Compaq, sutter !!!!! ØVØV
Fra : Jess Pedersen

Dato : 08-08-03 16:19

Ok, en lidt frustreret ung køber af Presario 5060.. En lidt gammel sag, og
jeg ville derfor pifte den lidt op, men de kan ikke inde på Compaq sige mig,
hvilket bundkort det er der er i !? Jehg ville gerne opgradere CPU'en til
lidt mere end en 333 mhz.

Nogen der ved hvilket det er eller hvordan man kan finde ud af det ????

Det Compaq gav mig var følgende !

http://www.compaq.dk/Derhjemme/produktkatalog/classics/5060.asp

Og der er ike meget at gå efter....

Jess Pedersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-08-03 16:45

"Jess Pedersen" <existence23@msn.com> wrote:

> [...]
>hvilket bundkort det er der er i !? Jehg ville gerne opgradere CPU'en til

Det er spild af tid at opgradere CPU'en - Du får svært ved at finde en
AMD K2/K3, når du finder den er den nok slet ikke understøttet af
BIOS, og hvis det endeligt fungerer vil du næppe mærke større forskel.

Kig i stedet på RAM og harddiske - Sørg for at den får de 384 Mb
bundkortet understøtter, og gi' den gerne 2 gode diske hvor du lægger
OS og programmer på den ene og swap filen på den anden.

Så kan den godt fungere med windows XP - og endnu bedre med Linux.

<mlr>

Fra : Jess Pedersen

Dato : 08-08-03 17:30

Mange tak for svaret........ *S*

Kan man sige hvor og hvilke ram der skal anvendes ? Pc100 eller ?...

Og så det med swap ? det er ? *S*

Jess Pedersen

Fra : Devast8or

Dato : 08-08-03 17:53

Jess Pedersen wrote:
> Mange tak for svaret........ *S*
>
> Kan man sige hvor og hvilke ram der skal anvendes ? Pc100 eller ?...

Kan SiSoft Sandra ikken sige noget om det?

> Og så det med swap ? det er ? *S*

Windows' swapfil. Computeren arbejder hurtigere hvis du lægge swapfilen på
en anden disk end den Windows kører på. De kan sikkert fortælle dig hvordan
du gør det i news:dk.edb.system.ms-windows

Devast8or

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-08-03 18:12

"Jess Pedersen" <existence23@msn.com> wrote:

>Kan man sige hvor og hvilke ram der skal anvendes ? Pc100 eller ?...

PC133 SDRAM - du kan egentlig nøjes med PC100 men det er svært at
finde og nok alligevel ikke billigere.

Hvor meget RAM er der i maskinen ? Hvis det er de 48 Mb den som
standard blev leveret med, må de ud og erstattes med 3 stk 128 Mb
SdRAM stænger - Pris omkring 600 kr.

Man kunne fristes til 256 + 128 Mb - vel 100 kroner billigere - men
det er ikke sikkert den accepterer 256 Mb klodser.

- - -

Ang swap fil.

Det er en langsom CPU, derfor gælder det for alt i verden om at
anvende den CPU tid der er til rådighed.

Først og fremmest ved at gi' den tilstrækkelig RAM så den ikke skal
flytte data til og fra disken.

Og når den endelig anvender harddisken gælder det om at undgå at
flytte læsehovederne - Det sidste gør man ved at sprede data ud på
flere diske.

Specielt er det en fordel at ha' windows på een fysisk harddisk og
swapfilen (virtuel hukommelse, sidefil eller hva' det nu hedder i din
windows) på en anden fysisk disk. Swapfilen kan du indstille under
'Egenskaber for system'.

Dog: RAM er absolut det vigtigste, flere diske er bare prikken over
i'et

Men pas nu på ikke at bruge for mange penge på denne gamle maskinen.
Du kan jo få en ny for omkring 3000,-

<mlr>