gammel ibm oldsag.
Fra : danni plougmann

Dato : 06-08-03 21:18

jeg har fået klunset en gammel ibm oldsag computer med 3.5
jeg skal ha fundet ud af om det er en 386, 486, eller noget andet.
hvordan finder jeg ud af det

evt med et lille dosprogram der kan ligge på en almindelig 3.5 diskette.

www.ibm.com er der ingen hjælp at hente

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 06-08-03 21:32

"danni plougmann" <danni.plougmann@tdcadsl.dk> wrote in news:3f316290$0
$13195$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> jeg har fået klunset en gammel ibm oldsag computer med 3.5
> jeg skal ha fundet ud af om det er en 386, 486, eller noget andet.
> hvordan finder jeg ud af det

Du kan vel åbne den og kigge på hvad der står på processorchip-tingen?

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : danni plougmann

Dato : 06-08-03 21:53

> Du kan vel åbne den og kigge på hvad der står på processorchip-tingen?

har jeg prøvet den der sidder en stor heatsink på cpu som jeg ikke kan få
af.
lidt flere spec om maskinen.
den har 16 mb ram
det er en lille desktop maskine med en lille klap indtil diskettedrevet.
og på fronten står der PS 2 E
tastaturet er cirka på størelse med et tastatur på en bærbar computer.
harddisken er på 350 mb.

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 06-08-03 22:00

> [...]
> diskettedrevet. og på fronten står der PS 2 E
> tastaturet er cirka på størelse med et tastatur på en bærbar computer.

Et eksakt serienummer ville hjælpe, men ud fra beskrivelsen fandt Google
følgende: http://www.nothingtodo.org/classiccmp/ps2e.htm

Mon ikke det er den?

--
Kasper Damkjær
http://damkjaer.net/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-08-03 22:03

"Kasper Damkjær" <usenet@damkjaer.net> wrote:

>Et eksakt serienummer ville hjælpe, men ud fra beskrivelsen fandt Google
>følgende: http://www.nothingtodo.org/classiccmp/ps2e.htm

Den hører vist hjemme på museum - Meget sjov kan man vist ikke få ud
af en 386'er med 16 Mb RAM

<mlr>

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 06-08-03 22:17

Michael Rasmussen <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote in

> Den hører vist hjemme på museum - Meget sjov kan man vist ikke få ud
> af en 386'er med 16 Mb RAM

Njah. Smid en Linux eller en gammel AIX på dyret, og du har en lille fin
maskine :) Men særligt pizzaboxformatet gør det da til en sjov lille sag.

--
Kasper Damkjær
http://damkjaer.net/

Fra : danni plougmann

Dato : 06-08-03 22:19

> Den hører vist hjemme på museum - Meget sjov kan man vist ikke få ud
> af en 386'er med 16 Mb RAM
>
> <mlr>

BINGO!!
det er den, helt magen til det er så en 486SCL2 25/50mhz CPU der er i den.

tak for den hurtige opklaring.

Fra : arc@na

Dato : 08-08-03 01:03

Michael Rasmussen <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote in

> Den hører vist hjemme på museum - Meget sjov kan man vist ikke få ud
> af en 386'er med 16 Mb RAM

Joda - den kan bruges som dedikeret maskine til spil fra den gang - med en
DOS 6 på...

arc@na

Fra : Thomas Hansen

Dato : 06-08-03 22:15

On Wed, 6 Aug 2003 22:53:15 +0200, danni plougmann

> [...]
> og på fronten står der PS 2 E
> tastaturet er cirka på størelse med et tastatur på en bærbar computer.

Hej
Hvis der er en heat sink på cpuen er mit bud at det er en pentium 100-200.
Hverken 386 eller 486 krævede heat sink for at køre. Nogle af de sene 486
f.eks. DX4 80 og 100mhz havde små passive alu sinks påsat. Det var først
med pentium at intel begyndte at lime sinken direkte på toppen af cpuen.
Du kan jo prøve at installere win95 og køre cpuid.

/Thomas

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 06-08-03 22:59

"Thomas Hansen" <thomas.hansenfjern@image.dk> skrev i en meddelelse
newsrth5babrnasjl3@news.image.dk...

> [...]
cpuen.
> Du kan jo prøve at installere win95 og køre cpuid.

Thomas, du begyndte at bruge heathsinks allerede ved 486 sx25,
ved 486 DX-2 66 begyndte du at benytte blæser oveni.

Hygge
Søren Steinmetz

Fra : Thomas Hansen

Dato : 07-08-03 08:47

On Wed, 6 Aug 2003 23:59:18 +0200, Søren Steinmetz <steine@reopos.dk>
wrote:

> [...]
>
> Thomas, du begyndte at bruge heathsinks allerede ved 486 sx25,
> ved 486 DX-2 66 begyndte du at benytte blæser oveni.
Det kan godt være at nogle 486 havde blæser på. Så mage 486er har jeg
trodsalt ikke haft fat i Men det var først med pentium at det blev
almindeligt at profilen var limmet på.

/Thomas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-08-03 21:37

"danni plougmann" <danni.plougmann@tdcadsl.dk> wrote:

>på www.ibm.com er der ingen hjælp at hente

Det er der nu alligevel

Mon ikke du kan finde en lille mærkat på maskinen med et 7 cifret type
og modelnummer som du kan anvende her:

http://www-1.ibm.com/support/search/pcsearch.html

<mlr>

Fra : Henning

Dato : 07-08-03 09:39

On Wed, 6 Aug 2003 22:18:23 +0200, "danni plougmann"

www.pc.ibm.com/support - indtast maskintype (xxxx-xxx)

Henning
hsb@(fjernes)image.dk