM-avisen ved VM for islandske heste i sidste uge oplevede
>jeg, at mange havde problemer med at skrive islandske bogstaver på PC.

Nårh - kun en lille smule måske

Tak for en kanonhyggelig uge med underlige arbejdstider og mange
flotte og gode heste

--
Knus

Trolden

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 09-08-03 02:03

"Heidi Falch" <trold@troldepus.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for en kanonhyggelig uge med underlige arbejdstider og mange
> flotte og gode heste

Tak, i lige måde.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Marlene

Dato : 06-08-03 07:14

> [...]
oplevede
> jeg, at mange havde problemer med at skrive islandske bogstaver på PC.

Og - var du med til Vikingetræffet på Moesgaard Strand? Jeg kiggede efter en
med munkefrisure og gedeskæg; gedeskæg var der mange, som havde, men
munkefrisure....

Mvh. Marlene.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 09-08-03 02:07

"Marlene" <tunne@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> Og - var du med til Vikingetræffet på Moesgaard Strand? Jeg kiggede efter
en
> med munkefrisure og gedeskæg; gedeskæg var der mange, som havde, men
> munkefrisure....

Jojo, jeg var der da. Har også været til marked i Hobro og på Lindholm
Høje - og så selvfølgelig til VM. Men det er muligt, at jeg havde min hat på
nede på Moesgaard - eller, at jeg stod under min kappe for ikke at blive
våd.

For en anden gangs skyld (måske til vikingemarked i Struer - ved ikke helt
om jeg kommer), kan jeg fortælle, at min kofte er rød, mine bukser blå og
mine sko kæmpestore.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Marlene

Dato : 09-08-03 08:18

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en meddelelse
Snip

> [...]

> nede på Moesgaard - eller, at jeg stod under min kappe for ikke at blive

Nå, ok - var du med til rideopvisningen? Jeg tog en del billeder derfra.

> For en anden gangs skyld (måske til vikingemarked i Struer - ved ikke helt
> om jeg kommer), kan jeg fortælle, at min kofte er rød, mine bukser blå og
> mine sko kæmpestore.

Ha, ha, ok - det vil jeg så kigge efter. I øvrigt var det skønt, at man
kunne gå og snakke med hestene bagefter opvisningen, og at de bare gik frit
rundt.

Mvh. Marlene.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 12-08-03 23:15

"Marlene" <tunne@heaven.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Nå, ok - var du med til rideopvisningen? Jeg tog en del billeder derfra.

Nope. Har kun været med i Hobro med en del af de samme folk som på
Moesgaard. Der er lange ventelister for at komme med.

> Ha, ha, ok - det vil jeg så kigge efter. I øvrigt var det skønt, at man
> kunne gå og snakke med hestene bagefter opvisningen, og at de bare gik
frit
> rundt.

Nåede aldrig så langt - blev dog opsøgt af to heste, som troede jeg kunne
spises.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Marlene

Dato : 14-08-03 13:59

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en meddelelse

Snip

> Nåede aldrig så langt - blev dog opsøgt af to heste, som troede jeg kunne
> spises.
>

> mvh
> Trond Øyvind Hermansen

Det lyder som de to heste, jeg snakkede mest med - de var helt sikre på, at
jeg havde en masse i mine lommer. De var også ved at æde en piges rygsæk
)))

Mvh. Marlene.

Fra : Lene Heier

Dato : 06-08-03 08:15

On Wed, 6 Aug 2003 00:23:17 +0200, "Trond Øyvind Hermansen"
<oyvind.hermansen@iname.com> wrote:

>Klik ind på http://www.humu.dk/tegn.htm og følg instruktionerne.

Fint, tak for linket.

Men hvad så, når man ikke har noget numerisk tastatur (f.eks. veddet
at computeren er bærbar)?

Lene

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 09-08-03 02:08

"Lene Heier" <lene@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvad så, når man ikke har noget numerisk tastatur (f.eks. veddet
> at computeren er bærbar)?

Tjah, jeg er ikke sikker, men jeg tror det virker, hvis du bare bruger de
almindelige tal. Prøv!?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Lene Heier

Dato : 11-08-03 08:45

>"Lene Heier" <lene@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

On Sat, 9 Aug 2003 03:07:41 +0200, "Trond Øyvind Hermansen"
<oyvind.hermansen@iname.com> wrote:

>Tjah, jeg er ikke sikker, men jeg tror det virker, hvis du bare bruger de
>almindelige tal. Prøv!?

Det gør det ikke, men jeg har i mellemtiden spurgt et listigt sted og
har fået foreslået en flok muligheder for forskellige tegnsystemer,
små fikse hjælpeprogrammer etc.

Indtil jeg selv greb til RTFM-systemet og fandt ud af, hvordan jeg med
to fikse tastetryk fik det fineste lille numeriske tastatur frem midt
i det almindelige. Så nu kan jeg snildt bruge alle de
ALT-kombinationer jeg lyster.

Nåmen, det er stadig en del OT her. Men tak for det oprindelige
input.:)

Lene

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 09-08-03 02:09

Ja, æææh, jeg ved ikke, hvad som gik galt. Det skulle vel have været en helt
ny post, Sorry.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Anet

Dato : 09-08-03 21:53

"Martin Andreasen" <martinandreasen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

(klip)

Hej Martin

Der er nogle heste som kan være meget sarte over for f.eks sollys og det kan
f.eks være heste der er hvide og som har lyserød hud på mulen og omkring
øjnene. Især islænderne kan være en hesterace som lider af det der kaldes
for sommereksem og sommereksem er sådan kort fortalt myg (mitter) eller
smådyr som stikker hesten og så klør og klør hesten sig så der kommer store
sår og pelsaffald. Hvis en hest har tendens til det så kan man også få et
helt eksemdækken til hesten med mavestykke og det hele til. Min søster har
en oldenborghest som får øjenbetændelse hvis den ikke har fluemaske på. Den
ene gang måtte dyrlægen ud og se på hesten. Dette kan undgås bare ved at
påføre ham sådan en lille smart sag der ikke er særlig dyr. Hesten kan
sagtens se ud og den vænner sig meget hurtigt til at gå med den på.

--
~Hilsen
Annette~