Netværkkort dør - forslag til fejlfinding ~
Fra : Jon Klose Larsen

Dato : 11-08-03 17:07

Hej

Som det fremgår af emnet, så har jeg nogle maskiner i et netværk (ca. 20
maskiner), hvor jeg jævnligt er ude for at et/flere netværkskort dør/holder
op med at virke (ca. 1-2 pr. måned).

Jeg kan ikke finde nogen fællesnævner ved nedbruddene, så nu er jeg meget
åben for forslag, til hvor jeg skal begynde at lede efter fejl.

Maskinerne er meget forskelligt opbygget, så en liste over diverse hardware
vil blive meget lang, og forskellig fra maskine til maskine, så det vil jeg
ikke belaste jer med.
Jeg kører med en blanding af Win98SE og Win XP Pro DK.

Håber at en / flere har nogle gode bud på mulige fejlløsninger.

Jon Klose Larsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-08-03 17:44

"Jon Klose Larsen" <klose@post8.tele.dk> wrote:

>Som det fremgår af emnet, så har jeg nogle maskiner i et netværk (ca. 20
>maskiner), hvor jeg jævnligt er ude for at et/flere netværkskort dør/holder
>op med at virke (ca. 1-2 pr. måned).

Principielt bør alle enheder i netværket være jordede. Det er de også
i professionelle installationer, men i mere hjemlige omgivelser ser
man ofte stort på jord.

Når elektronikken 'svæver' kan den opnå ganske stor spændingsforskel i
forhold til jord - Rør jeg f.eks ved min computer og samtidig ved
radiatoren (jord) får jeg een over nallerne Hvis netkortet
udsættes for sådan et stød når du piller ved kablerne, står
elektronikken af, det er formentlig det der sker hos dig.

<mlr>

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 12-08-03 06:28

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> udsættes for sådan et stød når du piller ved kablerne, står
> elektronikken af, det er formentlig det der sker hos dig.

Tidligere har nogen her på listen skrevet, at der
er galvanisk adskillelse imellem netkortet og kabel:

http://www.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=he169vccv2fc6oj0f38l36rhhg24m41lb8%404ax.com

Hvad er rigtigt?

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Arne Keller

Dato : 12-08-03 07:03

On Tue, 12 Aug 2003 07:27:43 +0200, Mogens Kjaer <mk@crc.dk> wrote:

> [...]
snip

>Tidligere har nogen her på listen skrevet, at der
>er galvanisk adskillelse imellem netkortet og kabel:

> [...]
Det er rigtigt at der er en galvanisk adskildelse mellem kablet og
elektronikken, nærmere bestemt en lille transformator.

Men den er bare en del, der er også afstanden mellem printbanerne på
NIC kortet osv.

Alt ialt kan man risikere at brænde et netkort af hvis man kobler
kabler ind og ud når der er spændingsforskel mellem PCer eller endnu
værre hvis der er statisk elektricitet som kan udlades med mange
kilovolt.

Normalt er det det største problem i switche og lignende hvor
komponenterne er mindre og tættere pakket og hvor
overspændingsafledere nogle gange udelades for at pakke tættere (eller
spare).

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 12-08-03 07:25

Arne Keller wrote:
> [...]
> komponenterne er mindre og tættere pakket og hvor
> overspændingsafledere nogle gange udelades for at pakke tættere (eller

Hvis der er galvanisk adskillelse, hvad hjælper en god
jording så?

Fra : Frank Lyngaae

Dato : 12-08-03 17:40

> Hvis der er galvanisk adskillelse, hvad hjælper en god
> jording så?
>
> Mogens

Statisk elektricitet ??

Fra : Arne Keller

Dato : 12-08-03 21:26

On Tue, 12 Aug 2003 08:24:32 +0200, Mogens Kjaer <mk@crc.dk> wrote:

snip

>Hvis der er galvanisk adskillelse, hvad hjælper en god
>jording så?

Hvis du har 2 forskellige PCer forbundet til hver sin fase kan der
opstå flere hundrede volt i spændingsforskel mellem dem, når man
kobler kabler mellem sådanne enheder vil spændingsforskellen forsøge
at blive udlignet gennem kablet, den galvaniske forbindelse forhindre
normalt dette, men hvis spændingen er stor nok slår den over på det
svageste punkt.
Jordforbindelsen sikre at kabinettet har samme potentiale og forhindre
derfor større spændingsforskelle, det mindsker risikoen for skader
drastisk.