Den skal være stille.
Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 11-08-03 06:52

Hej Alle.

Jeg står ogver for at skulle bygge en PC for en god ven der skal bruge den
til billedbehandling, lydredigereing, Microsoft Office-pakken og internet.

Hans helt store ønske er en støjsvag computer hvilket jeg som leverandør så
hellere må efterkomme. Men hvad søren gør jeg så nu. At finde et grafikkort
uden blæser kan fint lade sig gøre men alle moderne processorere kræver jo
køling. Derfor må løsningen være at vælge den køler der er mest støjsvag -
allerhelst en passiv.

Er der nogen der ved noget om støjsvag processorkøling (freon, vand og så
videre er udelukket)?

Hvad med strømforsyninger? Er der nævneværdig forskel på dem?

At benytte et miniITX board er oplagt, men desværre udelukket.

Venlig hil.sen
Morten Winkler Jørgensen

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 11-08-03 07:20

"Morten Winkler Jørgensen" <mwj@INGEN_SPAM_TIL_MIG.mip.sdu.dk> wrote in
message news:bh7ahe$pjr$1@news.net.uni-c.dk...
> [...]

> køling. Derfor må løsningen være at vælge den køler der er mest støjsvag -

Tja, det er nok et krav som flere og flere computerbrugere vil tillægge
større og større betydning, altså det med at computeren skal være stå stille
som overhovedet muligt.

Apple lancerede jo deres "Cube" for et par år siden, det var en lille
kompakt maskine (desværre uden så mange udvidelsesmuligheder). Cuben var
uden blæser, så det var stort set kun harddisken man kunne høre en gang i
mellem, og selv harddisken var også meget støjsvag.

Men tilbage til spørgsmålet, jeg hører også gerne om særligt støjsvage
konstruktioner. Er der ikke noget med at man kan bruge blæsere med store
fanblade, så kører blæseren langsommere rundt, men flytter stadigvæk en stor
mængde luft?

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 11-08-03 08:04

In news:bh7cih$fmq$1@sunsite.dk ,
Henrik G. Jacobsen <nospam@brakmark.dk> typed:

> [...]
> konstruktioner. Er der ikke noget med at man kan bruge blæsere med
> store fanblade, så kører blæseren langsommere rundt, men flytter

Når man skal køle cpu'en, kan man vel generelt sige, at man enten skal have
en god stor profil, og en støjsvag køler -eller en lille profil og en
kraftig køler..
Man kan jo evt smide en:
http://studiedata.dk/product.asp?product=152&page=1 på cpu'en, også montere
en 12/19 dB blæser oven op. Men det kommer jo altid an på hvad det er for en
cpu, og hvor varm den bliver.
Men ellers har selv samme side (der er også mange andre der har) et afsnit
mere eller mindre kun om støjsvage køler:
http://studiedata.dk/group.asp?group=129

--
/ Bjarke
http://www.setiathome.dk

Fra : Esben

Dato : 11-08-03 08:05

"Morten Winkler Jørgensen" <mwj@INGEN_SPAM_TIL_MIG.mip.sdu.dk> skrev i en
meddelelse news:bh7ahe$pjr$1@news.net.uni-c.dk...
> [...]
>
> Hans helt store ønske er en støjsvag computer hvilket jeg som leverandør

Der findes også færdige løsninger til opgaven, Calm laver en maskine helt
uden blæsere:
http://www.calmsystems.com/show.asp?id=2&lang=da

Mange mærkevare PC'er er desuden født meget støjsvage.

--
Esben

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-03 10:15

Morten Winkler Jørgensen wrote:

> Hans helt store ønske er en støjsvag computer

Der er en ganske udemærket gruppe til formålet:

dk.edb.hardware.stoej

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 11-08-03 10:55

> [...]

> Hvad med strømforsyninger? Er der nævneværdig forskel på dem?
>
> At benytte et miniITX board er oplagt, men desværre udelukket.

Det vil unægtelig gøre det lidt nemmere at hjælpe dig, hvis du kunne oplyse
om budgettets størrelse, og hvilke preferencer I har med hensyn til
platform. (AMD vs. Intel) og systemets ydelse generelt.

Der findes et større antal støjsvagekøleprofiler til såvel Intel som til AMD
systemer.

Kunsten er også at købe en støjsvag harddisk. Jeg vil anbefale enten Seagate
Barracuda IV eller V eller Western Digital Caviar Special WD1200JB eller
800JB alt efter størrelse.
Undgå Maxtor diske, da de støjer en del.
Vælg et bundkort med passiv chipsetkøling.
Vælg et kabinet af fornuftig kvalitet og med gode muligheder for at montere
højkvalitetsblæsere
(low noise) evt. 120 mm blæsere, der kan køre på 7 V
Skal det være virkeligt lownoise, så køb nogle støjdæmpningsmåtter hos
Harald Nyborg og isolér kabinettet med dem.

Frodo Nifinger
aka
Jesper Nielsen

Fra : Steffen Nyegaard

Dato : 11-08-03 11:09

Du starter med at købe et godt kabinet med en del plads.
Så køber du den nødvendige hardware.
Ting du skal tænke på er:
PSU
VGA
HD
Bundkort
CPU køler

disse kan laves støjsvage sådan her:
PSU: Køb en NEXUS NX-3000 300watt eller en Seasonic ss-400 APFC 400 watt
VGA: Køb et ATI 9000/9100/9200 da disse er lavet til at køre med passiv
køling, ellers køb en zalman passiv hetasink hvis et kraftigere kort er
nødvendigt
HD: IBMs 180gxp serie er pænt stille, derudover er Seagates HD'er og Samsung
SP1604N meget stille
Bundkort: Køb et bundkort med passiv kølet nordbro ellers køb en Zalman
passiv nordbro køler
CPU køler: Thermalright SLK-900A/U med 92mm Papst

Derudover kan du købe et dæmpningskit til kabinettet.

Det meste kan fåes i www.studiedata.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 11-08-03 11:37

"Steffen Nyegaard" <snt(fjerndette)@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> passiv nordbro køler
> CPU køler: Thermalright SLK-900A/U med 92mm Papst
>
> Derudover kan du købe et dæmpningskit til kabinettet.

Jeg vil foreslå et Antec kabinet med plads til 120 mm blæsere og en Antec
Truepower PSU. Den er meget støjsvag, kraftig og holder, hvad den lover.
Tilmed er kabinetterne fra Antec generelt pæne
Foreksempel det her:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1404817933

Frodo Nifinger
aka
Jesper Nielsen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 11-08-03 23:23

> [...]
> pakken og internet.
> Hans helt store ønske er en støjsvag computer hvilket jeg som

Det kan sagtens lade sig gøre for små penge. Midtdata har en serie
som hedder @computere og dem jeg har haft fingerne i er forbavsende
støjsvage.

http://www.snabel-a-computer.dk/home2011.html

mvh
Henning

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 12-08-03 17:07

> [...]
>
> Hvad med strømforsyninger? Er der nævneværdig forskel på dem?
>
> At benytte et miniITX board er oplagt, men desværre udelukket.

Hvorfor?
Ville det ellers kunne bruges?

Jeg ser selv på en VIA C3 Nehemiah 1GHz CPU til ca. 400,- der kan køles
passivt med en profil til ca. 50-60,-.

Via laver et passende board med alt onboard (DDRRAM, USB 2 etc.) der kan
købes til ca. 400,-.

Så skal du have et kabinet med en god PSU i. Jeg har kig på en Fortron
Source med en enkelt 120mm lavhastighedsblæser i.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Jesper Ryskin

Dato : 14-08-03 20:33

Hej Morten. Vi sidder en lang række mennesker netop interesseret i dette
emne ovre i dk.edb.hardware.stoej.

Jeg vil foreslå at du evt. spørger der.

Da jeg arbejder med netop det du spørger om, er der et par ting der slår mig
som måske ikke nævnt her:

Kabinetter med indbyggede støjdæmpningmåtter
PAPST-blæsere
Resonansdæmpnings-ophæng til harddiske.

Eller også har min news-reader bare ikke hentet alle indlæggene. Men som
sagt, jeg vil foreslå dig at spørge i ovennævnte gruppe.

--

Jesper Ryskin, ejer af Webconsult
Din PC støjer! Gør noget ved det på asp.webconsult.dk eller