Husmandsversionen - høkerversionen om man vil for planing er når man sejler fra
sin egen hækbølge, det er der nogen både der kan grundet vægt, facon og
hestekræfter/sejlareal, hvorimod andre har en max skrogfart uanset hvor meget
sejl eller motor man spænder på.
Der er en fin formel for denne, kan bare ikke huske den, men så hvidt jeg husker
er den teoretiske topfart for en e-jolle mellem 3 og 4 knob (vandlinie på ca.
3,10, og derefter planer den). hvorimod skoleskibet Danmarks planingstærskel
vistnok er 18-19 knob (sad og regnede det ud en mørk vinteraften som knægt) og
det skrog er der sq ikke meget bæring i, så den kan nok ikke sejle stærkere.
Mht. om man kan mærke man planer, så kommer det sq godt nok an på hvad man
befinder sig i, man er på ingen måde i tvivl på en surfer eller i en
highperformance 2 mandsjolle, men en kølbåd der vælter sig ned af en sø og
derved overskrider sin teoretiske topfart, så tjaaa, der er ihvertfald ingen
sammenligning mulig.
Hilsen
Tom
LL skriver:
> jeg kan godt forstå du søger en nem måde at viderformidle det "at plane" -
> specielt hvis det er til ungdomskapsejlere. Jeg har undervist i vindsurfing
> i 6-7 år, og målet er at plane med brættet. I den anledning plejer jeg at
> forklare nye surfere der har glød i øjnene når de ser en brætsejler komme
> drønende med 20 - 30 knob, at brættet har sluppet vandet, og bevæger sig
> ovenpå vandet - ligesom når du slår smut med en sten. for at stenen slår
> smut, skal den kastes med en kraft som er tilsvarende dens vægt. dens form
> "underneden" spiller ligeledes en afgørende rolle (om den er rund, kantet
> eller flad, måske lidt rundet opaf ...) stenens rotation forøger den
> stabilitet og dens hastighed over vandet .... ( måske en lidt "søgt"
> forklaring ...!!!)
> Jeg har en grundtro på at når du planer, er du ikke i tvivl om det - ellers
> planer du ikke !!!
> Jeg vil ende mine indlæg her, for jeg synes selv jeg er på vej ud over
> emnet, men vil opfordre intereserede i at søge oplysninger via
> surfbrætproducenter, de har meget højtlønnede ansatte, til at beregne
> planingstidspunktet og må ligge inde med en masse beregninger samt
> forståelige forklaringer.
>
> Mvh
>
> Lars Elmkjær
>
> "Lars Kristensen" <atctrl@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:P%qA6.545$e81.16406@news.get2net.dk...
> >
> > "LL" <dhjr@pklp.su> wrote in message
> news:9as742$8tf$1@news.inet.tele.dk...
> > > der er virklig mange spændende forklaringer på "at plane", den ene mere
> > > teoretisk end den anden. Det er muligt at lave en formel for hvornår
> noget
> > > der bevæger sig i vandet begynder at bevæge sig ovenpå vandet, men jeg
> > tror
> > > ikke helt det var det Søren ønskede svar på.
> >
> > Jeg tilsluttede mig nu spørgsmålet som Søren stillede og søgte ligeledes
> en
> > letforståelig forklaring for alle på hvornår man planer. Da Christian kom
> > med forklaringen fra skibsteknisk laboratorium prøvede jeg at resonere mig
> > frem til noget tydeligt for enhver, nemlig når halvdelen eller mere af det
> > skrog der normalt er under vand ved 0 knob, er løftet ud af vandet, så
> > planer man. Om det resultat jeg nåede frem til er korrekt eller ej tør jeg
> > ikke sige, men det var det jeg umiddelbart kom frem til. Så er det så op
> til
> > andre at be- eller afkræfte mit udsagn.
> >
> > > Jeg forstår ikke hvorfor alle
> > > de velformulerede herre under dette spørgsmål ikke har tænkt på en
> > > vindsurfer. Jeg har surfet i mange år, og med garanti planet tusindvis
> af
> > > sømil på div. brætter. Så derfor Søren; tag en tur ned til en strand, en
> > dag
> > > i blæsevejr (6 -12m/sek) så vil du se begrebet "at plane" hvis du skulle
> > > møde en surfer - endnu bedre; prøv det selv, og efter et par år vil du
> > have
> > > prøvet.
> >
> > Jep en windsurfer kan også plane, og gør det sikkert lige som mange af
> > (racer)jollerne sikkert også gør, nemlig ved relativt lav vindstyrke.
> > Jeg, som så mange andre, er i tvivl om hvornår man planer - altså hvordan
> > kan man se det på båden uden at skulle sætte sig ned og tegne
> > kraftdiagrammer og hvad ved jeg og derved finde ud af ved hvilken
> hastighed
> > hed mv. det er!
> >
> > Mvh
> > Lars
> >
> >
> >