Dobbelt eller enkelt sidet RAM
Fra : bb

Dato : 05-08-03 19:17

Hvad er forskellen/bedst?

Johs

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-03 20:52

bb wrote:
> Hvad er forskellen

Det vil (måske) hjælpe at læse den her side;

http://www.elhvb.com/info/i440bx-RAM.html

Man kan rende ind i visse moduler som kun "ses" af bundkortet med den
halve eller kvarte størrelse af hvad de reelt er.
Typisk vil der være størst chance for at "dobbeltsidede" moduler virker
i ældre bundkort, mens "enkeltsidede" er billigere og kan kun bruges med
den fulde kapacitet af nyere bundkort.

>/bedst?

Der er i praksis ingen forskel i hastighed.

Fra : bb

Dato : 06-08-03 01:15

Jens C. Hansen [Odense] <greylion®gmx.net> wrote in message

> [...]
> Typisk vil der være størst chance for at "dobbeltsidede" moduler virker
> i ældre bundkort, mens "enkeltsidede" er billigere og kan kun bruges med

Hvordan kan jeg vide om mit motherboard udnytter min ene enkelt sidet RAm
blok. Når jeg starter op viser Bios det rigtige antal samlede ram, men er
det nok info?

Johs

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-03 12:05

bb wrote:

> Hvordan kan jeg vide om mit motherboard udnytter min ene enkelt sidet RAm
> blok. Når jeg starter op viser Bios det rigtige antal samlede ram, men er
> det nok info?

Ja.

Fra : Henning Larsen

Dato : 05-08-03 22:31

"bb" <muingaza@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Hvad er forskellen/bedst?
>
> Johs

Dobbelt-sidet er hurtigere end enkelt-sidet. Bemærk også at ved dual channel
er 4 moduler hurtigere end 2 hvis modulerne er ens. Altså 4 x 256mb er
hurtigere end 2 x 512mb.

hilsen Henning Larsen

Fra : bb

Dato : 06-08-03 00:58

Henning Larsen <henning@osterbo-net.dk> wrote in message

> [...]
channel
> er 4 moduler hurtigere end 2 hvis modulerne er ens. Altså 4 x 256mb er

Hvor stor forskel i ydelse/pris er der fx på dobblet sidet og enkelt sidet
PC133 SDRAM (168pin)?

johs

Fra : Henning Larsen

Dato : 06-08-03 10:09

> [...]
> channel
>
> Hvor stor forskel i ydelse/pris er der fx på dobblet sidet og enkelt sidet

Ved ikke med almindelig sdram, men med ddr-ram er dobbelt-sidet 5-10 procent
hurtigere end enkelt-sidet.

hilsen Henning Larsen

Fra : Peter Pan

Dato : 06-08-03 16:15

"Henning Larsen" <henning@osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse
> Ved ikke med almindelig sdram, men med ddr-ram er dobbelt-sidet 5-10
procent
> hurtigere end enkelt-sidet.

Det er langt fra korrekt. Jeg går ud fra du også har læst lidt på
http://www.anandtech.com/memory/showdoc.html?i=1839&p=1

Den artikkel er meget god, men det dur ikke at læse den uden kritiske øjne.

Du får 5-10 procent mere effiktiv udnyttelse af rammen. Dette afspejler
LANGT fra til 5-10 procent mere performance i applikationer. Bare fordi et
syntetisk benchmark program siger at rammen nu overfører 4700 MB/s istedet
for 4600 MB/s er det altså ikke ensbetydende med at det er noget der giver
noget i sidste ende.

Og den artikkel er kun gældende for i865/i875. Det kan altså slet ikke
overføres til chipset med SD-Ram, eller andre DDR ram chipset.

Det sjoveste (nærmest skræmmende) er næsten at artiklen slet ikke nævner
hvorfor det er hurtigere med flere moduller samt double sided moduler!

Mvh
Anders

Fra : [Anders And]

Dato : 06-08-03 09:00

> Hvad er forskellen/bedst?
>
> Johs

Husk også på, der findes nogle bundkort, der KUN understøtter
single-sided RAM i slot3 - HVIS du samtidig har 512 MB
double-sided RAM i både slot1-2. [.. det gælder vist for et
ASUS P4B .. tror jeg ...].

Læs mere om det i manualen til bundkortet .. eller på nettet.
Har erfaret, at det ikke er altid, ekspedienterne ved noget om
det. Og det er lidt trist at købe noget RAM, ens bundkort ikke
kan køre med :(

..: I doubt, therefore I might be :.