Problemer med Hyper Threading/SMP og konfl~
Fra : Jan Vennike

Dato : 02-08-03 18:52

Hej Ng'ere

Jeg har lige haft en "sjov" lille oplevelse, hvor jeg var ved at fejlmelde
et nyt bundkort, da det ikke kørte sammen med trådløst USB netkort (DLink
DWL-120) - jeg regnede egentlig med at det var USB'en, men det var det ikke.

Det var en PC, som jeg samlede til min lillebror med et Abit IC7 bundkort og
en P4 2.6 på, samt XP som styresystem.

Det startede med at det låste en gang imellem, når han brugte sit Logitech
MX sæt - trådløs m USB keyboard/mus.

Jeg fik det hjem og ville bruge det trådløse netkort jeg har liggende til
samme formål, for at downloade alle patches og nyeste drivere - men så snart
jeg skulle bruge netkortet, så låste maskinen fuldstændig - ikke engang
ALT+CTRL+DEL virkede - kun resetknappen - fuldstændig det samme som med
Logitech sættet.

Jeg prøvede ALT mellem himmel og jord - fik hentet alle patches via alm.
netkort, men det hjalp ikke på det trådløse. Fik nyeste drivere, nyeste
BIOS, skiftede rundt på ALT hardware rundt om bundkortet - uden at det
hjalp.

Jeg var faktisk 1½ mm fra at RMA'e bundkortet, da jeg prøvede for sjov at
slå Hyper Threading fra i BIOS (P4 2.6) og PLING, så
virkede det helt som det skulle. Prøvede at slå det til igen og maskinen
låste igen, når jeg brugte det trådløse netkort.

Nyinstallerede XP uden HT, og patchede XP helt op med alle MS opdateringer.
Netkort virkede ok - derefter slog jeg HT til og problemet var der igen.
Slog HT fra og det kørte.

Så jeg må konkludere at det er et eller andet med HT, der går galt.

Det er måske derfor jeg også har problemer på en anden dual maskine, dvs med
2 ægte CPU'ere i (og ikke de 2 "fake" der er i HT - dog er fejlen ikke
den samme, men det er stadig i forbindelse med det trådløse netkort, og det
er lidt irriterende, for jeg havde regnet med at give ungerne den som
spillemaskine, men hvis ikke den kan bruge det trådløse netkort, kan den
ikke bruges.

Er der andre der har oplevet det samme ??? Og som har en løsning ???

--
Jan

Remove the cat in the emailadress to reach me

Fra : Jan Vennike

Dato : 08-08-03 18:18

"Jan Vennike" <JanGARFIELD@vennike.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> Jan
>
> Remove the cat in the emailadress to reach me

Fik lige en snak med DLinks support:

"Hvis ikke vi har skrevet at produktet understøtter SMP/HT - så kan vi sørme
ikke garantere at det kan".

Nu er det lige sådan, at alle P4 solgt i dag kan HT, så man kan åbenbart
ikke regne med at DLink hardware købt i dag, kan arbejde sammen med andet
hardware købt i dag, kun sammen med ældre hardware.

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-03 18:32

Jan Vennike wrote:
> [...]
> ikke regne med at DLink hardware købt i dag, kan arbejde sammen med andet
> hardware købt i dag, kun sammen med ældre hardware.

... eller (single) AMD-processor.

Fra : Jan Vennike

Dato : 08-08-03 19:16

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion®gmx.net> skrev i en meddelelse

> .. eller (single) AMD-processor.

Jeg skrev jo også "forældet hardware"

Spøg til side. Dvs at nyindkøbt hardware kan kun køre med nyindkøbt AMD
CPU'er.

Hmm, det stod der ikke noget om med småt