MS Windows
briani 27239
DisablePagingExecutive
Fra : Thomas Madsen

Dato : 30-07-03 17:14

Hej,

Der har tidligere i bla. denne gruppe været snakket om at man ved at
stille DisablePagingExecutive til 1 inde i HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet
\Control\Session Manager\Memory Management - kan opnå en bedre ydelse
da det så vidt muligt vil holde programkode og lignende i RAM i stedet
for at swappe det ud i sidefilen som Win2000 og XP gør som standard.

Hvis man læser følgende artikel, så vidner den også om at det skulle
være tilfældet:
<http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=2034&SegmentID=5793>

Der står:
| Feltet DisablePagingExecutive bruges til at angive, om drivere,
| applikationer og systemkode må swappes ud på disken. Er maskinen
| konfigureret med 128 megabyte RAM eller mere, kan man med fordel ændre
| dennes standardværdi fra 0 til 1. Hermed holder systemet så vidt
| mulig applikationskoden i hukommelse, hvilket øger ydelsen.

Ved et tilfælde er jeg ramlet ind i denne artikel hos MS:
<http://www.microsoft.com/windows2000/techinfo/reskit/en-us/default.asp?url=/windows2000/techinfo/reskit/en-us/regentry/29931.asp>
Som jeg læser den så er det lige stik modsat af hvad PCWorld fortæller.
Standardindstillingen er 0 som ifølge MS gør at drivere og programkode
vil holdes i RAM. Stiller man derimod værdien til 1, så vil Windows
smide det ud på disken hvis det er nødvendigt.

Er det mig der læser MS-artiklen og/eller PCWorld-artiklen forkert,
eller hvad siger I?

Madsen.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 30-07-03 17:44

In dk.edb.system.ms-windows, Thomas Madsen wrote:

>Som jeg læser den så er det lige stik modsat af hvad PCWorld fortæller.

Jeg tror at PCWorld har ret. "DisablePagingExecutive" - ordet siger
vel at det slår swapping af eksekverbar kode fra (hvis det sættes til
"enabled", som vel normalt vil være '1').

>Er det mig der læser MS-artiklen og/eller PCWorld-artiklen forkert,
>eller hvad siger I?

Jeg læser det samme som dig. :) Microsoft må have klokket i det så
vidt jeg kan læse.

--
Lars Stokholm

The case of George the Wipe, oh God I can't stop laughing,
this sense of humour of mine, it isn't funny at all. (KT)

Fra : Thomas Madsen

Dato : 30-07-03 17:50

Lars Stokholm skrev:

> Jeg tror at PCWorld har ret. "DisablePagingExecutive" - ordet siger
> vel at det slår swapping af eksekverbar kode fra (hvis det sættes til
> "enabled", som vel normalt vil være '1').

Jeg har egentlig ikke tidligere tænkt over hvad selve ordet
DisablePagingExecutive betyder, men du siger noget.

> Microsoft må have klokket i det så vidt jeg kan læse.

Det kunne godt tyde på det ja.

Madsen.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 30-07-03 18:08

Lars Stokholm wrote:

> [...]
> "enabled", som vel normalt vil være '1').

> Jeg læser det samme som dig. :) Microsoft må have klokket i det så

Executive har ikke noget med eksekverbar (executable) kode som sådan at
gøre. Det er en reference til NT Executive som er en del af Win2k/XPs
Kernel (hvilket jeg naturligvis ikke kan finde et link til lige nu).
Jeg har MEGET svært ved at forestille mig at PCWorld skulle have bedre
styr på MS's operativsystemer end Microsoft selv.

Og MS giver mig ret (sjovt nok
Her er en knowledgebase artikel der forklarer lidt bedre hvad
DisablePaginlalala egentlig gør:
http://support.microsoft.com:80/support/kb/articles/Q184/4/19.ASP

"User-mode and kernel-mode drivers and kernel-mode system code is
usually written to be either pageable or non-pageable. In cases where
drivers or system code is pageable, you can use the following registry
entry to keep this pageable code in RAM, but this is only advisable on
systems with extremely large amounts of RAM."

At 128MB RAM på en Win2k maskine er "extremely large amounts of RAM" vil
det nok være synd at sige. Men det er vel ikke værre end man kan forsøge.

/Robert

Fra : Lars Stokholm

Dato : 30-07-03 19:50

In dk.edb.system.ms-windows, Robert Eriksen wrote:

>Executive har ikke noget med eksekverbar (executable) kode

Ah, jeg syntes heller ikke at "executive" lød som det plejede, det var
selvfølgeligt "executable" jeg tænkte på.

>Jeg har MEGET svært ved at forestille mig at PCWorld skulle have bedre
>styr på MS's operativsystemer end Microsoft selv.

Det har jeg nu ikke.

>Her er en knowledgebase artikel der forklarer lidt bedre hvad
>DisablePaginlalala egentlig gør:

Som Madsen siger; stik modsat af hvad de skriver i en anden artikel.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 31-07-03 18:41

Lars Stokholm wrote:

> Som Madsen siger; stik modsat af hvad de skriver i en anden artikel.

Ja mon ikke jeg skulle lære at læse indenad en gang ved lejlighed

Men om ikke andet skulle den der Disable.... nøgle vel være klarlagt nu.

Fra : Leif Poulsen

Dato : 01-08-03 11:35

"Robert Eriksen" <roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> skrev i en meddelelse

> Ja mon ikke jeg skulle lære at læse indenad en gang ved lejlighed
>
> Men om ikke andet skulle den der Disable.... nøgle vel være klarlagt nu.

Hvad var konklusionen?

mvh. leif

Fra : Thomas Madsen

Dato : 30-07-03 18:23

Robert Eriksen skrev:

> http://support.microsoft.com:80/support/kb/articles/Q184/4/19.ASP

| If the value of this entry is 1, the drivers and kernel must
| remain in physical memory. If it is set to 0, they can be paged to
| disk as needed.

Det er jo også stik modsat af:
> [...]

| 0 Drivers and the kernel must remain in physical memory.
| 1 Drivers and the kernel can be paged to disk as needed.

Madsen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 01-08-03 12:34