MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Ny 80 gb HD genkendes ikke
Fra : Erik

Dato : 04-08-03 22:18

Jeg prøver igen...har ikke haft tid til at beskæftige mig med den nye HD og
min
tidligere tråd er jo lidt gammel, men det er først nu jeg kan fortsætte -
håber I hænger på endnu.

Jeg er ikke helt sikker på at dette er den helt rette gruppe, men jeg fik da
nogen gode råd her i juni måned, men det er jo egentlig vel ikke et WIN98
problem ?
Er der en anden gruppe jeg hellere skulle spøreg ?

Problemet var/er at ny 80 GB HD ikke genkendes fuldtud.

Jeg har opdateret min BIOS (award) til den nyeste version jeg kunne finde og
resettet CMOS....heller ikke det hjælper.

Når jeg hænger den nye hd på som primary hdd og booter, sker der både med og
uden diskette i A-drev det, at den i det første billede (hvor jeg ved at
delete kan gå i BIOS-setup) finder det nye drev og angiver den rigtige
betegnelse (WD osv), samt mine to cd-rom drev.
Jeg har prøvet at sætte BIOS til auto, så den selv skulle kunne finde hd,
men så kører den videre til næste billede "Award software - system
configuration" her viser den CPU oplysninger, diskette drev A = korrekte
oplysninger, men på linien Pri master disk angiver den LBA,UDMA2 og så
bliver cursoren bare stående - der sker ikke mere.
Sætter jeg den til non, vil den have win98 cd, men når jeg sætter den i kan
den selvfølgelig ikke installere fordi der ingen hd findes. Her kan jeg så
få en dosprompt, men jeg kan selvfølgelig heller ikke fdiske eller formatere
et c-drev som ikke kan findes....
Har I nogen gode ideer ?

Med venlig hilsen
Erik

Fra : jens

Dato : 04-08-03 23:01

"Erik" <Erik_Kildahl@tagvæk.mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Med venlig hilsen

Hvis HDèn er jumpet rigtigt, er det måske bundkortet som simpelthen ikke kan
sluge disken.
Det kunne lyde lidt som om det bundkort ikke er af nyere dato..... ?

Mvh jens

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-08-03 23:14

> [...]

>problem ?
>Er der en anden gruppe jeg hellere skulle spøreg ?
>
>Problemet var/er at ny 80 GB HD ikke genkendes fuldtud.

Har du læst
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q263/0/44.asp ?
--
Knud

Fra : Erik

Dato : 04-08-03 23:37

Knud Gert Ellentoft wrote:

KLIP

> Har du læst
> http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q263/0/44.asp ?

Ja, det har jeg læste Knud, men det er jo ikke det der sker. Jeg kommer jo
slet ikke så langt som til at jeg kan bruge win98. Det er således ikke en
forkert størrelse af DH der genkendes.

Det mærkelige er jo at i første billed "detectes" HD godt nok, men så kan
det næste skærmbillede tilsyneladende ikke overvindes. Da jeg ikke kan få
nogen dosprompt på dette tidspunkt har jeg ikke mulighed for at "få fat" i
C-drevet.
Jeg havde regnet med at BIOS-opdatering ville klare dette - for mon ikke det
er et BIOS-problem. Når jeg i BIOS prøver at lade den "autodetecte" bliver
systemet også bare hængende. Den skulle jo ellers kunne udfylde oplysninger
om cylinderantal osv, men det lykkes ikke med den ny HD - jeg kan godt få
den til det med den gamle HD.
Kan det virkelig ligge i bundkortets alder - det er vel en 4-5 år gammelt.
Håber virkelig I har nogen gode ideer, for jeg er selv løbet tør.
Mvh
erik

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-08-03 00:01

> [...]

>slet ikke så langt som til at jeg kan bruge win98. Det er således ikke en

Ja, men hvad har du formateret din harddisk med?

Hvis det er gammel bootdiskette, så kan ikke formatere større
disk end 64 GB.
--
Knud

Fra : Erik

Dato : 05-08-03 00:51

Knud Gert Ellentoft wrote:
>KLIP
> Ja, men hvad har du formateret din harddisk med?
>
> Hvis det er gammel bootdiskette, så kan ikke formatere større
> disk end 64 GB.

Harddisken er ikke formateret p.g.a. at jeg ikke kan få pc´en til at
vedkendes den. Jeg har så vidt jeg ved ingen mulighed for at formatere før
jeg kan få en dosprompt når drevet er genkendt - eller er jeg helt galt
afmarcheret ?
Ja, det er jo rigtig nok en gammel diskette. Vil det sige, at du mener
problemet kan løses ved at jeg henter den føromtalte fil fra MS og så laver
en ny bootdiskette og at det ikke er et BIOS-problem?
Du må have lidt tålmodighed med mig - min viden omkring pc-teknik er yderst
begrænset.

mvh
erik

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-08-03 01:01

> [...]

>problemet kan løses ved at jeg henter den føromtalte fil fra MS og så laver
>en ny bootdiskette og at det ikke er et BIOS-problem?

Måske, der kan da ikke ske noget ved at prøve.
--
Knud

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-08-03 12:44

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-08-03 12:47

> [...]

>jeg kan få en dosprompt når drevet er genkendt - eller er jeg helt galt

Din BIOS er for gammel (fra før juni 99) og går i ged når den udsættes
for en HD større end 32 GB.

Der er kun een rigtig løsning, at købe en IDE-controller og sætte
diskene på den.

De koster fra omkring 250 og opefter - Men det kræver at maskinen har
et ledigt PCI slot.

<mlr>

Fra : Erik

Dato : 05-08-03 22:55

Michael Rasmussen wrote:
KLIP

> [...]
> diskene på den.
>
> De koster fra omkring 250 og opefter - Men det kræver at maskinen har

Jeg har jo updated BIOS med den nyeste fra award og den er jo så ny at den
burde kunne klare en 80 GB HD.

Hvis nu enden af det bliver at jeg må investere i en IDE-controller, hvad
betyder så 250 og opefter ? Hvor langt op og hvad skal jeg være opmærsom på
? Er højere pris = højere performance ?

mvh
erik

Fra : jens

Dato : 05-08-03 23:00

> [...]

> betyder så 250 og opefter ? Hvor langt op og hvad skal jeg være opmærsom

Vær opmærksom på at et ecs bundkort og en amd cpu fås for 600 og opad.....

Mvh Jens

Fra : Erik

Dato : 05-08-03 23:10

jens wrote:

>Klip
>
> Vær opmærksom på at et ecs bundkort og en amd cpu fås for 600 og
> opad.....
>

> Mvh Jens

Ja det er jo også der mine betænkeligheder ligger - hvad nu hvis
IDE-controlleren heller ikke løser problemet - så er pengene jo spildt, hvis
controlleren derimod er en sikker løsning så bruger jeg gerne de ca 250.
Da jeg også overvejer en totalopgradering er min investeringslyst i det
gamle system jo begrænset, men den gamle HD er fuld og jeg skulle gerne
kunne køre 1/2 - 1 år endnu.

mvh
erik

Fra : jens

Dato : 06-08-03 00:00

"Erik" <Erik_Kildahl@tagvæk.mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

<men den gamle HD er fuld og jeg skulle gerne
> kunne køre 1/2 - 1 år endnu.

Hvad er det for en maskine ?

Det er nok nemmere om et halvt år at få 1000kr for en ecs L7vta/K7s5a med en
xp 1700 eller duron 1300 og den gamle disk, end det er at få det for en 500
mhz.......

Mvh Jens

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 05-08-03 12:14

Erik wrote:
> Problemet var/er at ny 80 GB HD ikke genkendes fuldtud.

Prøv at lav en bootdisk udfra Data Lifeguard v10.0:
http://support.wdc.com/download/#dlgtools
- Boot derefter op på disken og se om den genkender
disken, gør den det, så formatér den derfra.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 05-08-03 12:16

Mikael Nørrelund Andersen wrote:
> - Boot derefter op på disken og se om den genkender
> disken

Gør den ikke det, så download DLG Diagnostic og test
om harddisken har fejl.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Erik

Dato : 05-08-03 23:04

Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> Gør den ikke det, så download DLG Diagnostic og test
> om harddisken har fejl.

Hej Mikael,
jeg har nu prøvet begge dine råd med hensyn til DLG. Diagnosen viser ingen
fejl.
jeg kan kun få DLG bootdisketten til at køre ved i min BIOS at sætte den nye
WD HD til "NON"
Når jeg så vil formatere den ny HD i DLG vises HD i f.eks. primary
master(boot) med den korrekte betegnelse som WD anvender, men når jeg
klikker på billedet for at formatere, så får jeg bare en fejlmelding.
Hvorfor kan DLG fastslå den korrekte HD-betegnelse for derefter at fortælle
mig at den ikke kan formateres ?
Jeg forstår det simpelthen ikke.
Hvad mener du om Michaels forslag om at prøve med en IDE-controller - det er
ikke de 250 eller lidt mere der som sådan afskrækker mig, men på den anden
side er pengene jo spildt, hvis heller ikke det hjælper.

mvh
erik

Fra : jens

Dato : 06-08-03 00:02

> [...]

> ikke de 250 eller lidt mere der som sådan afskrækker mig, men på den anden
> side er pengene jo spildt, hvis heller ikke det hjælper.

Har du overvejet at proppe den i en anden pc og parte og formatere den deri
?

Mvh Jens

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 06-08-03 07:36

Erik wrote:
> Diagnosen viser ingen fejl.

Det troede jeg heller ikke, men man ved aldrig.
Har du kørt den fulde test eller den korte?

> jeg kan kun få DLG bootdisketten til at køre ved i min
> BIOS at sætte den nye WD HD til "NON"

Hmm, det lyder mærkeligt.
Prøv evt. med et andet kabel, nu er det vel et 80pins kabel
og ikke et gammelt 40pins?

Hvad hvis du sætter disken på den anden controller?

> Når jeg så vil formatere den ny HD i DLG vises HD i
> f.eks. primary master(boot) med den korrekte betegnelse
> som WD anvender, men når jeg klikker på billedet for at
> formatere, så får jeg bare en fejlmelding.

Jeg vil nok kontakte forhandleren eller producenten på
nuværende tidspunkt.

> Hvorfor kan DLG fastslå den korrekte HD-betegnelse for
> derefter at fortælle mig at den ikke kan formateres?

Tja, der må jo være fejl et eller andet sted, men hvor...

> Jeg forstår det simpelthen ikke.

Heller ikke jeg, men prøv at kontakt forhandler eller producent.

> Hvad mener du om Michaels forslag om at prøve med en
> IDE-controller

Jeg tror ikke det har nogen betydning, det var jo også mere,
hvis dit bundkort ikke kunne bruge en 80GB harddisk.

Jens' forslag om at partitionere og formatere i en anden PC
er udmærket, prøv det.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-08-03 23:35

Har du hos WD læst alt om, hvorledes du skal gøre for at få det til at
virke? Se under support og FAQ. Der står bl.a. følgende, hvis det er en 32
gb grænse du ramler imod og det er win95/98 eller me. Særskilt instruktion
for win 2000 og xp.
Gå ind i bios og sæt følgende ind ved harddisken:

If this situation occurs, set the drive to User and enter 1023 for
Cylinders, 16 for Heads, 63 for Sectors, and disable LBA mode. Your BIOS may
have more settings than Cylinders, Heads, and Sectors; if so, simply enter 0
for them.

1.. Boot to the Data Lifeguard Tools floppy disk.

2.. Choose Install Drive.

3.. Choose Partition and Format.

4.. Click Next.

5.. Click once on the drive that you wish to partition and format.

6.. Click Next.

7.. If the drive has an existing partition, you will receive a warning
that the data will be overwritten. Click OK to continue.

8.. You will have the opportunity to choose the file system and partition
size(s).
9.. Make your selections and click Finish to continue.

10.. A message will display allowing you a chance to cancel if you want to
make any changes. Otherwise, click Continue.

11.. The partition and format processes will begin. When completed, you
will prompted to remove the floppy diskette and click Reboot Now.

12.. At this point, the drive is ready for use.
Jeg havde fornylig nogenlunde samme problem med en ældre pc hvor der skulle
en 30 gb i. Her var begrænsningen 8 gb og det var en maxtor disk. Men eller
nogenlunde samme fremgangsmåde. Ind i bios og sætte hd til 500 mb, derefter
boote på maxtor utility som installerede bios information på hd og herefter
virkede det.

Kurt

Fra : Erik

Dato : 07-08-03 00:11

Kurt B. Andersen wrote:
> [...]
> so, simply enter 0 for them.
>
> 1.. Boot to the Data Lifeguard Tools floppy disk.

KLIP

Ja dit forslag har jeg lige prøvet, men....

1. der er andre settings end de nævnte 3 og dem kan jeg ikke få til at blive
stående på 0

2. under mode har jeg kun 4 muligheder: LBA, auto, normal, large. LBA
udelukkes jo iflg ovenstående, normal skal anvendes ved HD under 528 MB og
large kan kun bruges med MS-Dos iflg. min håndbog om Award-bios.

3. jeg kan ikke boote til data lifeguards, idet system ikke kommer så langt
i opstart - lifeguard starter kun når jeg sætter hd til non i BIOS.

Har du nogen gode ideer....
mvh
erik

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 07-08-03 20:44

> [...]
langt
> i opstart - lifeguard starter kun når jeg sætter hd til non i BIOS.

Jeg prøver lidt bagfra.
3: Jeg oplevede det samme. Så længe bios ikke var sat til det rigtige, kunne
jeg ikke boote på maxblast disketten. Så meget tyder på, at de virker på
samme måde, hvorfor det vigtigste for dig p.t. er at finde ud af at få
harddisken sat rigtigt i bios.
Jeg er endnu ikke blevet klar over, hvor din begrænsing i bios ligger. Om
den er på 32 eller 8 gb.
Så vidt jeg lige kunne se hos wd er der forskel på hvilke ting man skal
gøre, alt efter hvor begrænsningen ligger.
Jeg fandt begrænsningen ved at sætte hd til auto i bios. Så viste den det
maximale, som den kunne håndtere, hvilket i mit tilfælde var 8 gb, hvorefter
jeg fandt opskriften for den begrænsning og kunne boote.
Måske kan du det samme.
2: Jeg ville sætte den til normal, hvilket jeg brugte. Alternativt large,
men jeg tror mest på førstnævnte.
1: Ud fra teksten kan jeg ikke lige helt greje, om det er nødvendigt at
sætte de øvrige på 0 eller man bare kan lade dem stå som de er (hvilket du
jo faktisk er nødt til).
I mit tilfælde satte jeg også kun ændringer på disse værdier og lod de andre
være (kunne vist nok heller ikke komme ind og pille ved dem).

Jeg kan ikke huske, om du har fortalt, hvilket bundkort du har? Post evt.
oplysninger om det, så er vi nok flere der vil støve bundkortfabrikantens
hjemmeside igennem for at prøve at finde hd begrænsning m.m.

Kurt

Fra : Erik

Dato : 07-08-03 23:07

Kurt B. Andersen wrote:

KLIP

> [...]
> det maximale, som den kunne håndtere, hvilket i mit tilfælde var 8
> gb, hvorefter jeg fandt opskriften for den begrænsning og kunne boote.

Jeg tror også det har noget med BIOS at gøre, jeg kan bare ikke finde
fejlen.
Jeg kan ikke få vist nogen begrænsning med hensyn til GB-størrelsen og da
jeg har opdateret med sidste nye BIOS-version fra Award som hedder BX2I1012
tror jeg ikke der skulle være nogen begrænsning, men måske tager jeg fejl.

> 2: Jeg ville sætte den til normal, hvilket jeg brugte. Alternativt
> large, men jeg tror mest på førstnævnte.

OK, det kunne jeg selvfølgelig prøve - jeg husker efterhånden ikke mere om
jeg har prøvet dette også.

> [...]
> I mit tilfælde satte jeg også kun ændringer på disse værdier og lod
> de andre være (kunne vist nok heller ikke komme ind og pille ved dem).

Jeg forstår det således at jeg skal indsætte 0, men det kan jeg jo ikke.

> [...]
> evt. oplysninger om det, så er vi nok flere der vil støve
> bundkortfabrikantens hjemmeside igennem for at prøve at finde hd

Det er et ASUS P2B AGP Pentium II og med den oprindelige BIOS-version kunne
så store HD´ere ikke håndteres, men jeg gik ud fra at en update ville løse
dette problem.

Alle løsningsforslag er meget velkomne - jeg er kørt tør for ideer (min
viden er nu også begrænset) og de hidtige løsningsforslag fra NG har ikke
bragt mig videre, selv om en del af dem syntes at være logiske.

Hvad fik folk tiden til at gå med før PC´en blev opfundet ?
mvh
erik

Fra : jens

Dato : 07-08-03 23:09

"Erik" <Erik_Kildahl@tagvæk.mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad fik folk tiden til at gå med før PC´en blev opfundet ?

Min nabo har 8 børn.........

Mvh Jens

Fra : Erik

Dato : 07-08-03 23:19

jens wrote:

> Min nabo har 8 børn.........

Nååh - jeg nåede at få 3 inden jeg anskaffede mig en PC : - ))

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-08-03 00:15

> [...]
BX2I1012
> tror jeg ikke der skulle være nogen begrænsning, men måske tager jeg fejl.

Jeg har lige besøgt asus. Jeg kan intet se om, at biosopgraderingen skulle
gøre den i stand til at håndtere større harddiske. Det står ikke i
dokumentationen.
En pentium 2 er jo en ældre sag, så begrænsningen kan godt ligge på 8, men
jeg kunne intet finde om dette i manualen, som jeg også lige har tygget i
gennem.

> OK, det kunne jeg selvfølgelig prøve - jeg husker efterhånden ikke mere om
> jeg har prøvet dette også.

> Jeg forstår det således at jeg skal indsætte 0, men det kan jeg jo ikke.

Så har du misforstået det. Jeg tror faktisk, at det er ligegyldigt hvad der
står de pgl. steder. Som jeg husker det, kunne jeg heller ikke ændre værdier
de øvrige steder, men det gjorde ikke noget.

Så umiddelbart kan jeg desværre ikke sige andet, end at du må prøve at
eksperimentere med hd indstillingerne i bios, således at den kan godkendes
og du kan boote.
Kan den evt. jumpes til at melde sig til bios, som om at den er mindre? En
del harddiske har en jumper til at få den til at lyve om sin størrelse,
hvilket måske også kan løse problemet.

Kurt

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-08-03 15:50

> [...]

>tror jeg ikke der skulle være nogen begrænsning, men måske tager jeg fejl.

Din BIOS må være dateret, datoen burde fremgå af boot-skærmen.

Er den tidligere end cirka juni 1999 kan du være ret sikker på den
ikke accepterer diske over 32 GB.

De tidlige BIOS'er er kendt for at 'gå ned' i opstarten med større
diske. DVS den boot'er ikke, hvis disken er 'enabled'.

Man plejer at kunne boot'e hvis disk typen sættes til NONE - Så kigger
BIOS nemlig slet ikke efter disken. Men det betyder desværre at
Windows heller ikke anvender disken, så det hjælper dig nok ikke.

I den sammenhæng er Linux et bedre OS. Den er fløjtende ligeglad med
BIOS og vil med glæde bruge disken. Men det hjælper dig nok heller
ikke

Du må efterhånden ha' brugt megen tid på det problem. Gør noget
radikalt: Køb en ny IDE-controller, eller måske bedre endnu en ny
computer.

<mlr>

Fra : Erik

Dato : 07-08-03 00:52

Mikael Nørrelund Andersen wrote:
>KLIP
> Prøv evt. med et andet kabel, nu er det vel et 80pins kabel
> og ikke et gammelt 40pins?

Ahem...husk lige jeg er amatør (meget) - HD har kun 39 ben (40 minus 1) og
mit kabel har tilsvarende 39 kontakthuller (hunstik).
Hvordan kan jeg så bruge 80pins ??

> Jens' forslag om at partitionere og formatere i en anden PC
> er udmærket, prøv det.

Tjah, det kunne gå hen og blive løsningen - jeg gider næsten ikke bøvle mere
med det her.

mvh
erik

Fra : jens

Dato : 07-08-03 23:09

> Tjah, det kunne gå hen og blive løsningen - jeg gider næsten ikke bøvle
mere
> med det her.

Om ikke andet vil det ret hurtigt udelukke/bekræfte en fejl på
discen...........

Mvh Jens

Fra : Erik

Dato : 07-08-03 23:52

jens wrote:

> Om ikke andet vil det ret hurtigt udelukke/bekræfte en fejl på
> discen...........
>
> Mvh Jens

Problemet er bare at jeg er så pokkers stædig...... det kan da ikke passe at
man ikke kan finde "den rigtige løsning" - men jeg kommer måske til at bøje
nakken, medmindre en eller anden lige har guldkornet.

mvh
erik

Fra : jens

Dato : 08-08-03 00:03

> [...]

bøje
> nakken, medmindre en eller anden lige har guldkornet.

Problemet ligger jo i at du sætter en disc i en maskine, discen er større
end nogen kunne forestille sig en disc kunne blive da bundkortet blev
produceret...., det skal gå galt på et tidspunkt.

Men et ECS k7s5a er faldet i pris idag.... til 281 kr..... en duron 1300
=268
Så er det bare om dine ram er pc 100 eller 133, psuèn AT eller ATX, det asus
kort kan sv jeg husker køre på begge typer....

Mvh Jens

Fra : Erik

Dato : 13-08-03 21:59

jens wrote:
> [...]
klip

> Om ikke andet vil det ret hurtigt udelukke/bekræfte en fejl på
> discen...........
>
> Mvh Jens

Ja, så prøvede jeg det. Jeg lånte en anden PC - satte min nye HD i. Det hele
gik fint og jeg fik med min win98 CD formateret og installeret win 98.
Ud med HD igen og sat i som slave i min egen PC.....alt som før. Når jeg
sætter BIOS til auto finder den HD under opstart, men bliver så igen
hængende som tidligere beskrevet.
Jeg prøvede at sætte den i som master....det samme.

Flere gode ideer ?
mvh
erik

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-08-03 22:14

> [...]

>Ud med HD igen og sat i som slave i min egen PC.....alt som før. Når jeg
>sætter BIOS til auto finder den HD under opstart, men bliver så igen

Erik, du læser ikke hvad jeg har skrevet tidligere i tråden.

Tro mig, problemet er din BIOS, den kan ikke li' 80 Gb harddiske.

Der er kun een rigtig løsning hvis disken skal køre på det bundkort:
en PCI IDE-controller.

<mlr>

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 13-08-03 22:29

Michael Rasmussen wrote:
> Der er kun een rigtig løsning hvis disken skal køre på det
> bundkort: en PCI IDE-controller.

Ja eller en opgradering af maskinen. Jeg har noget nyere
hardware liggende, hvis det bliver aktuelt.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Erik

Dato : 13-08-03 22:55

Michael Rasmussen wrote:

klip

> [...]
>
> Tro mig, problemet er din BIOS, den kan ikke li' 80 Gb harddiske.
>
> Der er kun een rigtig løsning hvis disken skal køre på det bundkort:

Jo da, selvfølgelig læser jeg, hvad du skriver, men jeg håbede selvfølgelig
til det sidste at jeg kunne undgå at investere yderligere for at få denne HD
til at køre.
Kan du iøvrigt forklare mig hvorfor min BIOS ikke kan klare den HD selv om
jeg har opdateret med nyeste version ?

mvh
erik

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-08-03 23:08

"Erik" <Erik_Kildahl@tagvæk.mail.tele.dk> wrote:

>Kan du iøvrigt forklare mig hvorfor min BIOS ikke kan klare den HD selv om
>jeg har opdateret med nyeste version ?

Enten er din BIOS ikke ny 'nok' - understøttelsen af diske over 32 Gb
kom omkring juni 99 - eller også er der en 'bug' (programfejl) i din
BIOS.

Under alle omstændigheder: Hvis det er mere end 1-2 år gammelt skal du
nok ikke forvente der kommer flere BIOS opdateringer til bundkortet.

<mlr>

Fra : Erik

Dato : 13-08-03 23:13

Michael Rasmussen wrote:

klip

> [...]
>
> Under alle omstændigheder: Hvis det er mere end 1-2 år gammelt skal du
> nok ikke forvente der kommer flere BIOS opdateringer til bundkortet.

Tjah, bad luck. Så må jeg vel smide 250-300 yderligere i den gamle stak
skrammel

Tak for hjælpen allesammen, I har udvist en utrolig tålmodighed !
mvh
erik

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-08-03 23:34

"Erik" <Erik_Kildahl@tagvæk.mail.tele.dk> wrote:

>Tjah, bad luck. Så må jeg vel smide 250-300 yderligere i den gamle stak
>skrammel

Måske lige en sidste mulighed inden du går i byen efter en IDE
controller.

Checkede ASUS site og din BIOS er jo så ny at den burde understøtte
store diske....

Måske bli'r BIOS forvirret fordi den nye disk kører UDMA100 eller
værre endnu UDMA133.

Prøv at tvinge disken til at køre UDMA-66 - Brug f.eks Ultra ATA
Manager eller lignede tools fra:

http://support.wdc.com/download/index.asp

Bare lige en vild ide - Jeg regner med en kop fadøl hvis det lykkes

<mlr>

Fra : Edmund

Dato : 14-08-03 09:18

Michael Rasmussen skrev:
> Prøv at tvinge disken til at køre UDMA-66 - Brug f.eks Ultra ATA
> Manager eller lignede tools fra:
>
> http://support.wdc.com/download/index.asp
>

> Bare lige en vild ide - Jeg regner med en kop fadøl hvis det lykkes

Bag efter kunne han jo prøvet at installere EZ-Bios med
Data Lifeguard v10.0

Jeg kan ikke læse hele tråden, så jeg ved ikke om det er afprøvet.
Når man starter programmet skal man vælge "install drive" og så
advanceret.
Jeg kan så ikke komme længere fordi jeg ikke har en WD disk.
--
Mvh Edmund

Fra : Edmund

Dato : 14-08-03 09:37
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-08-03 16:33

"Edmund" <edm@os.dk> wrote:

>Bag efter kunne han jo prøvet at installere EZ-Bios med
>Data Lifeguard v10.0

En mulighed, men jeg gi'r det nu ikke mange chancer - BIOS er faktisk
fra 2002 og burde understøtte store diske ?!

Da maskinen aldrig kommer gennem BIOS, skal disken i hvert fald over i
en anden maskine for at installere EZ-Bios.

Men jeg er bange for maskinen / BIOS går ned under disk detect inden
den begynder at indlæse sektorer. I så fald når den aldrig at hente
EZ-Bios ind.

Jo mere jeg kigger på problemer tror jeg det ligger i UDMA
problematikken. Eriks nye WDC disk er formentlig en UDMA133, og både
bundkort og BIOS er lavet inden UDMA133 diske rigtig kom frem. Det må
være nærliggende at prøve med disken opsat som UDMA66 eller UDMA100.

<mlr>

Fra : Edmund

Dato : 14-08-03 20:04

Michael Rasmussen skrev:

> Da maskinen aldrig kommer gennem BIOS, skal disken i hvert fald over i
> en anden maskine for at installere EZ-Bios.

Der står noget i det link jeg kom med at man kan ændre bios så den tror
det er en lille disk, og at den så med Data Lifeguard v10.0 får den
fulde størrelse.

> [...]
> bundkort og BIOS er lavet inden UDMA133 diske rigtig kom frem. Det må
> være nærliggende at prøve med disken opsat som UDMA66 eller UDMA100.

Helt enig, det var også derfor jeg skrev "bag efter"

--
Mvh Edmund

Fra : Erik

Dato : 16-08-03 00:22

Michael Rasmussen wrote:

KLIP

> [...]
> Manager eller lignede tools fra:
>
> http://support.wdc.com/download/index.asp
>

> Bare lige en vild ide - Jeg regner med en kop fadøl hvis det lykkes

Hej Michael,
jeg skylder en kop øl.........jeg havde jo selv i begyndelsen brugt ultra
ATA manager til at justere med. Den stod jo ab fabrik til UDMA 133 og det
var jeg klar over mit system ikke kunne - jeg var bare ikke sikker på, hvad
systemet kunne og "for en sikkerheds skyld" justerede jeg ned til 33 - og
var ikke klar over at jeg faktisk skulle have sat den til 66. Det sammen med
indstilling USER med tilhørende oplysninger i BIOS var løsningen :- )))

Hvor bor du Michael ? Du kan i gviet fald sende mig en direkte mail....

TAAAAAAK
Jeg har nu fået et nyt problem, men da det vedrører Partition Magic kommer
jeg nok til at åbne en ny tråd.
Jeg fik installeret WIN 98 og P M på den nye disk, da den kørte som Primary
Master. Da jeg så hængte den på som Primary Slave, smed jeg WIN 98 og P M
fra den nye disk i skraldespanden og troede at jeg kunne installere P M på
den gamle der nu kører som Master......men det kan jeg ikke.
Åbner ny tråd om dette, hvis nogen af jer skulle være eksperter på det
område hører jeg gerne fra jer igen.

mvh
erik -Min stædighed og hjælpen fra jer sparede mig lige for at smide
flere penge i dette system

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-08-03 09:56

>Hej Michael,
>jeg skylder en kop øl.........

>Hvor bor du Michael ? Du kan i gviet fald sende mig en direkte mail....

I Viborg - Jeg siger aldrig nej til en Kilkenny, men det med fadøl var
nu mest i spøg

<mlr>

Fra : Erik

Dato : 18-08-03 01:01

Michael Rasmussen wrote:

klip

> I Viborg - Jeg siger aldrig nej til en Kilkenny, men det med fadøl var
> nu mest i spøg
>
> <mlr>
OK, jeg opfattede det nu også som en spøg, men ville da gerne give en kop øl
(du sparede mig jo for 250-300) og så kunne der da sikkert være blevet plads
til en hyggelig sludder samtidtig.
Jeg må desværre erkende at Viborg ikke lige er den by jeg kommer mest i -
jeg tror ikke jeg har været der mere end en enkelt gang i mit liv.

Men en stor tak skal du da have.....
mvh
erik

Fra : jens

Dato : 13-08-03 22:19

"Erik" <Erik_Kildahl@tagvæk.mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Flere gode ideer ?

Et nyt bundkort........., eller en mindre disk til det bundkort.

Men man kan jo få et ecs L7VTA til under 400, det kører ikke så tosset, og
en xp2000+ til ca 450
(L7VTA har plads til 8.... diske)

Eller en Idekontroller som kan nuppe den, men hvornår og hvad giver så
problemer næste gang ?

Mvh Jens

Fra : Erik

Dato : 13-08-03 23:10

jens wrote:

> [...]
> tosset, og en xp2000+ til ca 450
> (L7VTA har plads til 8.... diske)
>
> Eller en Idekontroller som kan nuppe den, men hvornår og hvad giver så

Det ser ud til at Idekontroller bliver løsningen......den foreløbige.
Det er meningen at hele mit system skal genopbygges med alt det sidste nye
og hurtigste om et halvt års tid, så jeg skal bare slippe igennem så længe
uden de store investeringer, men jeg mangler plads her og nu, så en ny HD
var uundgåelig....den kan jo så også bruges senere, men jeg havde ikke
forventet at jeg skulle investere yderligere 250-300 i en kontroller jeg
ikke kan bruge senere.....det er jo reelt værdiløs når jeg opgraderer hele
skidtet.
mvh
erik

Fra : jens

Dato : 14-08-03 00:10

> [...]

> ikke kan bruge senere.....det er jo reelt værdiløs når jeg opgraderer hele

Nu er tråden ved at grube om sig..., hvilket bundkort og cpu har du nu ?

Mvh jens

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-03 13:57

"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

HD

> Nu er tråden ved at grube om sig..., hvilket bundkort og cpu har du nu ?
>
> Mvh jens

Har selv været ude for problemet med en 40 GB HD, selvom BIOS var opdateret.
Det viste sig, at BIOS ikke kunne find HD automatisk og kom med et helt
ubrugeligt forslag - noget med 2 hoveder etc. Desuden var der ikke nogen af
listede, der matchede.

Ups, se nu her lille BIOS, denne HD har alså indledningsvis16 hoveder, og
vupti, uden en undskyldning fandt ud af resten helt uden yderligere
intervening.

Miraklernes tid er ikke forbi endnu.

Det kunne jo være, at det ville være en løsning her i dette tilfælde.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 08-08-03 07:56

Erik wrote:

> Ahem...husk lige jeg er amatør (meget) - HD har kun 39 ben
> (40 minus 1) og mit kabel har tilsvarende 39 kontakthuller
> (hunstik). Hvordan kan jeg så bruge 80pins?

Det blev også skrevet forkert, det er et 40 bens stik, men
kablet er et 80-conductor kabel. Ledningerne er skærmet,
dvs der er en "strømpe" rundt om hvereneste ledning.

Illustration:
http://hardware.earthweb.com/ew_img/temp-sysopt/content/article/19990703
/so_ata66/h66c2.jpg

> Tjah, det kunne gå hen og blive løsningen - jeg gider næsten ikke
> bøvle mere med det her.

Ellers er det nok rigtigt, at en IDE controller vil hjælpe, nu da
jeg ved det er bundkortet der sætter grænsen - få dog testet
harddisken i en anden maskine først, hvis nu den er defekt.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.