Tv-kort (igen)
Fra : "Rasmus Nielsen"

Dato : 04-04-01 14:33

Jeg prøver lige at poste igen, da jeg ikke kan se mit indlæg
--------------

Hej,

Jeg skal bruge et tv-kort til flg.:

- Optage fra et VHS-bånd til avi-format.
- Sætte klip fra forskellige steder på videoen sammen til et.

Jeg har Pinnacle Studio PCTV i kiggerten, kan den det jeg skal bruge?

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

--
Posted from [194.192.25.217]

Fra : SuneF

Dato : 04-04-01 15:04

>Jeg prøver lige at poste igen, da jeg ikke kan se mit indlæg
--------------
Det kan jeg godt ;)

>Jeg skal bruge et tv-kort til flg.:

>- Optage fra et VHS-bånd til avi-format.
>- Sætte klip fra forskellige steder på videoen sammen til et.

Hmm, det tror jeg godt du kan glemme, jeg har prøvet med mit hauppauge kort.
Hvis jeg sætter den i lav opløsning med en lille framerate, så går det
nogenlunde.

Den optager uden lyd (sikkert en bug) og dens avi dump fylder en disk på
ingen tid.
Det kan naturligvis konverteres til mpeg4 (divx) eller noget bedre senere...

Nyere kort er jo nok federe, men alligevel tror jeg fuld vhs kvalitet bliver
en udfordring.

-Sune

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 04-04-01 15:48

Nu må vi se - jeg har lige bestilt kortet hos MidtData, og Pinnacle lover på
deres hjemmeside, at det kan det jeg har brug for...

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Sven

Dato : 04-04-01 16:21

Jeg har også et Hauppauge WinTV PCI, som nok er 3-4 år gammel. Jeg vil ikke
anbefale kortet, men det kan da sagtens klare fuld vhs kvali med fuld
stereolyd. Husk lige, at VHS, eller bedre sagt PAL og NTSC ikke er ret stor.
NTSC 320 x 240 x 30 fps og PAL lidt større x 25 fps (men hæng mig ikke lige
op på det ;) Jeg har en K6-2 400 og UDMA 33....altså ikke ligefrem den
hurtigste, men det kører alligevel. Det eneste jeg ikke kan, er at lave
filer større end 2,5 GB (nogen der har en løsning til dette??).

Men for at komme tilbage til spørgsmålet:
Er det kort du har udset dig ikke en USB udgave? Jeg ved ikke om USB er
hurtig nok, men jeg ville vælge PCI udgaven. Jeg kender én der har DC
10-udgaven og han er da mægtig tilfreds (bruger det til det samme som du
vil). Jeg tror godt kortet kan klare jobbet, men det er meget vigtig hvad
dit ørige system består af. En hurtig HD med mindst UDMA66 er nok en god ide
og jo længer filmen er, jo mere fri plads skal du have (mine 20 GB er i
hurtig væk). Har du en hurtig processor kan du måske optage direkte i mpg
(har jeg aldrig prøvet selv). Kører du stadig med 66 MHz på bussen så kniber
det måske lidt. Husk også at tænde for DMA til din HD i windoze!

Det er hvad jeg kunne komme i tanke om....håber det hjælper.
Her står der i øvrigt også en hel masse:
http://www4.tomshardware.com/video/index.html

mvh
Sven

SuneF <noluck@nowhere.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9af9kk$26ap$1@news.cybercity.dk...

Fra : SuneF

Dato : 04-04-01 17:26

> Jeg har en K6-2 400 og UDMA 33....altså ikke ligefrem den
> hurtigste, men det kører alligevel.

Imponerende, det kan være jeg skal rive et ny kort så, jeg savner også et
der virker i win2000.

> Det eneste jeg ikke kan, er at lave
> filer større end 2,5 GB (nogen der har en løsning til dette??).

Nej det er en begrænsning i styresystemet (så vidt jeg har forstået noget
med adressering), du må vente til vi får 64bit styresystemer.

-S.

Fra : The MaXx

Dato : 04-04-01 21:12

> Imponerende, det kan være jeg skal rive et ny kort så, jeg savner også et
> der virker i win2000.

Du har DMA slået til på din HD ik'?

> Nej det er en begrænsning i styresystemet (så vidt jeg har forstået noget
> med adressering), du må vente til vi får 64bit styresystemer.

Hvis vi snakker avi filer ligger begrænsningen på 2GB

The MaXx

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 05-04-01 06:32

> Du har DMA slået til på din HD ik'?

Hvad er det, og hvordan slår man det til???

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : The MaXx

Dato : 05-04-01 17:08

> Hvad er det, og hvordan slår man det til???

DMA = Direct Memory Access.
Uden det kører din harddisk sikkert med 2 - 3 MB continuerligt, mens DMA kan
får den til at køre med langt højere hastigheder.
Min IBM kører med 37MB/s - det er en hastigheds rekord IBM har. Min lidt
ældre Western Digital kører med 18-20 MB/s. Det skal dog siges at
hastigheder varierer efter hvod på disken der arbejdes. Men uden DMA er
hastigheden noget nær en tiende del.

I windows slår du det til under system egenskaber for din harddisk.
("denne computer" -> "egenskaber" -> vælg din HD -> "egenskaber" -> "DMA")

The MaXx

Fra : M_abs

Dato : 05-04-01 23:22

Hvis du vil optage er VHS eller TV og du har købt dit kort, så kan jeg varmt
anbefale WinVCR eller CinePlayer 2.5 (samme program nyt navn) kan hentes som
trial-version fra www.download.com . Det kan optage direkte i mpeg/mpg i
Video-CD Kvalitet kræver en lidt hurtig computer. Har dog lidt problemer
selv (min cpu er langsom)

mvh Morten