Forskel på racer
Fra : Fudge

Dato : 29-07-03 21:35

Hej

Der er egentlig noget jeg gerne vil vide om et par hesteracer.

Hvad er forskellen på OX-Araber og araber?

Jeg har været inde og kigge lidt på hesteannoncer. Der står tit DS eller
DSP.

Hvad betyder det?

Håber der er nogle der er klogere end jeg er.

Hilsen Susanne

Fra : Anet

Dato : 29-07-03 21:58

"Fudge" <fudge@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Der er egentlig noget jeg gerne vil vide om et par hesteracer.
>
> Hvad er forskellen på OX-Araber og araber?

(klip)

Der findes flere "arter" inden for araber. Der er blandt andet
fuldblodsaraberen, angloaraberen og shagyaaraberen. Men de fleste folk
kender en araber under betegnelsen en araber og går ikke op i hvilken form
de er under. Der har tidligere været en stor forklaring om netop disse her i
gruppen. Måske du kan se lidt tilbage i indlæggene.

> Jeg har været inde og kigge lidt på hesteannoncer. Der står tit DS eller
> DSP.

(klip)

DSP står for dansk sports pony. Det er lidt det samme som DV men (dansk
varmblod) men bare for ponyer. Dansk sports pony forening satser på at lave
gode rideponyer til juniorrytterne som er gode både til dressur og spring.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Berit Nielsen

Dato : 30-07-03 05:23

> (klip)

Hejsa.. vil lige give mit besyv med til Anettes udemærkede forklaring.
En OX Araber er en hest man kan føre i lige linie tilbage til ørkenen.
Læs evt nærmere om OX Araberen / Fuldblodsaraberen på http://www.dsah.dk
De andre racer af araberhesten er "blandinger der er opstået imellem OX og
andre racer.
Hispano araberen er en blanding af : PRE & OX araberen.

Sakset fra http://www.shagya-anglo-arabere.dk hvor der er langt mere
information at hente.
Araberrace
Afkom faldet efter hingste af racerne Shagya, Fuldblodsaraber, Araberrace og
Angloaraber, som er godkendt af DSAH's kan registreres - dog skal
moderstammen være af araberrace, ungarsk halvblod eller anerkendt varmblod
med dokumenteret afstamning i mindst 2 generationer. Araber andelen (Sh, A
eller OX) i afkom fremkommet ved 1. indkrydsning skal udgøre minimum 12,5%.

Angloaraberen
Heste fremkommet gennem krydsning af Shagya, Fuldblodsarabere eller
Araberrace med Engelsk Fuldblod kan registreres. Araber-andelen (Sh, A eller
OX) skal mindst udgøre 12,5% og andelen af Engelsk Fuldblod (XX) skal udgøre
mindst 12,5%.

Shagya araberen
Shagya araberen er en hest, der på moderlinien direkte og uden huller i
stamtavlen kan føres tilbage til hovedstutterierne i det gamle
Østrig-Ungarske Kejserrige, og med sådanne hingste eller
fuldblodsaraberhingste (OX) i faderlinien. Dog må 4. generation i stamtavlen
ikke indeholde flere end 9 fuldblodsarabere. Overskrides antallet af
fuldblodsaraber aner, kan heste stadig registreres i afdelingen, dog ikke
som Shagyaaraber, men som Araberrace. Hoppeafkom efter en sådan
Araberracehoppe og en Shagya araberhingst kan efter kåring registreres, som
Shagya araber.

Hilsen Berit Nielsen
http://www.arabiskrideklub.dk

Fra : Fudge

Dato : 30-07-03 17:17

> [...]
lave
> gode rideponyer til juniorrytterne som er gode både til dressur og spring.

Så havde jeg ret, at DSP stod for Dansk Sports Pony, men hvad så med DS, er
det det samme?

Fra : Anet

Dato : 30-07-03 21:05

"Fudge" <fudge@oncable.dk> skrev i en meddelelse

men hvad så med DS, er
> det det samme?

(klip)

Sorry jeg overså dette spørgsmål men vil så forsøge at rette op på det
hermed.

Inden for dansk varmblod kan en hoppe f.eks kåret i hovedstambogen som er
det bedste og det betegnes med DH. Så det næste de kan kåres i er DS som er
den almindelig stambog. Den tredje og dårligste mulighed inden for dansk
varmblod er forregisteret. Det vil sige at en hest der er kåret som DS vil
sælgeren fortælle dig med at det er en hest der på den ene eller anden måde
er kåret ok. Håber det var svar nok. Ellers skriv igen.

--
~Hilsen
Annette~