Sikring af PC v.h.a. udtagelig harddisk
Fra : John Jessen

Dato : 02-08-03 21:13

Jeg arbejder med konfidentielle data, og kunne godt tænke mig at sikre mine
data på den måde at jeg havde to harddiske i min tower-PC, således at den
ene var til hjemmebrug (Internet, word etc), medens den anden var til
forretningsbrug. Kunne man med et snuptag hive forretnings-harddisken med
ud, og evt. sætte den i en anden PC, så havde jeg den altid dels hos mig og
dels sikret mod tyveri.

Men hvad kræver det af hardware, og kan maskinen sættes op så den booter på
den indbyggede hjemme-PC når forretningshardisken er taget ud og vice versa.
Det skal helst være så lidt bøvlet som muligt da jeg ikke er den store
tekniker. Kan dog godt finde ud af at sætte en harddisk i og forbinde den
med bundkortet - tror jeg nok..

Evt. forslag til udtagelig harddisk modtages gerne.

Tak for hjælpen.

John

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 02-08-03 22:33

"John Jessen" <John_Jessen2003@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> med bundkortet - tror jeg nok..
>
> Evt. forslag til udtagelig harddisk modtages gerne.

Det er ret simpelt, at få til at virke.
Du skal blot have fat i en harddiskskuffe.
Sæt den "mobile" harddisk i skuffen.
Gå ind i BOIS og sæt boot rækkefølgen til at være: (dette er et eksempel, du
kan sætte den til andre options hvis du vil, blot din mobile disk har højere
prioritet end den faste)

1. Din mobile harddisk
2. Din faste harddisk
3. CD-rom
4. Floppy

En anden løsning kunne være at nøjes med at lægge de rå data på din mobile
disk og så altid boote fra den stationære disk. Den mobile disk kunne så
være enten tilsluttet via en skuffe eller USB/FireWire...

Du kan finde priser o.lign. på www.edbpriser.dk
under "harddiske" =>" Tilbehør"
Priserne starte omkring 100,- og fortsætter op til "det hvide ud af øjnene"
Du skal blot være opmærksom på at det er de færreste IDE skuffe løsninger
der understøtter "hot swap" dvs. at tage disken ud mens maskinen kører.

Mvh
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 02-08-03 22:41

<snip>
> Gå ind i BOIS og sæt boot rækkefølgen til at være: <snip>

sorry...
Jeg mener selvfølgelig BIOS

Mvh
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : H_Luchter

Dato : 02-08-03 23:05

Hvorfor ikke blot én ramme i pc'en og to skuffer - det har jeg brugt i
årevis. Jeg har faktisk flere skuffer - får jeg lyst til at omdanne pc'en
til Windows 98 eller Linux, så ta'r det ikke lang tid.

Og med hensyn til aktivering af Windows XP, Office XP m.v. Disse kan
installeres og aktiveres på begge harddiske både legalt og uden problemer.

v.h.

Fra : Nielsen

Dato : 03-08-03 05:03

H_Luchter wrote:

> [...]
>
> Og med hensyn til aktivering af Windows XP, Office XP m.v. Disse kan
> installeres og aktiveres på begge harddiske både legalt og uden problemer.

Helt enig. Jeg har selv brugt metoden med fuld succes. På den måde vil du
ikke risikere at kompromittere følsomme data.
Det vil også give dig en mulighed for et skift til fx Linux uden at risikere
dine eksisterende installationer. Det koster dig kun en ekstra skuffe med
en harddisk.
Du skal dog bare sikre dig, at få gode skuffer med en ordentlig køling. Jeg
brugte plastik harddisk skuffer fra Bilka til kr. 100,- pr. sæt. De holdt
da den tid jeg brugte dem, men det kan evt. koste en harddisk.
Mvh.
Søren

Fra : John Jessen

Dato : 03-08-03 09:58

Tusind tak for svarene. Jeg prøver at købe en kølet skuffe med en udtagelig
harddisk. Sandsynligvist er det nemt nok at installere denne, men lige et
tillægsspørgsmål: Er det muligt at kopiere hele den gamle harddisk over på
den udtagelige som alternativ til at skulle igennem hele møllen igen med
installation af windoms og en snes programmer ?

John

Fra : H_Luchter

Dato : 03-08-03 10:14

Det er endnu lettere:

Den harddisk, du har i dag (monteret i computeren) monteret du blot i den
tomme skuffe! Alt er som før

HL

Fra : Martin Neergaard

Dato : 03-08-03 14:46

> tillægsspørgsmål: Er det muligt at kopiere hele den gamle harddisk over på
> den udtagelige som alternativ til at skulle igennem hele møllen igen med
> installation af windoms og en snes programmer ?

Ja, brug norton ghost og lav disk to disk, det tager max 10 min. og så har
du to 100% ens diske.