Kan en strømforsyning miste sin kraft?
Fra : Brian Binnerup

Dato : 05-08-03 07:58

Hejsa.

Jeg har fået et problem med min computer - der sidder en 300Watt Antec
strømforsyning i, som er købt i et Antec kabinet der er ca. 2 år gammelt.
For kort tid siden købte jeg et ekstra DVD drev til den, ved siden af den
DVD brænder der sad i, og resultatet af det var at den 8 ud af 10 gange
slukkede maskinen når jeg stoppede en skive i det nye drev - formentligt
pga. at den trak meget strøm når den spandt op. Så var gode råd jo dyre, og
da jeg længe havde overvejet at få ny harddisk skiftede jeg mine 2 stk.
Fujitsu som kørte i RAID med en ny Barracuda disk, også fordi jeg så håbede
at to harddiske kontra én ville give mig lidt ekstra strøm at arbejde med.
Resultat: computeren slukkede bare ca. 2 sek efter jeg tændte den, også selv
om jeg pillede alt andet end bundkort, cpu og harddisk af! Jeg tog så og
pillede en 200 Watt's strømforsyning ud af et AOpen microATX alu kabinet jeg
havde til overs, og proppede i med storm p. agtige metoder (men jeg skulle
bruge maskinen) - og nu kører maskinen glimrende, med den nye harddisk, dog
kun med DVD brænderen slået til - men incl. alle indstikskort.

Så er spørgsmålet - hvad nu? Kan min strømforsyning have mistet sin kraft og
være blevet ringere over 2 års brug kørende 24/365? Eller har den bare
aldrig leveret de 300 Watt som den skulle, eller er min 200 Watt
strømforsyning bare boosted?

Jeg er på vej ud efter ny strømforsyning, men jeg er i tvivl om hvorvidt jeg
skal op og have 400 Watt, eller om 300 Watt er nok - mest fordi at jeg kan
se at en ultra lydløs Nexus strømforsyning kan fåes i lokalområdet i 300
Watt versionen, og jeg skal gerne bruge den ASAP.

Mit setup er:

MSI KT266A Pro 2 bundkort
AMD 1000 Mhz Duron
Seagate Barracuda IV 120 GB
Plextor 16X DVD
Sony DRU-500AX

Dvs. 1000 Mhz CPU, 1 harddisk og 2 DVD drev - strømforsyningen skal være
stor nok til udskiftning af CPU og bundkort, da de er det næste der står for
tur - denne gang snakker vi om Intel P4, og det går jo nok hen og bliver
noget Hyper Threading.

Kan jeg nøjedes med 300 Watt, eller skal jeg op og have 400?

Mvh

Brian Binnerup

Fra : Thomas Hansen

Dato : 05-08-03 09:32

> Kan jeg nøjedes med 300 Watt, eller skal jeg op og have 400?

Hej
Til dit nuværnde forbrug er 300watt fint. Og hvis det er en kvalitets psu
køber burde den også kunne trække systemet efter en opgradering. Der er
MEGET stor forskel på hvordan de forskellige producenter måler effekten af
deres PSU'er. De discount modeller som sælge som 400-600watt er i reel
yddelse tit dårligere end en kvalitetes psu på 300-350watt.
Jeg kender ikke den nexus psu du omtaler, det lyder som et oem produkt. Jeg
kan anbefale Antec Truepower serie. De holder hvad de lover. Du kan også
finde flere test på nettet som understøtter min erfaring.
/Thomas

Fra : Brian Binnerup

Dato : 05-08-03 10:43

Hej Thomas.

> Jeg kender ikke den nexus psu du omtaler, det lyder som et oem produkt.
Jeg
> kan anbefale Antec Truepower serie.

Jeg har Antec truepower i mit andet kabinet derhjemme, men det er jo faktisk
også en Antec strømforsyning der laver det her nummer! Hvorvidt det er
truepower aner jeg ikke - men den er opgivet til 300 Watt.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 05-08-03 17:13

On Tue, 5 Aug 2003 11:43:29 +0200, Brian Binnerup <brian@NOSPAMbinnerup.dk>
wrote:

> [...]
> også en Antec strømforsyning der laver det her nummer! Hvorvidt det er
> truepower aner jeg ikke - men den er opgivet til 300 Watt.

Det er ikke truepower de kommer i deres standart kabineter. For at holde
priserne nede sætter de ikke de dyrere psuer i standart kabineterne.
Det er logik hvis du ser på priserne. Du kan også tydeligt mærke forskel
hvis du hiver psuen ud af kabinetet og sammenligner den med en truepower.

/Thomas

Fra : Brian Binnerup

Dato : 05-08-03 20:45

> [...]
> hvis du hiver psuen ud af kabinetet og sammenligner den med en truepower.

Det er en model PP-303XF 300W der laver numre - det passer dog ikke helt det
med truepower - jeg har lige købt et nyt antec kabinet til en anden
maskine - deri sidder der en truepower. Det er for øvrigt det fedeste
kabinet jeg har haft i hånden til dato!

Mvh

Brian Binnerup

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-03 21:03

Brian Binnerup wrote:

> Det er en model PP-303XF 300W der laver numre

Sådan en har jeg faktisk.
Den trækker fint følgende;

T-Bred XP1700+ @ 2133 MHz 1,55 V.
Abit NF7 v2.0
Maxtor Plus 9 80 GB
LiteOn 16x DVD
LiteOn 16x brænder.
Matrox G400
10/100 netkort
+ 4 blæsere på 7 V.

Så enten er din defekt, eller også får den al den varme luft i
kabinettet igennem sig..
Hvordan er dit airflow i kabinettet?

> - det passer dog ikke helt det
> med truepower - jeg har lige købt et nyt antec kabinet til en anden
> maskine - deri sidder der en truepower.

Ok, rart at vide - hvilket kabinet?

> Det er for øvrigt det fedeste
> kabinet jeg har haft i hånden til dato

Stærk hånd :)

Fra : Brian Binnerup

Dato : 06-08-03 05:57

> Så enten er din defekt, eller også får den al den varme luft i
> kabinettet igennem sig..
> Hvordan er dit airflow i kabinettet?

Den gør det selv med helt koldt kabinet, og kabinettet åbent - selvom det
har stået slukket længe, så slukker den inden for 10 sek - så det har ikke
noget med varme at gøre. Jeg har bestilt en ny strømforsyning, og går ud fra
den er defekt...

> Ok, rart at vide - hvilket kabinet?

Det hedder Antec Sonata - det er ret fedt, dels fordi at harddisk holderne
er specielle med gummi bøsninger der hvor de skruges fast pga. lyd, og fordi
der sidder 120 mm blæsere indbygget, derudover har den samme klik system med
enheder som mit gamle Antec kabinet, og så er det det første kabinet jeg har
set der er rigtig sort, det er malet i sort pialolak.

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-03 12:10

Brian Binnerup wrote:

> Den gør det selv med helt koldt kabinet, og kabinettet åbent - selvom det
> har stået slukket længe, så slukker den inden for 10 sek - så det har ikke
> noget med varme at gøre.

Jo, varme kan godt tage livet af en strømforsyning.
Derfor spurgte jeg om hvordan airflowet var.

> Jeg har bestilt en ny strømforsyning, og går ud fra
> den er defekt...

Jep, det tror jeg også den er.

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-03 11:01

Brian Binnerup wrote:

> Så er spørgsmålet - hvad nu? Kan min strømforsyning have mistet sin kraft og
> være blevet ringere over 2 års brug kørende 24/365?

Ja, lidt - men ikke så meget at den ikke burde kunne trække nedenstående.
Jeg ville anse den for at være defekt.

> Eller har den bare
> aldrig leveret de 300 Watt som den skulle, eller er min 200 Watt
> strømforsyning bare boosted?

Ældre (kvali-)PSU'er er tit meget bedre end nyere PSU'er på mange flere
Watt.

> MSI KT266A Pro 2 bundkort
> AMD 1000 Mhz Duron
> Seagate Barracuda IV 120 GB
> Plextor 16X DVD
> Sony DRU-500AX

Hvis det er en Antec SL300S du har, så er det discountversionen.

Fra : Brian Binnerup

Dato : 05-08-03 11:01

> Hvis det er en Antec SL300S du har, så er det discountversionen.

Det er den der sad i Antec's eget kabinet, da jeg købte det.

Det er det samme kabinet som på det tidspunkt blev solgt com Codegen, og som
idag sælges som 100 forskellige mærker...jeg tror det hed noget med SOHO
File Server...

Jeg kigger efter nummeret på den!

Fra : Brian Binnerup

Dato : 05-08-03 20:46