Farvelaserprintere, omkostninger
Fra : per

Dato : 31-07-03 19:06

hej

Efterhånden kan man få farvelaserprintere fra 5000 og op.
Jeg er interesseret i erfaringer fra den billige ende < 15000, specielt
vedr. kvalitet af billeder og ikke mindst omkostninger til toner og andre
forbrugsenheder. Har engang set en test/atikel om emnet, men har ikke kunnet
finde den!??
Hvad er omkostninger pr. side, f,eks. hvis man har et forbrug på 500/mnd

mvh Per

Fra : per

Dato : 31-07-03 19:16

> Hvad er omkostninger pr. side, f,eks. hvis man har et forbrug på 500/mnd

Når man ser diverse beskrivelser af Brother m.v. fremgår det ikke hvor meget
toner f.eks., der følger med? Eller om der mangler andet, der er nødvendigt
for, at den kan fungere

mvh Per
fjern bogstaver fra min mail

Fra : BJ.DK

Dato : 01-08-03 09:58

"per" <perfaxx@xxticsalixx.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
meget
> toner f.eks., der følger med? Eller om der mangler andet, der er

Jeg bruger selv et regneark til at sammenligne forskellige
laserfarveprintere.

Det kræver, at du undersøger:
Hvad er prisen på hhv. tonere, fuserkit, transferbelt, tromler (ofte
indbygget i toneren) og evt. andre sliddele, samt at du for hver af
ovennævnte finde ud af, hvad den forventede levetid er i antal sider.

Tast disse oplysninger ind i regnearket, og du kan nu mere overskueligt
sammenligne den reele sidepris på forskellige printere - forskellen er ofte
stor!

Kender du samtidig dit forventede forbrug og den forventede levetid (typisk
4 år), så kan du også regne ud, hvad printeren vil koste totalt - dog tager
regnearket _ikke_ højde for strømforbrug

Regnearket finder du i dk.binaer under emnet "Re: [dk.edb.hardware]
Farvelaserprintere, omkostninger". Håber du kan bruge det til noget....

Mvh
Børgesen

Fra : per

Dato : 01-08-03 16:55

> [...]
>
> Regnearket finder du i dk.binaer under emnet "Re: [dk.edb.hardware]
> Farvelaserprintere, omkostninger". Håber du kan bruge det til noget....

Tak for regnearket, som er glimrende til alle variable forbrugsomkostninger!
Jeg tror jeg er lidt uenig med dig mht. forventet levetid -
det må afhænge meget af dit forbrug,
og så også måske dit eget behov for nyt isenkram
Laseren er vel ikke slidt ned på 4 år,
hvis du udskriver 200/mnd, men måske nok hvis det er 3000/mnd.

mvh Per

Fra : BJ.DK

Dato : 04-08-03 08:49

> Tak for regnearket, som er glimrende til alle variable
forbrugsomkostninger!
> Jeg tror jeg er lidt uenig med dig mht. forventet levetid -
> det må afhænge meget af dit forbrug,

Korrekt! - Jeg har selv gjort de samme overvejelser. Imidlertid har jeg ikke
kunnet komme på bedre sammenligningsmodel end producentens egne oplysninger
om levetid i antal print.

> og så også måske dit eget behov for nyt isenkram
> Laseren er vel ikke slidt ned på 4 år,
> hvis du udskriver 200/mnd, men måske nok hvis det er 3000/mnd.

Nej, det er også rigtigt. Grunden til, at jeg altid regner med 4 års levetid
er, at udviklingen typisk efter 4 år er gået så hurtig, at selvom maskinen
stadig virker er den måske ikke rentabel i forhold til en ny-investering
(hvad ved du om dit printforbrug om 4 år; hvad er konkurrenternes / nye
produkters tonerpriser om 4 år; er det stadig brug for at skifte sliddele i
ny maskiner om fire år; hvad er priserne på sliddele om 4 år; laves der
drivere til de ny styresystemer om 4 år etc. etc. etc.). Jeg er enig i, at
den sandsynligvis kan og vil leve mere end 4 år, men jeg har altid betragtet
en levetid over 4 år på al form for hard- og software som ren bonus

Børgesen