Hvor gammel bør barnet være?
Fra : Jeanix

Dato : 31-07-03 14:00

Hej gruppe
Min pode på 5 år er tilsyneladende gal med heste! Ok det er en sund
interesse, og han må såmænd gerne få sin egen shetlænder - jeg vil bare
gerne have ham på rideskole lidt først, så vi ser om interessen er ægte, så
ponyen ikke bliver købt for bare at skulle sælges 1 år senere, det vil være
synd!
Hvor stor en hest kan sådan en purk egentlig have glæde af at ride på - jeg
spørger fordi vi har en dejlig islænder rideskole på egnen, men de er til VM
i Herning i øjeblikket, og ja, ungen spørger konstant om hvor lang tid der
er til mandag, hvor han sikket kan få at vide om han er gammel nok.

/Jeanix

Fra : Anet

Dato : 31-07-03 14:29

"Jeanix" <jannie@lokalhistorisk-arkiv.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> i Herning i øjeblikket, og ja, ungen spørger konstant om hvor lang tid der
> er til mandag, hvor han sikket kan få at vide om han er gammel nok.

(klip)

Ja, mine børn har været løftet med op på hesten siden de var 3 måneder
gammel. Men vi er også en stor hestefamilie som alle rider eller har hest.

Jeg har da jeg var lidt yngre undervist en hel på rideskolehold og da var
min erfaring at børnene kom til at ride for tidligt forstået på den måde at
børnene tit blev kede af det hvis de blev smidt af men så stod forældrene
der og lagde pres på barnet. Jeg vil sige generelt ca. 7 år. Men hvis nu at
din rideskole har trækker hold og du selv er meget med og går ture ved siden
af så er det ikke for tidligt. Det er bare en balancegang om at finde søde
ponyer, at barnet beholder glæden ved at ride ved at forældre ikke står og
pæcer dem frem til at nu skal de det og det og at man med børn skal skynde
sig langsomt.

--
~Hilsen
Annette~

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Lene Heier

Dato : 31-07-03 14:35

On Thu, 31 Jul 2003 15:00:04 +0200, "Jeanix"
<jannie@lokalhistorisk-arkiv.dk> wrote:

Hej Jeanix

>Hvor stor en hest kan sådan en purk egentlig have glæde af at ride på

Mit barnebarn, Mathilde, begyndte at ride på en islænder, da hun var
tre. Det var på en rideskole, hvor der var et par små hold på en 3-4
stykker af samme alder. Det var nogle spøjse småstørrelser, hvis ben
nærmest strittede lige ud i luften, det gik derudaf og entusiasmen
var stor. :)

Og det er den forresten stadig nu hvor hun er blevet syv, og der i
mellemtiden er tilkommet et par islændere hjemme i egen stald.

Jeg synes, det er en god idé at lade ham begynde på en rideskole inden
han får ansvar for egen hest, stor eller lille. Et ansvar er en
femårig ikke i stand til at påtage sig på egen hånd.

Og så synes jeg også det er hyggeligt at høre om en dreng, der er
hestegal. Det plejer at være tøserne, der leger med dukker med de
heste... :))

Lene

Fra : Pia J

Dato : 31-07-03 15:07

"Lene Heier" <lene@post2.tele.dk> wrote in message

> Jeg synes, det er en god idé at lade ham begynde på en rideskole inden
> han får ansvar for egen hest, stor eller lille. Et ansvar er en
> femårig ikke i stand til at påtage sig på egen hånd.

Eller en syv-årig eller 10-årig for den sags skyld. Derfor er der så mange
uvorne shetlændere, de "opdrages" af børn og har derfor ingen respekt for
nogen som helst.

Held og lykke med rideundervisningen - jeg kan godt forstå han glæder sig,
der er så mange ting man kan lære på en rideskole, som man aldrig finder ud
af selv, og desuden får man venner at dele interessen med.

:Pia

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 31-07-03 15:32

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Eller en syv-årig eller 10-årig for den sags skyld. Derfor er der så mange
>uvorne shetlændere, de "opdrages" af børn og har derfor ingen respekt for
>nogen som helst.

Hvor klogt dog dette var sagt !!!

Andre har sat alderen som 7 år som der hvor man starter og det er da
også rigtigt i de fleste tilfælde, Har har vi en pige der ikke kan
huske hvornår hun startede. Hun mener at hun har redet altid. Det er
vor bedste rytter!

Sørg for at finde en rideskole der fortæller børnene lidt om hvad
hesten er for et dyr og hvordan det skal behandles. Ikke noget med
bare at sætte barnet op og sige "hyp". Det er synd for dyret.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 31-07-03 20:40

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hesten er for et dyr og hvordan det skal behandles. Ikke noget med
> bare at sætte barnet op og sige "hyp". Det er synd for dyret.

Gang på gang kommer vi tilbage i denne gruppe til at børn og unge skal
hjælpes og have vejledning og lære. Det er jo en stor helhed som skal gøre
at de bliver gode ryttere, gode hestefolk og at de syntes at det er dejligt
og sjovt at have med heste at gøre og ride på dem.
Alfa omega er at finde et godt sted med gode undervisere der forstår sig på
børn og som kan lide at have med børn at gøre. Hellere et sted der går
mindre op i om rytteren når en masse karrieremæssigt med sin ridning og så
lærer en hel masse i stedet om det at have med hesten at gøre, beholde
glæden ved ridningen og fællesskabet omkring hesten i stalden.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Berit Nielsen

Dato : 01-08-03 07:52

Det er en rigtig god ting at lade børn gå til ridning, også små børn.
Min egen datter har siddet på en hest siden hun var 2 år gammel.
Men man skal huske at uanset hvad så er det et mega arbejde at være forældre
til et hestetosset barn.
Det kræver at man har tid, lyst og viljen til at tage med i stalden, hjælpe
sit barn, trække ponyen,
og lære børnene at hesten er et stort og til tider farligt dyr.
En rideskole er ikke et sted man aflevere sit barn, og henter det igen når
timen er forbi.
Som forældre til især helt små børn, er man nødt til at engagere sig til
fingrespidserne.

Med hensyn til pony valg, vil jeg sige at der findes mange små dejlige
ponyer,
men shetlænderen kan være en lille stædig rad

Hilsen Berit N

Fra : taina

Dato : 01-08-03 08:07

"Berit Nielsen" <berit_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

klip

> Med hensyn til pony valg, vil jeg sige at der findes mange små dejlige
> ponyer,
> men shetlænderen kan være en lille stædig rad

Neeeeej! Det skrev du bare ikke! Nu kommer der 80 indlæg for og imod
shetlænderen - og nordbaggen - og islænderen - og...

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 09-08-03 21:42

"taina" <tante-t@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Neeeeej! Det skrev du bare ikke! Nu kommer der 80 indlæg for og imod
> shetlænderen - og nordbaggen - og islænderen - og...

(Klip)

GRINER.......

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Lene Heier

Dato : 01-08-03 08:48

On Fri, 1 Aug 2003 08:52:25 +0200, "Berit Nielsen"
<berit_nielsen@tdcadsl.dk> wrote:

>Som forældre til især helt små børn, er man nødt til at engagere sig til
>fingrespidserne.

Helt og aldeles enig!

Men der kan også komme en glædelig ekstragevinst som i vores tilfælde,
at Mathildes mor nu har genoptaget sin ridning fra for mange år siden
(dengang var det ikke islændere), Mathildes far har siddet på en hest
for første gang og har nu involveret sig heftigt i indretning af folde
og ovalbane, familien har været på rideferie på Island, og der er
foreløbig kommet to islændere i folden, og der er planer om mange

Lene