Nyt motherboard
Fra : Ps

Dato : 07-08-03 07:44

Jeg har en 1400mhz pentium, Athlon TM processor, og ville gerne opgradere.
På EDB priser ses bl.a. "Asus p4p800 deluxe" som er nævnt som mest populære.
Spørgsmålet er, kan jeg umiddelbart sætte dette kort i min pc, eller skal
der andre ændringer til? Jeg går ud fra at der følger processor, køler osv.
med, når man køber et sådant nyt bundkort. (Jeg har selv 512 mb. ddr ram).
Er det samme størrelse? Skal andre ting udskiftes - eller er det bare at
bytte dem ud?
Preben

Fra : Ole Axelsen

Dato : 07-08-03 08:40

"Ps" <pbsremove@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har en 1400mhz pentium, Athlon TM processor, og ville gerne
opgradere.

Det kan ikke både være en Pentium og en Athlon. Pentium et Intel, og Athlon
er AMD.

> På EDB priser ses bl.a. "Asus p4p800 deluxe" som er nævnt som mest
populære.
> Spørgsmålet er, kan jeg umiddelbart sætte dette kort i min pc, eller skal

Med mindre du har er microATX kabinet skulle der ikke være nogen problemer.

> der andre ændringer til? Jeg går ud fra at der følger processor, køler
osv.
> med, når man køber et sådant nyt bundkort.

Der følger ikke CPU med til et bundkort. Derimod er det almindeligt, at der
følger køler med til en CPU.

(Jeg har selv 512 mb. ddr ram).
> Er det samme størrelse? Skal andre ting udskiftes - eller er det bare at
> bytte dem ud?

Det kan sagtens være de kan bruges, dog er det ikke sikkert de er hurtige
nok.

Ole Axelsen.

Fra : JK

Dato : 07-08-03 08:43

On Thu, 7 Aug 2003 08:44:02 +0200, "Ps" <pbsremove@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>Er det samme størrelse? Skal andre ting udskiftes - eller er det bare at

En athlon 1400 MHz er altså ikke en pentium, som er fra Intel.

Køber du et bundkort følger hverken ram, cpu, køler med.

Du skal købe separat en cpu, men den kan du få med en nogenlunde køler
fra Intel ved at købe in-a-box.

Du skal dvæle lidt ved din nuværende ram. Er det 100 MHz ram eller 133
MHz ram, - dette kaldes henholdsvist pc1600 og pc2100 DDR ram.

Hvis det er pc1600, kan du ikke bruge det på et moderne bundkort. Men
pc2100 kan du godt bruge, hvis du køber en P4 af fsb533 typen. Fsb800
typen skal du have pc3200 ram til.

desuden skal strømforsyningen være mindst 300 watt.

Kabinettet skal være rummeligt og med plads til mindst een 80 mm
kabinetblæser.

Ellers er dit valg af bundkort helt tip top. De luxe versionen er
dyrere end uden de luxe, købe evt. den billige.

Se evt. bundkort roundup:

http://www6.tomshardware.com/motherboard/20030707/index.html

For nforce2 400 bundkort til amd cpu'er:

http://www6.tomshardware.com/motherboard/20030721/index.html

En AMD løsning kan være ca. 7-800 kr. billigere.
Køb ikke de dyreste cpu'er, men f.eks. en 2.4 GHz P4 eller en 2 GHz
AMD.

hilsen

John

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 07-08-03 08:46

> [...]
> kort i min pc, eller skal der andre ændringer til? Jeg går ud fra at
> der følger processor, køler osv. med, når man køber et sådant nyt

Et "bundkort" er et "bundkort", ikke "bundkort og processor" så du skal også
finde en processor.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Ps

Dato : 07-08-03 09:34

(Ja sådan noget sludder. Det er altså en Athlon, ikke en pentium jeg har
nu.)

Nå, men sidst jeg købte nyt bundkort (til mine børns pc) var der nu
processor med - så derfor troede jeg egentlig at det var normalt.
Det var iøvrigt et ECS k7S5A ATX.
Der er iøvrigt "PC-133 OE" mhz ram, jeg har (2x256 ddr blokke) -så det er
åbenbart 2100.

Men hvis jeg nu holder fast i ASUS bundkortet, så kan jeg altså f.eks. købe
en pentium 4, fsb533, med køler. Strømforsyningen er allerede 300 watt.
Kabinettet er ikke mini - omend de også findes større , l42 x b19 x h42 cm.
Mon ikke det er ok?
Preben

Fra : JK

Dato : 07-08-03 09:40

On Thu, 7 Aug 2003 10:34:27 +0200, "Ps" <pbsremove@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>Det var iøvrigt et ECS k7S5A ATX.
>Der er iøvrigt "PC-133 OE" mhz ram, jeg har (2x256 ddr blokke) -så det er

Da nu K7S5A tager både sdram og ddr ram, så check lige at din ram ikke
er sdram.
Sdram har 2 hakker i, og ddr ram har kun een. Du kan også bare se på
de 2 tomme slots, hvordan de er. Der er 4 ram slots.

Hvis du skal købe ny ram, så bør du vælge en fsb800 P4 2.4 GHz og 2
klodser pc3200 af godt fabrikat.

Men til pc2100 ram skal det være en fsb533 P4.

Jo, jo

hilsen

John

Fra : Ps

Dato : 07-08-03 09:57

> Da nu K7S5A tager både sdram og ddr ram, så check lige at din ram ikke
> er sdram.

Nej, det var jo mine børns computer - ikke min. De har sdram, jeg har ddr.

Det skulle ikke være nødvendigt, når jeg har nævnte 2 x 256 ddr, pc133OE -
som så er pc2100 åbenbart.

Når man så går ind på edb.priser, så viser det sig, at priserne går fra ca.
1400 op til over 4000...når man søger på 2400 mhz intel og 533 fsb - så det
er stor forskel.
Hvad er forskellen? Hvad bør jeg vælge til ovennævnte bundkort?
Preben

Preben

Fra : JK

Dato : 07-08-03 10:28

On Thu, 7 Aug 2003 10:56:42 +0200, "Ps" <pbsremove@adslhome.dk> wrote:

>Nej, det var jo mine børns computer - ikke min. De har sdram, jeg har ddr.
>
>Det skulle ikke være nødvendigt, når jeg har nævnte 2 x 256 ddr, pc133OE -
>som så er pc2100 åbenbart.

altså, jeg er skeptisk: pc133 er sdram. Check det

> [...]
>er stor forskel.
>Hvad er forskellen? Hvad bør jeg vælge til ovennævnte bundkort?

Du skal have en Pentium 4, 2.4 GHz, northwood2, fsb533

Søgemaskinen tager nogle hurtigere med og Xeon cpu'er (der har en helt
anden sokkel).

In-a-box koster for ovennævnte: 1349 kr

uden køler er den 20 kr. dyrere. Det er fordi der sælges mindre af
dem.

hilsen

John

Fra : Ps

Dato : 07-08-03 11:03

> altså, jeg er skeptisk: pc133 er sdram. Check det

ja okay, det må være ram`mene til mine børns pc, jeg har fundet kvitteringen
på.
Så mine er - iflg. Sisoft sandra: "Samsung M3 68L3313BT0-CB0 256mb
16x(16Mx8)DDR-SDRAM PC2100U-2533-750 (CL2.5 upto 133 mhz) (CL2 upto 100 mhz)

preben

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 07-08-03 09:54

> [...]
>
> Nå, men sidst jeg købte nyt bundkort (til mine børns pc) var der nu
> processor med - så derfor troede jeg egentlig at det var normalt.

Så har det sikkert været et "opdaterings-sæt", men hvis du kigger
edbpriser.dk under bundkort er priserne uden processor det Asus du kigger på
koster ca. 1140,- mens en Pentium 4 koster fra ca. 1200,-.
Der hvor du ser "In-a-Box" følger der køler med til processoren, ellers
ikke.

> [...]
> allerede 300 watt. Kabinettet er ikke mini - omend de også findes
> større , l42 x b19 x h42 cm. Mon ikke det er ok?

Der burde ikke være problemer med at montere et nyt bundkort. Har dog hørt
om kabinetter hvor der ikke var plads til at benytte den nederste plads til
CD-romdrev, da drevet rammer bundkortet.

Om det er nødvendigt med en ny strømforsyning ved jeg ikke, det afhænger af
hvilket grafikkort, hvor mange harddiske osv... men det er ikke noget
problem at skifte til en større strømforsyning hvis maskinen bliver ustabil.
Har den nuværende strømforsyning et stik til P4? Det er et lille firkantet
stik med 2 gule og 2 sorte ledninger?

Jeg har ikke styr på P4 processorene så der vil jeg ikke sige noget.